DE-NJEMAČKA-GOSPODARSTVO-POLITIKA-Vlada-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ18.III.DIE ZEIT:NJ VLADAJU MEDIJI&PRIVREDA NJEMAČKADIE ZEIT18. III. 1999.Tko vlada njemačkom republikom?"'Praćena pljeskom stručnjaka', privreda 'danas vraća
ono što je politika od nje izmamila tijekom dva stoljeća', kazao je nedavno Wilhelm Hennis u osvrtu na globalizirano gospodarstvo.Doajen politologije, kojem su ustavna pitanja postala životnom temom, zaokupljen je pitanjem obnove primata politike. Vjerojatno je upravo taj motiv - a ne samo 'Hvala, Helmut!' - i bio jedna od skrovitih ideja promjene vlasti protekle jeseni. Zanemarimo li Europu kao donekle jasan cilj, Kohl je uistinu čvrsto vjerovao u samoupravne snage njemačke republike.Gerhard Schroeder htio je u načelu nastaviti tim putem - ali ne i Oskar Lafontaine. U tome leži velika razlika. Sada se kancelar mora odvažiti na novi početak bez Lafontainea. Je li to i nova prilika? Bilo da je pogled u budućnost prožet samopouzdanjem ili skepsom - zaokret je velik. Povlačenje je zapravo Lanfontaineov istinski udar.Što se tiče primata politike, valja podsjetiti na jedan mali prizor. Mjesto: zemaljsko predstavništvo Saarlanda u Bonnu.
NJEMAČKA
DIE ZEIT
18. III. 1999.
Tko vlada njemačkom republikom?
"'Praćena pljeskom stručnjaka', privreda 'danas vraća ono što je
politika od nje izmamila tijekom dva stoljeća', kazao je nedavno
Wilhelm Hennis u osvrtu na globalizirano gospodarstvo.
Doajen politologije, kojem su ustavna pitanja postala životnom
temom, zaokupljen je pitanjem obnove primata politike. Vjerojatno
je upravo taj motiv - a ne samo 'Hvala, Helmut!' - i bio jedna od
skrovitih ideja promjene vlasti protekle jeseni. Zanemarimo li
Europu kao donekle jasan cilj, Kohl je uistinu čvrsto vjerovao u
samoupravne snage njemačke republike.
Gerhard Schroeder htio je u načelu nastaviti tim putem - ali ne i
Oskar Lafontaine. U tome leži velika razlika. Sada se kancelar mora
odvažiti na novi početak bez Lafontainea. Je li to i nova prilika?
Bilo da je pogled u budućnost prožet samopouzdanjem ili skepsom -
zaokret je velik. Povlačenje je zapravo Lanfontaineov istinski
udar.
Što se tiče primata politike, valja podsjetiti na jedan mali
prizor. Mjesto: zemaljsko predstavništvo Saarlanda u Bonnu.
Sudionici: gospodin Schroeder i gospođa Knoepf, gospodin
Lafontaine i gospođa Mueller. Jelo i piće: izvanredno. Tom prilikom
predsjednik stranke i ministar financija želio je objasniti
kancelaru da mora razviti predodžbu kako bi SRNJ trebala izgledati
za deset godina. Nije dovoljno gledati samo sljedećih deset dana
unaprijed, kazao je Lafontaine.
U javnosti se kancelar usprotivio što je oštrije mogao. Budući da
pobjedu na izborima ne treba pogrešno tumačiti kao izraz društvene
moći, valja voditi politiku 'koja se ponaša kao da se svake nedjelje
održavaju novi izbori' (Welt am Sonntag). Te su riječi navijestile
nešto više od pukog pragmatizma - bio je to navještaj ostavke
politike.
Pomicanje stolica u vladinu kabinetu neće imati dalekosežne
posljedice zato što Oskar Lafontaine odlazi a Hans Eichel dolazi.
On vlada materijom, iako njegove kolege u kabinetu problijede čim
pomisle na proračun za 2000. Pravi bezdan! No, Lafontaine je bio
šifra ne za ljevičarsku politiku već ponajprije za renesansu
politike općenito. U njegovu slučaju, to znači primat politike. Tko
će u vladu unijeti politički temperament i volju, tko će dugoročno
misliti za vladu, koja čak ni po mišljenju vlastitih najsposobnijih
ministara nema stvarno središte?
Mediji se ne moraju žaliti što im Schroeder pruža dostatni
materijal. (...) No, desetstranični niz fotografija 'lifestyle-
kancelara', i to upravo u tjednu u kojem je zaprijetio ostavkom i
upozorio na bliskost gospodarstvu, kao da dosad nije bio gazda u
vlastitoj kući, dok je Lafontaine bio na odlasku - to će se
pamtiti!
Središta nema ali zato postoji 'bazar'. To je drugi pojam koji će se
pamtiti i uporno se lijepiti za vladu. Proširile su se glasine da u
kancelarovom uredu prevladavaju najsnažnije interesne skupine. Ni
Lafontaine ih nije kočio. Schroederov stil podsjeća na oblik
španjolske telenovele u kojoj gledateljstvo samo piše nastavke,
kazao je netko nedavno. Je li posrijedi puka karikatura? Ne,
posrijedi je nešto više. Sve to zajedno opisuje na kraju samo da je
kancelar zasad zadržao popularnost ali da nije stekao istinski
autoritet.
Dakle, tko vlada Njemačkom? I što Njemačkoj treba poželjeti? Nije
slučajno stvoren dojam da sada potajno vlada 'privreda' nakon što
je Lafontaineovim odlaskom nestao njezin najveći protivnik. U tom
kontekstu trebalo je shvatiti i reakciju tržišta dionica. Dok Bodo
Hombach, ministar u kancelarovu uredu, još oprezno razmatra da
'sada moramo krenuti drugim putem', ne precizirajući značenje tog
pojma, gospodarski magnati trijumfiraju. Vlada napokon kreće u
pravom smjeru! Je li zaista tako? Vječni studenti i oni drugi na
SDP-ovoj ljevici slično tumače razvoj događaja, smatrajući
Hombacha čovjekom, koji će privredi otvoriti vrata. Glavni
mislilac, glavni manadžer, predstojnik kabineta. Time je Hombach
zasigurno stiliziran - ako ne čak i demoniziran - u nadmoćnu figuru.
No, zadaće koje bi trebao preuzeti na svoja pleća uistinu su
ogromne.
Lafontaine je radikalno izokrenuo teret dokaza: oni koji su vječno
navješćivali da žele krenuti 'drugim putem' - a ne njegovim - ali
nisu konkretizirali svoje nagovještaje, moraju danas položiti
karte. Schroederu će ubuduće biti 'teže', prognoziraju stoga
najrazboritiji ministri, dodajući da se kancelar više neće moći
skrivati ni iza koga. Danas još samo ljutnja, koja prožima osude
Lafontaineova 'neodgovornog odlaska' - dosad usmjerene na njegovu
'glad za vlašću' - nagovješćuje da će taj antipod ubuduće jako
nedostajati za vlastitu stabilizaciju.
Crveno-zelena koalicija uistinu se našla na kraju. Utoliko je
zaokret moguće usporediti s rezom koji je Francois Mitterrand morao
napraviti nakon dvogodišnjeg eksperimentiranja sa socijalizmom. U
međuvremenu se i Francuska uglavnom prilagodila zapadnoj
srednjostrujaškoj privredi.
Ekonomist Lafontaine zaletio se i zapleo u vlastita proturječja,
ali to su prave sitnice. Odgovor na temeljno pitanje, koje je bilo
uzrokom njegova neuspjeha, mora dati Schroeder. Naime, uglavnom je
isparilo uvjerenje da će slobodna tržišna privreda ili čak
neobuzdani kapitalizam osigurati Europi rast, blagostanje i
socijalnu ravnotežu. Do spoznaje da otvorenim tržištima kapitala
ne treba posve prepustiti bojno polje nije došao 'ljevičar
Lafontaine' već sami menadžeri u Davosu.
Taj je preokret u načinu razmišljanja ispravan, ocjenjuje
'Washington Post', 'ali Lafontaineova rezignacija pokazuje na
određen način i granice pojedinog političara ili pojedine zemlje,
koji se žele usprotiviti vremenima globalnog kapitalizma'. U tim se
riječima krije najvažniji motiv Lafontaineova povlačenja i najteža
lekcija za kancelara. Pragmatik s centra Schroeder te Tony Blair,
Bill Clinton, možda čak i Lionel Jospin - svi se oni danas skladno
uklapaju u skupnu fotografiju. Čini se da je ništa više ne narušava.
Unatoč tome, fotografija izaziva zbunjenost - bar kod svih onih
koji ne vjeruju da američki model i završetak 'rheinskog
kapitalizma' rješavaju sve europske probleme.
Ni Schroederova vlada ne može ponuditi 'desničarsko rješenje'.
Teško može prihvatiti sve veće nejednakosti i u tom se pogledu
njezin položaj ne razlikuje od Kohlova. Doduše, prilikom
redefiniranja države blagostanja, vlada bi mogla - a to je
Lafontaine propustio učiniti - osjetno više no što se dosad
usuđivala tražiti upravo od vlastite klijentele, posebno od
sindikata. Ipak, vlada si ne može dopustiti stvaranje dojma da
republikom zapravo vladaju industrijska i poslodavačka udruženja.
U tom slučaju kancelara neće spasiti nikakav Armanijev ogrtač
povijesti.
U protivnom će stvari krenuti po zlu. I Gerhard Schroeder mora tek
dokazati da postupa autonomno. Vlada se pak ciljevima, vezanim za
tržište rada i za odustajanje od atomske energije, dovela u
poziciju 'koja nas čini sve podložnijima ucjenama', uzdiše jedan
ministar. Mediji dodatno pojačavaju pritisak privrede, tvrdi drugi
ministar. Privreda i mediji: gledano iz te perspektive, upravo su
to snage koje imaju glavnu riječ u njemačkoj republici. I s tim
snagama treba biti u dobrim odnosima, zar ne? Odatle veliki
nesporazum sa stilom življenja.
Ne protiv privrede već s njom, propovijedaju uglas Bodo Hombach i
Werner Mueller. Kakav je to drugi put o kojem govori ministar
Hombach? Ništa drugo nego Erhardovo 'formirano društvo' ili
Schillerova 'usklađena akcija', izjavljuje Hombach.
No, balansiranje između autonomije, traganja za kompromisom i
ulagivanja jako je težak posao. Očito je čak i Werner Mueller pao u
nemilost nekih bossova. Odjednom postoje velike šanse da i on -
pored Juergena Trittina - napreduje do statusa sljedećeg
neprijatelja. Neki gospodarski prvaci misle da sada mogu kroz širom
otvorena vrata ušetati u kancelarov ured, kaže Mueller. Ne ide to
tako!, protivi se ministar. No, čak su i ovlasti za buduću
energetsku politiku vezane uz Hombacha.
Vlada li Njemačkom 'privreda'? Privreda ne postoji, odvraća
predsjednik Saveza njemačke industrije Hans-Olaf Henkel -
gospodarstvo smo svi mi. (...) Je li Lafontaine priječio crveno-
zelenu vladu, uključujući i kancelara, da slijedi vlastite mudrije
ideje? Henkelov je odgovor obilježen oklijevanjem i poštovanjem
prema čovjeku od kojega ga sadržajno dijele čitavi svjetovi.
Sviđala mu se 'dosljednost' njegove argumentacije, čini mu se da
kod Schroedera to ne razabire. (...)
Stvarni kamen smutnje nije, po domoljubu Henkelu, ni Lafontaine ni
Schroeder, koji danas misli ovako a sutra onako. Problem je po njemu
sama Savezna Republika Njemačka. Čini mu se jednostavno
nepokretnom, slijepom za istinske reforme. Henkel pita kako bi bilo
moguće razbiti te blokade. 'Graditi samo na konsenzusu znači
graditi na pijesku!', odgovara sam sebi.
Schroeder se ne mora bojati protivljenja ljevice. (...) Problem
opisuju skeptični, melankolični ili apokaliptični tonovi kritike
kapitalizma - bilo da ih kao primjer navodi 'Washington Post' ili
Carl Amery u 'Der Spiegelu'. Ta je pak falanga šira od ljevice.
Kontrastni program nudi, primjerice, Hans-Olaf Henkel. Iako
rigorozno vjeruje u 'ispravnost' ekonomskih zakonitosti i
dosljedno argumentira u svojoj specifičnoj logici, nije mu moguće
poreći ozbiljnost, pa čak i smisao za cjelinu usprkos klijentelske
politike. Ti različiti sustavi, uzorci mišljenja i logike koji ne
djeluju kompatibilno moraju se ipak naći na zajedničkoj osnovi. To
bi bili razgovori o konsenzusu.
Tko vlada njemačkom republikom? Pametnjakovići smatraju da
predodžba po kojoj suverena i svemoćna socijalna država mora
rješavati sve društvene zadaće potječe iz 19. stoljeća. Što se
država manje bavi politikom, to bolje. Dobri su kancelari
fleksibilni. (...)
Nije u pitanju nekadašnja jaka država, niti politika koja zbog
uvjerenja briše činjenice niti strah od eksperimentiranja. No,
nije dovoljna ni kamuflaža a ulagivanje ne pomaže. Gerhard
Schroeder zasigurno neće izbjeći pokušaj koji nije uspio Oskaru
Lafontaineu - naime, osigurati primat politike u današnjem
svijetu", zaključuje Gunter Hofmann.