FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NAČIN NA KOJI DJECA UČE POKAZUJE KAKO SU NASTALI JEZICI

ZAGREB/NEW YORK, 17. rujna 2004. (Hina) - Način na koji djeca uče mogaobi nam pokazati kako su nastali jezici, pokazala je studija gluhenikaragvanske djece koju su proveli znanstvenici sa sveučilištaColumbia u New Yorku.
ZAGREB/NEW YORK, 17. rujna 2004. (Hina) - Način na koji djeca uče mogao bi nam pokazati kako su nastali jezici, pokazala je studija gluhe nikaragvanske djece koju su proveli znanstvenici sa sveučilišta Columbia u New Yorku.

Ann Senghas sa sveučilišta Columbia i njezini kolege proučavali su tri naraštaja gluhe djece iz Manague, nikaragvanskoga glavnog grada.

Prve škole za gluhu djecu osnovane su 1977. i pružile su mnogoj gluhoj djeci priliku za međusobnu komunikaciju. Učenici iz te škole postupno su razvijali svoj znakovni jezik, danas poznat pod nazivom nikaragvanski znakovni jezik, piše New Scientist.

Ann Senghas i njezini kolege pokazali su gluhoj djeci crtani film o mačku koji se kotrlja niz brdo koji su djeca zatim morala opisati uz pomoć znakovnog jezika. Pokazalo se da su starija djeca cijeli događaj oponašala služeći se znakovima kojima se koriste i ljudi koji normalno čuju. Međutim, mlađa djeca koja su se od najranije dobi družila s gluhim osobama, služila su se složenijim nizom znakova.

Njihove su konstrukcije bile sličnije načinu nizanja riječi u rečenice, a segmente su slagali linearno. To pokazuje da su ta djeca znakovni jezik naučila i preoblikovala u skladu s takvim lingvističkim pravilima.

Prikazivanje kretanja posebno je korisno u proučavanju raščlanjivanja informacije. U izrazu "kotrljati se niz brdo", jedna riječ (kotrljanje) prikazuje kretnju, a druga smjer (niz). Osoba koja čuje taj će prizor gotovo sigurno prikazati jednim neprekinutim pokretom. Tako su se ponašala i starija gluha djeca. No djeca iz mlađe skupine raščlanila su kretanje i smjer u dva znaka, baš kao što se događa u govornom jeziku.

"Naša studija pokazuje da su djeca sklona linearnoj i hijerarhijskoj organizaciji informacija", rekao je Sotaro Kita s britanskog sveučilišta u Bristolu. "To bi nam moglo pokazati zašto svi jezici organiziraju informacije na taj način."

Svi svjetski jezici pokazuju slična strukturalna obilježja koja možda pokazuju da ti ljudi možda imaju biološku predispoziciju za takvo komuniciranje. Nova studija pokazuje da način na koji djeca uče jezik može imati ključnu ulogu u konstrukciji tih lingvističkih pravila.

Nova studija može pružiti jedinstven uvid u razvoj jezika, rekla je Karen Emmorey sa sveučilišta Salk. "Ona nam govori kako se javlja jezik. To je uzbudljivo jer se ne možemo vratiti u povijest i proučavati govorne jezike."

Djeca u predpubertetu lakše uče novi jezik nego odrasle osobe. No ta sposobnost nestaje u pubertetu, ali još nije objašnjeno zašto.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙