US-KRIZA- PB, PN, PL, PR, PG-Obrana-Strana pomoć-Vlada-Organizacije/savezi WASHINGTON TIMES 4. I. KORISTITI NATO KAO ORUĐE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES4. I. 2001.Koristiti NATO kao oruđe"Deset godina nakon Hladnog rata, posao
Amerikanaca u Europi daleko je od svoga kraja. Hoće li novi predsjednik Bush ustrajati na ovoj politici, zadržati stajalište kako je cilj da Europa bude 'čitava i slobodna' i nastaviti sa povijesnim procesom širenja NATO-a? (...)Jedno od prvih pitanja s kojima je suočena Bushova administracija biti će naš odnošaj s Europom. Koristeći priliku- vjerojatno europsko ujedinjenje i raspravljajući o temi slijedeće faze širenja NATO-a, nova administracija će definirati interes Amerike u novom stoljeću u terminima onoga za što jesmo(...)- politički i gospodarski ujedinjenu, sigurnu Europu, u koju je uključena i Rusija. Govoreći svijetu što želimo šaljemo signal da je SAD uključena u proces, da se kreće naprijed i da nije toliko zabavljena domaćim problemima da je zaboravila na svoje globalne odgovornosti. Signalizira i potencijalnim neprijateljima da je SAD, čak i u doba kada kod kuće ima problema, i dalje uključenima u svjetsku scenu. Najbolji doprinos koji SAD i NATO mogu dati europskoj sigurnosti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
4. I. 2001.
Koristiti NATO kao oruđe
"Deset godina nakon Hladnog rata, posao Amerikanaca u Europi daleko
je od svoga kraja. Hoće li novi predsjednik Bush ustrajati na ovoj
politici, zadržati stajalište kako je cilj da Europa bude 'čitava i
slobodna' i nastaviti sa povijesnim procesom širenja NATO-a?
(...)Jedno od prvih pitanja s kojima je suočena Bushova
administracija biti će naš odnošaj s Europom. Koristeći priliku-
vjerojatno europsko ujedinjenje i raspravljajući o temi slijedeće
faze širenja NATO-a, nova administracija će definirati interes
Amerike u novom stoljeću u terminima onoga za što jesmo(...)-
politički i gospodarski ujedinjenu, sigurnu Europu, u koju je
uključena i Rusija.
Govoreći svijetu što želimo šaljemo signal da je SAD uključena u
proces, da se kreće naprijed i da nije toliko zabavljena domaćim
problemima da je zaboravila na svoje globalne odgovornosti.
Signalizira i potencijalnim neprijateljima da je SAD, čak i u doba
kada kod kuće ima problema, i dalje uključenima u svjetsku scenu.
Najbolji doprinos koji SAD i NATO mogu dati europskoj sigurnosti
jest poboljšati vojno i političko jedinstvo NATO-a, poduprti
europsku inicijativu da razvije svoj vlastiti sigurnosni sustav i
da surađuje s Rusijom ako njena vlada nastoji pronaći konstruktivnu
ulogu koju bi imala u Europi. (...) Strukture već postoje kroz NATO
kako bi se olakšao odnošaj s Rusijom; no da bi inicijativa bila
uspješna, Rusija mora istinski željeti surađivati sa Zapadom.
U sadašnjem političkom okolišu, gdje pristrana politika prijeti
dominirati Bushovim planom za vanjsku politiku, SAD si ne mogu
priuštiti zanemarivanje svjetskih problema. A pitanje širenja
NATO-a bilo je ono koje je (...) dokazalo kako je nepristrana
suradnja moguća. Zaista, 1998. godine, američka rasprava glede
primitka Poljske, Madžarske i Češke kulminirala je glasovanjem od
80 prema 19 glasova za to da se NATO proširi. Pa ipak, pojavile su se
nove prepreke. Neki senatori s pravom objavljuju kako NATO mora
prvo pojasniti svoju misiju, a ovoga puta niti jedna važnija
europska članica NATO-a ne podržava širenje.
Dok se danas u Senatu mogu čuti prigovori kako bi SAD trebala
razmisliti o ukidanju ili smanjivanju svoga sudjelovanja u
europskim problemima kako bi se usredotočila na druge prioritete,
naši europski saveznici usredotočeni su na razvijanje vlastite
obrambene politike i širenje EU-a uključivanjem bivših
neprijatelja iz doba Hladnog rata. Drugi koji se protive širenju,
oni sa Capitol Hilla, vjeruju kako bi EU trebao preuzeti veću ulogu
u stvaranju opsežnijeg, politički zasnovanog sigurnosnog sistema
izgradnjom demokracije i slobodnih tržišta. Kongres se mora
suočiti s činjenicom kako je mnogo bolje da se ostane uključen u
europske demokracije sličnog tipa kao što su naše tijekom mirnih
razdoblja tako da u slučaju kriza nismo sami.
Bushova administracija trebala bi otpočeti odmjerenu politiku
tempiranog širenja koje je zasnovano na prihvaćanju zemalja-
kandidatkinja kada ispune kriterije za članstvo kako bi se
osigurala sigurnost Europe. Ovo rješenje, u skladu s NATO-ovom
politikom 'otvorenih vrata', trebalo bi zadržati SAD usidrenu u
Europi a NATO usredotočen na europsku sigurnost, restrukturirajući
NATO paralelno sa produbljivanjem EU-a. Umjesto da se koncentrira
na to tko će kada ući u NATO držeći se strogog rasporeda, SAD i naši
saveznici moraju nastojati svim silama reagirati na nove izazove
posthladnoratovskog doba, kao što su etnički i lokalni sukobi, kao
i proliferacija nuklearnog oružja. Ova alternativa savezu bi dala
vremena da prihvati nove članice nastavljajući pomagati jačanju
Poljske, Madžarske i Češke(...). Rusija bi u međuvremenu trebala
odlučiti da li je voljna prihvatiti se teškog rada s ciljem
osiguravanja odnošaja sa Zapadom ili, pak, odustati od ovoga i svog
partnera potražiti na istoku.
Odluka da se prihvate nove članice mora odražavati činjenicu da su
sigurnosni problemi i rizici sa kojima se sada NATO suočava
različiti od onih sa kojima se savez suočavao u prošlosti. 1991.
godine, u NATO-ovom je strateškom konceptu stajalo: 'Prijetnja
simultanih napada na svim europskim frontama NATO-a učinkovito je
uklonjena.' Od tada, NATO se uključio u zračnu kampanju nad
Jugoslavijom koja se smatra pobjedom savezničkog jedinstva, dok je
rizik od ponovne pojave vojne prijetnje iz Rusije dodatno oslabio.
Unatoč tome, rizika za europsku sigurnost i dalje ima, (...) kao
npr. međunarodne zločinačke organizacije(...). NATO mora biti u
stanju reagirati na nove rizike i nove izazove kako se oni stvaraju
ako se želi očuvati stabilnost u Europi i sigurnost članova saveza,
starih i novih.
Tempirano širenje šalje i važnu poruku za Rusiju- da je NATO
organizacija suverenih država koje će štititi svoje interese
izgradnjom stabilnosti, bez obzira na brzi odgovor Moskve da savez
nije prijetnja za Rusiju. Zapad ne bi trebao razbijati glavu
prijetnjama i nesigurnostima iz Rusije nego bi trebao nastaviti s
(...) osiguravanjem transatlantskih odnošaja. Ponašanje Rusije,
ne njena povijest, veličina ili opseg demokratske vlasti, trebalo
bi određivati opseg njene udaljenosti ili blizine NATO-ovom
donošenju odluka.
Bushova administracija i Kongres, zajedno s našim saveznicima iz
NATO-a, zaključuju kako je NATO koji funkcionira u interesu SAD-a.
Uspjeh NATO-a i čelništvo Amerike u Europi stoga ovise o
dokazivanju jedinstva NATO-a kao saveza nacija koji je voljan i u
stanju dijeliti vojne i financijske terete. Ta pitanja važna su za
SAD jer je uspjeh NATO-a u budućnosti ključan element rješavanja
pitanja europske sigurnosti", piše Jessica Fugate.