IT-US-IQ-KP-krize, ratovi-Politika-Nemiri/sukobi/ratovi it - 16. I. corriere - koreja i irak ITALIJACORRIERE DELLA SERA16. I. 2003.Jednaka opasnost različita politika"Američki su listovi jučer objavljivali na prvoj stranici jedne uz
druge izjave predsjednika Busha o iračkom pitanju i one o sjevernokorejskom.(...)Radi kojih razloga Sjedinjene Države smatraju da se s jednakim problemom trebaju suočiti različitim politikama? Postoje barem dva razloga.Prvi je vojni. Za razliku od Iraka, Sjeverna Koreja je naoružana do zuba. Ima milijun ljudi u uniformi, prvorazrednu industriju vojnih projektila, više stotina topova razmještenih na južnoj granici prema Južnoj Koreji i, možda, neku sirovu nuklearnu bombu. Dok Bagdad može učiniti neki očajnički gesta (plotun projektila na Izrael, paljenje naftnih bušotina), Pyongyang može pokrenuti regionalni rat u kojem bi odmah bilo umiješano, uz veliku osobnu pogibelj, 37 tisuća američkih vojnika na službi u Južnoj Koreji.Drugi je razlog politički. Kada govori Sjevernoj Koreji Bush ne može zanemariti da u regiji postoje i druge sile i drugi interesi. Kina, Rusija i Japan ne žele da Kim Jong Ilova država postane
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
16. I. 2003.
Jednaka opasnost različita politika
"Američki su listovi jučer objavljivali na prvoj stranici jedne uz
druge izjave predsjednika Busha o iračkom pitanju i one o
sjevernokorejskom.(...)
Radi kojih razloga Sjedinjene Države smatraju da se s jednakim
problemom trebaju suočiti različitim politikama? Postoje barem dva
razloga.
Prvi je vojni. Za razliku od Iraka, Sjeverna Koreja je naoružana do
zuba. Ima milijun ljudi u uniformi, prvorazrednu industriju vojnih
projektila, više stotina topova razmještenih na južnoj granici
prema Južnoj Koreji i, možda, neku sirovu nuklearnu bombu. Dok
Bagdad može učiniti neki očajnički gesta (plotun projektila na
Izrael, paljenje naftnih bušotina), Pyongyang može pokrenuti
regionalni rat u kojem bi odmah bilo umiješano, uz veliku osobnu
pogibelj, 37 tisuća američkih vojnika na službi u Južnoj Koreji.
Drugi je razlog politički. Kada govori Sjevernoj Koreji Bush ne
može zanemariti da u regiji postoje i druge sile i drugi interesi.
Kina, Rusija i Japan ne žele da Kim Jong Ilova država postane
nuklearna sila, no ne žele ni da neki rat u pitanje dovede
ravnoteže. A Južna Koreja želi mirna rješenja, makar i spora i
mukotrpna, prije nego frontalna sukobljavanja koje bi ona prva
platila; sve u svemu, Sjeverna Koreja se ne sviđa nikome ali je ipak
nužan komad azijske slagalice. Američka vojna akcija nosila bi
mnoge rizike i suočila bi se s negativnim mišljenjem zemalja
regije. Amerika to zna i drži to na umu.
U načelu bi mnoga od ovih primjedbi trebala vrijediti i za Irak. No u
iračkom pitanju Amerika izgleda slobodna postupati s ratobornijim
namjerama. (...) Potrebno je, dakle, pitati se ne postoje li drugi
razlozi i nije li glavni razlog nepostojanje neke sile na bliskom i
srednjem istoku, sposobne nametnuti Sjedinjenim Državama
poštivanje njezinih interesa i savjeta. Sila koje nema je Europa.
Podijeljene, zemlje Unije mogu najviše, kao francuski predsjednik
i njemački kancelar, povesti jednu pristojnu pravnu bitku
temeljenu na nadležnostima UN-a i potrebi druge rezolucije. No ne
mogu Americi odlučno kazati da su ravnoteže na bliskom i srednjem
istoku na kraju i europske ravnoteže i da nitko nema pravo porušiti
ih ne uzimajući u obzir njihove potrebe. A to je, vjerujem, lekcija
koju Europa treba izvući iz usporedbe između iračkog i korejskog
pitanja", piše Sergio Romano.