FR-US-IQ-kriza-Ratovi-Diplomacija-Vlada-Obrana franc-le figaro od 15.1.03. francuska, irački rat i novi svjetski poredak FRANCUSKALE FIGARO15.I.2003.U pitanju je ugled Francuske"Početkom ove 2003. godine Francuze muči pitanje hoće li
biti rata protiv Iraka i hoće li Francuska u njemu sudjelovati. Kao što pokazuje istraživanje objavljeno u 'Le Figarou' od 9. siječnja, većina ih se - 77 posto - protivi ratu. Uostalom, nije riječ o francuskoj iznimci, jer je slično i s drugim europskim zemljama. Dakako, mišljenje se može mijenjati, a šefovi država i vlada ne mogu tako teške odluke donositi ovisno o istraživanjima.Neki francuski dužnosnici i stručnjaci skloni su vojnom rješenju. Misle da treba riješiti iračko pitanje koje traži odgovor već dvanaest godina i da će samo Sadamov odlazak to omogućiti. Nadaju se da će tako stabilizirati to područje.Odluka također može biti povezana s nekritičkim odnosom prema Sjedinjenim Državama, ili zato što misle da Francuska, budući da se ne može oduprijeti američkim zahtjevima, treba sačuvati svoje interese za razdoblje nakon Sadama. Može ih isto tako potaknuti i nastojanje da oslobode Izrael jednog od njegovih neprijatelja.Drugi se očituju protiv rata i protiv francuskog sudjelovanja, bilo
FRANCUSKA
LE FIGARO
15.I.2003.
U pitanju je ugled Francuske
"Početkom ove 2003. godine Francuze muči pitanje hoće li biti rata
protiv Iraka i hoće li Francuska u njemu sudjelovati. Kao što
pokazuje istraživanje objavljeno u 'Le Figarou' od 9. siječnja,
većina ih se - 77 posto - protivi ratu. Uostalom, nije riječ o
francuskoj iznimci, jer je slično i s drugim europskim zemljama.
Dakako, mišljenje se može mijenjati, a šefovi država i vlada ne mogu
tako teške odluke donositi ovisno o istraživanjima.
Neki francuski dužnosnici i stručnjaci skloni su vojnom rješenju.
Misle da treba riješiti iračko pitanje koje traži odgovor već
dvanaest godina i da će samo Sadamov odlazak to omogućiti. Nadaju se
da će tako stabilizirati to područje.
Odluka također može biti povezana s nekritičkim odnosom prema
Sjedinjenim Državama, ili zato što misle da Francuska, budući da se
ne može oduprijeti američkim zahtjevima, treba sačuvati svoje
interese za razdoblje nakon Sadama. Može ih isto tako potaknuti i
nastojanje da oslobode Izrael jednog od njegovih neprijatelja.
Drugi se očituju protiv rata i protiv francuskog sudjelovanja, bilo
da se ne slažu s američkom politikom, bilo da se zbog svjetonazora
protive uporabi sile, ili pak zato što misle da bi njezina primjena
bila još gore rješenje koje bi moglo zapaliti čitavo područje.
Je li razborito već imati načelno stajalište za ili protiv rata koje
je tako jasno unaprijed utvrđeno? Ne.
Osim Iraka, za Francusku je pravi izazov u ovoj stvari međunarodni
poredak početkom ovog stoljeća, uloga UN-a i Vijeća sigurnosti u
odlučivanju o miru i o zajedničkoj sigurnosti i uvođenje primjene
sile u međunarodno pravo.
Vođenje rata koje je bilo uobičajeno, zakonito i opravdano u
međudržavnim odnošajima u XIX. stoljeću postupno je, po cijenu
dvaju svjetskih ratova, zabranjeno u XX. stoljeću. To pravilo ima
samo dvije iznimke: ako je riječ o zakonitoj obrani i po odluci
Vijeća sigurnosti, ako ono misli da je zajednička sigurnost u
pogibli.
Francuska nije hipersila kao što je SAD, pa nema mogućnosti za
unilateralizam. On uostalom ne odgovara njezinoj predodžbi o
međunarodnim odnošajima, gdje se stalno zauzima za
multilateralizam i za vodeću ulogu međunarodnih organizacija. Kao
stalna članica Vijeća sigurnosti ona ima objektivnu korist od
jačanja UN-a. Francuski državni interesi i interesi međunarodne
zajednice u širem smislu nisu u opreci, već se, naprotiv,
dopunjuju. Francuska nije dovoljno jaka da bi pokazala
hegemonističke težnje, ali je dovoljno snažna da istakne
zajednički interes.
Zbog svog položaja u Vijeću sigurnosti, Francuska naravno ne može
unaprijed odbaciti primjenu sile, osim ako pristane da se zanemari
uloga UN-a kao čuvara zajedničke sigurnosti, da se ne poštiva
međunarodno pravo i da se podcijeni njezin položaj na međunarodnoj
pozornici.
Francuska je trenutno, uz pomoć Rusije i uz pritisak mnogih drugih
država, uspjela uvjeriti SAD da prihvati UN kao mjesto gdje će se
raspravljati o iračkom pitanju. Dakako, SAD je možda suzdržano
dočekao rezoluciju 1441. Ništa ga ne košta da ostane u
multilateralnim okvirima sve dok vojno ne bude spreman i dok se, po
njegovu mišljenju, ne poprave meteorološki uvjeti da može krenuti u
vojnu operaciju većih razmjera. Klimatski i vojni kalendar tjera ga
da odbaci primjenu sile prije druge polovice siječnja, kada će se
dovršiti raspoređivanje vojnika, a vremenski uvjeti biti pogodniji
za ratovanje.
Tog dana - 27. siječnja - UN-ovi inspektori trebaju predati prvo
izvješće o procjeni stanja iračkog arsenala za masovno
uništavanje.
Sigurno je da su se Amerikanci htjeli obračunati s Bagdadom puno
prije 11. rujna 2001. Čim su došli na vlast, neokonzervativci iz
Bushove momčadi izjavili su da treba dokrajčiti režim Sadama
Huseina. Premda je Francuska postigla samo to da SAD poštiva UN-ovu
vrhovnu vlast dok ne završi pripreme, a onda ga je automatski morala
pratiti u ratu koji je unaprijed odlučen, očito je uhvaćena u
stupicu. UN je sveden na američko oruđe, a ugled Francuske je
okrnjen.
Zato je sastanak koncem siječnja presudan. Ako inspektori utvrde da
Irak nije ispunio svoje obveze, Francuska će morati pristati na
primjenu sile protiv Bagdada. Jednako mora postupiti ako Sadam bude
ometao rad inspektora. Zapravo će biti riječ o vjerodostojnosti
Vijeća sigurnosti, o poštovanju međunarodnog zakona koji je Bagdad
opet prekršio i o vjerodostojnosti Francuske na međunarodnoj
pozornici. No ne bude li dokaza za takve povrede, neće biti moguće
zadovoljiti se tvrdnjama američkih i britanskih služba da bi se
počeo rat. Međunarodne inspektore treba pustiti da nastave svoju
istragu.
Francuska, želi li sačuvati svoj ugled, kao i kapital simpatija i
poštovanja koji stječe od rujna u svezi s tim pitanjem, morat će
svakako staviti veto, a ako ga Amerikanci zanemare i krenu u
jednostranu vojnu akciju, morat će ju osuditi. Ne zbog sklonosti
prema bagdadskom režimu koji je svakome mrzak, već jednostavno zato
što bi to značilo pristati da rat za velike sile ponovno bude jedno
od oruđa vanjske politike. Tako ne bismo ušli u XXI. stoljeće, već
bismo se vratili u XIX.", piše Pascal Boniface, direktor Instituta
za međunarodne i strateške veze (IRIS).