DE-S-GLOBALIZACIJA-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ 21.XII.-DIE WELT-DRŽAVE U GLOBALIZACIJI NJEMAČKADIE WELT21. XII. 1999.Država u globalno doba"Od svršetka tridesetogodišnjega rata nacionalne su države bile središnji akteri na
svjetskoj pozornici. Njihova suverenost u odnosu na njihove građane i u odnosu na druge države, načelno je bila nedvojbena. Čak su i stvarne ovisnosti o supersilama koje su europsku integraciju i rasprave o utjecaju multinacionalnih poduzeća, vođene još šezdesetih godina, postigle tek malo više od nagoviještanja tih granica suverenosti.Globalizacijom se nacionalna država ipak drži suočenom s najvećim izazovom koji radikalno dovodi u pitanje koncept tog društvenog načela reda. Ta tvrdnja je možda u stanovitoj mjeri iznenađujuća ako se pomisli da je samo u posljednjem desetljeću broj članova UN-a narastao za ne manje od 32. Ne pokazuje li to da je koncept nacionalne države i dalje koliko omiljen toliko i živ?Taj je porast dakako ponajprije odraz sloma zadnjega kolonijalnog carstva, Sovjetskoga Saveza. Još važnije: te nove države svjedoče da u doba otvorenih tržišta veličina neke zemlje više nema dominantnu ulogu u razvojnom potencijalu: veličina unutarnjeg
NJEMAČKA
DIE WELT
21. XII. 1999.
Država u globalno doba
"Od svršetka tridesetogodišnjega rata nacionalne su države bile
središnji akteri na svjetskoj pozornici. Njihova suverenost u
odnosu na njihove građane i u odnosu na druge države, načelno je
bila nedvojbena. Čak su i stvarne ovisnosti o supersilama koje su
europsku integraciju i rasprave o utjecaju multinacionalnih
poduzeća, vođene još šezdesetih godina, postigle tek malo više od
nagoviještanja tih granica suverenosti.
Globalizacijom se nacionalna država ipak drži suočenom s najvećim
izazovom koji radikalno dovodi u pitanje koncept tog društvenog
načela reda. Ta tvrdnja je možda u stanovitoj mjeri iznenađujuća
ako se pomisli da je samo u posljednjem desetljeću broj članova UN-a
narastao za ne manje od 32. Ne pokazuje li to da je koncept
nacionalne države i dalje koliko omiljen toliko i živ?
Taj je porast dakako ponajprije odraz sloma zadnjega kolonijalnog
carstva, Sovjetskoga Saveza. Još važnije: te nove države svjedoče
da u doba otvorenih tržišta veličina neke zemlje više nema
dominantnu ulogu u razvojnom potencijalu: veličina unutarnjeg
tržišta sve je manje važna, ako su na raspolaganju globalna robna i
financijska tržišta kao tržišta za prodaju i kupovinu.
No upravo je otvorenost tržišta izazov suverenosti nacionalne
države. Klasična nacionalna država pod pritiskom je iz tri smjera:
iz jednoga unutarnju suverenost ugoržava sve veća pokretljivost i
viši individualni stupanj slobode građana i poduzeća, time što
minira upute sile i poreznu funkciju države. Individualna
sposobnost odlučivanja emancipira se od državnih pravila. Državne
se predujme, ako nisu u skladu s osobnim preferencijama, može
zaobići.
S druge strane pojedine države u međuovisnom svijetu više ne mogu
proizvesti važna kolektivna dobra (pravo i poredak, standarde,
nadzor). Stabilnost robnih i financijskih tržišta treba na
međunarodno isprepletenim tržištima omogućiti samo u okviru
međunarodne suradnje. Pravno osiguranje međunarodnih transakcija
i djelotvorne strukture nadzora mogu se postići samo dobro
promišljenim ustupanjem državnih suverenih prava nadnacionalnim
ustanovama.
S treće strane globalizacija ugrožava prisilnu solidarnost
nacionalne države. Granice između globalizacije i nacionalne
države ne teku između država nego unutar država. Jednako kao što
male države mogu biti uspješne na globalnom tržištu, nadnacionalne
će regije sve više zahtijevati autonomiju u odlučivanju, kako bi
mogle surađivati s drugim regijama rasta umjesto da svoje resurse
dijele sa slabijim dijelovima u vlastitoj zemlji. Rasprava o
financijskom izjednačavanju pokrajina jedna je od mnogih naznaka
takve tendencije.
Iako će njezina moć u stanovitoj mjeri biti manja, nacionalna bi
država i u dolazećem stoljeću mogla ostati ako ne najvažniji, barem
važan akter. Većina ljudi i dalje osjeća pripadnost naciji. Skupina
suvremenoga, globalno mislećega svjetskog građanina, 'čovjeka
Davosa', je mala. Osjećaj zaštićenosti u vlastitoj državi i dalje
je jako privlačan. Njemačka d.d. još je uvijek sve većem broju
građana bliska kao kozmopolitski shareholder-value. Države još
imaju dovoljno moći da povećavaju poreze i proizvedu javna dobra. I
dalje imaju monopol sile. Svjetska vlada nije ni vjerojatna ni
poželjna, ali je neizbježna jača međudržavna suradnja. Europa je za
to očiti primjer s velikim signalnim utjecajem u drugim dijelovima
globusa.
Osim toga: nacionalna je država još jedini demokratski legitimiran
igrač na međunarodnoj pozornici. Transnacionalna poduzeća ili
ustanove u idućem će stoljeću imati veću ulogu. Ma koliko bila važan
element civilnoga društva, ipak su na posljetku samo još jedna
'skupina posebnih interesa' koja kao ni poduzeća ili privatne
udruge, ne mogu predočiti demokratsku legitimaciju za svoje
zahtjeve.
Vlade dakako zbog kompleksnosti svijeta neće izbjeći posezanje za
ekspertizama, prijedlozima rješenja i odgovornošću privatnoga
sektora. Izazov 'globalizacija' treba države navesti da svoje
oskudne resurse usredotoče na bitne kompetencije, da u regionalnim
ustanovama delegiraju zadaće i da odgovarajuće regulacijske zadaće
premjeste u međunarodne ustroje. XXI. stoljeće trebat će hitnije
nego ikada kontinentalne ustroje (EU, NAFTA, MERCOSUR i dr.) te
radno sposobne organizacije (WTO, MMF)" - zaključuje Norbert
Walter.