IT-društvo-ideologije IT-11.IV.-CORRIERE- O RIJEČI "REFORME" ITALIJACORRIERE DELLA SERA11. IV. 2000.Reforma, riječ koju treba zaboraviti"Banalna je istina da jezik kojim se izražavamo nije neutralan instrument komunikacije. Uporaba
ovih ili onih određenih riječi u svijetu koji nas okružuje uvijek utječe na stajališta i ponašanja. Jezik je prepletanje riječi koje, zato što se toliko ljudi njima stalno služi, imaju posljedice na skupni život. Ova, gotovo završena, predizborna kampanja je samo dokaz tomu. (...)Poslušajte političare. Godinama svi stalno predlažu 'reforme'. Svi su 'reformatori'. 'Reformatori' su sindikalisti, industrijalci, novinari, svi žele sve reformirati. Godinama je 'reforma' riječ koja se sve češće pojavljuje u javnom govoru. Prvo pitanje: zašto se to dogodilo? Drugo pitanje: kome koristi? Treće pitanje: koji su učinci?Ako malo pogledamo povijest, lako je doći do porijekla. Reforme, reformizam bili su pojmovi koji su služili tomu da daju identitet socijalističkoj ljevici kad je ova morala praviti razliku od 'revolucionarne' ljevice, one komunističke. Na krajnjoj ljevici bili su revolucionari; kako bi se od njih razlikovali, drugi su sebe
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
11. IV. 2000.
Reforma, riječ koju treba zaboraviti
"Banalna je istina da jezik kojim se izražavamo nije neutralan
instrument komunikacije. Uporaba ovih ili onih određenih riječi u
svijetu koji nas okružuje uvijek utječe na stajališta i ponašanja.
Jezik je prepletanje riječi koje, zato što se toliko ljudi njima
stalno služi, imaju posljedice na skupni život. Ova, gotovo
završena, predizborna kampanja je samo dokaz tomu. (...)
Poslušajte političare. Godinama svi stalno predlažu 'reforme'. Svi
su 'reformatori'. 'Reformatori' su sindikalisti, industrijalci,
novinari, svi žele sve reformirati. Godinama je 'reforma' riječ
koja se sve češće pojavljuje u javnom govoru. Prvo pitanje: zašto se
to dogodilo? Drugo pitanje: kome koristi? Treće pitanje: koji su
učinci?
Ako malo pogledamo povijest, lako je doći do porijekla. Reforme,
reformizam bili su pojmovi koji su služili tomu da daju identitet
socijalističkoj ljevici kad je ova morala praviti razliku od
'revolucionarne' ljevice, one komunističke. Na krajnjoj ljevici
bili su revolucionari; kako bi se od njih razlikovali, drugi su sebe
nazvali 'reformistima'. I u talijanskoj varijanti 'reformisti' su
htjeli iste stvari kao i revolucionari (socijalizam), no služeći se
mirnim i demokratskim sredstvima. A željene 'reforme' bile su
'reforme struktura', takve da dubinski mijenjaju 'sustav'.
S vremenom je riječ postizala sve veći uspjeh. Revolucionari su na
kraju otkrili da je revolucija nemoguća i postali su 'reformisti'.
Poslije toga, pošto je izblijedilo sjećanje na porijeklo pojma, i
zbog općeg nezadovoljstva stanjem naših institucija, svi su, pa i
na desnici, prihvatili rječnik koji je izvorno bio
'socijalistički'. Danas, i već odavno, i Bossiju, Berlusconiju i
Finiju nije teško predlagati 'reforme'. Što je u tome loše, kazali
bi? Loše je to što ideloško porijeklo pojma, i kada onaj koji ga rabi
nije toga svjestan, nastavlja kvariti način spoznavanja problema i
ponašanje.
Pred problemom ja zapravo mogu zauzeti jedan ili drugi stav: mogu
tražiti što ne valja i potom predložiti neku intervenciju (točnu i
zaokruženu) za ispravljanje, čija će se djelotvornost utvrditi
putem, a koja bi barem djelomično mogla olakšati problem. Ili pak
mogu predložiti globalnu reformu, radikalnu, 'strukturalnu', onu
koja će, jednom za svagda, riješiti problem. Prvo ponašanje
odgovara pragmatičnom mentalitetu. Drugo ideološkom. A budući da
jezik kojega rabimo nije neutralan, stalno spominjanje 'reforma'
drži nas zavezane za ideološki mentalitet i nagoni nas na
intervencije, u raznim područjim narodnoga života, bilo da se
radilo o zdravstvu, školi, transportima ili što god želite, koje će
radi svoje težnje k radikalnosti, sustavno pogoršavati probleme za
koje kažu da ih žele riješiti. Što nas vodi drugom pitanju: kome to
koristi? Lako je odgovoriti. Pozivanje na reforme funkcionira kao
alibi za sve današnje neuspjehe. Izlaze li iz zatvora određeni
mafijaši? Ili, raste li mikrokriminalitet? Problem nije
nedjelotvornost ovoga ili onog djelatnika u sektoru, ili, barem
neki ustanovljiv problem lošeg funkcioniranja ovoga ili onog
odjela. Problem je što još nije napravljena 'reforma pravosuđa',
'reforma sigurnosnog aparata', i tako dalje. (...) I tako dalje za
svaki sektor narodnoga života.
Učinci su, da dođemo na treće pitanje, općenito štetni. Iz dva
razloga. Jer se, na prvom mjestu, time prenosi opći dojam
privremenosti: sve je provizorno jer se sve mora reformirati.
Prenosi se dojam da zemlja u stvarnosti nije zemlja (sa stabilnošću
i trajnosti) nego golemo gradilište ili skup gradilišta, gdje svi
lete okolo poput noćnih leptira kako bi reformirali sve što se može
reformirati. I prirodno, pošto je svaka institucija u očekivanju
'reforme', ona je delegitimirana, isključena. Vrijednost
svakodnevnog upravljanja i administriranja sustavno se umanjuje. S
velikim štetama za funkcioniranje svake institucije. (...)
Zamisao (strukturalne) reforme treba konačno napustiti kako bi
mogli zaboraviti mitove koji su preživjeli doba ideologija. Ideja
reforme upućuje zapravo na jednu drugu ideju: onu vladanja,
politike, sveznajućih i svemoćnih, koji mogu sve ako žele. Toliko
su sveznajući i svemoćni da mogu voditi i vladati od početka do
kraja složenim procesima institucionalnih promjena. Po značenju
koje joj daje ideologija, 'reforma strukture' je sve u svemu posao
za nadljude, bogove i polubogove. Bolje da se toga ostavimo", piše
Angelo Panebianco.