FR-US-GOSPODARSTVO-GLOBALIZACIJA US 21.6.WP:FRANC-GLOBALIZACIJA-NE I DA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST21. VI. 2000.Francuzi dolaze!"Vijest da će francuska tvrtka Vivendi preuzeti Seagram, uglednu kanadsko-američku kompaniju,
prožeta je s određenom dozom ironije. Naime, Francuzi se postojano bune protiv globalizacije koju izjednačavaju s amerikanizacijom, a taj pak pojam podrazumijeva nečovječnu dominaciju megapoduzeća, vođenih jedino potrebama tržišta. U slučaju kompanije Seagram, francusko poduzeće iskoristilo je naglo poraslu cijenu svojih dionica za kupovinu a potom i razbijanje poduzeća u obiteljskom vlasništvu. Što bi na to rekao Jose Bove, seljak dugačkih brkova koji je postao francuska kulturna ikona nakon što je barbarski napao mjesni restoran McDonald's-a?Poduzeće Vivendi gotovo je parodija u obliku zbunjujuće raznolikog konglomerata, stvorenog serijskim preuzimanjima u režiji konkurentskih tvrtki. Ne tako davno bilo je usredotočeno na distribuciju vode, zbrinjavanje otpada i građevinske poslove; potom ga je progutao niz drugih poduzeća, preuzevši znatnu ulogu u sektoru televizije, telefona i nakladništva. Bude li nastavljen,
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
21. VI. 2000.
Francuzi dolaze!
"Vijest da će francuska tvrtka Vivendi preuzeti Seagram, uglednu
kanadsko-američku kompaniju, prožeta je s određenom dozom ironije.
Naime, Francuzi se postojano bune protiv globalizacije koju
izjednačavaju s amerikanizacijom, a taj pak pojam podrazumijeva
nečovječnu dominaciju megapoduzeća, vođenih jedino potrebama
tržišta. U slučaju kompanije Seagram, francusko poduzeće
iskoristilo je naglo poraslu cijenu svojih dionica za kupovinu a
potom i razbijanje poduzeća u obiteljskom vlasništvu. Što bi na to
rekao Jose Bove, seljak dugačkih brkova koji je postao francuska
kulturna ikona nakon što je barbarski napao mjesni restoran
McDonald's-a?
Poduzeće Vivendi gotovo je parodija u obliku zbunjujuće raznolikog
konglomerata, stvorenog serijskim preuzimanjima u režiji
konkurentskih tvrtki. Ne tako davno bilo je usredotočeno na
distribuciju vode, zbrinjavanje otpada i građevinske poslove;
potom ga je progutao niz drugih poduzeća, preuzevši znatnu ulogu u
sektoru televizije, telefona i nakladništva. Bude li nastavljen,
najnoviji posao osigurat će Vivendiju komadić Hollywooda. Da,
Francuzi navodno mrze to anglofono carstvo isto toliko koliko vole
piti. No, Vivendi namjerava zadržati kontrolu nad Seagramovim
kapacitetima na području glazbene i filmske industrije i istodobno
prodati dio poduzeća vezan uz proizvodnju pića.
Kombinirana kompanija nada se da će povećati svoje profite
distribucijom Seagramovih glazbenih i filmskih sadržaja
posredstvom Vivendijeve televizije i mobilnih internet usluga. Ta
je vizija tako hrabra da se savršeno uklapa u predodžbu o kasino-
kapitalizmu koji Francuzi vole žestoko kritizirati. Baš kao ni
izdavači novina, ni glazbena industrija nije sasvim sigurna kako će
ubrati značajnu dobit od distribucije posredstvom interneta;
naime, klijentima je više nego lako besplatno presnimavati sve
sadržaje s interneta. Ne bude li kakvih promjena u tom pogledu,
Vivendi bi mogao slijediti stope ostalih razvikanih slučajeva
stapanja medijskih poduzeća koja nisu uspjela ostvariti
veličanstvena obećanja, vezana uz ta udruživanja. Jedini sigurni
profiteri bit će bankari koji se bave ulaganjima - naime, oni će
zaraditi goleme honorare.
No, uz malo sreće, iz tog posla mogla bi proizići određena ne-
financijska korist za američko-francuske odnose. Nikada nije bilo
mudro izjednačavati globalizaciju s amerikanizacijom - valja samo
pogledati primjer japanskog Pokemona ili britanskih Teletubbiesa.
Unatoč tomu, Francuzi su vjerovali u mit o amerikanizaciji - što je
negativno utjecalo na odnose između Amerike i druge po snazi
europske nacionalne privrede. Možda će Francuzi biti manje
osjetljivi nakon što je glavnu ulogu u krupnoj igri u procesu
globalizacije odigralo i jedno francusko poduzeće", zaključuje
komentator.