US-KRIZA- PD, PN, PA, PC, PR, PG-Diplomacija-Strana pomoć-Proračun-Organizacije/savezi US WP 8. V. RAZLIKA JE GRANICA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST8. V. 2000.Razlika granica"Zamislite da ste sa svojom obitelji prisiljeni otići
iz svoga doma pod prijetnjom vatrenim oružjem; ili da je vaša kuća spaljena i da morate otići drugamo u potrazi za hranom, vodom i krovom nad glavom. Ne bi vas bilo briga gdje odlazite dok god bi mjesto na koje odlazite bilo sigurno i dok biste dobivali pomoć.No, tu je 'kvaka'. Ako, bježeći, prijeđete međunarodnu granicu, postajete službeni izbjeglica, koji postaje podoban za primanje pomoći UNHCR-a. Međutim, ako ostanete u vlastitoj zemlji, UNHCR se za vas neće pobrinuti. Možda možete primiti tek ograničenu međunarodnu pomoć(...). Vaša će sudbina biti u rukama vaše vlade - čak i u slučaju da je represija te vlade bila razlogom zbog kojega ste bježali(...). Međunarodna zajednica bi vas klasificirala kao 'interno razmještenu osobu'- IDP- i uglavnom ignorirala.Naravno, prave razlike između 'službenog izbjeglice' i 'interno razmještene osobe' nema - naročito ne za samu žrtvu. Sterilni i birokratski inicijali IDP u UN-ovim i međunarodnim legalnim dokumentima imaju povlašten položaj, no zapravo je riječ o
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
8. V. 2000.
Razlika granica
"Zamislite da ste sa svojom obitelji prisiljeni otići iz svoga doma
pod prijetnjom vatrenim oružjem; ili da je vaša kuća spaljena i da
morate otići drugamo u potrazi za hranom, vodom i krovom nad glavom.
Ne bi vas bilo briga gdje odlazite dok god bi mjesto na koje odlazite
bilo sigurno i dok biste dobivali pomoć.
No, tu je 'kvaka'. Ako, bježeći, prijeđete međunarodnu granicu,
postajete službeni izbjeglica, koji postaje podoban za primanje
pomoći UNHCR-a. Međutim, ako ostanete u vlastitoj zemlji, UNHCR se
za vas neće pobrinuti. Možda možete primiti tek ograničenu
međunarodnu pomoć(...). Vaša će sudbina biti u rukama vaše vlade -
čak i u slučaju da je represija te vlade bila razlogom zbog kojega
ste bježali(...). Međunarodna zajednica bi vas klasificirala kao
'interno razmještenu osobu'- IDP- i uglavnom ignorirala.
Naravno, prave razlike između 'službenog izbjeglice' i 'interno
razmještene osobe' nema - naročito ne za samu žrtvu. Sterilni i
birokratski inicijali IDP u UN-ovim i međunarodnim legalnim
dokumentima imaju povlašten položaj, no zapravo je riječ o
umanjenici koja svijetu omogućuje da ignorira golem problem.
Govorimo o velikom broju gotovo zaboravljenih ljudi. Danas postoji
barem 20 milijuna izbjeglica unutar vlastitih zemalja u cijelom
svijetu. Broj 'službenih' izbjeglica, s druge strane, stalno se, od
1992., smanjuje, a sadašnji broj iznosi 11 milijuna.
Iako obje brojke uzbunjuju, trend se svakako obrnuo.(...)
Kao što je Julia Taft, pomoćnica državne tajnice za populaciju,
izbjeglice i migraciju, opetovano isticala, broj internih
izbjeglica tijekom proteklih dvadeset godina više se nego
udvostručio. Porast tih brojka predstavlja blagu no zamjetnu
promjenu u geopolitici: tijekom hladnoga rata izbjeglice su
prelazile granice kako bi izbjegle prijetnjama vlastitih vlada. No
sukobi u 21. stoljeću (Čečenija, Kongo, Angola) su složeniji.
Interni izbjeglice u Kongu, npr., bježe pred različitim vojskama iz
pet zemalja, kao i pred još većim brojem pobunjeničkih pokreta.
Potpora međunarodne zajednice takvim ljudima potpuno je
neprikladna. Iako je Sadako Ogata, dinamična čelnica UNHCR-a,
nedavno objavila otvorenije izvješće glede internih izbjeglica
koje obznanjuje 'neravnomjeran i u mnogim slučajevima neprimjeren'
odgovor na ovo pitanje, donatori humanitarne pomoći nastavljaju
pomagati interne izbjeglice daleko skromnije nego druge. Nevladine
udruge poput Crvenoga križa donekle pomažu takve izbjeglice no sami
ne mogu riješiti problem. Osim toga, sustav oslanjanja UN-a na tzv.
'koordinirani' odgovor prečesto se pokazuje kao još jedna
umanjenica - za nedjelotvornost, u ovom slučaju. (...)
Osnovni mandat za interne izbjeglice trebao bi biti dan jednoj
agenciji, vjerojatno UNHCR-u. Taj prijedlog neki su u međunarodnoj
zajednici kritizirali kao nepošten prema drugim agencijama, no
nitko ne bi trebao biti imati defenzivan stav kada se radi o
poduzimanju akcije. Kritike treba pozdraviti ako stimuliraju
reforme.
Međunarodna zajednica treba razmotriti prijedloge kako bi se
postigli sljedeći ciljevi:
- odrediti jednu glavnu agenciju za svaku pojedinačnu izbjegličku
krizu koja se pojavi i jasno definirati odgovornosti te agencije. U
većini slučajeva, biti će to UNHCR.
- sve humanitarne agencije UN-a trebaju odrediti jedno područje na
kojem će pomagati interne izbjeglice.
- bolje pratiti hitne slučajeve toga tipa. Npr. glavni tajnik bi
trebao izdavati redovita i opsežna izvješća za svaku zemlju glede
stanja o izbjeglicama diljem svijeta, kao i glede onoga što UN čini
u vezi s tim pitanjem.
- pojasniti da je zaštita i zastupanje internih izbjeglica od
jednake važnosti kao i nastojanja glede 'službenih' izbjeglica.
Nažalost, neke humanitarne i agencije za razvoj to, čini se, još ne
vide kao dio svoga mandata.
(...)
Ako možemo privući pozornost svijeta na muke koje trpe ovi ljudi;
ako možemo izvršiti pritisak na vlade da zaštite te nedužne žrtve i
osiguraju pristup agencijama za humanitarnu i drugu pomoć; ako
možemo oblikovati programe za pomoć koji su zasnovani na principu
predvidljivosti, odgovornosti i univerzalnosti, tada ćemo moći
kazati da smo poduzeli veliki korak naprijed prema ublažavanju tog
ozbiljnog problema. Više ga ne možemo ignorirati", piše Richard
Holbrooke.