US-KRIZA- PB, PN, PL, PR, PG-Obrana-Strana pomoć-Vlada-Organizacije/savezi INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 15. IX. ŠIRENJE EUROPE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE15. IX. 2000.Širenje Europe prije je bila važna i uzvišena
stvar"Rasprava o širenju EU-a otkriva koliko se duboko ozračje promijenilo od pobjedonosne pariške konferencije na vrhu, održane prije 10 godina, kada je zacrtan cilj - stvaranje mirne, demokratske i nepodijeljene Europe. Vlade EU-a i dalje predano rade na prihvaćanju 12 novih država u skoro vrijeme, no osjećaj dužnosti provođenja misije, koji ih je u početku inspirirao, nestao je. Povećanje je postala dosadna dužnost. U nedostatku vanjske prijetnje, širenje sigurnosnog koncepta, kojega predstavlja EU, na istočnu polovicu Europe više se ne čini tako hitnim. Zapadne vlade više su zabrinute zbog jaza između gospodarskih standarda koji još uvijek postoji između sadašnjih članica i zemalja - kandidata. Zemlje središnje i istočne Europe učinile su velike korake naprijed (potrebne za učlanjenje u EU), no ni zapadna Europa nije stajala na mjestu. Rašireno mnijenje u zemljama EU-a u najboljem je slučaju
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
15. IX. 2000.
Širenje Europe prije je bila važna i uzvišena stvar
"Rasprava o širenju EU-a otkriva koliko se duboko ozračje
promijenilo od pobjedonosne pariške konferencije na vrhu, održane
prije 10 godina, kada je zacrtan cilj - stvaranje mirne,
demokratske i nepodijeljene Europe.
Vlade EU-a i dalje predano rade na prihvaćanju 12 novih država u
skoro vrijeme, no osjećaj dužnosti provođenja misije, koji ih je u
početku inspirirao, nestao je. Povećanje je postala dosadna
dužnost.
U nedostatku vanjske prijetnje, širenje sigurnosnog koncepta,
kojega predstavlja EU, na istočnu polovicu Europe više se ne čini
tako hitnim. Zapadne vlade više su zabrinute zbog jaza između
gospodarskih standarda koji još uvijek postoji između sadašnjih
članica i zemalja - kandidata.
Zemlje središnje i istočne Europe učinile su velike korake naprijed
(potrebne za učlanjenje u EU), no ni zapadna Europa nije stajala na
mjestu.
Rašireno mnijenje u zemljama EU-a u najboljem je slučaju
ravnodušnost a u najgorem neprijateljstvo prema zamisli
prihvaćanja novih zemalja članica. U tri zemlje koje se nalaze na
liniji razgraničenja EU-a sa zemljama-kandidatima (Njemačkoj,
Austriji i Finskoj), samo 20 posto birača podupire širenje. Na
ljude utječu uglavnom prenapuhani primitivni strahovi od invazije
hordi ljudi u potrazi za poslom, kriminalaca i preprodavača droge.
Ksenofobija je u porastu - i to ne samo u Austriji.
Na višoj razini, na protimbu širenju utječu složenije brige.
Neizbježno je da će više zemalja - članica značiti manje
jedinstvenosti, veće gospodarske razlike, više različitosti
političkih kultura, više razlika u interesima vezanih za
sigurnost. Donošenje odluka postat će složenije. Cilj- EU kao
učinkovitiji politički igrač na svjetskoj pozornici, jednak SAD-u
biti će teže ostvariti.
Odatle zamisli kao što je stvaranje federalnoga ustroja unutar EU-a
ili odvojenoga tajništva za francusko-njemački direktorij.
Razumljivo, vlade manjih država ustraju na jednakosti svih zemalja
članica. Pa ipak, u stvarnosti, neke su države-članice jednakije od
drugih. Gospodarska i monetarna unija - skupina za euro - već je
bliža unija unutar šire unije. Trend u proteklih nekoliko godina
bio je u smjeru intenziviranja suradnje između nacionalnih
vlada(...).
Kontradiktorne struje unutar EU-a uzrokuju duboku zabrinutost kod
zemalja-kandidata. One se nisu prijavile za članstvo kako bi dobile
drugorazredni status. Izvršile su mnoge složene reforme, vjerujući
kako će, ispunjavajući uvjete za primitak, potvrditi i osigurati
novoizborenu neovisnost. Sada imaju razloga za sumnju kako EU
nastoji odgoditi i ograničiti širenje.
Priliku za odgodu nudi međuvladina konferencija s temom
reformiranja postupaka donošenja odluka unutar EU-a. Govorka se da
konačna odluka glede ovog pitanja neće biti donesena do kraja
godine. Ovo bi bio razlog za tajno olakšanje nekih vlada EU-a.
Pretpostavljajući, međutim, da će se do sporazuma doći pravodobno a
da će ratificiranje biti dovršeno do kraja 2001. godine, više neće
biti moguće odlagati odluku o pitanju koje zemlje trebaju biti prve
koje bi bile primljene, i kada. Ovdje bi želja za ograničavanjem
širenja mogla prevladati.
Nedavni prijedlog dvaju viših državnika, Valery-a Giscard
d'Estanga i Helmuta Schmidta, mogao bi se pokazati proročanskim.
Prema njihovu mišljenju, trima zemljama Središnje Europe koje su
primljene u NATO- Madžarskoj, Poljskoj i Češkoj- trebalo bi dati
prednost, dok ostatak središnje i istočne Europe treba pokriti
organizacija za gospodarsku i trgovačku suradnju, uz minimum
političke integracije.
Ovaj koncept zamišljen je kako bi očuvao sposobnost EU-a da
učinkovito djeluje u međunarodnim pitanjima. Da je on iznesen na
početku projekta širenja, zemljama-kandidatima bi mogao biti
prihvatljiv. No sada, kada su počeli pregovori s 12 vlada (...), bio
bi smatran kao korak unazad koji vodi novoj podjeli Europe, uz
potencijalno opasne geopolitičke implikacije.
Tome je tako jer će širenje neizbježno utjecati i na odnošaje s
Rusijom.
Iako rusko članstvo u EU-u nije zamislivo, cilj strategije EU-a
jest da se Rusija uključi u proces integracije koji je zamišljen
tako da se osiguraju mir i sigurnost diljem Europe. No ako se
širenje EU-a zaustavi na istočnoj granici NATO-a, biti će stvorena
siva zona nesigurnosti i nestabilnosti između EU-a i Rusije. Tada
bi se NATO-u prepustilo da riješi stanje nanovo nastale
geopolitičke podijeljenosti, čime bi se riskirale nove napetosti s
Rusijom", piše Max Jakobson, bivši finski predstavnik pri UN-u.