FR-PT-reforme-Organizacije/savezi-Diplomacija FR-MONDE 20.6.EUROPSKE USTANOVE FRANCUSKALE MONDE20. VI. 2000.Uzdrmane ustanove"U rujnu se Francuzi moraju očitovati o važnoj reformi: skraćenju predsjedničkog mandata sa sedam na pet
godina. Tri mjeseca kasnije, na europskom susretu na vrhu u Nici, započet će druga reforma: Europa će djelovati na novim temeljima. Što je zajedničko ovim dvama događajima? Bitna stvar: i jedna i druga reforma dovest će do toga da će se Francuzima, vrlo brzo, upravljati različito. Način na koji će se ostvarivati narodni suverenitet razlikovat će se na državnoj i na europskoj razini. U času globalizacije, institucijske su raspre važnije no ikad: u njima se određuje politički prostor.U ponedjeljak 17. lipnja u Feiri, u Portugalu, petnaestorica će utvrditi uvjete reforme koju će morati započeti francusko predsjedateljstvo. Riječ je o revoluciji u radu Unije kako je proširenje na trideset članova ne bi paraliziralo. Četiri su dijela te reforme. Znatno proširiti djelokrug odlučivanja običnom većinom u Ministarskom vijeću Unije znači gubitak prava veta jedne zemlje -a Francuska ga je često koristila - u važnim područjima
FRANCUSKA
LE MONDE
20. VI. 2000.
Uzdrmane ustanove
"U rujnu se Francuzi moraju očitovati o važnoj reformi: skraćenju
predsjedničkog mandata sa sedam na pet godina. Tri mjeseca kasnije,
na europskom susretu na vrhu u Nici, započet će druga reforma:
Europa će djelovati na novim temeljima. Što je zajedničko ovim
dvama događajima? Bitna stvar: i jedna i druga reforma dovest će do
toga da će se Francuzima, vrlo brzo, upravljati različito. Način na
koji će se ostvarivati narodni suverenitet razlikovat će se na
državnoj i na europskoj razini. U času globalizacije,
institucijske su raspre važnije no ikad: u njima se određuje
politički prostor.
U ponedjeljak 17. lipnja u Feiri, u Portugalu, petnaestorica će
utvrditi uvjete reforme koju će morati započeti francusko
predsjedateljstvo. Riječ je o revoluciji u radu Unije kako je
proširenje na trideset članova ne bi paraliziralo. Četiri su dijela
te reforme. Znatno proširiti djelokrug odlučivanja običnom većinom
u Ministarskom vijeću Unije znači gubitak prava veta jedne zemlje -
a Francuska ga je često koristila - u važnim područjima
gospodarskoga i društvenog života.
Zbog toga treba drugačije uspostaviti ravnotežu između glasova
koji se dodjeljuju jednom članu ovisno o njegovoj demografskoj
veličini, budući da je cilj da se ne oštete velike zemlje Unije.
Treći je dio reforma Povjerenstva: da bi se spriječila kriza
pretilosti koja prijeti Uniji s proširenjem, velike će zemlje -
napose Francuska - možda imati samo jednog povjerenika umjesto
dvaju. Četvrti je dio najteži: da proširenje ne bi onemogućilo
produbljenje Europe, neke zemlje moraju biti slobodne kako bi u
integraciji mogle poći dalje od drugih. Govori se o 'pojačanoj
suradnji'; ukratko, to znači Europa s dvije brzine.
Takva korjenita reforma neće ostati bez posljedica na državnom
planu: riječ je o suverenitetu. Tu i tamo nailazimo na pravu,
otvorenu i promišljenu raspravu, napose na našim stranicama.
Istodobno, s trajanjem predsjedničkog mandata Francuska dira u
jedan od važnih dijelova Ustava. Tu su vidljive velike razlike! U
desnici je malo oduševljenja, a Jacques Chirac je postupio protiv
svoje volje. U ljevici kakofonija, gdje Jacques Delors izražava
odlučno protivljenje, dok se čini da Socijalistička stranka sumnja
u prikladnost referenduma, a komunisti pozivaju na suzdržanost.
Osim odlučnog neprihvaćanja petogodišnjeg mandata - s kojim se mi
ne slažemo - g. Delors nije u krivu kada si postavlja pitanje o
neobičnom 'postupku' kojim se rasprava ograničava samo na 'čisto'
petogodišnje razdoblje.
Čini se da se dio političkih krugova zanima samo za kratkoročne
posljedice, taktičke i biračke, reforme. No daleko od toga da je to
samo pitanje zakupa u Elizejskoj palači, ono se tiče i ravnoteže
ovlasti. O njemu se dakle mora temeljito raspravljati i odlučiti na
referendumu", piše list.