US-INTERVENCIJE-Ratovi US IHT 28. I. PFAFF O MILOŠEVIĆU SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE28. I. 1999.Za ili protiv: šest koraka prema kosovskom rješenju"Prije jednoga desetljeća Slobodan Milošević zapalio je na Kosovu
albanski nacionalizam. Sada vjerojatno ništa ne može ugasiti tu vatru, sve dok se pokrajina ne oslobodi srpskog nadzora. Povorke dužnosnika koji stižu u Beograd i mole g. Miloševića da se popravi, i prijete mu ako to ne učini, beskorisne su", piše William Pfaff."Savezničkim prijetnjama o bombardiranju srpskih ciljeva nastoji se postići promjena Miloševićeve politike. Takvo bombardiranje ne bi ništa važno promijenilo u području i budući da je jednako ponavljanju američke politike koja je propala u Iraku, nije vjerojatno da bi promijenila ponašanje g. Miloševića.Međunarodna zajednica mora odlučiti zalaže li se za nastavak srpskog nadzora nad Kosovom, s razloga regionalne stabilnosti, ili zbog kosovske neovisnosti. Na nesreću, treće mogućnosti nema.Nekad je postojao treći način, kosovska autonomija unutar jugoslavenske federacije, no g. Milošević je taj kompromis ukinuo prije jednog desetljeća. Sad je on neprihvatljiv i kosovskom vodstvu. (...)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
28. I. 1999.
Za ili protiv: šest koraka prema kosovskom rješenju
"Prije jednoga desetljeća Slobodan Milošević zapalio je na Kosovu
albanski nacionalizam. Sada vjerojatno ništa ne može ugasiti tu
vatru, sve dok se pokrajina ne oslobodi srpskog nadzora. Povorke
dužnosnika koji stižu u Beograd i mole g. Miloševića da se popravi,
i prijete mu ako to ne učini, beskorisne su", piše William Pfaff.
"Savezničkim prijetnjama o bombardiranju srpskih ciljeva nastoji
se postići promjena Miloševićeve politike. Takvo bombardiranje ne
bi ništa važno promijenilo u području i budući da je jednako
ponavljanju američke politike koja je propala u Iraku, nije
vjerojatno da bi promijenila ponašanje g. Miloševića.
Međunarodna zajednica mora odlučiti zalaže li se za nastavak
srpskog nadzora nad Kosovom, s razloga regionalne stabilnosti, ili
zbog kosovske neovisnosti. Na nesreću, treće mogućnosti nema.
Nekad je postojao treći način, kosovska autonomija unutar
jugoslavenske federacije, no g. Milošević je taj kompromis ukinuo
prije jednog desetljeća. Sad je on neprihvatljiv i kosovskom
vodstvu. (...)
Međunarodna zajednica ne odobrava srpske metode, no ne može ih
zaustaviti ako ne promijeni vlastitu politiku. Promijenjena bi
politika mogla spriječiti zločine i pozitivno utjecati na
politički razvoj krize, istodobno obuzdavajući regionalno
destabilizirajuće posljedice kojih se NATO boji.
Meni se sljedeći koraci čine vrijedni rasprave:
- Međunarodni dogovor, ili pravorijek NATO-a da je srpska politika
na Kosovu, zbog ratnih zločina i prkošenja međunarodnim normama
ponašanja, izazvala privremen gubitak srpskih prava na Kosovu.
- Odluka NATO-a o provedbi zračnih operacija radi sprječavanja
srpskih vojnih i policijskih operacija na Kosovu (uz ograničene
napade na zračnu obranu i ciljeve zračnog nadzora u Srbiji, nužne za
zaštitu tih zračnih operacija). To ne bi bila operacija
'kažnjavanja' Srbije u iračkom stilu. Njezina bi svrha bila zaštita
Kosova.
- Snažnija inačica iste odluke osigurala bi obuku i oružje
albanskim snagama na Kosovu, što su Sjedinjene Države činile za
hrvatske i bosanske snage od 1993. do 1995.
- Međunarodno priznanje de facto nadzora OVK-a nad većim dijelom
pokrajine, čime bi se otvorio dijalog kojim bi se od kosovskih
čelnika dobila jamstva sigurnosti i političkih prava za one članove
srpske manjine na Kosovu koji žele ostati. (Većina Srba zacijelo bi
otišla. Trebalo bi im omogućiti siguran odlazak i nadoknaditi
napuštenu imovinu.)
- Deklaracija NATO-a, kontaktne skupine, OESS-a, EU, ili,
najradije, UN-a - tkogod bude spreman preuzeti inicijativu - da je
Kosovo privremeni međunarodni protektorat. Postojeća
verifikacijska tijela trebala bi se ponovno razmjestiti kao
promatrači i mogući jamci dobrog ponašanja albanskih vlasti.
- Međunarodna zajednica trebala bi objaviti da se o konačnom
statusu Kosova neće odlučiti sve dok sadašnju vladu Srbije ne
zamijeni vlada koja će poštovati ljudska prava i koja će se u svojim
unutarnjim poslovima pridržavati međunarodno uspostavljenih
norma.
Postoje očigledne zamjerke tom planu, čak i kad bi međunarodna
zajednica prihvatila načelo međunarodnog protektorata.
Kosovski nacionalisti i OVK možda neće htjeti prihvatiti nikakvo
ograničenje neovisnosti. Kako god, međunarodno uključenje išlo bi
u njihovu korist, kratkoročno i srednjoročno. Ostane li Srbija
tvrdokorna, bilo bi razumno očekivati da dugoročna privremena
autonomija pod međunarodnom zaštitom postane de facto neovisnost
za Kosovo.
Politička priroda OVK i njezine ambicije nisu poznate i događaji bi
ih mogli radikalizirati. No to je problem još više budu li se borbe
nastavile. Snažno međunarodno uključenje u zaštićenoj pokrajini
pružilo bi protuutjecaj.
Čak i uvjetna neovisnost Kosova mogla bi zapaliti zahtjeve
albanskih nacionalista i iredentista u Makedoniji i samoj
Albaniji, s mogućom pratećom štetom za grčko-turske odnose. To je
istina, no posljedice je vjerojatno lakše obuzdati ako od početka
postoji veliko međunarodno uključenje, s međunarodnom predanošću
političkom rješenju, koje uzima u obzir regionalna pitanja.
To je samo skica moguće nove politike, pa je otvorena za razvoj i
preinake. Ona međunarodni zakon stavlja pred teške probleme. Želim
samo otvoriti slijed razmišljanja i rasprave, u trenutku kad NATO-u
i međunarodnoj zajednici očito nedostaje program za razrješenje te
krize, a mi klizimo u još jedan bosanski rat."