US-RJEŠENJE- GD, PB, PN, PL, PA, PAN, PJ, PL, PR, TO, TR US WP 12.IV.IZBJEGLICE OSIGURATI KUĆI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST12. IV. 1999.Izbjeglicama osigurati utočište kod kuće"Dok na stotine tisuća Kosovara bježi u obližnje
države ili su, još gore, spriječeni u bijegu na granici, trebali bismo zapamtiti da smo se s tim stanjem već i prije suočili. A rješenje je tada bilo jasno i neizbježno: stvoriti sigurno utočište u zemlji izbjeglica.U proljeće 1991. Sadam Husein počeo je napadati kurdska područja sjevernog Iraka kao i područja na jugu. U egzodusu koji je zapanjujuće nalik ovome kojemu smo danas svjedoci protjerano je do milijun ljudi, a 400.000 uputilo ih se prema turskim granicama.I Turska, kao danas Makedonija, nije željela otvoriti svoje granice. Uz svoju veliku kurdsku manjinu u sukobu, Turska je smatrala da će priljev kurdskih izbjeglica ugroziti stabilnost zemlje. Apeli UN-a, SAD-a i ostalih zemalja nisu imali odjeka. SAD su poslale postrojbe za pomoć, no potrebe izbjeglica nisu mogle biti podmirene na mjestu na kojem su se nalazili - bez zaštite u hladnim planinama. Prijetila je opasnost masovnih smrti. SAD su došle do jedinog mogućeg zaključka: izbjeglicama je potrebno
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
12. IV. 1999.
Izbjeglicama osigurati utočište kod kuće
"Dok na stotine tisuća Kosovara bježi u obližnje države ili su, još
gore, spriječeni u bijegu na granici, trebali bismo zapamtiti da
smo se s tim stanjem već i prije suočili. A rješenje je tada bilo
jasno i neizbježno: stvoriti sigurno utočište u zemlji
izbjeglica.
U proljeće 1991. Sadam Husein počeo je napadati kurdska područja
sjevernog Iraka kao i područja na jugu. U egzodusu koji je
zapanjujuće nalik ovome kojemu smo danas svjedoci protjerano je do
milijun ljudi, a 400.000 uputilo ih se prema turskim granicama.
I Turska, kao danas Makedonija, nije željela otvoriti svoje
granice. Uz svoju veliku kurdsku manjinu u sukobu, Turska je
smatrala da će priljev kurdskih izbjeglica ugroziti stabilnost
zemlje. Apeli UN-a, SAD-a i ostalih zemalja nisu imali odjeka. SAD
su poslale postrojbe za pomoć, no potrebe izbjeglica nisu mogle
biti podmirene na mjestu na kojem su se nalazili - bez zaštite u
hladnim planinama. Prijetila je opasnost masovnih smrti. SAD su
došle do jedinog mogućeg zaključka: izbjeglicama je potrebno
pomoći da se vrate kući, uz jamstvo SAD-a i NATO-a za njihovu
sigurnost.
Američke postrojbe ušle su u sjeverni Irak. Sadam Husein je
upozoren na naše namjere i o tome koliko su daleko naše postrojbe
spremne ići. Rečeno mu je da evakuira svoje postrojbe iz područja i
upozoren je da će bilo kakav otpor biti dočekan opetovanim napadom
na njegove oružane snage. S porazom koji je pretrpio tek nekoliko
mjeseci prije na umu, Sadam Husein nije se opirao.
Stvoreno je zaštićeno područje. Kurdi su se vratili kućama za
nekoliko tjedana a izbjeglička kriza, kao i politička kriza Turske,
bile su riješene. Nakon nekoliko mjeseci, Kurdi su osnovali
samoupravni nadzor nad ovim područjem, a postrojbe SAD-a mogle su
otići.
Bilo je to i za međunarodnu zajednicu prijelomno razdoblje. Visoki
povjerenik UN-a za izbjeglice u početku se protivio pomaganju
izbjeglica pri prijelazu iračke granice. Radilo se o zabrinutosti
zbog toga da bi prihvaćanje položaja Turske i prihvaćanja
odgovornosti brige o izbjeglicama prije nego što su otišli iz
vlastite zemlje potkopalo tradiciju pružanja azila izbjeglicama
(...). Od tada, kako bilo, granicu je trebalo prijeći mnogo puta - u
Bosni, Kongu i drugdje. Politička realnost zahtijevala je novu
paradigmu za takve tragedije.
Stanje s kosovskim izbjeglicama im sličnosti s kurdskim.
Makedonija, koja ima brojnu albansku manjinu, ne želi prihvatiti
još izbjeglica. Nasilno odvoženje desetak tisuća izbjeglica s
granice, koliko god bilo nehumano, stoji iza činjenice da, kao i
Turska, Makedonija osjeća ugroženost svoje stabilnosti. Čak će i
Albanija biti preplavljena. Planovi SAD-a i europskih zemalja da
prihvate neke od izbjeglica ne rješavaju glavni problem.
Odgovor leži u osiguravanju sigurnog područja unutar Kosova, a to
treba činiti sada, ne čekajući pristanak Slobodana Miloševića.
Stanje je, naravno, drukčije od onoga s Kurdima u nekoliko
aspekata. Srbijanske snage ne samo da su protjerale stanovništvo, u
većini slučajeva uništili su i njihove domove. Drugo, sigurno
utočište u Iraku bilo je jasno određeno područje, a Kurdi su ubrzo
povratili svoju osnovnu samoupravu i sredstva za život. Na Kosovu
pak, ako sigurno područje bude tek dio zemlje, zaštita i ostale
strukture pomoći morat će biti izgrađene po mnogo višoj cijeni i
tijekom duljega razdoblja. Treće, Sadam Husein nije želio još jedan
oružani sukob s postrojbama SAD-a. Milošević bi se mogao
oduprijeti.
Nema sumnje da stvaranje takva područja zahtijeva ulazak postrojba
NATO-a na Kosovo, no to ne mora nužno za posljedicu imati borbe.
Bombardiranje je umanjilo kapacitete srbijanske vojske. Bez obzira
na ovo, kakva god ograničenja stavili na operaciju i bez obzira na
prethodna upozorenja koja bismo mogli izdati, rizik od sukoba sa
srbijanskim snagama će postojati. No, alternativa je humanitarna
katastrofa, koja ne samo da prijeti potpori ovom ratu, nego i
stabilnosti čitavog područja.
Osiguravajući sigurno područje za izbjeglice unutar njihova
vlastitog teritorija, i za potrebnu humanitarnu pomoć, Miloševiću
dajemo do znanja da je naša akcija izravna posljedica njegove i da
mu nećemo dopustiti da uništi te ljude niti da ugrozi stabilnost
svojih susjeda", piše Princeton Lyman, bivši direktor Programa za
izbjeglice State Departmenta u vrijeme Zaljevskoga rata.