E-DE-EU-NJEMAČKA-REFORMA-Organizacije/savezi-Vlada-Poljoprivreda-Proračun NJ 25.II.DIE WELT:PRIPREME ZA VRH EU NJEMAČKADIE WELT25. II. 1999.Eksploziv zvan "Agenda 2000""Počela je vruća faza u pregovorima o reformi EU-a. Njemački
ministar poljoprivrede Karl-Heinz Funke moli svojih 14 kolega u Europskoj uniji da konačno postignu napredak u određivanju nove buduće poljoprivredne politike. Njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer prethodno je u Luksemburgu, također sa svojim kolegama u Europskoj uniji, raspravljao o paketu reforma. Proces se nastavlja gotovo svakoga tjedna. U petak će šefovi država i vlada pod predsjedanjem kancelara Schroedera izvući bilancu napredovanja teških pregovora odnosno nepomirljivosti stajališta pojedinih vlada. Vrijeme polako istječe, budući da bi već krajem ožujka trebalo početi ostvarivanje jednog od najambicioznijih projekata Europske unije, čiji pomalo neformalni naziv glasi 'Agenda 2000'. No, iza toga naziva skriva se istodobno nekoliko prijedloga reforma, koji svaki za sebe sadrži dovoljno eksplozivnog mterijala za EU: novo usmjeravanje zajedničke poljoprivredne i strukturne politike, novi ključ financiranja EU-a i - zadnje, ali ne i najmanje važno - postavljanje smjernica za
NJEMAČKA
DIE WELT
25. II. 1999.
Eksploziv zvan "Agenda 2000"
"Počela je vruća faza u pregovorima o reformi EU-a. Njemački
ministar poljoprivrede Karl-Heinz Funke moli svojih 14 kolega u
Europskoj uniji da konačno postignu napredak u određivanju nove
buduće poljoprivredne politike. Njemački ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer prethodno je u Luksemburgu, također sa
svojim kolegama u Europskoj uniji, raspravljao o paketu reforma.
Proces se nastavlja gotovo svakoga tjedna. U petak će šefovi država
i vlada pod predsjedanjem kancelara Schroedera izvući bilancu
napredovanja teških pregovora odnosno nepomirljivosti stajališta
pojedinih vlada. Vrijeme polako istječe, budući da bi već krajem
ožujka trebalo početi ostvarivanje jednog od najambicioznijih
projekata Europske unije, čiji pomalo neformalni naziv glasi
'Agenda 2000'. No, iza toga naziva skriva se istodobno nekoliko
prijedloga reforma, koji svaki za sebe sadrži dovoljno
eksplozivnog mterijala za EU: novo usmjeravanje zajedničke
poljoprivredne i strukturne politike, novi ključ financiranja EU-a
i - zadnje, ali ne i najmanje važno - postavljanje smjernica za
proširenje EU-a na istok - sve to pod njemačkim predsjedanjem.
Najnoviji seljački prosvjedi u Bruxellesu pokazuju kakva se
eksplozivna snaga krije u tom projektu. Njemačka se vlada treba
pobrinuti da se ta snaga ne razvije. Ta je zadaća za nju dvostruko
teža budući da tu i sama ima vitalne interese. Trenutno sve vlade, a
ne samo njemačka, nastupaju oštro. Francuska odbija mogućnost da
svaka država sufinancira poljoprivredu, Španjolska se opire
presušivanju kohezionog fonda, Britanci izjavljuju da se o
smanjivanju njihova doprinosa ne može pregovarati. Talijani se
opiru pretvaranju domaćeg brutto proizvoda u osnovicu za uplate. A
Nijemci ustraju na osjetnom smanjenju netto-uplata za Europsku
uniju. Taj je zahtjev postavila već prethodna njemačka vlada, ali
ga je spretnije diplomatski predstavila.
Nije prijeporno da je njemački netto-doprinos za EU previsok. To
je, nakon dugotrajnog oklijevanja, priznalo i Povjerenstvo EU-a.
Doduše, vlada Helmuta Kohla nije sasvim bez krivnje za takvo
stanje, jer je financijske sporazume iz 1984. i 1992., kojima su
određene visoke netto-uplate od 220 milijarda maraka, dogovorila i
blagoslovila zajedno s ostalim vladama EU-a.
To je teško nasljeđe za Schroederovu vladu. Doduše, danas gotovo
sve članice EU-a priznaju da je Njemačka pretjerano financijski
opterećena, ali konkretna susretljivost zasad nije na pomolu.
Njemačka je vlada i na unutarnjopolitičkoj razini izložena velikom
pritisku kad je riječ o netto-uplatama. CDU i CSU postavljaju vladi
granicu rasterećenja od 14 milijarda maraka. Ne bude li to
postignuto, oporba neće u Zemaljskom domu njemačke skupštine
odobriti Agendu 2000. Taj zahtjev oporba možda smatra sasvim
legitimnim, ali bi se trebala prisjetiti da joj se čak i bivši
ministar financija Theo Waigel u svojim najodvažnijim računicama
približio tek na maksimalno sedam milijarda maraka.
Ni jedna ni druga svota nisu realne. Oporba to zna, ali ponajprije
to zna vlada. Već je sada smanjila očekivanja, upozorivši da se ne
treba nadati glavnom dobitku na lotu. Naime, rasterećenje Njemačke
mora odobriti i ostalih 14 članica EU-a. Dakle, njemački netto-
doprinos bit će moguće smanjiti u najboljem slučaju malim koracima
i samo posredstvom brojnih kompromisa. Pravi put do toga cilja vodi
preko reforme poljoprivredne politike. Ona je u svom dosadašnjem
obliku jedan od glavnih uzroka nepovoljnoga njemačkog položaja
netto-platiše. Za svaku marku koju njemački seljaci dobivaju iz
Bruxellesa Bonn mora doznačiti Bruxellesu dvije marke. Već bi sam
ispravak toga nerazmjera osjetno rasteretio blagajnu u Bonnu. No,
time bi u prvom redu bila ostvarena promjena trenda. Uspješna
poljoprivredna reforma ponovno bi snažnije primaknula širenje EU-a
na istok u središte europske politike. Naime, pristup Poljske,
Mađarske i Češke Europskoj uniji nije moguć bez poljoprivredne
reforme zato što ga nije moguće financirati", upozorava Andreas
Middel.