US-KRIZA- P, PS, PL, PA, PG-Špijunaža-Vlada-Ljudska prava-Organizacije/savezi US WP 7. 6. SUVERENA ODGOVORNOST SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST7. VI. 2000.Suverena odgovornost"Nedavna presuda dvadesetpetorici vojnih i civilnih
optuženika u Indoneziji zbog kršenja ljudskih prava u separatističkoj pokrajini Aceh ilustrira složeno pitanje koje potiču kršenja ovoga tipa: bi li zemlje same trebale provoditi istrage kršenja ljudskih prava ili bi takva pitanja trebalo ostaviti međunarodnim sudovima?Skupina stručnjaka UN-a, koja je osnovana kako bi ispitivala prijašnje i ozbiljnije optužbe protiv Indonezije - nasilje u Istočnom Timoru - predložila je da Vijeće sigurnosti osnuje međunarodni sud za ratne zločine (sličan onome koji već postoji za Jugoslaviju i Ruandu) koji bi sudio odgovornima. Za razliku od ovoga, indonežanski odbor stručnjaka za ljudska prava predložio je indonežanskom državnom pravobranitelju da se vojnim čelnicima sudi na indonežanskim sudovima(...).Nema sumnje da su se u Istočnom Timoru dogodila zvjerstva(...) i da bi netko za to trebao odgovarati. No pitanje koje ostaje - tko bi trebao odrediti odgovorne i s kakvim rezultatom - otvara raspravu u kojoj bi indonežanski odgovor mogao postati važan presedan. To nije
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
7. VI. 2000.
Suverena odgovornost
"Nedavna presuda dvadesetpetorici vojnih i civilnih optuženika u
Indoneziji zbog kršenja ljudskih prava u separatističkoj pokrajini
Aceh ilustrira složeno pitanje koje potiču kršenja ovoga tipa: bi
li zemlje same trebale provoditi istrage kršenja ljudskih prava ili
bi takva pitanja trebalo ostaviti međunarodnim sudovima?
Skupina stručnjaka UN-a, koja je osnovana kako bi ispitivala
prijašnje i ozbiljnije optužbe protiv Indonezije - nasilje u
Istočnom Timoru - predložila je da Vijeće sigurnosti osnuje
međunarodni sud za ratne zločine (sličan onome koji već postoji za
Jugoslaviju i Ruandu) koji bi sudio odgovornima. Za razliku od
ovoga, indonežanski odbor stručnjaka za ljudska prava predložio je
indonežanskom državnom pravobranitelju da se vojnim čelnicima sudi
na indonežanskim sudovima(...).
Nema sumnje da su se u Istočnom Timoru dogodila zvjerstva(...) i da
bi netko za to trebao odgovarati. No pitanje koje ostaje - tko bi
trebao odrediti odgovorne i s kakvim rezultatom - otvara raspravu u
kojoj bi indonežanski odgovor mogao postati važan presedan. To nije
tek pitanje legalnog procesa; to doseže do središta demokratske
teorije i suverene legitimnosti koja iz nje slijedi.
Oni koji podupiru međunarodne sudove tvrde kako bi ratnim zločinima
ili 'zločinima protiv čovječnosti' trebalo biti suđeno ili u
posebnim sudovima koje stvara Vijeće sigurnosti ili u novom
Međunarodnom sudu za zločine, ako taj ikada počne djelovati. Nemaju
mnogo povjerenja u nacionalne sudove, ili, pak, preferiraju mjere
kao što je izručenje Augusta Pinocheta Španjolskoj umjesto da bude
izveden pred lice čileanske pravde.
Osim toga, mnogi imaju mnogo širi plan: smanjiti neovisne ovlasti
država(...) i podvrgnuti nacionalne sklonosti međunarodnim
pravilima i zahtjevima. Posljednjih godina, ta je strana rasprave
dobila moralnu podršku, što implicira da kritičari ovih prijedloga
nisu mnogo više nego suradnici onih koji žele zataškati slučajeve
kršenja ljudskih prava.
No, suprotna strana, čini se, jača. Njezin je pristup vjera u to da
se nacije - uključujući i nove demokracije - moraju suočiti sa
stvarnošću vlastitih povijesti. Moraju odrediti moralne,
političke i pravne standarde prema kojima žele da im se sudi,
implementirati te standarde u održive pravne kodove i institucije,
a zatim živjeti s posljedicama vlastitih odluka. Ovo je jedan od
načina na koji novonastale demokracije sazrijevaju.
Ako im se oduzme pravo da sami donose odluke od ključne važnosti,
što je situacija u kojoj se sada nalazi Indonezija, oduzima im se
prilika za povijesnu odgovornost. Njihove odluke možda nisu iste
koje bi donijeli samouvjereni moralisti, no to je sastavni dio
koncepta popularne suverenosti i autonomije. Svatko je slobodan
Indoneziji ponuditi savjet, no demokratska odgovornost ove zemlje
jest da donosi vlastite odluke(...).
Osim toga, gonjenje kriminalaca nije uvijek i svugdje put do
odgovornosti. Južna Afrika osnovala je Odbor za istinu i mirenje,
kako bi se sačinio što potpuniji povijesni popis zločina
apartheida(...). Zemlje istočne i srednje Europe odabrale su
'amneziju' za mnoge koji su tijekom komunističkoga razdoblja bili
špijuni(...).
Takve odluke mogu biti pravilne ili nepravilne, no svaka zemlja
mora sama donijeti vlastite moralne odluke, a zatim živjeti s
njihovim posljedicama. Ovo je poznata shema u životima svakog od
nas pojedinačno, ujedno i ona na koju bi sve zemlje, naročito one
koje teže demokraciji, trebalo potaknuti da ju prihvate.
Odbaciti indonežansko preuzimanje odgovornosti za postupke
njezinih građana bio bi ne samo elitistički i paternalistički
postupak, nego i kršenje osnovnih pretpostavki demokratske vlade.
Indoneziji bi trebalo dati prostora koji joj je potreban za
suočavanje s onim što se dogodilo u Istočnom Timoru (...) i ne dati
joj priliku da bude pošteđena niti boli zbog činjenice da je učinila
ono što jest niti lekcije života s onim za što se odlučila", piše
John R. Bolton, potpredsjednik American Enterprise Institute.