FR-US-IT-supersila-Politika fr - le monde diplomatique - američki nacionalizam FRANCUSKALE MONDE DIPLOMATIQUElistopada 2002.Korijeni američkog nacionalizma"(...)Američki nacionalizam uvijek je oscilirao između gruboga pragmatizma i
retoričkog idealizma. Taj idealizam, koji predstavlja opasnost za podupiratelje pragmatizma, ovi posljednji su cinično iskorištavali. Zapravo, što bi se dogodilo kada bi građani počeli doslovno uzimati progresizam Deklaracije o neovisnosti?Opis koji Tocqueville daje o Sjedinjenim Državama, toj naciji podijeljenoj između regionalizma i pokretljivosti, materijalizma i religioznosti, privatizacije i arogantnog nacionalizma, stalno je aktualan. Radi se trgovačkoj republici koju je osudio Thomas Jefferson kada je umro 1826., pet godina prije Tocquevilleovog putovanja. Jefferson i njegovi nasljednici, željeli su se ponovno povezati s iskupiteljskim univerzalizmom deklaracije o neovisnosti. No kada ova nastavlja stvarati sliku koja nacija ima o sebi samoj, čini to više u obliku religije nego kolektivnog pamćenja. Ili prije u sektaškom obliku. Kako bi se postalo članovima dovoljno je prihvatiti njena načela, što je učinilo
FRANCUSKA
LE MONDE DIPLOMATIQUE
listopada 2002.
Korijeni američkog nacionalizma
"(...)Američki nacionalizam uvijek je oscilirao između gruboga
pragmatizma i retoričkog idealizma. Taj idealizam, koji
predstavlja opasnost za podupiratelje pragmatizma, ovi posljednji
su cinično iskorištavali. Zapravo, što bi se dogodilo kada bi
građani počeli doslovno uzimati progresizam Deklaracije o
neovisnosti?
Opis koji Tocqueville daje o Sjedinjenim Državama, toj naciji
podijeljenoj između regionalizma i pokretljivosti, materijalizma
i religioznosti, privatizacije i arogantnog nacionalizma, stalno
je aktualan. Radi se trgovačkoj republici koju je osudio Thomas
Jefferson kada je umro 1826., pet godina prije Tocquevilleovog
putovanja. Jefferson i njegovi nasljednici, željeli su se ponovno
povezati s iskupiteljskim univerzalizmom deklaracije o
neovisnosti. No kada ova nastavlja stvarati sliku koja nacija ima o
sebi samoj, čini to više u obliku religije nego kolektivnog
pamćenja. Ili prije u sektaškom obliku. Kako bi se postalo
članovima dovoljno je prihvatiti njena načela, što je učinilo
mogućim integraciju, koliko god mogla biti nesavršena, katolika i
protestanata, pogana i Židova, bijelih i crnih, latina i azijata.
Nova vlada prakticira nadnaravnu mješavinu, Bushova
administracija traži primjenu ljudskih prava u Iranu, no od suda
traži da prekine sudske postupke protiv multinacionalne tvrtke
Exxon, optužene za suučesništvo u represiji u Indoneziji. Tko se
sjeća staljinizma prepoznat će njegove znakove. No Staljin nije
imao tu sposobnost oblikovanja javnoga mišljenja koju američki
kapitalizam iskazuje unatrag jednog stoljeća. Bushovu vladu je
proizvela ta elita čiji cinizam dobro pristaje ovom novom post-
moralnom dobu, a koja je već dugo naviknuta kupovati javno mnijenje
i političare, u Sjedinjenim Državama kao i u inozemstvu. U istoj se
mjeri sadašnji režim oslanja na protestantske fundamentaliste,
fanatike uvjerene da Sjedinjene Države imaju središnju ulogu u
biblijskoj borbi između dobra i zla, na temelju sigurnoga uvjerenja
da zemlja treba upravljati svijetom. Možda se postavlja pitanje
kako se došlo do te točke, nakon razmjerne suvremenosti Clintonove
vlade, koja je ostvarila suradnju s multinacionalnim kapitalom,
naglasila dobroćudniju američku prevlast, pozvala strane elite da
sudjeluju u međunarodnim odlukama i branila jednu verziju, makar i
minimalističku, međunarodne socijaldemokracije.
Je li Bush lažni tradicionalnost ili lažni modernist? Izvorno su
republikanci bili žestoki neprijatelji ropstva. Istovremeno su
bili stranka kontinentalne ekspanzije (i sam se Lincoln borio u
ratu protiv Meksika), i stranka brze industrijalizacije i najvećeg
otvaranja prema europskom useljeništvu.
Njihov je krajnji cilj bio obrana američkog modela i njegovih
nacionalnih interesa, protiv korumpiranog svijeta. Njihova su
temeljna gospodarska načela bila otvaranje tržišta američkim
proizvodima, protekcionizam i masovan uvoz kapitala.
Na kraju 19. stoljeća, taj se trijumfalizam usmjerava prema
vanjskom svijetu. Zapadni dio zemlje kreće u uspon i višak resursa
omogućava osvajanje novih teritorija. Nacionalističko i
intervencionističko stanovništvo traži rat protiv
Španjolske.(...)
Sudjelovanje u Prvom svjetskom ratu dobiva pristanak ideologa
imperijalizma, nove tehnokracije, krupnog kapitala, i velikog
dijela radničkog pokreta, koji su svi bili za proširenje
prerogativa savezne vlade. Veliki Wilsonov nacrt, integracija
Sjedinjenih Država u društvo nacija propada radi međusobno
protuslovnih oporbi: izolacionista dviju stranaka, koji se
osvećuju za ulazak u rat, i unilateralista koji vjeruju da
Sjedinjene Države trebaju ostati slobodne koristiti svoju novu
snagu. Wilsonov republikanski protivnik, senator Lodge, patricij
iz Nove Engleske, tada je izjavio da Amerika treba iskoristiti tu
prigodu, pošto je postala najveća svjetska sila.
U razdoblju između dva rata elita koja se bavi vanjskom politikom
upravlja jednim nemirnim mirom i priprema se za budući rat.
Sveučilišni profesori, bankari, novinari i pravnici koji rade za
krupni kapital većinom su protestanti i porijeklom su s istočne
obale. Okupljeni u "Council on foreign relations", utječu na vladu
i javno mnijenje, utvrđujući nacionalne prioritete i razliku
između 'odgovornih' i 'neodgovornih' politika. Budući državni
tajnik predsjednika Dwighta Eisenhowera (1953.-1961.), John
Foster Dulles postaje jedna od njihovih najistaknutijih ličnosti,
predstavljajući u isto vrijeme, kao odvjetnik, Treći Reich. Nelson
Rockefeller ih uvjerava da podupru karijeru njegova mladog
štićenika Henryija Kissingera, profesora na Harvardu. Ta se elita
uspijeva na isti način integrirati i s demokratskim i s
republikanskim vladama. I ako je glede nekih točaka podijeljena,
ostaje jednoglasna glede važnosti uspostave američke dominacije.
Republikanski predstavnici rođeni na istočnoj obali i oni vezani uz
Wall Street dominiraju tim probranim ambijentom. No u njihovoj se
stranci sukobljavaju posljednji pobornici progresističkog
populizma porijeklom sa srednjeg zapada. Nepovjerljivi spram Wall
Streeta, ti republikanci uznose jedan izolacionizam često temeljen
na klasnoj viziji, sličan onom Nijemaca i Iraca, koji odbijaju bilo
kakav savez s Engleskom.
Demokratska stranka Franklina Roosevelta (predsjednik od 1933. do
1945.) je jedna loše skrojena koalicija socijalista, sindikalista,
tehnokrata i bankara. Uključuje stare progresističke republikance
i prima i katolike i Židove. Njezin je internacionalizam
wilsonovski, sa socijaldemokratskim naglascima. No podjele u
njegovoj stranci, kao i pritisak koji se vršio na njega i njegovog
nasljednika Henryija Trumana (1945.1953.) od strane
internacionalizma u republikanskoj inačici, nagnale su ga da stupi
u savez s krupnim kapitalom unutar militarizirane socijalne
države.
Republikanci su napustili izolacionizam 1941.. No preko
maccartizma i nepovjerljivosti prema Europljanima, potiču
agresivni nacionalizam. Protestantske crkve, koje više od jednog
stoljeća podupiru slanja misionara u Kinu, bijesne radi dolaska
komunista na vlast 1949.. Unilateralizam tih republikanaca vidio
se kroz odbijanja smanjenja naoružanja, fascinaciju
termonuklearnom teologijom i ratobornom retorikom. No stvar koja
najviše iznenađuje je da su republikanski predsjednici (Dwight
Eisenhower, Richard Nixon, Gerald Ford i sami Ronald Reagan i
George Bush otac) uvijek slušali te elite, koje određuju vanjske
politike, ostajući zapravo multilateralisti jednako koliko i
demokrati.
Tajne operacije CIA-e, gospodarske, političke i vojne
intervencije, manipulacija savezničkim zemljama, prakticirali su
demokrati kao i republikanci. A ako se pogleda unazad, mnoge
razlike koje su izgledale da ih dijele danas djeluju nevažne. Osim
Reagana niti jedan republikanac nije izravno napao društveni
sporazum.
Naprosto svi su prihvatili njegov slom, izazvan evolucijom
kapitalizma. U čemu se razlikuje sadašnji predsjednik? Njegov
djed, Prescott Bush, rođen u Novoj Engleskoj, bio je partner
najbogatijeg demokrata iz doba New Deala, Averella Harrimana.
Prescott guverner i senator Connecticuta, bio je sklon koliko
Rooseveltovom internacionalizmu toliko i socijalnom reformizmu.
Njegov sin George (stari predsjednik), nakon rata, iseljava u
Texas, čije se gospodarstvo otvara prema proizvodnji naoružanja,
financijama, i visokoj tehnologiji. On svoju karijeru duguje
bliskim vezama s poslovnim krugovima (prije no što je postao
Reaganov dopredsjednik bio je veleposlanik u Kini, u Ujedinjenim
narodima i vodio je CIA-u). Kao predstavnik stare republikanske
elite, ne osjeća se ugodno u stranci kojoj je Reagan dao mnogo
plebejskiju boju. Tijekom svoje predizborne kampanje čak je morao
napustiti Council on Foreign Relations jer su određeni
republikanci arhaičnog mentaliteta mislili da ta institucija kuje
urotu protiv suvereniteta zemlje.
George W. Bush ne trpi tu vrstu ograničavanja, njegova je vlast u
Texasu nadmoćna. Nikada nije frontalno napao socijalnu državu,
surađivao je sa crnom i hispanskom zajednicom i popunio je
ideološku prazninu braneći jednu individualnu i ritualiziranu
verziju vjere. Demokrati ismijavaju njegov nepotizam, optužuju ga
da politiku smatra businessom. No u stvarnosti je mladi Bush
shvatio osnovni aspekt kapitalizma: podvrgavanje javne sfere
tržištu. Njegovi partneri u poslovima, točno kao i kod njegovog
oca, prisutni su u trgovini oružjem, financijskim uslugama,
petrokemiji i visokoj tehnologiji.
I njihovi su predstavnici stoga smješteni na čelo saveznih ustanova
i odjela. Kako bi laskao zemlji Bush stalno ravnodušni i
neprijateljski svijet suprotstavlja uspravnom i zdravom američkom
društvu. Što se tiče njegove težnje povratku minimumu socijalne
zaštite, to zvuči kao sablasno zazivanje razdoblja između 1941. i
1964., no dok veliki dio stanovništva shvaća, protiv njegove volje,
da se cijeli dijelovi američkog kapitalizma oslanjaju na
kriminalne aktivnosti, teško je održati neku vrstu potpore. Pred
svime time vlada nastoji preusmjeriti pozornost razvijajući
ratnohuškačku retoriku. Demokratska stranka, podčinjena jednom
izraelskom lobbyiju koji želi samo rat protiv Iraka, i, ako je
moguće, protiv Irana, ne izgleda da izlazi iz svoje političke
kome.
Njezina pasivnost pred pravosudnim državnim udarom na izborima
2000. bila je kobna. Dok su demokrati u ideološkim mukama Bush zna
da svoj položaj duguje gotovo-izočnosti oporbe.
Posljedično, vlada kao čelnik manjine, idući od jedne nestabilne
većine do druge. No napadi 11. rujna 2001. pružili su mu prigodu da
proglasi izvanredno stanje na neodređeni rok. Iako je ispraznost
njegove ideologije jasna kako dan, bilo bi naivno zanemarivati
njegovu apsolutnu vlast nad jednim velikim represivnim aparatom.
Govori o naciji kao nekoj crkvi, no njegova inačica republikanizma
u stvarnosti se svodi na skup plemena u punom raspadu", piše Norman
Birnbaum. (Op.ur. Tekst je preuzet sa stranica Il manifesta i
preveden s talijanskoga jezika.)