YU-SAVEZI-RAT-POLITIKA-Organizacije/savezi-Obrana-Ratovi-Politika NJ 24. VI. ZEIT: NATO-VA JE GREŠKA DEPOLITIZACIJA ANGAŽMANA U SRJ NJEMAČKADIE ZEIT24. VI. 1999.NATO - Božja lijeva ruka?"NATO-ovo bombardiranje Jugoslavije završeno je.
Stoga je vrijeme da bude postavljeno pitanje kakvo je značenje toga rata glede njegovih ideološko-političkih posljedica. Nedavno je Vaclav Havel u jednom eseju ('Kosovo i kraj nacionalne države') ustvrdio da je bombardiranje Jugoslavije, koje nije bilo potkrijepljeno mandatom UN-a, 'ljudska prava postavila iznad prava države'... No, to nije učinjeno neodgovorno, u vidu agresivnog čina ili nepoštivanjem međunarodnoga prava. Naprotiv, učinjeno je iz poštovanja prema zakonu, prema pravu višem od onoga koje štiti suverenitet država. Djelovanje zapadnog saveza bilo je motivirano poštovanjem prema ljudskim pravima kao što diktira savjest, ali i međunarodni pravni dokumenti'. To 'više pravo' vuče svoje 'najdublje korijene izvan svijeta dostupnog percepciji', kazao je Havel. NATO je smio prekršiti međunarodno pravo zato što je djelovao kao izravno oruđe Božjeg 'višeg prava'. Ako to nije 'religiozni fundamentalizam', onda taj pojam nema nikakvo značenje.Havelova izjava potvrđuje ono što je Ulrich Beck u travnju ove
NJEMAČKA
DIE ZEIT
24. VI. 1999.
NATO - Božja lijeva ruka?
"NATO-ovo bombardiranje Jugoslavije završeno je. Stoga je vrijeme
da bude postavljeno pitanje kakvo je značenje toga rata glede
njegovih ideološko-političkih posljedica. Nedavno je Vaclav Havel
u jednom eseju ('Kosovo i kraj nacionalne države') ustvrdio da je
bombardiranje Jugoslavije, koje nije bilo potkrijepljeno mandatom
UN-a, 'ljudska prava postavila iznad prava države'... No, to nije
učinjeno neodgovorno, u vidu agresivnog čina ili nepoštivanjem
međunarodnoga prava. Naprotiv, učinjeno je iz poštovanja prema
zakonu, prema pravu višem od onoga koje štiti suverenitet država.
Djelovanje zapadnog saveza bilo je motivirano poštovanjem prema
ljudskim pravima kao što diktira savjest, ali i međunarodni pravni
dokumenti'. To 'više pravo' vuče svoje 'najdublje korijene izvan
svijeta dostupnog percepciji', kazao je Havel. NATO je smio
prekršiti međunarodno pravo zato što je djelovao kao izravno oruđe
Božjeg 'višeg prava'. Ako to nije 'religiozni fundamentalizam',
onda taj pojam nema nikakvo značenje.
Havelova izjava potvrđuje ono što je Ulrich Beck u travnju ove
godine u 'Sueddeutsche Zeitung-u' nazvao 'militarističkim
humanizmom', odnosno 'militarističkim pacifizmom'. Pritom nije
toliko problematično što je riječ o orvelijanskom oksimoronu ('mir
je rat' - po mom mišljenju, pacifističko je stajalište prijevara;
trebalo bi skupiti hrabrosti i odobriti paradoks militarističkog
pacifizma). Nije problematično ni što ciljevi bombardiranja nisu
izabrani na temelju čisto moralnih razloga. Štoviše, problematično
je što je čisto humanitarno, čisto etičko opravdanje temeljito
depolitiziralo NATO-ovu intervenciju. Naime, NATO je zazirao od
točno definirane političke rasprave; njegova je intervencija
opravdana i optočena isključivo depolitiziranim općim ljudskim
pravima. U tom kontekstu, ljudi više ne nastupaju u ulozi
političkog subjekta, nego u ulozi nemoćnih žrtava, bez političkog
identiteta i reducirani na svoju puku patnju. Po mom mišljenju, taj
je idealni subjekt-žrtva zapravo NATO-ova ideološka tvorevina.
Danas je vidljivo da u bombardiranju Jugoslavije nije bilo
paradoksalno ono na što su se žalili pacifisti (tvrdeći da je NATO
izazvao etničko čišćenje koje je želio spriječiti). Ne, stvarni je
problem bila ideologija požrtvovnosti: ispravno je pomagati
nemoćnim Albancima u borbi protiv srpskih zlotvora, ali im ni u kom
slučaju ne treba dopustiti da se oslobode te nemoći, poimajući sebe
kao suvereni i samostalni politički subjekt, kojemu dobrodušno
pokroviteljstvo NATO-ova 'protektorata' nije nužno, ali i dalje
ostaje žrtvom. Stoga je NATO-ova strategija bila perverzna u
preciznom freudijanskom smislu te riječi: druga strana, koju treba
zaštititi, dobra je sve dok ostaje žrtva.
No, nije samo NATO depolitizirao sukob; učinili su to i njegovi
protivnici u pseudolijevim krugovima. Oni su bombardiranje
smatrali posljednjim činom u procesu raspada titoističke
Jugoslavije, kraj jednog obećanja, potonuće utopije o
multietničkom i autentičnom socijalizmu u virovima etničkog rata.
Čak i oštroumni politički filozof poput Alaina Badioua ustrajno
tvrdi da sve strane snose podjednaku krivicu. 'Etničkih čistača'
ima na čitavom području bivše Jugoslavije - i kod Srba, i kod
Slovenaca (sic! - op. ur.) i kod Bošnjaka, ustvrdio je Badiou.
'Srpski je nacionalizam bezvrijedan. No, po čemu je on gori od
ostalih? ? On je rašireniji, ima više oružja, a u prošlosti je
nesumnjivo imao i više mogućnosti za iskazivanje svojih
zločinačkih strasti. (...) Točno, Milošević je okrutni
nacionalist, baš kao i svi njegovi kolege iz Hrvatske, Bosne ili
Albanije. (...) Od samog početka sukoba Zapad se zauzimao samo za
slabiji (bosanski, kosovarski) nacionalizam, dok se snažnome
(srpskom i, uz određene ograde, hrvatskome) suprotstavljao'.
Čini mi se da je riječ o lijevoj nostalgiji za izgubljenom
Jugoslavijom. Velika je ironija što ta nostalgija Miloševićevu
Srbiju smatra nasljednicom nekadašnjeg sna - dakle, upravo onu
snagu koja je bivšu Jugoslaviju tako djelotvorno usmrtila. Pritom
valja napomenuti da je jedina politička tvorevina koja je
utjelovljivala pozitivno nasljeđe titoističke Jugoslavije,
njezinu često hvaljenu multikulturalnu toleranciju, bila
'muslimanska Bosna', a moglo bi se čak reći da je srpska agresija na
Bosnu bila usmjerena i protiv onih, koji su očajnički ustrajali na
Titovu nasljeđu, na ideji etničkog 'bratstva i jedinstva'. Nije
nimalo čudno što je istaknuti zapovjednik 'muslimanske' vojske bio
upravo general Rasim Delić, podrijetlom Srbin (sic!); nije čudno ni
što je tijekom devedesetih godina 'muslimanska' Bosna bila jedini
dio bivše Jugoslavije u čijim je službenim uredima još visio Titov
portret.
Suočeni s prijetnjom srpskoga nacionalizma, čak su i slovenski i
hrvatski nacionalisti sačuvali poštovanje prema Titovoj
Jugoslaviji, u svakom slučaju, prema njezinu temeljnom načelu:
federativnom savezu ravnopravnih država s punim suverenitetom,
uključujući i pravo na odcjepljenje. Tko to previđa, tko reducira
sukob za Bosnu na građanski rat različitih 'etničkih skupina',
unaprijed staje na srpsku stranu. Naime, razlika između Miloševića
i ostalih nacionalnih vođa ni u kom slučaju nije bila tek
kvantitativne prirode. Ne, Jugoslavija nije bila tvorevina ni na
nebu ni na zemlji, koju su u podjednakoj mjeri izdali svi
nacionalistički 'secesionisti'. Njezin je raspad zapravo bio
dijalektički proces. Oni koji su 'otpali' od Jugoslavije reagirali
su na srpske nacionaliste - dakle, na skupinu koja je težila
likvidaciji Titova nasljeđa. Tako su baš najgori antisrpski
nacionalisti bili daleko bliže Titovu nasljeđu nego sadašnji
beogradski režim, koji se prema svim 'secesionistima' ponaša kao
legitiman i zakonit nasljednik bivše Jugoslavije'.
Pored svega, ne smije se zaboraviti sljedeće: Tito je uspostavio
federaciju u svjesnoj suprotnosti u odnosu na predratnu
Jugoslaviju, koja je počivala na hegemoniji Srba, 'začetnika
jedinstva'. Srbi su tada bili jedini državotvorni narod. Nakon
Drugoga svjetskog rata, Tito je toj Jugoslaviji pod srpskom
dominacijom želio suprotstaviti federalnu Jugoslaviju, slobodni
savez jednakih i suverenih država, koje su čak trebale imati pravo
na odcjepljenje. Miloševićevo posezanje za vlašću bilo je pak
pokušaj obnove nekadašnje predratne Jugoslavije, a time i srpske
hegemonije. Na tu opasnu restauracijsku težnju reagirali su potom
svi 'secesionisti', pri čemu su njihovi zahtjevi bili izričito
utemeljeni na načelima Titove Jugoslavije.
Kako god mi to okrenuli, sve te pomodne priče o ustaškom nasljeđu u
Tuđmanovoj Hrvatskoj et cetera nimalo ne mijenjaju činjenicu da
srpska agresija na Bosnu 1992. nije proizišla iz sukoba između
etničkih skupina. Bila je to jedino i isključivo agresija predratne
Jugoslavije pod srpskom dominacijom na Titovu poslijeratnu
Jugoslaviju.
U retrospektivi valja reći da u raspravama o NATO-ovu bombardiranju
nijedna strana nema pravo. Nije stvar u tome da je istina negdje u
sredini. Naprotiv, obje su strane - i zagovornici i protivnici
NATO-ova bombardiranja - u krivu. Naime, obje strane pokušavaju
zauzeti pogrešno, općenito-neutralno stajalište. Zagovornici
NATO-ova bombardiranja pozivali su se na depolitizirana ljudska
prava, dok su njegovi protivnici prikazivali postjugoslavenski rat
kao etnički sukob, u kojem su sve strane snosile podjednaku
krivnju. Time su obje strane zanemarile eminentno političku bit
postjugoslavenskoga sukoba. I zbog toga će taj sukob i dalje
tinjati ispod pepela. Iznuđeni NATO-ov mir privremeno ga je
prigušio, ali ga nije i zauvijek ugasio", smatra Slavoj Žižek,
slovenski psihoanalitičar i filozof.