US-KRIZA- PB, PD, PI, PL, PP, PR, PT, PR, PG-Obrana-Diplomacija-Izbori-Organizacije/savezi LAT 8. I. POTEŠKOĆE AMERIČKE VANJSKE POLITIKE SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES8. I. 2001.Minsko polje vanjske politike zahtijeva polagan
početak"Novi je predsjednik George W. Bush objavio sastav svoje ekipe za nacionalnu sigurnost, moćne skupine pojedinaca poznatih po nepokolebljivim stajalištima i energičnosti. Pa ipak, kada se prisjetimo prošlih iskustava, savjet na početku nove uprave glasi: 'Idite polako'. Posljednjih pola stoljeća prepuno je pogrešaka u vanjskoj politici koje su počinile nove uprave na svojim početcima: Zaljev svinja Johna Kennedya; krivi koraci Richarda Nixona u Vijetnamu; politika Jimmya Cartera glede ljudskih prava i energetike; uzvišena retorika Ronalda Reagana glede terorizma i Clintonova nasljedna intervencija u Somaliji. Rizici su za novog predsjednika očiti. Na dan ustoličenja, na svom će radnom mjestu biti samo još jedan Bushov savjetnik za vanjsku politiku osim dopredsjednika Cheneya - nova savjetnica za nacionalnu sigurnost Condoleezza Rice čije imenovanje nije podložno potvrdi Senata. Čak ako Senat i bude slijedio tradiciju i odmah potvrdi imenovanje
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
8. I. 2001.
Minsko polje vanjske politike zahtijeva polagan početak
"Novi je predsjednik George W. Bush objavio sastav svoje ekipe za
nacionalnu sigurnost, moćne skupine pojedinaca poznatih po
nepokolebljivim stajalištima i energičnosti. Pa ipak, kada se
prisjetimo prošlih iskustava, savjet na početku nove uprave glasi:
'Idite polako'.
Posljednjih pola stoljeća prepuno je pogrešaka u vanjskoj politici
koje su počinile nove uprave na svojim početcima: Zaljev svinja
Johna Kennedya; krivi koraci Richarda Nixona u Vijetnamu; politika
Jimmya Cartera glede ljudskih prava i energetike; uzvišena
retorika Ronalda Reagana glede terorizma i Clintonova nasljedna
intervencija u Somaliji.
Rizici su za novog predsjednika očiti. Na dan ustoličenja, na svom
će radnom mjestu biti samo još jedan Bushov savjetnik za vanjsku
politiku osim dopredsjednika Cheneya - nova savjetnica za
nacionalnu sigurnost Condoleezza Rice čije imenovanje nije
podložno potvrdi Senata.
Čak ako Senat i bude slijedio tradiciju i odmah potvrdi imenovanje
Colina Powella (državni tajnik) i Donalda H. Rumsfelda (ministar
obrane), radna mjesta na nižim položajima na kojima se obavlja veći
dio posla neće biti ispunjena tjednima - ili dulje. Čak i kada budu,
ljudi koji će se nalaziti na njima moraju naučiti kako surađivati i
s predsjednikom - što je 'kemija' koja se ne može razviti, čak niti
sa sigurnošću predvidjeti, unaprijed.
Osim toga, svaki novopridošlica(...) sa sobom donosi bar neke krive
predodžbe o onome što je potrebno i moguće u vanjskoj politici
SAD-a, a za prevladavanje tih krivih predodžaba potrebno je
vrijeme. Novopridošlice obično slijede svoje stavove koje su
zauzeli tijekom izborne kampanje, imali oni veze s realnosti ili
ne. Osim toga, novoprodišlice, bez obzira na iskustvo koje imaju,
ne mogu znati kako svijet i Amerika u njemu zaista djeluju sve dok ne
dobiju odgovornost reagiranja na svakodnevne događaje. Posebice od
kraja Hladnog rata, koji je bar imao neka jasna i trajna pravila,
slika moći, svrhe i mogućnosti sa kojima je suočena nova ekipa, iz
nužde će biti znatno drukčija od one koja je postojala prije. (...)
Dva područja zbivanja dobro ilustriraju vrline načela 'ići
polako': naši europski saveznici, koji žale za svakim američkim
predsjednikom koji odlazi - na čiju su se politiku i osobitosti bili
navikli - u novoj upravi traže stalnicu i stabilnost. Izmišljaju i
testove za američko čelništvo i nemilosrdni su kod njihove
primjene. Bilo to pošteno ili ne, ovoga će puta novu Bushovu upravu
suditi po tome kako će se postaviti prema pitanju koje se pojavilo u
izbornoj kampanji: hoće li američki vojnici ostati dijelom
mirotvornih snaga predvođenih NATO-om u Bosni i na Kosovu.(...)
Pokušavanje održavanja prvih nekoliko mjeseci vanjske politike što
besprijekornijim najviše će posljedica imati na nacionalnu raketnu
obranu. Bush i njegova ekipa u mnogo su navrata opetovali kako će
ona biti njihov prioritet, no ovo pitanje i dalje je političko
minsko polje. Način na koji će se to pitanje razvijati imat će
ključnog utjecaja na odnošaje s Rusijom i Kinom, izgled strateškog
nuklearnog okoliša, rizik koji prijeti od oružja masovnog
uništenja, budućnost kontrole oružja i stav Europljana glede
kompetencije nove uprave.
Osim toga, iako su zamisao o nacionalnoj raketnoj obrani formalno
poduprli i Clinton i Al Gore kao i Bush, ne postoji nikakav sporazum
o tome u kojem bi obliku ona trebala biti i realizirana. A dijelovi
američke vojske su ambivalentni, jer predviđaju kako će novac koji
je inače predviđen za program naoružanja biti uporabljen za program
nacionalne raketne obrane.
Prošle je godine nepristrano tijelo predstavnika bivših i nekih
budućih vladinih dužnosnika(...) izrazilo veoma različite
stajališta glede onoga što treba napraviti glede raketne obrane.
Ipak, imali su zajednički savjet za novoga predsjednika: 'Krivi
postupci glede ovog problema mogli bi imati teške posljedice glede
najrazličitijih pitanja. Odmah nakon ustoličenja, trebali biste
narediti opsežnu reviziju svih ključnih čimbenika.'
Ovo znači 'idite polako'. A koliko god predsjednik Bush vanjsku
politiku i nacionalnu sigurnost smatrao svojim prioritetima, ovo
je dobar savjet, s obzirom da dolazi od ljudi koji su bili članovi
bivših vlada i imali priliku trpjeti neposredne posljedice
pogrešnih poteza tadašnjih predsjednika", piše Robert E. Hunter.