IT-demokarcija-globalizacija IT-29. XII.-AVVENIRE-RORTY ITALIJAAVVENIRE29. XII. 1999.Dvadeset i prvo stoljeće bez demokracije?"U svojem drugom nastupnom govoru, u siječnju 1997., američki predsjednik Bill Clinton sa zadovoljstvom je
objavio postizanje jednog važnog cilja: 'Prvi put u ljudskoj povijesti na planetu ima više osoba koje žive u demokraciji, nego u diktaturi'. List 'New York Times' brzo je napravio račun i potvrdio da je čelnik Bijele kuće bio u pravu: 3,1 milijarda ljudi živjelo je prema demokratskim pravilima, 2,66 milijardi nije. Možda se u posljednje četiri godine zbir promijenio, s obzirom na posljednje sukobe u Indoenziji, Rusiji, Jugoslaviji, državne udare poput onoga koji se dogodio u Pakistanu. Veći dio nas, međutim, smatra sigurnim da će demokracija biti glavni oblik vladavine i u sljedećem stoljeću. I tako činimmo pogrješku koja bi nas mogla skupo stajati, barem prema filozofu Richardu Rortyiju.'Demokracija je', objašnjava profesor sa sveučilišta Stanford, 'izložena riziku, iz raznih razloga. Na praktičnom planu gospodarska depresija poput one koja se dogodila 1929. mogla bi je baciti na koljena, a prema sadašanjem stanju, ne radi se o nemoguećm
ITALIJA
AVVENIRE
29. XII. 1999.
Dvadeset i prvo stoljeće bez demokracije?
"U svojem drugom nastupnom govoru, u siječnju 1997., američki
predsjednik Bill Clinton sa zadovoljstvom je objavio postizanje
jednog važnog cilja: 'Prvi put u ljudskoj povijesti na planetu ima
više osoba koje žive u demokraciji, nego u diktaturi'. List 'New
York Times' brzo je napravio račun i potvrdio da je čelnik Bijele
kuće bio u pravu: 3,1 milijarda ljudi živjelo je prema demokratskim
pravilima, 2,66 milijardi nije. Možda se u posljednje četiri godine
zbir promijenio, s obzirom na posljednje sukobe u Indoenziji,
Rusiji, Jugoslaviji, državne udare poput onoga koji se dogodio u
Pakistanu. Veći dio nas, međutim, smatra sigurnim da će demokracija
biti glavni oblik vladavine i u sljedećem stoljeću. I tako činimmo
pogrješku koja bi nas mogla skupo stajati, barem prema filozofu
Richardu Rortyiju.
'Demokracija je', objašnjava profesor sa sveučilišta Stanford,
'izložena riziku, iz raznih razloga. Na praktičnom planu
gospodarska depresija poput one koja se dogodila 1929. mogla bi je
baciti na koljena, a prema sadašanjem stanju, ne radi se o nemoguećm
razvoju događaja. U prvoj polovici stoljeća, ta je katastrofa
otvorila put krvavim dikaturama, poput onih Hitlera i Staljina.
Sada bi učinci neke krize mogli biti isto toliko razorni, poglavito
stoga što je globalizacija proizvela grananje gospodarskih veza,
koje bi na cijeli svijet proširile zarazu depresije'.
- Pa i ako se prihvati da bi se neka takva katastrofa mogla
ostvariti, zašto je ne bismo bili kadri obuzdati, a da to ne platimo
svršetkom demokracije?
= Jer je teško naći koordiniranost potrebnu da se svi protagonisti
pokrenu u ispravnom pravcu. Dovoljno je pogledati što se dogodilo
na nedavnom skupu na na vrhu WTO-a u Seattleu. Bogate zemlje i
njihovi sindikati pokazali su da nemaju nikakvu namjeru misliti na
potrebe zemalja u razvoju, iz očitih koristoljubivih razloga. Ta je
konferencija nepovratno propala. No u sljedećem ćemo se stoljeću
morati suočiti s jako velikim brojem problema, od zaštite okoliša,
upravljanja resursima, pred stanovništvom koje se povećava. I ne
razumije se kako ćemo ih riješiti, pošto se već sada, kako bi imale
neku djelotvornost, s važnima odlukama moraju složiti tako brojni
protagonisti. Bit će teško naći konsenzus, neuspjesi će postajati
sve opasniji, zbog širenja oružja za masovno uništavanje.
- Napori u obuzdavanju širenja nuklearnog oružja vam nisu
uvjerljivi?
= Rekao bih da baš nisu. Niti jedna zemlja ne poduzima ozbiljne
inicijative za izbjegavanje nuklearnoga oružja, koje danas može
završiti u rukama beskrupuloznih gospodara rata. Nedostatak
koordinacije povećat će situacije razilaženja, i neki bi to
ekstremisti mogli iskoristiti kako bi izazvali razornije sukobe.
- Scenarij je pomalo zastrašujući, no već je pokazao da se može
ostvariti, ako se sjetimo nuklearnih pokusa u Indiji i Pakistanu,
rastuće moći Kine, poluanarhije Rusije, stalnih ratova u Africi, na
nesigurnost glede Iraka i Irana, i na terorizam koji i dalje ima
utočišta poput Afganistana. Dakle, koja bi mogla biti moguća
rješenja, kako bi se izbjeglo da ostanemo taoci kaosa?
= Jedino moguće rješenje, po mom mišljenju, moglo bi biti stvaranje
nekog oblika svjetske vlade, sposobne na usklađen način suočiti se
sa svim tim problemima koji zahtijevaju globalnu koordinaciju.
- Čini li Vam se to ostvarivim, u svjetlu onoga što se upravo
dogodilo u Seattleu?
= U ovom trenutku, ne. Ne čini mi se da je ijedna nacionalna vlada
spremna prepustiti svoju vlast, makar i radi opće sigurnosti.
Stvari se međutim mogu promijeniti, kad prijetnja neke krize
postane prisutnija. Neke su zemlje, uostalom, ipak ostavile dojam
da razumiju tu nužnost.
- O kome govorite?
= O Europskoj uniji, koja je posljednjih pedeset godina stalno išla
u tom pravcu. U biti, ako razmislite, početkom je stoljeća bilo
nemoguće zamisliti jedinstvenu kontinentalnu vladu, s istom
valutom za sve. Pa ipak smo gotovo do toga došli. Europska unija je
uspjela ostvariti razne socijalne politike, koje su se uspjele
oduprijeti moći velikih međunarodnih 'corporationa'. Ne vidim
zašto se takav model ne bi mogao izvesti i u druga područja
svijeta.
- A bi li islamske zemlje, primjerice, mogle pristati na
sudjelovanje u nekom takvom projektu?
= Bilo bi korisno da islamske zemlje naprave neku svoju federaciju,
koja bi bila sposobna jamčiti red. Potom bi ta struktura mogla
razgovarati s ostalima. Svjetska vlada, zapravo, ne bi nužno
trebala biti jedna monolitna ustanova. Mogle bi je sačinjavati
razne regionalne federacije, združene u cilju jamčenja međunarodne
ravnoteže.
- Ta arhitektura, ako je ostvariva, trebala bi nas braniti od kaosa.
No što bi nam moglo jamčiti da će funkcionirati prema pravilima
demokracije?
= Ništa. To je rizik kojemu se izlažemo. Možda će novi
komunikacijski sustavi, kao internet, pomoći kruženju ideja, i
zakočiti totalitarizme. Međutim, mogli bi se naći i u položaju da
moramo birati između despotizma i kaosa." Razgovor je vodio Paolo
Mastrolilli.