US-KRIZA- PB, PP, PN, PL, PC, PR, PG-Obrana-Parlament-Strana pomoć-Organizacije/savezi WASHINGTON TIMES 2. I. REFORMA HUMANITARNE POMOĆI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES2. I. 2001.Reforma humanitarne pomoći"Dragi predsjedniče
Bush: čestitamo na vašoj izbornoj pobjedi. Bit ćete čelnik najmoćnije zemlje na svijetu. 1980-tih i 1990-tih u SAD-u se odvijao ogromni gospodarski rast, no naš napredak i utjecaj udaljili su nas od mnogih zbivanja u svijetu. Najsiromašniji ljudi u najsiromašnijim zemljama često su uhvaćeni u začarani krug rata, etničkih nasilja, poplava i drugih humanitarnih katastrofa. Vjerujemo da SAD ima moralnu obvezu pomoći tim ljudima. Međunarodna zajednica nije u skladu sa sve većim međunarodnim humanitarnim potrebama. Predlažemo da razmislite o nekoliko inicijativa s ciljem rješavanja mnogih humanitarnih problema sa kojima će te se sigurno susresti. Prvo, potreba za pomoći u hrani raste. Poplave u Africi i Središnjoj Aziji ove godine prijete desetcima milijuna ljudi. Sukobi u drugim zemljama također su bili razlogom raseljenosti još desetaka milijuna ljudi. Pa ipak, unatoč predvidivim nestašicama hrane, međunarodna zajednica predvidljivo se nije ozbiljnije pozabavila
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
2. I. 2001.
Reforma humanitarne pomoći
"Dragi predsjedniče Bush: čestitamo na vašoj izbornoj pobjedi. Bit
ćete čelnik najmoćnije zemlje na svijetu. 1980-tih i 1990-tih u
SAD-u se odvijao ogromni gospodarski rast, no naš napredak i
utjecaj udaljili su nas od mnogih zbivanja u svijetu.
Najsiromašniji ljudi u najsiromašnijim zemljama često su uhvaćeni
u začarani krug rata, etničkih nasilja, poplava i drugih
humanitarnih katastrofa. Vjerujemo da SAD ima moralnu obvezu
pomoći tim ljudima.
Međunarodna zajednica nije u skladu sa sve većim međunarodnim
humanitarnim potrebama. Predlažemo da razmislite o nekoliko
inicijativa s ciljem rješavanja mnogih humanitarnih problema sa
kojima će te se sigurno susresti.
Prvo, potreba za pomoći u hrani raste. Poplave u Africi i Središnjoj
Aziji ove godine prijete desetcima milijuna ljudi. Sukobi u drugim
zemljama također su bili razlogom raseljenosti još desetaka
milijuna ljudi. Pa ipak, unatoč predvidivim nestašicama hrane,
međunarodna zajednica predvidljivo se nije ozbiljnije pozabavila
ovim problemom. Kao o privremenoj mjeri, razmislite o stvaranju
međunarodnih zaliha hrane tako da je hrana dostupna u slučaju hitne
potrebe na vrijeme.
Drugo, međunarodni mehanizmi održavanja mira neprikladni su. Ovo
često uzrokuje zahtjev da UN djeluje kao međunarodni čuvar zakona i
intervenira kako bi zaustavio ili ublažio sukob ili humanitarnu
krizu. Ima boljeg načina. Stvaranje sile za brzo djelovanje
međunarodnog sastava s ciljem brzog i učinkovitog reagiranja u
slučaju humanitarnih kriza sa SAD-a bi skinuo teret. Mala,
kompetentna sila za brzu reakciju- koju bi sačinjavali dobrovoljci
iz zemalja koje nisu stalne članice Vijeća sigurnosti- mogla bi
reagirati na humanitarne krize u zemljama i područjima u kojima SAD
nema vitalnih interesa. Npr., mnogi stručnjaci slažu se kako je
sila od tek 5000 mirotvoraca mogla spasiti na stotine tisuća života
u Ruandi 1994. godine.
Treće, međunarodna zajednica nije riješila problem zaštite života
više od 20 milijuna interno raseljenih osoba (IRO) diljem svijeta.
(...) Kao prvi korak, mi predlažemo da međunarodna zajednica bude
jednoglasna glede ljudskih prava IRO-a, određujući koordinatora za
međunarodnu akciju za IRO i za svaku krizu glede njih. Tako bi često
neusklađen pristup krizama vezanima za IRO bio poboljšan
njegovanjem koordiniranih međunarodnih reakcija.
Četvrto, SAD bi se više trebale pozabaviti sprječavanjem problema,
razdobljima nakon sukoba i poticanjem trajnih rješenja za
sigurnost i humanitarne probleme. Npr., trenutno nema međunarodne
organizacije koja bi za zadatak imala ispunjavanje jaza između
programa za pomoć i razvoj. Tako se, kada je sukob okončan,
izbjeglice i raseljene osobe često vraćaju u vlastite domove i
imaju malo ili uopće nemaju prilika da ponovno izgrade svoje
živote. Trebaju nam programi kojima bismo ispunili ovu prazninu, da
damo ljudima priliku da postignu gospodarsku samostalnost i da
smanjimo vjerojatnost da će ponovno izbiti rat zbog toga što stari
problemi nisu bili riješeni.
Peto, i prečesto razne organiazcije iz SAD-a reagiraju odvojeno,
umjesto zajednički, na humanitarne krize. Preporučamo imenovanje
'cara', osobu- državljanina naše države na visokom položaju, koja
bi upravljala Međunarodnom humanitarnom akcijom i predlažemo da ju
se postavi u nacionalno Vijeće sigurnosti. Posao ovog dužnosnika
bio bi usmjeravati hitnu reakciju raznih američkih organizacija na
međunarodne humanitarne krize.
Bio taj koordinator imenovan ili ne, bilo bi veoma korisno da
administracija imenuje skupinu za humanitarno savjetovanje, koja
bi se sastojala od malog, odabranog broja čelnika u ovom području
koji bi administraciju mogli informirati glede složenih hitnih
humanitarnih slučajeva i glede potrebe da se na takve hitne
slučajeve reagira i slanjem pomoći za razvoj, tako da strana pomoć
rezultira i napretkom u dugoročnijem razvoju.
Konačno, vjerujemo kako SAD i UN trebaju naglasiti našu
učinkovitost glede rješavanja humanitarnih pitanja. UN i druge
međunarodne organizacije za pomoć i prečesto reagiraju različito,
umjesto zajednički. Ova situacija sliči na invaziju na Normandiju u
kojoj nema vrhovnog zapovjednika i svi generali rade što žele. No,
kao i u vojnoj operaciji, reakcija na hitne humanitarne probleme
zahtjeva suradnju, usklađenost i snažno čelništvo.
Predlažemo da, u svakom pojedinom hitnom humanitarnom slučaju, UN,
nakon savjetovanja sa SAD-om i drugima, imenuje čelnika s ovlastima
i odgovornosti da nadgleda sve aspekte reakcije na krizu. Ovo bi se
isplatilo jer bi bili spašeni životi i ušteđen novac. Osim toga,
gledajući na to iz perspektive naših nacionalnih interesa,
koristili bismo UN učinkovitije i sa sebe skinuli dio tereta.
Kao predsjednik Sjedinjenih Država, predsjedniče Bush, imat ćete
tešku odgovornost- rješavanje pitanja prijetnje našoj nacionalnoj
sigurnosti. Iako humanitarna kriza u maloj, udaljenoj zemlji možda
ne prijeti direktno našoj nacionalnoj sigurnosti, SAD- bogata,
širokogrudna zemlja koja ima tradiciju pomaganja ljudima- ima
moralnu obvezu da djeluje s ciljem spašavanja života", pišu Lionel
Rosenblatt, predsjednik organizacije "Refugees International" i
Larry Thompson, direktor zastupnika organizacije.