US-NACIONALIZAM-Nac. manjine i etn. zajednice US NYT 21. II. NACIONALIZAM SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES21. II. 1999.Provale nacionalizma poslije hladnog rata uglavnom se pogrešno tumače"Kurdi bjesne Europom. Predsjednik Clinton
razmišlja o slanju marinaca na Kosovo ili o bombardiranju Srbije. Obitelji koje su izgubile nekog člana svjedoče o etničkim strastima koje su pošle naopako u Ruandi, Burundi, Bosni, Čečeniji. S nasiljem ili bez nasilja, narodi - države proliferiraju u vrtoglavu broju, većinom iz pepela raspalih komunističkih država. Tijekom deset godina, broj članica UN-a narasao je s 156 na 185, zahvaljujući bivšim sovjetskim republikama, istočnoeuropskim nusproizvodima i liliputanskim točkicama poput San Marina, Andore, Maršalovih Otoka ili Mikronezije, koje zauzimaju mjesto pokraj nuklearnih sila i starih monarhija. Čak i u staloženim i mirnim zapadnim državama poput Britanije i Kanade, etničke manjine (Škoti, Welšani) slijede snove o vlastitom stolcu pri UN-u", piše Serge Schmemann."U svijetu koji sa sebe otresa nakupljene krhotine fašizma i komunizma, nešto je zapanjujuće, ironično i uznemirujuće u otkriću da nacionalizam (sila koja je tijekom stoljeća naizmjenično
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
21. II. 1999.
Provale nacionalizma poslije hladnog rata uglavnom se pogrešno
tumače
"Kurdi bjesne Europom. Predsjednik Clinton razmišlja o slanju
marinaca na Kosovo ili o bombardiranju Srbije. Obitelji koje su
izgubile nekog člana svjedoče o etničkim strastima koje su pošle
naopako u Ruandi, Burundi, Bosni, Čečeniji. S nasiljem ili bez
nasilja, narodi - države proliferiraju u vrtoglavu broju, većinom
iz pepela raspalih komunističkih država. Tijekom deset godina,
broj članica UN-a narasao je s 156 na 185, zahvaljujući bivšim
sovjetskim republikama, istočnoeuropskim nusproizvodima i
liliputanskim točkicama poput San Marina, Andore, Maršalovih Otoka
ili Mikronezije, koje zauzimaju mjesto pokraj nuklearnih sila i
starih monarhija. Čak i u staloženim i mirnim zapadnim državama
poput Britanije i Kanade, etničke manjine (Škoti, Welšani) slijede
snove o vlastitom stolcu pri UN-u", piše Serge Schmemann.
"U svijetu koji sa sebe otresa nakupljene krhotine fašizma i
komunizma, nešto je zapanjujuće, ironično i uznemirujuće u otkriću
da nacionalizam (sila koja je tijekom stoljeća naizmjenično
slavljena kao kamen temeljac pravednog svjetskog poretka, ili
psovana kao izvor genocidnih mržnji) ratoborno ojačava sklonost
prema globalizmu i transnacionalizmu te se pojavljuje svom
snagom.
Tu je i prihvaćena mudrost da je uklanjanje autoritarnih i
hladnoratovskih ograničenja oslobodilo stare etničke težnje i
mržnje, koje bi mogle voditi mnogo složenijem svijetu nego što je
poznati bipolarni Istok i Zapad.
No je li to tako? Ili taj navodno novi nacionalizam nije ni toliko
nov, ni toliko iznenađujući, ni toliko jednolično opasan? Mnogi
koji proučavaju svjetska pitanja te su obratili veću pažnju na
nacionalizam i sukobe, poput pitanja Kosovara i Kurda, shvatili su
da je većina razloga i priča mnogo starija od sloma komunizma. Ono
novo, tvrde oni, nije nacionalizam kao takav, već svjetski
doživljaj nacionalizma u složenom novom svijetu i njegova
politička uporaba u svijetu poroznih granica i međusobno povezanih
gospodarstava.
Uspon globalizma, smatraju oni, paradoksalno je učinio status
države nužnijim za male zemlje koje se nadaju konkurirati za
resurse, ulaganja i pomoć. Medije privlače etnički sukobi, no
postoji manje dramatična činjenica da mnoga područja gdje se
etničko nasilje smatralo mogućim, poput Ukrajine i Kazahstana,
zasad uspijevaju u miru provoditi tranziciju. A bez sukoba
supersila kojim bi manipulirali za vlastite ciljeve, neki su
nacionalni pokreti poput Palestinske oslobodilačke organizacije
čak zaključili da je mir održiva opcija.
'Bilo je mnogo pokušaja da se uđe u trag incidentima etničkih
sukoba, da se shvati je li došlo do iznenadnog bujanja etničkih
sukoba', izjavio je Rajan Menon, profesor međunarodnih odnosa na
sveučilištu Lehigh. 'Pa, odgovor je ne. U starom bipolarnom svijetu
bilo je mnogo etničkih sukoba, no hladni je rat za Amerikance bio
toliko važniji od svega da je to ostalo gurnuto u stranu. To je nešto
poput optičke iluzije: hladni rat završi, i sad 'nacionalnost'
postaje vektor sukoba.'
Nitko neće poreći da su krvoprolića u Ruandi, Bosni ili Čečeniji
bila strašna, ili da je slom komunističkog sustava na neki način
hranio etničke sukobe. Ono što stručnjaci međutim primjećuju jest
da mržnje iza tih sukoba (ili nacionalizam iza novih država) teško
da su nove.
Moderna je Afrika bila krcata takvim sukobima otkad su kolonijalne
snage opteretile kontinent arbitrarnim granicama. A u bivšem
komunističkom svijetu, mnoge republike i pokrajine koje su sad
članice UN-a, od Slovenije do Ukrajine i Uzbekistana, manje su
manifestacije novog nacionalizma a više ostavština sovjetske
politike smišljene da podijeli i zavlada.
Staljin je namjerno podijelio svoje carstvo u sovjetske
socijalističke republike, a kad su prestale biti unija, sovjetska
ili socijalistička, ostale su republike. Rusija, vladar carstva,
među prvima je izišla iz saveza, ostavljajući drugima malo izbora
već da ju u tome slijede.
Ono što je potaklo proliferaciju država i pokreta oslobođenja,
smatraju stručnjaci, manje je cvjetanje nacionalizma; prije je
riječ o upravo onim snagama za koje se očekivalo da će nacionalizam
učiniti zastarjelim. U svijetu koji je sve više ujedinjen zračnim
prijevozom, internetom, multinacionalnim biznisom i međunarodnim
organizacijama, etničke manjine ne vide razloga zašto ne bi izravno
sudjelovale. Ako su Olimpijske igre za vrijeme hladnog rata,
primjerice, bile ersatz natjecanja između dviju ideologija i
supersila, postoji malo razloga zašto svaka zemlja, velika i
liliputanska, ne bi rasporedila vlastite športaše i pokupila svoje
lovorike.
'Provodimo sate i sate pitajući se kako da shvatimo taj fenomen',
izjavio je Roman Szporluk, direktor harvardskog Središta za
istraživanje Ukrajine. 'Ja taj moderni nacionalizam shvaćam kao
pobunu protiv onih političkih entiteta koji su ometali
sudjelovanje u životu svijeta. Kad mislim o 'secesiji' Estonije,
Litve, Ukrajine ili same Rusije, osjećam da se ti ljudi nisu
odvojili zbog nekog univerzalizma koje je Moskva predstavljala već
su osjećali da im sovjetski sustav uskraćuje sposobnost da
sudjeluju u svjetskim poslovima.'
'Tako je ono što se doima kao regionalizam zapravo način
prepoznavanja veće međusobne povezanosti većeg svijeta.'
Susan Woodward s instituta Brookings, u novom nacionalizmu vidi
snažnu ekonomsku sastavnicu. Mali narodi, lišeni ideoloških
pokrovitelja, zaključuju da je neovisnost presudna u borbi za
međunarodne resurse.
'Nacionalizam je samo izlika, dio političke pokretne sile, dok se
razvijaju sukobi između središnje i regionalnih vlada o pitanju tko
nadzire koje resurse i koji se novac izlači iz regije', izjavila je
ona. 'Globalizacija vodi fragmentaciji, dok država postaje važnija
kao način da se uhvati oskudne resurse, da se dobije pristup
međunarodnim zajmovima i trgovinskim dogovorima.'
Ako su globalizam i slom bipolarnog svijeta glavni čimbenici iza
množenja naroda - država, izbijanje nasilja teže je objasniti.
Stručnjaci se međutim slažu da podizanje komunističkog poklopca sa
starih mržnji ne objašnjava zašto narodi koji su naraštajima mirno
živjeli jedni pokraj drugih odjednom skoče jedni drugima za vrat.
Zapravo, istraživači bilježe da su incidenti etničkog nasilja pali
sa svog vrhunca odmah poslije sloma komunizma 1991., kad se 35 od 37
sukoba na svijetu držalo etničkim.
Tamo gdje je nasilje izbilo, nadalje, ono često nije došlo kao
izravno i spontano oživljavanje etničkih mržnji, već zbog nekog
specifičnog sloma u poretku, koji je brzo razvio vlastiti zamah. U
nekim slučajevima, katalizator je bilo održavanje demokratskih
izbora u državama koje nisu imale demokratskih ustanova ili
nacionalni koncenzus da ih podupre. Sukobi u Burundiji,
Jugoslaviji, Armeniji i Azerbejdžanu slijedili su nakon izbora na
kojima su na vlast došle vođe koje su, u nedostatku uspostavljenih
poluga vlasti, zgrabile ksenofobiju kao sredstvo učvršćenja moći.
'Ustanova demokracije često jednostavno nije bilo', izjavio je
profesor Jack Snyder, predsjednik odjeka za političke znanosti na
sveučilištu Columbia. 'Nije bilo sudova, policije, tiska koji bi
pokrenuli demokraciju, pa što ostaje? Često je to etnička
pripadnost.'
Misleći na jugoslavenskog predsjednika, koji je potaknuo etničke
strahove među Srbima na Kosovu još 1988., Snyder je dodao:
'Slobodan Milošević nije bio ni najmanje nacionalist dok nije vidio
da se Jugoslavija slama. Trebalo mu je popularno pitanje. Tako je
zgrabio nacionalističko pitanje, koje mu je dalo Kosovo. Isto je
bilo u Burundiji. To se dogodilo u Francuskoj revoluciji i u
Njemačkoj prije Prvog svjetskog rata.'
Svejedno, stručnjaci tvrde da nijedan sukob nije neizbježan. Na
svako izbijanje nasilja, tu su slučajevi gdje se nasilje u početku
činilo neizbježnim no nikad nije izbilo. Prije nekoliko godina
novine su bile pune zloslutnih priča o Ukrajini, ili predstojećem
antiruskom 'etničkom čišćenju' u Kazahstanu. Obje zemlje zasad
uspijevaju u provedbi mirne tranzicije.
'Pokušavam se boriti protiv predodžbe da je jedini izlaz iz sukoba
monoetnička država, da je etnička različitost jednostavno
nespojiva s građanskom državom', izjavio je Menon. 'No jednom kad
etnički sukobi počnu, bojim se da ih ne možete riješiti. Možete samo
pokušati njima upravljati. Jednom kad su očevi ubijeni, ili sestre
silovane, stvorili ste pokretnu silu koja se ne može nadzirati.'"