US-E-S-gospodarstvo-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Graditeljstvo-Financijsko-poslovne usluge-Ratovi IHT 13. I Svjetsko gospodarstvo treba pomoć SJEDINJENE DRŽAVE13. I. 2003.THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNESvjetsko gospodarstvo
treba pomoć"Bushova vlada ne ostavlja mjesta sumnji da namjerava upotrijebiti enormnu vojnu silu SAD-a kako bi svijet učinila sigurnijim. No, da bi u tome uspjela, istovremeno mora razviti i snažniju gospodarsku politiku. Ako vojni sukobi ne rezultiraju nečim mnogo boljim za milijune ljudi koji će stradati, Amerika će dobiti ratove ali izgubiti mir. Istina je da vlada agresivno promiče liberalizaciju trgovine zalažući se za nove trgovačke sporazume s Južnom Amerikom, što je nedavno ostvarila s Čileom, a sada radi na realiziranju istog u Srednjoj Americi. Vlada SAD-a vrši pritisak i za smanjivanje carina i kvota u cijelom svijetu, u sklopu pregovora koje se nada zaključiti u roku od dvije godine, pod pokroviteljstvom Svjetske trgovačke organizacije. Ti su napori odličan početak. No postoje barem još četiri općenitija izazova s kojima se SAD sada mora suočiti, i to hitno. Prvi je oživljavanje svjetskog gospodarskog rasta. Svjetsko gospodarstvo je u krizi. Korporacijsko ulaganje i trgovina se usporavaju, tvornice proizvode više robe nego mogu prodati a
-poslovne usluge-Ratovi
SJEDINJENE DRŽAVE
13. I. 2003.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
Svjetsko gospodarstvo treba pomoć
"Bushova vlada ne ostavlja mjesta sumnji da namjerava upotrijebiti
enormnu vojnu silu SAD-a kako bi svijet učinila sigurnijim. No, da
bi u tome uspjela, istovremeno mora razviti i snažniju gospodarsku
politiku. Ako vojni sukobi ne rezultiraju nečim mnogo boljim za
milijune ljudi koji će stradati, Amerika će dobiti ratove ali
izgubiti mir. Istina je da vlada agresivno promiče liberalizaciju
trgovine zalažući se za nove trgovačke sporazume s Južnom Amerikom,
što je nedavno ostvarila s Čileom, a sada radi na realiziranju istog
u Srednjoj Americi.
Vlada SAD-a vrši pritisak i za smanjivanje carina i kvota u cijelom
svijetu, u sklopu pregovora koje se nada zaključiti u roku od dvije
godine, pod pokroviteljstvom Svjetske trgovačke organizacije.
Ti su napori odličan početak. No postoje barem još četiri
općenitija izazova s kojima se SAD sada mora suočiti, i to hitno.
Prvi je oživljavanje svjetskog gospodarskog rasta. Svjetsko
gospodarstvo je u krizi. Korporacijsko ulaganje i trgovina se
usporavaju, tvornice proizvode više robe nego mogu prodati a
deflacija prijeti mnogim regijama. Gospodarstva Njemačke i Japana
stagniraju. Velika tržišta u nastajanju, od Indonezije do Brazila,
imaju velikih poteškoća.
Američko gospodarstvo uvjerljivo je najsnažnije u svijetu, i
podmiruje barem trećinu globalne potražnje. No čak i ako ove godine
nastavi rasti zdravim tempom, Sjedinjene Države ne mogu same
stvoriti održivi međunarodni gospodarski oporavak.
Američko oživljavanje svjetskog gospodarstva ovisi o zdravlju
američkih tvrtki, a ono, pak, djelomice ovisi o širenju stranih
tržišta. Prodaja američke robe i usluga u inozemstvu sačinjavala je
barem 25 posto američkog gospodarskog rasta 1990-tih.
A kako mnoge najuspješnije američke tvrtke- Intel, Coca-Cola,
Johnson & Jonson, npr.- na europskim, japanskim i tržištima zemalja
u razvoju zarađuju više od 30 posto svog profita, snažnija inozemna
gospodarstva važna su za zdravlje američkih tržišta dionica, koje
je glavni izvor financija za širenje američkih korporacija.
Washington mora okupiti svoje gospodarske partnere- zemlje Skupine
sedmorice koje čine Kanada, Japan i četiri zemlje EU-a- da bi
zajedno ponovno pokrenule svjetsko gospodarstvo.
Kako SAD već ima ogromne proračunske deficite a Amerika je već
smanjila kamate na nezapamćeno niske stope, Sjedinjene Države
nemaju mnogo prostora za manevre. No mogu potaknuti Europsku
središnju banku da snizi svoje iznimno visoke kamate, jer inflacija
u Europi ne predstavlja ni približno veliku prijetnju kao
stagnacija. Europska Unija mora ublažiti i svoje zahtjeve koji
ograničavaju rast- da Njemačka, Italija i Francuska ograniče svoju
potrošnju i, u nekim slučajevima, povećaju poreze. Sjedinjene
Države i Europa mogu potaknuti Japan da restrukturira svoje
bankovne dugove koji koče rast. Drugo, uskoro će se pojaviti akutna
potreba za ponovnom izgradnjom poraženih zemalja. Procjene za
rekonstrukciju Iraka variraju između 120 milijardi dolara, u 10
godina, u slučaju veoma kratkog rata, do 1.2 trilijuna dolara,
nakon duljeg sukoba, prema procjeni ekonomista s Yalea, Williama
Nordhausa. Ova suma ne uključuje troškove realizacije vizije vlade
- širenja demokratskih institucija slobodnog tržišta u područje
Zaljeva.
Zadatak gospodarske pomoći i rekonstrukcije najvjerojatnije će
voditi Ujedinjeni narodi, no velika financijska pomoć Amerike bit
će od ključne važnosti. S obzirom na proračunske deficite kod kuće,
ovo neće biti lagan posao.
Hoće li ovaj novac biti osiguran iz domaćih programa ili u sklopu
strane pomoći koja je već obećana drugima? Bushova vlada morat će
surađivati s Kongresom kako bi zajednički stvarali planove- što
Mitchell E. Daniels Jr., direktor Ureda za management i proračun,
do sada nije bio voljan učiniti. Jedan od problema je taj da u
Washingtonu ne postoji jedinstvena agencija koja bi bila sposobna
nadgledati opsežni zadatak Ujedinjenih Naroda koji će se morati
početi realizirati. Takvu agenciju bi trebalo stvoriti, baš kao što
je 1948. osnovana Uprava za gospodarsku suradnju, koja je
nadgledala realizaciju Marshallovog plana. Sviđalo se to nama ili
ne, ulazimo u desetljeće političkih i vojnih napetosti, a misije
izgradnje nacija činit će važan dio američke vanjske politike.
Treće, Washington se mora pripremiti za sasvim moguće međunarodne
gospodarske krize. Veliki porast cijene nafte kao reakcija na
previranja u Venezueli i Iraku već je počeo i mogao bi uzrokovati
veliku recesiju globalnog gospodarstva. Amerika bi trebala
surađivati s Europskom Unijom i Japanom kako bi deblokirali rezerve
nafte u slučaju da porast cijene nafte izmakne kontroli. SAD bi
trebao poticati Rusiju da poveća proizvodnju obećavajući kako će u
budućnosti kupovati moskovske zalihe nafte tijekom duljeg
razdoblja.
Druga kriza mogla bi se ticati dolara, čija se vrijednost u odnosu
na euro smanjila za 15 posto, tijekom čitave prošle godine. Ako
trgovački deficit SAD nastavi rasti a stranci zbog toga postanu
nervozni, mogli bi se odreći dolara.
Washington bi mogao pomoći tako da uvjeri Europsku središnju banku
da snizi svoje kamate- što bi ionako trebao učiniti kako bi potaknuo
gospodarski rast- i tako euro učini manje atraktivnim kao
alternativu dolaru. Osim toga, Washington, Bruxelles i Tokio morat
će biti spremni usklađeno kupovati dolar ako njegova cijena počne
nekontrolirano padati.
Južna Amerika bi mogla pokrenuti globalni financijski debakl.
Napokon, Argentina i Venezuela imaju velikih problema a
gospodarstvo Brazila je u najboljem slučaju klimavo. 1997. godine,
kolaps valute na Tajlandu je potaknuo globalnu financijsku krizu.
Washington i njegovi gospodarski partneri trebali bi se
usredotočiti na ono što se događa južno od Rio Grandea. Konačno,
Sjedinjene Države još uvijek se trebaju mnogo više posvetiti
pomaganju zemljama u razvoju, zemljama koje danas razdiru
previranja, da više profitiraju od globalizacije, od koje su za
sada bogate zemlje imale mnogo više koristi.
Ovo znači da se, osim ugovaranja trgovačkih sporazuma, treba
poboljšati i sposobnost Svjetske trgovačke organizacije da rješava
trgovačke nesporazume i daje tehničku pomoć zemljama koje u
posljednjih deset godina imaju problema s lavinom novih trgovačkih
zakona.
Znači i to da treba pomoći Svjetskoj banci, kao i regionalnim
bankama, da se učinkovitije bore protiv siromaštva, umjesto da se
samo kritizira njihova učinkovitost, što Washington često čini.
Bushova vlada nikada nije pokazala veliku zainteresiranost za
multilateralnu diplomaciju osim kada ju druge zemlje stjeraju u
kut, kao u slučaju Iraka. No u gospodarskoj sferi, nema drugog
izbora nego tražiti partnere.
Nakon Drugog svjetskog rata, Sjedinjene Države su se zalagale za
osnivanje MMF-a i Svjetske banke, i usklađivale Marshallov plan s
europskim zemljama. Washington je shvatio kako su gospodarska
stabilnost i napredak ključni za sigurnost. I danas vrijedi isto",
piše Jeffrey E. Garten, dekan Škole za management pri Yaleu, i autor
knjige 'Politika sreće: novi plan za poslovne čelnike' (The
Politics of Fortune: A New Agenda for Business Leaders). Obnašao je
gospodarske i vanjskopolitičke funkcije u vladama Nixona, Forda,
Cartera i Clintona.