US-KRIZA- PL, PP, PR, PG-Vlada-Parlament-Proračun-Organizacije/savezi US IHT 11.7. EUROPI MANJE INTEGRACIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE11. VII. 2000Možda je Europi potrebno manje integracije"Ljudi koji žive izvan
Europe do sada su zasigurno potpuno zbunjeni raspravom glede najboljeg puta ili putova u Europsku integraciju.Njemački ministar vanjskih poslova, Joschka Fischer, otvoreno se zauzima za europsku federaciju s izravno izabranim predsjednikom. Francuski predsjednik, Jacques Chirac, želi(...) još više zbližiti Francusku i Njemačku na političkoj razini i, kako on to kaže, 'krenuti dalje i brže naprijed' (...). Povjerenstvo u Bruxellesu to vidi kao još jednu prijetnju svojoj ulozi, dok preostale zemlje-članice sa sve više nelagode gledaju na moguću budućnost Europe s dvije predvodnice.Nigdje se o ovim pitanjima ne raspravlja s više zabrinutosti nego u Londonu, gdje je laburistička vlada rastrgana između želje da bude 'u srcu Europe', a s druge strane da ne izaziva dodatne kritike javnoga mnijenja, koje je veoma skeptično glede daljnje europske integracije.Moguće je da veliki dio problema leži u semantici, a naročito u izjednačavanju, u umovima političkih čelnika, jače integracije i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. VII. 2000
Možda je Europi potrebno manje integracije
"Ljudi koji žive izvan Europe do sada su zasigurno potpuno zbunjeni
raspravom glede najboljeg puta ili putova u Europsku integraciju.
Njemački ministar vanjskih poslova, Joschka Fischer, otvoreno se
zauzima za europsku federaciju s izravno izabranim predsjednikom.
Francuski predsjednik, Jacques Chirac, želi(...) još više zbližiti
Francusku i Njemačku na političkoj razini i, kako on to kaže,
'krenuti dalje i brže naprijed' (...). Povjerenstvo u Bruxellesu to
vidi kao još jednu prijetnju svojoj ulozi, dok preostale zemlje-
članice sa sve više nelagode gledaju na moguću budućnost Europe s
dvije predvodnice.
Nigdje se o ovim pitanjima ne raspravlja s više zabrinutosti nego u
Londonu, gdje je laburistička vlada rastrgana između želje da bude
'u srcu Europe', a s druge strane da ne izaziva dodatne kritike
javnoga mnijenja, koje je veoma skeptično glede daljnje europske
integracije.
Moguće je da veliki dio problema leži u semantici, a naročito u
izjednačavanju, u umovima političkih čelnika, jače integracije i
ideje kretanja Europe 'naprijed'.
Naravno, ujedinjavanje nacija-država, kao korporacija, i
izgradnja sve većih blokova i institucija koje bi njima predsjedale
ponekad može značiti napredak. No može značiti i potpunu
centralizaciju i stagnaciju. U modernom miljeu elektronskih mreža,
ideje izgradnje blokova i centralizacije mogu djelovati sasvim
neprikladno.
U svijetu korporacija već se dugo raspravlja o tome jesu li
ujedinjavanja i sve veća poduzetništva najdjelovorniji i
najprofitabilniji način kretanja naprijed. Mogu ali i ne moraju
biti.
Mnogo manja središnja uprava, s neovisnim jedinicama povezanima u
slobodnu i decentraliziranu vezu možda su mnogo bolji model od
slonovskih korporacijskih imperija.
Isto bi moglo vrijediti i za europske države-nacije. Ipak, najveći
dio rasprava o europskom razvoju nastavlja se voditi kao da je jača
integracija jedini put naprijed. (...)
Ono što modernim graditeljima Europe treba jest hrabrost da se
pokaže kako postoje različiti modeli za napredak Europe, i da jača
integracija nije nužno onaj najbolji.
Mnogo fleksibilniji paket europskih aranžmana, puštanje da neke
skupine zemalja idu u jednom smjeru glede pitanja kao što su obrana,
kontrola zločina, regulatorna disciplina i tehnička suradnja, a
druge u drugom, možda su daleko moderniji način organiziranja
Europe od staromodne izgradnje blokova, uz standardizaciju i
centralizirane pritiske za konformizmom koji idu uz to.
U dobu informacijske tehnologije (...) trgovanja u kojem se brišu
granice moglo bi pokazati da je ljude i društva lakše vezati tako da
ih se ne gura zajedno. Ako je cilj stabilno i održivo jedinstvo, još
ujedinjavanja suvereniteta može značiti kretanje natrag, ne
naprijed.
Ovaj pristup mogao bi biti posebno relevantan kada je u pitanju
širenje EU-a novim članicama. Proces širenja trenutno je
zaustavljen jer se od zemalja-kandidatkinja traži da se prestrogo
pokore standardizirajućim pravilima postojećega bloka EU-a.
Prva stvar koju politički čelnici Europe trebaju učiniti kako bi
izbjegli labirint u koji su sada upali jest novi jezik. Moraju
shvatiti ideju, a ne biti prestrašeni njome, da dublja i šira
integracija nije uvijek put naprijed, i da bi ako neke europske
zemlje odaberu taj put, kao što bi trebale biti slobodne učiniti,
umjesto da krenu naprijed, mogle ostati na začelju, no to bi, u tom
slučaju, bio njihov problem.
Možda postoji i cilj za modernu Europu koji je sasvim lako
definirati. Može se pokazati da se radi više o stalnom procesu
cjenkanja i prilagodbe, koji bi vodilo reformirano i smanjeno
Povjerenstvo.
Novost da neke zemlje već zahtijevaju nove međuvladine
konferencije kojima bi bilo moguće ispitivati sve veće probleme
Unije i njezinih institucija, prije nego što je konferencija koja
se sada održava čak i završila svoj rad, znak je da se možda javlja
ova slika Europe kao fluidnog procesa a ne fiksnog entiteta.
Britanija posebno treba samopouzdanje i prave riječi da predloži
alternativu fleksibilnije(...) europske mreže država-nacija koje
bi bile međusobno ovisne, istinski modernu verziju Europske
unije.
Nijemce i Francuze tada bi se moglo ostaviti da se bave pionirskim
pothvatima kakvi su im po volji, dok bi druge zemlje, kao što su
Britanija, Španjolska, Danska, Švedska i novopridošlice iz Srednje
Europe, mogle krenuti drugačijim putovima 'naprijed'. To bi moglo
ponovno pokrenuti proces širenja i općenito prilagoditi europsku
integraciju uvjetima internetskoga doba", piše David Howell.