FR-DE-US-RU-diplomati-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FR LE MONDE 21.6.FISCHER-CHEVENEMENT FRANCUSKALE MONDE21. VI. 2000.Europa: rasprava Fischer - Chevenement'Le Monde' i 'Die Zeit' organizirali su sučeljavanje njemačkoga i
francuskog ministra. Dijalog, u kojemu se otvoreno očituju o Europi i o naciji, zabilježili su Jacqueline Henard, Roger de Weck ('Die Zeit') i Daniel Vernet. " - Gospodine Fischer, što vam je palo na pamet kada ste nakon govora u Berlinu čuli od g. Chevenementa kako je Njemačka u biti uvijek sanjala o Svetom Rimskom Carstvu Njemačke Narodnosti i nije se potpuno oporavila od 'zastranjenja' koje je bio nacizam u njezinoj povijesti?J.F: Već dugo poznajem stajalište Jeana-Pierrea Chevenementa. U Francuskoj ga smatraju 'pristašom suverenizma'. Ja sam pak uvjereni pristaša integracije. Prvo sam pomislio da će mu to zadati brige, a onda sam se zapitao što je zapravo htio reći: da Njemačka ima tragičnu povijest, povijest neuspjelog stvaranja države-nacije, za razliku od Francuske, Poljske i Nizozemske? Da ta Njemačka u stvari želi okrenuti leđa nacionalnoj državi i pobjeći od svoje prošlosti? Da traži spas u nestvarnoj Europi?
FRANCUSKA
LE MONDE
21. VI. 2000.
Europa: rasprava Fischer - Chevenement
'Le Monde' i 'Die Zeit' organizirali su sučeljavanje njemačkoga i
francuskog ministra. Dijalog, u kojemu se otvoreno očituju o Europi
i o naciji, zabilježili su Jacqueline Henard, Roger de Weck ('Die
Zeit') i Daniel Vernet.
" - Gospodine Fischer, što vam je palo na pamet kada ste nakon govora
u Berlinu čuli od g. Chevenementa kako je Njemačka u biti uvijek
sanjala o Svetom Rimskom Carstvu Njemačke Narodnosti i nije se
potpuno oporavila od 'zastranjenja' koje je bio nacizam u njezinoj
povijesti?
J.F: Već dugo poznajem stajalište Jeana-Pierrea Chevenementa. U
Francuskoj ga smatraju 'pristašom suverenizma'. Ja sam pak
uvjereni pristaša integracije. Prvo sam pomislio da će mu to zadati
brige, a onda sam se zapitao što je zapravo htio reći: da Njemačka
ima tragičnu povijest, povijest neuspjelog stvaranja države-
nacije, za razliku od Francuske, Poljske i Nizozemske? Da ta
Njemačka u stvari želi okrenuti leđa nacionalnoj državi i pobjeći
od svoje prošlosti? Da traži spas u nestvarnoj Europi?
- Nije li tako?
J.F: Nije. Jean-Pierre Chevenement podcjenjuje ono što se dogodilo
u posljednjih deset godina. Sada, nakon sto pedeset godina tragične
povijesti, traženja države-nacije, hegemonističkog skretanja i,
napokon, zapadanja u zločin, Nijemci su načisto sa samima sobom:
politički i kulturno. Nijemci se osjećaju dobro koliko i Francuzi.
Isto tako što se tiče povijesti. Ipak, naša je povijest nažalost
drugačija.
Stalno sučeljavanje s Auschwitzom i s moralnom i povijesnom
odgovornošću nerazdvojivi su od našeg identiteta. To je dio naše
nacionalne povijesti. Auschwitz je kao takav dio nas. Pitanje
granica zauvijek je riješeno. Nema više otvorenoga 'njemačkog
pitanja', ni unutar ni izvan zemlje. Zadnja je faza bilo
preseljenje iz Bonna u Berlin. Ne možemo podcijeniti njegovu
simboličnu važnost. U tom smislu možemo smatrati da je zaključena
rasprava o tome okolišamo li u svezi s nacionalnom državom. Ta je
rasprava završena.
- G. Chevenement, slažete li se s g. Fischerom?
= J-P. C: Odgovorit ću vam neizravno, ali dopustite mi prije da
kažem kako, po mom sudu, ništa nije važnije od dobrih odnosa i vrlo
velikog razumijevanja između Francuske i Njemačke, što ne ide bez
raspre, pa i pomalo žestoke, koja je ipak potrebna da bi se
promicala zamisao o europskoj Europi. Veza između Francuske i
Njemačke također je odsudna. Dakle, Njemačka je danas ujedinjena, s
polustoljetnim nasljeđem ustavnog domoljublja, s Berlinom koji je
njezina povijesna prijestolnica, premda je Njemačka kasno
ostvarila svoje jedinstvo, s granicama koje priznaje, susjedima
koji ne samo da joj ne prijete već su i prijateljski raspoloženi
prema njoj. Postoje svi uvjeti da Njemačka više ne osjeća strah od
sebe same.
- U čemu je onda problem?
J-P. C: Prošlost pritišće Njemačku, kao i Francusku. Francuska je
još jako obilježena ne samo francuskom revolucijom nego i ranama iz
1940. Pitanje Vichyja stalno je prisutno u našem političkom životu
i čini mi se sasvim prirodno da i Njemačka, budući da odbacuje
nacizam - to sam htio reći, makar mi pripisuju suprotno - može doći u
napast da sotonizira pojam nacije. Zašto? Zato što se, po
tradiciji, pojam nacije brkao s etničkim pojmom Volka koji je još
prošle godine bio u osnovi prava na njemačko državljanstvo.
Promjene u pravu na državljanstvo i uvođenje prava tla, očito
mijenjaju ne samo definiciju stranca, već i definiciju Nijemca, što
se, po mom sudu, treba završiti sa shvaćanjem nacije kao zajednice
građana. Iako Njemačka zapravo, nakon toliko tragedija, ratova i
katastrofa - koji su po mom mišljenju skretanja i nisu rezultat
nikakve njemačke sudbine - ima građansku predodžbu o naciji, došlo
je vrijeme za vrlo iskren i otvoren odnos u kojemu si možemo reći ono
što se prije nekoliko godina možda nismo usudili. Nema razloga da
bježimo u 'postnacionalno', u nejasan federalizam. Bit će to
napredak naspram pomalo uobičajenoga govora o francusko-njemačkim
vezama na koji smo bili osuđeni u prošlosti. (...)
J.F: (...) Ironija, a povijest je gdjekad puna ironije, hoće da se
mi počinjemo osjećati dobro u našoj državi-naciji u času kada
klasična europska nacionalna država, kakvu poznajemo i volimo -
Nijemci također - više nije dovoljno velika ni moćna da bi mogla
odlučivati o sudbini europskih naroda. Drugim riječima, našli smo
se pred obvezom da u potpunosti ostvarimo načelo integracije. Htio
bih znati što ste mislili s vašim navodom o 'Svetom Rimskom Carstvu
Njemačke Narodnosti', kako mi kažemo na njemačkom. Nijedna država
nije dalje od zamisli o carstvu nego što je to Njemačka danas.
J-P. C: Istinu govoreći, bila je to dosjetka čiji je smisao bio
ovaj: budući da još sotonizira naciju, Njemačka je u napasti da
pobjegne u postnacionalno, gdje ponovno osjeća nostalgiju za
stanovitom vrstom federacije koja okuplja različite entitete,
osobito regionalne, što je donekle slično Svetom Carstvu.
J.F: Ali, Europska unija nije nimalo slična Svetom Carstvu!
J-P. C: Jako mu sliči...
J.F: Proširena Unija u kojoj nije provedena reforma ustanova može
podsjećati na zadnju fazu Svetog Carstva...
J-P. C: Sveto Carstvo imalo je u kasnijoj fazi čimbenika
ujedinjenja! Bio je to habsburški car...
J.F: No, dobro, Habsburgovci su bili neobični federalisti! (...)
J-P. C: (...) Mislim da u knjizi 'Risiko Deutchland' ('Opasnost od
Njemačke') iznosite zamisao da smo u razdoblju globalizacije, i ja
u toj globalizaciji nedvojbeno vidim pozitivne strane, ali i puno
negativnih. To je divlja globalizacija koja se događa izvan nadzora
građana. Protiv toga treba dići revoluciju. Strastveno vjerujem u
bolje poznavanje između Francuske i Njemačke, jer se ništa ne da
napraviti izvan te ključne veze. Zato moramo moći čitati njemačku
povijest, rekao bih gotovo kao otvorenu knjigu. (...)
J.F: Ustanove nisu same sebi svrha. One su oruđe. Kako možemo
raspravljati o trajnom udruživanju Rusije i Europe ako nismo kadri
da integriramo zemlje srednje Europe? Sadašnje ustanove to ne
dopuštaju, to je jasno. Zato na taj povijesni izazov moramo
odgovoriti korjenitom reformom europskih ustanova.
J-P. C: Moramo ostvariti oboje istodobno ako želimo biti nešto više
od američkoga predgrađa...
J.F: Da, da, znam. Mi smo zapravo na pragu europske revolucije,
ustavne revolucije. To je velik izazov. Slažem se s vama, pitanje je
nedvojbeno razvitak zajedničkog političkog bića. Prema kakvom
društvenom obrascu? Europa ima puno zajedničkih točaka i katkad
velikih razlika naspram Sjedinjenih Država. Taj obrazac možemo
zadržati samo pod zajedničkim europskim šeširom; sami ćemo biti
slabi. Klasična europska država-nacija premalena je u uvjetima
globalizacije. A ta je globalizacija - htjeli mi to ili ne -
objektivna stvarnost. Pitanje je kako se ponašamo, kako je možemo
nadzirati i kako sačuvati ono što je važno i dragocjeno za nas.
(...)
- Nije li vrijeme da se ojačaju i demokratiziraju europske
ustanove?
J-P. C: E, o tome treba povesti veliku raspravu. Polazim od zamisli
da, želimo li da demokracija napreduje, treba imati zajednički
prostor za javnu raspravu. Ako taj zajednički prostor ne postoji,
možemo samo imati prividnost parlamenta i, u stvarnosti, veo koji
prikriva vlast oligarha. Europa odveć funkcionira u mreži, nadzor
građana je loš. Unutar države rasprava je najživlja, najistinitija
i može se riješiti na najjasniji način, a Njemačka je nedavno dala
dva primjera za to, ujedinjenje i pobjeda saveza SPD-Zeleni..
(...)
J.F: Dobro, no to podrazumijeva da u Europi imamo podjelu ovlasti s
demokratskom legitimnosti. Tako da mogu sudjelovati sve javnosti
pojedinih država. U ovom času samo Europsko vijeće, predstavnik
vlada, ima neizravnu demokratsku legitimnost. To nije kritika, već
proces odlučivanja nije jasan. Naša je zadaća izgraditi zajednički
europski prostor, a da ne ukinemo državni prostor. Kakva treba biti
ravnoteža između državnog i europskog? To je po mom mišljenju
odsudno pitanje. Odgovor je federacija. (...)
Ne razumijem zašto se protivite federalizmu. Za vas centralizirana
Europa mora biti prava noćna mora. Ako se slažemo da će se Europa
izgraditi, i mora se izgraditi, kakva može biti ako ne federalna?
Alternativa je jednostavna: federalna ili centralizirana
Europa... ili nikakva Europa, što je najgora mogućnost.
J-P. C: Možemo imati politički savez država-nacija koji, na neki
način...
J.F: To nije Europa!
J-P. C: Prihvatimo stvari onakvima kakve jesu. Europska unija
postoji i unutar nje se, po mom sudu, ne može stvoriti federalna
čvrsta jezgra. Mogu se uvesti pojačane suradnje, ali...
J.F: S jedanaest zemalja? Kao euro 11? To je već federacija!
J-P. C: To nije federacija u potpunosti...
J.F: To je ustvari birokratsko federalno tijelo: europska
središnja banka. Našu smo suverenu vlast, naš monetarni
suverenitet povjerili jedanaestorici, banci. To mora biti mora za
republikanca poput vas!
J-P. C: Osobno nisam bio pristaša takve formule, ali sam za to da
središnja banka dobije protutežu u gospodarskoj vladi. Na koncu, ne
trebamo se u Francuskoj svađati oko naravi Europe... Ona nije ni
federacija ni konfederacija. Ona je nešto što nikada i nigdje nije
bilo opisano i ne podsjeća čak ni na Sveto Rimsko Carstvo Njemačke
Narodnosti! (...)"