E-EU-REFORMA-Organizacije/savezi-Politika NJ 23.III.SZ: EU-VALUTA I TRŽIŠTE ALI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG23. III. 1999.Bolesna EU, nemoćni liječnici"Autokratičnost, arogancija i nesposobnost političara EU doveli su tu europsku
zajednicu u najtežu krizu u njezinoj povijesti. Stoga bi na sastanku na vrhu, koji će u srijedu početi u Berlinu, trebalo hitno izvesti neke popravke. Šefovi država i vlada članica EU trebali bi postići bar polovično ostvariv kompromis o Agendi 2000 i istodobno riješiti mučnu dvojbu cjelokupnog novog sastava Povjerenstva.Stoga je u Berlinu puno toga na kocki. Propadne li summit, mogao bi to biti loš znak za euro, koji ionako već tjednima slabi prema dolaru. Financijska tržišta krajne osjetljivo reagiraju na političke neizvjesnosti. No, EU ovih dana ni u kom slučaju ne nastupa kao čuvar političke pouzdanosti i kontinuiteta. Sve se dramatičnije nazire načelni problem procesa europskog ujedinjenja. EU je stvorila zajedničko tržište i zajedničku valutu ali ne i snažne političke institucije, koje uživaju povjerenje građana.Njemačka vlada pritisnuta je uza zid: kao aktualni predsjednik
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
23. III. 1999.
Bolesna EU, nemoćni liječnici
"Autokratičnost, arogancija i nesposobnost političara EU doveli su
tu europsku zajednicu u najtežu krizu u njezinoj povijesti. Stoga
bi na sastanku na vrhu, koji će u srijedu početi u Berlinu, trebalo
hitno izvesti neke popravke. Šefovi država i vlada članica EU
trebali bi postići bar polovično ostvariv kompromis o Agendi 2000 i
istodobno riješiti mučnu dvojbu cjelokupnog novog sastava
Povjerenstva.
Stoga je u Berlinu puno toga na kocki. Propadne li summit, mogao bi
to biti loš znak za euro, koji ionako već tjednima slabi prema
dolaru. Financijska tržišta krajne osjetljivo reagiraju na
političke neizvjesnosti. No, EU ovih dana ni u kom slučaju ne
nastupa kao čuvar političke pouzdanosti i kontinuiteta. Sve se
dramatičnije nazire načelni problem procesa europskog
ujedinjenja. EU je stvorila zajedničko tržište i zajedničku valutu
ali ne i snažne političke institucije, koje uživaju povjerenje
građana.
Njemačka vlada pritisnuta je uza zid: kao aktualni predsjednik
Vijeća EU, Gerhard Schroeder može samo uskakati kao vučna služba,
koja vozilo po imenu Europa vraća sa stojne na voznu traku. Prvotni
cilj Bonna - osjetno smanjenje njemačkih doprinosa u EU - može mirne
duše biti stavljen ad acta. Osim toga, kancelar je pao žrtvom
vlastitih bučnih izjava. Želio je zastupati nacionalne interese i
dopustio da ga navedu na ležernu tvrdnju o 'prepečenom' njemačkom
novcu u Europi. Račun za takve diplomatske pogreške stigao je iz
Francuske: Pariz odbija model nacionalog sufinanciranja, koji je
mogao smanjiti izdvajanja EU za poljoprivredu.
Po Povjerenstvu EU, u razdoblju od 2000. do 2006. trebala bi biti
podijeljena jednostavno nezamisliva svota od 711 milijarda eura -
oko 1,4 bilijuna maraka. Danas se članice bučno svađaju oko pitanja
tko će iz blagajne EU dobiti koliko novca. Sjever je suprotstavljen
jugu, a industrijske zemlje poljoprivrednim proizvođačima. Dosad
se proces usklađivanja interesa odvijao gotovo bez trzavica:
zahvaljujući subvencijama iz Bruxellesa, siromašne južne zemlje,
koje su osamdesetih godina pristupile EU, dobro su unovčile
otvaranje svojih tržišta za industrijske proizvode.
U predstojećem procesu širenja EU na istok takvi darovi više neće
biti mogući. Njemačka koja se bori s vlastitim gospodarskim
problemima - primjerice u izgradnji novih saveznih zemalja -
dosegla je prag izdržljvosti. Dakle, želja za smanjenim netto-
uplatama sasvim je opravdana - naime, Bonn plaća u blagajnu EU oko
22 milijarde maraka više no što dobiva natrag.
Pritom valja napomenuti da ni pojedine članice EU ni Povjerenstvo
nisu zasad doveli u pitanje načelo bruxelleske subvencijske
mašinerije. Bonn također svojim prijedlozima o kompromisu tek
pokušava šarlatanski zaliječiti simptome. Izdaci za
poljoprivredu, koji gutaju oko polovice proračuna EU, trebali bi
biti zamrznuti na trenutačnoj razini od 40,5 milijarda eura
godišnje. Strukturni fondovi za potporu gospodarski slabim
regijama trebali bi u čitavom spomenutom financijskom razdoblju
umjesto 240 milijarda dobiti samo 216 milijarda eura. No, čak i ti
umjereni planovi štednje, koji ne bi trebali biti realizirani u
jednoj već u šest proračunskih godina, nailaze na odbijanje.
Građanima se prodaje reforma koja u sebi i dalje nosi loše sjeme
rasipanja novca i lošeg gospodarenja. Ništa ne sprječava EU da i
ubuduće subvencionira uzgoj duhana i istodobno financira skupe
zdravstvene kampanje usmjerene na prestanak pušenja. Ništa ne
sprječava Bruxelles da u Portugalu ili na jugu Italije izgradi
supermoderne filtere za pročišćavanje voda ili elektrane na
vjetar, koje će potom Europska revizorska služba proglasiti
suvišnima ili će se pokazati potpuno nefunkcionalnima. U politici
EU ne vrijede mjerila ekonomičnosti. Kaos u upravi Povjerenstva EU,
koji su utvrdili neovisni stručnjaci, posljedica je neobuzdanog
izdavanja novca. Naime, to tijelo poznaje 47 postupaka dodjele
novca članicama.
Zasigurno se može prigovoriti da zbog osjetljivog stanja u EU nije
realno očekivati temeljitu promjenu politike na berlinskom
summitu. Tko mora uskakati kao vučna služba, ne može istodobno
provoditi velike reforme. No, EU mora gledati dalje od pukog
naklapanja o Agendi 2000. To će biti izazov za novog predsjednika
Povjerenstva EU. Nasljednik Jacquesa Santera koji je dao ostavku
ima priliku za razbijanje otvrdnulih struktura bruxellskog aparata
vlasti. Prvo treba radikalno smanjiti subvencije radi suzbijanja
samih korijena rasipanja novca. Potom treba nastaviti reformu
institucija EU. Skandalozan primjer: Europska skupština još uvijek
ne smije izravno odlučivati o proračunskim sredstvima za
poljoprivredu", podsjeća na kraju komentara Andreas Oldag.