US-KOALICIJE-Vlada US CSM 11.III.SCHROEDEROVE MUKE SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR11. III. 1999.Herkulski politički zadatak Gerharda Schroedera"On je to vjerojatno mogao naslutiti. Dvadeset dvije vodeće njemačke
korporacijske glave poslale su prošloga tjedna otvoreno pismo njemačkom kancelaru Gerhardu Schroederu, optužujući njegovu vladu da je pogoršala gospodarsko ozračje u toj mjeri da nova ulaganja postaju sve manje vjerojatna. Zaista, neki bi mogli početi tražiti mogućnosti u inozemstvu", piše Crister S. Garrett, profesor međunarodne politike na kalifornijskom Institutu za međunarodne studije Monterey."Mnogi od tih izvršnih dužnosnika poduprli su g. Schroedera u njegovu usponu na položaj njemačkoga vođe. Pa što se to tako brzo pokvarilo? Da bi oslobodio gospodarstvo, Schroeder mora imati dovoljno potpore s centra i ljevice, kako bi progurao potrebnu legislaciju. Zasad, nije uspijevao okupiti potrebnu političku matricu koja spaja ideološki, generacijski i regionalni element.Ideološka bitka postavlja Schroedera, koji je prijateljski raspoložen prema slobodnim tržištima, protiv njegova ministra financija, koji zagovara keynesijansku politiku.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
11. III. 1999.
Herkulski politički zadatak Gerharda Schroedera
"On je to vjerojatno mogao naslutiti. Dvadeset dvije vodeće
njemačke korporacijske glave poslale su prošloga tjedna otvoreno
pismo njemačkom kancelaru Gerhardu Schroederu, optužujući njegovu
vladu da je pogoršala gospodarsko ozračje u toj mjeri da nova
ulaganja postaju sve manje vjerojatna. Zaista, neki bi mogli početi
tražiti mogućnosti u inozemstvu", piše Crister S. Garrett,
profesor međunarodne politike na kalifornijskom Institutu za
međunarodne studije Monterey.
"Mnogi od tih izvršnih dužnosnika poduprli su g. Schroedera u
njegovu usponu na položaj njemačkoga vođe. Pa što se to tako brzo
pokvarilo? Da bi oslobodio gospodarstvo, Schroeder mora imati
dovoljno potpore s centra i ljevice, kako bi progurao potrebnu
legislaciju. Zasad, nije uspijevao okupiti potrebnu političku
matricu koja spaja ideološki, generacijski i regionalni element.
Ideološka bitka postavlja Schroedera, koji je prijateljski
raspoložen prema slobodnim tržištima, protiv njegova ministra
financija, koji zagovara keynesijansku politiku.
Socijaldemokratska stranka podijeljena je po tim linijama. To je
glavni razlog zbog kojega on ne može postići prihvaćanje
legislacije o liberalizaciji gospodarstva.
Još jedan čimbenik ometa Schroedera: da bi imao vladajuću stranku,
na brodu mora imati stranku zelenih. To je posebno teško, budući da
vodstvo malene stranke zelenih želi slijediti vlastite ciljeve i ne
želi da veći vladajući partner gazi njezine interese. Tako su
tijekom proteklih nekoliko mjeseci, socijaldemokrati bili
prisiljeni smirivati političke razmirice koje su izazvali zeleni,
koji su se agresivno zalagali za unilateralno njemačko povlačenje
iz NATO-a i ubrzano zatvaranje atomskih nuklearnih elektrana.
Glasače ljute razmirice unutar bonnske vlade. Na izborima u
Hessenu, vladajuća je socijaldemokratska vlada izgubila. Pa ipak
je gospodarstvo Hessena živahno: nezaposlenost je nekih 4% niža od
saveznog prosjeka.
Pa zašto poraz? Ispitivanja javnog mnijenja pokazuju da su glasači
iskoristili priliku da izraze svoje negodovanje zbog događaja u
Bonnu, posebno zbog zelenih. U Hessenu su zeleni izgubili gotovo
jednog od pet zagovornika među svojom najvjernijom klijentelom -
urbanim glasačima ispod 40 godina.
To iznosi na vidjelo veliki generacijski jaz njemačke politike,
koji Schroeder mora premostiti želi li držati na uzdi ulogu države u
gospodarstvu. Mladi glasači u Hessenu odbacili su statičnu stranku
zelenih, koju vode stariji vođe čiji su se politički ideali
oblikovali krajem šezdesetih. Za razliku od starijih, mlade
glasače u zapadnoj Njemačkoj ne motivira politički program
državnog nadzora nad gospodarstvom koji osuđuje neoliberalni
program.
Taj raskol ide sve do vrha u Bonnu. Mladi parlamentarni zastupnici
iz stranke zelenih i stranke socijaldemokrata sastaju se
neslužbeno utorkom uz pizzu i raspravljaju o svojim generacijskim,
zajedničkim neoliberalnim zamislima. Schroeder s tim mladim
zakonodavcima ima više zajedničkoga nego nego s vlastitim
kolegama. Pa ipak su ti mladi zastupnici, poput mladih vođa širom
svijeta, razmjerno nemoćni u utvrđivanju programa svojih
stranaka.
Iza ideologije i generacijskih sukoba, Schroederove pokušaje
otežavaju regionalni sukobi. Stranka zelenih u istočnoj Njemačkoj
ne postoji. Njezina poruka o odbacivanju prljavog industrijskog
gospodarstva ne sjeda dobro glasačima koji se suočavaju sa stopom
nezaposlenosti od 20%.
Prevladavajući politički glas na istoku jest stranka demokratskog
socijalizma, bivša komunistička stranka koja je nekad vladala
istočnom Njemačkom. Ona se zalaže za središnju ulogu države u
gospodarstvu. Glasovi s istoka bili su ključ Schroederova uspona na
vlast. Ako on želi 2002. opet pobijediti, mora se usredotočiti na
želje te regije. To uključuje jasnu ulogu države, koja bi osigurala
da se rast nezaposlenosti ne nastavi.
Bez spremnosti njemačkih tvrtka različitih veličina na ulaganje i
stvaranje novih poslova, Schroeder ne može održati glavno obećanje
svoje kampanje o značajnom smanjenju nezaposlenosti. Da bi osvojio
potporu poslovnih vođa, on mora pokazati da je sposoban pružiti
više od pukih priča o smanjivanju državne uloge u gospodarstvu.
Stoga je glavni izazov koji stoji pred Schroederom sastavljanje
ideološke, geeneracijske i regionalne političke koalicije. To će
odlučiti o uspjehu njegove vlade."