US-E-KRIZA- PN, PL, PT, PR, PG-Strana pomoć-Vlada-Političke stranke-Proračun US IHT 3.V. POSLJEDICE ŠIRENJA EU-A SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 3. V. 2000.Treba raspraviti o posljedicama širenja EU-a"Kada je u
pitanju širenje EU-a, vlada varljiv mir. Ondje gdje bi se trebala voditi važna nova rasprava o utjecaju širenja na svakodnevne živote ljudi, vlada tišina.Čelnici su se usredotočili na promjene u sporazumu kako bi omogućili mnogo veću Europsku uniju 2002. godine. Postupke donošenja odluka treba promijeniti, a tu zadaću trebalo bi dovršiti ove godine.Za mnoge građane to je pitanje od nevelike važnosti, tehničke prirode, koje oni rado prepuštaju političarima. Pravo pitanje jest da će širenje EU-a imati posljedice koje su znatno dalekosežnije samo od širenja sadašnjeg sporazuma.Vrijeme je da počnemo s raspravom. Europski socijalisti i socijalni demokrati ovoga će petka u Pragu održati konferenciju o temi širenja, kao uvod u raspravu.Mnogi naši građani razumiju veliku važnost ponude članstva u EU-u novim demokracijama u srednjoj i istočnoj Europi, Cipru, Malti i (...) Turskoj.(...)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
3. V. 2000.
Treba raspraviti o posljedicama širenja EU-a
"Kada je u pitanju širenje EU-a, vlada varljiv mir. Ondje gdje bi se
trebala voditi važna nova rasprava o utjecaju širenja na
svakodnevne živote ljudi, vlada tišina.
Čelnici su se usredotočili na promjene u sporazumu kako bi
omogućili mnogo veću Europsku uniju 2002. godine. Postupke
donošenja odluka treba promijeniti, a tu zadaću trebalo bi dovršiti
ove godine.
Za mnoge građane to je pitanje od nevelike važnosti, tehničke
prirode, koje oni rado prepuštaju političarima. Pravo pitanje jest
da će širenje EU-a imati posljedice koje su znatno dalekosežnije
samo od širenja sadašnjeg sporazuma.
Vrijeme je da počnemo s raspravom. Europski socijalisti i socijalni
demokrati ovoga će petka u Pragu održati konferenciju o temi
širenja, kao uvod u raspravu.
Mnogi naši građani razumiju veliku važnost ponude članstva u EU-u
novim demokracijama u srednjoj i istočnoj Europi, Cipru, Malti i
(...) Turskoj.(...)
S vremenom, u zemljama koje pretendiraju na članstvo moraju se
steći pristojni društveni uvjeti. To znači društvenu sigurnost,
poslove i razumne plaće.
Zajedničko i otvoreno tržište radne snage procvjetat će samo uz
društvenu konvergenciju.
Iako EU ima znatno iskustvo s poticanjem društvene kohezije i
regionalnog razvoja, ako postoje sumnje, ne bismo trebali
oklijevati pri ustrajanju na tranziciji kada je u pitanju članstvo
novih zemalja.
Kriminal i korupcija sve su češći problemi u zemljama koje su prije
činile komunistički blok. Postoji strah da će se to proširiti i na
nas - kriminal već jest. Neke zemlje-kandidatkinje imaju
tranzicijsku ulogu, a kritičari tvrde da bi puštanje tih zemalja u
područje bez granica pomoglo organiziranom kriminalu.
Proširena Europa pomoći će onima koji se bore protiv kriminala, no
jasno je da postoji hitna potreba za dvjema vrstama mjera: jačanje
policijskih snaga u zemljama-kadidatkinjama i jačanje suradnje
europske policije. Sve je to u izravnom interesu sadašnjih i
budućih građana EU-a.
Korupcija uništava društva. Ona je rak koji se lako širi. Potrebna
su snažna nastojanja da bi se poboljšali rezultati nekih zemalja-
kandidatkinja. Ne možemo i nećemo prihvatiti nove države članice
koje ne žele prihvatiti međunarodne standarde transparentnosti.
To su samo dva pitanja o kojima treba raspraviti kada je u pitanju
pripremanje EU-a na širenje. Ima ih više - migracije,
diskriminacija, nuklearna sigurnost, poljoprivreda ili
financijska pitanja, npr. O svima treba otvoreno raspraviti kako bi
se procijenila dubina problema i radilo na rješenjima.
Samo tako možemo stvoriti više sućuti za teškoće naših europskih
građana. Bez sućuti i solidarnosti nikada nećemo imati uspjeha u
širenju EU-a.
Ovaj proces, naravno, privlači mnogo više pažnje u samim zemljama-
kandidatkinjama. Ljudi pate jer uvjeti EU-a trebaju biti ispunjeni
pomoću strogih proračuna i gospodarskih restrukturiranja.
Potrebno je mnogo hrabrosti, naročito kod socijalno-demokratskih
stranaka, da bi se takva politika i provela.
Države-kandidatkinje svojim sve manjim podupiranjem članstva u EU-
u pokazuju kako i one vjeruju da je cijena previsoka.
Ovdje postoji opasnost. Prisiljavajući zemlje Srednje i Istočne
Europe da što brže svoja gospodarstva prilagode pravilima EU-a,
tvrdimo da EU nije ništa drugo do slobodno tržište na kojem je
natjecanje od ključne važnosti. Taj dojam jača naše naglašavanje
prava na posjed, privatizaciju i izravno ulaganje iz inozemstva.
U našem entuzijazmu da im pomognemo ubrzati tranziciju, često
zaboravljamo da EU ima gospodarstvo društvenog tržišta i da se ne
može uspoređivati sa SAD-om. Tek ustrajući na više pažnje
društvenoj dimenziji možemo osigurati dovoljno javne potpore.
(...)
Što s onima koji već jesu građani EU-a? I oni počinju oklijevati.
Neki političari drže da je ovo zlatni rudnik za protueuropsko
raspoloženje. Ne možemo dopustiti da ovo iskorištavaju. Morat ćemo
se suprotstaviti poluistinama i glasinama.
Ono što pripada jedno drugome, zajedno treba i rasti. Suradnju
stavljamo ispred sukobljavanja. Želimo proširiti EU zamljama koje
su dio naše zajedničke povijesti.
Proces neće biti lagan, a ljudi imaju pravo kada su zabrinuti. No
moramo objasniti da ne izražavamo samo opće namjere nego se bavimo i
konkretnim pitanjima i problemima koji su povezani sa širenjem",
piše Jan Marinus Wiersma, potpredsjenik stranke Eruropskih
socijalista.