E-EU-POLJOPRIVREDA-REFORMA-Organizacije/savezi-Vlada-Proračun-Poljoprivreda RDW 24.2.:POLJOPR. SUBVENCIJE RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW24. II. 1999.Neravnomjerna raspodjela"Irski seljaci dobivaju najviše subvencije u Europi. G. 1997.
Europska unija ispumpala je na zeleni otok 16 tisuća dolara po glavi radne snage. U Danskoj je odgovarajuća svota iznosila 14 tisuća dolara. Belgija, britansko kraljevstvo i Francuska završili su na trećem, četvrtom i petom mjestu s oko 10 tisuća dolara po glavi radne snage.Ta statistika bruxelleskih birokrata jasno pokazuje da subvencijski sustav Europske unije stavlja u povlašteni položaj poljoprivredu visokih prinosa. Naime, subvencije i prihodi najviši su tamo gdje seljaci obrađuju velike površine uz veliku potporu strojeva i kemije. To je posljedica činjenice da subvencije nisu isplaćivane po potrebi već po obujmu proizvodnje. Zajamčene cijene za žitarice, mlijeko i meso osiguravaju da masne subvencije pobiru oni koji ionako ostvaruju dobre prihode.Drugačije je pak stanje u južnoj Europi. Tamo prevladavaju manja poljoprivredna gospodarstva koja - uz tradicionalne poljoprivredne metode - daleko manje produktivna. Stoga Portugal dobiva najmanje subvencije po glavi radne snage - točno 1400
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
24. II. 1999.
Neravnomjerna raspodjela
"Irski seljaci dobivaju najviše subvencije u Europi. G. 1997.
Europska unija ispumpala je na zeleni otok 16 tisuća dolara po glavi
radne snage. U Danskoj je odgovarajuća svota iznosila 14 tisuća
dolara. Belgija, britansko kraljevstvo i Francuska završili su na
trećem, četvrtom i petom mjestu s oko 10 tisuća dolara po glavi
radne snage.
Ta statistika bruxelleskih birokrata jasno pokazuje da
subvencijski sustav Europske unije stavlja u povlašteni položaj
poljoprivredu visokih prinosa. Naime, subvencije i prihodi najviši
su tamo gdje seljaci obrađuju velike površine uz veliku potporu
strojeva i kemije. To je posljedica činjenice da subvencije nisu
isplaćivane po potrebi već po obujmu proizvodnje. Zajamčene cijene
za žitarice, mlijeko i meso osiguravaju da masne subvencije pobiru
oni koji ionako ostvaruju dobre prihode.
Drugačije je pak stanje u južnoj Europi. Tamo prevladavaju manja
poljoprivredna gospodarstva koja - uz tradicionalne
poljoprivredne metode - daleko manje produktivna. Stoga Portugal
dobiva najmanje subvencije po glavi radne snage - točno 1400
dolara, dakle desetinu svote koju dobiva Danska, druga na popisu
najvećih primatelja subvencija.
Ni Italija ni Grčka, ali ni Finska ni Austrija ne dobivaju
pretjerano velike subvencije - mjereno po glavi radne snage. Riječ
je o samo oko 4000 dolara godišnje. Španjolska već bolje stoji s
5000 dolara, a Njemačka je u sredini s oko 6000 dolara.
Najveći subvencijski volumen slijeva se u Francusku. G. 1997. La
Grande Nation ubrala je 10 milijardi dolara subvencija za
poljoprivredu. U Francuskoj je u poljoprivredi zaposlen oko
milijun ljudi - slično kao u Njemačkoj i Španjolskoj, gdje su,
doduše, zarade osjetno manje. U Njemačkoj su ubrane poljoprivredne
subvencije u visini gotovo sedam milijardi dolara, a u Španjolskoj
od dobrih pet milijarda dolara.
Najviše je seljaka u Italiji. G. 1996. tamo je u poljoprivredi bilo
zaposleno 1,3 milijuna ljudi - dakle trećina više nego u Njemačkoj
ili Francuskoj. Usprkos tome, Talijani su 1997. dobili samo šest
milijardi maraka subvencija - jednu milijardu manje nego Nijemci a
čak četiri milijarde manje nego Francuzi.
U sukobu oko reforme subvencijskog sustava Francuzi, Talijani i
Španjolci posebno se tvrdoglavo opiru kresanju tih sredstava.
Valja napomenuti da je vlasnicima malih seoskih gospodarstava u
Italiji uistinu teško gospodarski preživjeti s obzirom na male
prinose. Svako kresanje subvencija ugrožava njihovu
egzistenciju.
No, retorika seljačkih udruženja o siromaštvu vara. Glavni
profiteri subvencijske politike velika su seljačka gospodarstva.
To vrijedi čak i za Italiju gdje u regiji oko Bologne golema
zadružna gospodarstva ubiru lavlji dio subvencija. Svojim otporom
kresanju subvencija francuska i španjolska vlada također služe
poljoprivredno-industrijskim kompleksima u svojim zemljama.
Prijedlozi reforme, koje je podnio austrijski povjerenik za
poljoprivredu Franz Fischer te koje podupire i njemački
predsjedatelj Vijeća ministara poljoprivrede Karl-Heinz Funke,
nisu pretjerani. Velika gospodarstva mogu preživjeti smanjenje
zajamčenih cijena - 15 posto za mlijeko ili čak 30 posto za
teletinu. To smanjenje cijena trebale bi u prvoj fazi nadoknaditi
izravne isplate razlike seljacima, koje bi se potom iz godine u
godinu trebale smanjivati. Drugim riječima, vlasnici malih
seljačkih gospodarstava dobit će poštedni rok da se pripreme za
strukturnu promjenu. Velika gospodarstva morat će se ubuduće u
većoj mjeri izložiti tržišnoj konkurenciji - za što su nesumnjivo i
sposobna.
Treći prijedlog reforme svodi se na to da bi nacionalne vlade
ubuduće trebale iz vlastite blagajne financirati četvrtinu
poljoprivrednih subvencija u svojoj zemlji. U tom bi slučaju iz
bruxelleskog proračuna EU dotjecalo još samo 75 posto ukupnih
subvencija. Ta bi reforma skupo stajala Francusku čiji bi
nacionalni proračun bio opterećen za dodatnu milijardu maraka.
Njemački proračun bio bi pak rasterećen za 1,4 milijarde maraka.
Naime, Njemačka je netto-platiša u Europskoj uniji - od dobrih 40
milijardi marka koje Bonn godišnje doznačuje u Bruxelles u Njemačku
se vraća samo oko 20 milijarda maraka.
Reformski paket rasteretit će godišnje proračun EU za 14 milijarda
maraka. Riječ je o 10 posto ukupnog proračuna - i čak oko 20 posto
proračuna za poljoprivredu", napominje na kraju analize Hans
Dembowski.