US-VOĐE-Vlada US NYT 1. III. SCHROEDER SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES1. III. 1999.Njemački je vođa popularan, no čini se da nema siguran stisakRoger Cohen piše o njemačkom kancelaru Gerhardu Schroederu: "(...) Schroeder i dalje
visoko kotira u ispitivanjima popularnosti. No je li prvi socijaldemokratski kancelar Njemačke nakon 16 godina također učinio vlast trivijalnom, do točke gdje je najmoćnija europska država dostojanstveno na vrhu ali nema kormila?Nagli politički preokreti u pitanjima državljanstva i nuklearne sile, neskladni ministarski glasovi, rast nezaposlenosti, znakovi recesije postavljaju oštra pitanja o Schroederu. (...)A vremena nema puno. Nesigurna vlada manje je važna kad je zemlja snažna, a njezina slika o sebi stabilna. No njemačka kombinacija zaustavljenog rasta, starog stanovništva, sve manje poslova, zategnutih odnosa između istočnih i zapadnih regija, sukoba o politici državaljanstva i stalne potrage za 'normalnim' identitetom, čini se nepouzdanom.Euro, zajednička europska valuta, pao je 7% prema dolaru u mjesec dana, a njemački je ministar gospodarstva učinio nešto što se dugo smatralo nezamislivim: prepirao se sa središnjim bankarima.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
1. III. 1999.
Njemački je vođa popularan, no čini se da nema siguran stisak
Roger Cohen piše o njemačkom kancelaru Gerhardu Schroederu: "(...)
Schroeder i dalje visoko kotira u ispitivanjima popularnosti. No je
li prvi socijaldemokratski kancelar Njemačke nakon 16 godina
također učinio vlast trivijalnom, do točke gdje je najmoćnija
europska država dostojanstveno na vrhu ali nema kormila?
Nagli politički preokreti u pitanjima državljanstva i nuklearne
sile, neskladni ministarski glasovi, rast nezaposlenosti, znakovi
recesije postavljaju oštra pitanja o Schroederu. (...)
A vremena nema puno. Nesigurna vlada manje je važna kad je zemlja
snažna, a njezina slika o sebi stabilna. No njemačka kombinacija
zaustavljenog rasta, starog stanovništva, sve manje poslova,
zategnutih odnosa između istočnih i zapadnih regija, sukoba o
politici državaljanstva i stalne potrage za 'normalnim'
identitetom, čini se nepouzdanom.
Euro, zajednička europska valuta, pao je 7% prema dolaru u mjesec
dana, a njemački je ministar gospodarstva učinio nešto što se dugo
smatralo nezamislivim: prepirao se sa središnjim bankarima.
Njemačko je gospodarstvo opalo za 0,4% u posljednjem kvartalu
1998., što je loš znak: nezaposlenost je za Schroederove vladavine,
daleko od toga da padne za 1 milijun kao što je obećao, već narasla
na 11,5%, sa 10,9%.
Na međunarodnoj su fronti njemački odnosi s njezinim europskim
saveznicama i Sjedinjenim Državama usred teške prilagodbe koja
odražava dolazak novog, odlučnijeg poslijeratnog njemačkog
naraštaja na vlast.
Jean Glavany, francuski ministar poljoprivrede, izrazio je prošli
tjedan zabrinutost svoje zemlje, rekavši da su ga Schroederovi
zahtjevi za smanjenje visokih njemačkih doprinosa proračunu EU
podsjetili na Margaret Thatcher.
Iz galskih izvora takve kritike govore da je francusko-njemački
savez, dugo u srcu europskih integracija, u nevolji - ili barem u
stanju mijene.
Izabran (kao i Clinton 1992.) uglavnom zahvaljujući svom domaćem
programu, Schroeder se odjednom našao gurnut u teška međunarodna
pitanja (među njima i reforma EU i NATO-a) za koje se njegova vlada
katkad čini slabo pripremljena. (...)
No iako su ispitivanja javnog mnijenja nedavno pokazala da bi
Schroederova koalicija socijaldemokrata i zelenih bila poražena
kad bi se danas ponovili izbori, Der Spiegel je prošlog mjeseca
procijenio kancelarovu popularnost na više od 70%.
Čini se da su kancelarov pristupačan stil, njegova neformalnost,
sklonost da govori o budućnosti a ne o traumi njemačke prošlosti, pa
čak i njegova spremnost da raspravlja o svojoj kosi dirnuli u žicu
naraštaj Nijemaca umornih od Kohlovih povijesnih lekcija i
'vizija' o njemačkom mjestu u Europi.
'G. Schroeder shvaća da ljudi žele da ih se ostavi na miru', kaže
romanopisac Bernhard Schlink. 'Imamo naraštaj finih pasivnih
potrošača zabavljenih na fini pasivni način. Zašto bi se oni
brinuli o velikim zamislima, projektima, ciljevima i ambicijama?'
No činjenica je da Njemačka treba riješiti neke osnovne probleme da
bi krenula naprijed.
Jedna je je li ona 'zemlja useljavanja', kao što je u početku
predložila Schroederova koalicija. Još jedno s tim povezano
pitanje jest je li slavljeno njemačko gospodarstvo 'socijalnog
tržišta', sagrađeno na konsenzusu između sindikata i poslodavaca i
velikodušnom socijalnom osiguranju, neopozivo zatajilo. Ako jest,
useljavanje bi očito moglo postati eksplozivno pitanje. Nijedno
gospodarstvo koje tone ne prihvaća strance. (...)
Ako kancelar ima primjetnu strast, to je ponovno zapošljavanje
Nijemaca. Za razliku od Kohla, novi kancelar nije duboko dirnut ni
europskim integracijama ni prekoatlantskim odnosima.
Nezaposlenost je odsudna. (...)"