YU-srpski tisak YU 29. I. SRPSKI TJEDNI TISAK SRBIJAVREME 29. I. 2000.Vic protiv smrti"Gledao sam, kao i mnogi drugi Beograđani, coverage Hrvatske televizije prvog kruga predsjedničkih izbora u susjednoj zemlji, koji je prenosio
Studio B; sutradan, prizori viđeni na zagrebačkoj 'dalekovidnici', dojučerašnjoj 'katedrali hrvatskoga duha' (A.Vrdoljak) bili su u određenim ovdašnjim krugovima nesumnjivi talk of the town. Ne toliko zbog onoga što se na izborima dogodilo, već zbog same televizijske 'riječi i slike', tj. zbog medijskog prozora koji je gledatelju s ovih strana tako jasno i nedvosmisleno pokazao kako je konačno ostao posve usamljen u svom upornom surfovanju po ovom neopranom anus mundi.'Šok za sustav' ovdašnjega gledatelja, naime, nije 'politički' - ta svi već znamo da je povjesničar-kolerik Franjo Tuđman umro, a da ni HDZ nije baš mnogo življi - nego medijsko-kulturološki. Hoću reći da je bilo dovoljno da prođe mjesec i kusur dana od smrti Velikog Vođe koji je svojom operetnom pojavom zasjenivao cijelo jedno društvo, pa da se Hrvati tako opuste da to, iz ovdašnje žablje perspektive, počne graničiti s nepristojnošću.
SRBIJA
VREME
29. I. 2000.
Vic protiv smrti
"Gledao sam, kao i mnogi drugi Beograđani, coverage Hrvatske
televizije prvog kruga predsjedničkih izbora u susjednoj zemlji,
koji je prenosio Studio B; sutradan, prizori viđeni na zagrebačkoj
'dalekovidnici', dojučerašnjoj 'katedrali hrvatskoga duha'
(A.Vrdoljak) bili su u određenim ovdašnjim krugovima nesumnjivi
talk of the town. Ne toliko zbog onoga što se na izborima dogodilo,
već zbog same televizijske 'riječi i slike', tj. zbog medijskog
prozora koji je gledatelju s ovih strana tako jasno i nedvosmisleno
pokazao kako je konačno ostao posve usamljen u svom upornom
surfovanju po ovom neopranom anus mundi.
'Šok za sustav' ovdašnjega gledatelja, naime, nije 'politički' - ta
svi već znamo da je povjesničar-kolerik Franjo Tuđman umro, a da ni
HDZ nije baš mnogo življi - nego medijsko-kulturološki. Hoću reći
da je bilo dovoljno da prođe mjesec i kusur dana od smrti Velikog
Vođe koji je svojom operetnom pojavom zasjenivao cijelo jedno
društvo, pa da se Hrvati tako opuste da to, iz ovdašnje žablje
perspektive, počne graničiti s nepristojnošću.
Manje-više mladi i manje-više lijepi i normalno dizajnirani,
pozitivni i nasmiješeni voditelji/ce u TV studiju HRT i u izbornim
stožerima predsjedničkih kandidata bili su dotjerana emanacija
iliti slika i prilika Nove Hrvatske, one koja je za sobom ostavila
smrdljiv leš turobnog izolacionističkog totalitarizma a da se
ljudski na nj i nije osvrnula. Padalu su tu, bogami, i dosjetke i
pošalice, kao u najboljoj talijanskoj tradiciji(...) Iz svega što
se te noći vidjelo naprosto je drečala jedna nedvosmislena
'civilizacijska' poruka: Hrvatska je na parlamentarnim izborima
ostavila 'energiju smrti' kao vladajuće iliti dominantno načelo
iza sebe: sve što će uslijediti manje je važno od toga, jer neće moći
izići izvan toga, imperativno zadanog, koordinatnog sustava.
Predsjednik države, tko god bio, tu nije iznimka. Otuda onolika,
makar kod izbornih gubitnika i 'hinjena' razdraganost i vedrina
koja je kuljala s ekrana, spontano izazivajući u turobnom Beogradu
učinak osobne uvrjede. (...)
Zato je Beograd danas tako (o)tužan grad, samo ždrjelo jednog
užasavajućeg, samosvrhovitog ništavila, Crna Rupa istočne Europe
po kojoj sablasno huči košava, zanoseći ovamo-onamo prosjake koji
čeprkaju po kontejnerima i buduće prosjake koji još od prekjučer
čekaju autobus, perverzna kompilacija Sofije i Bukurešta iz
njihovih najgrozomornijih dana, epicentar Košmara kojem se ne
nazire kraj.(...)
Hrvati su krenuli prema izlječenju kada su se, rasterećeni Sjene
Gospodara, počeli smijati; zato su i najviše glasova dali kandidatu
koji važi za nenadmašnog vicmahera, što njegove konkurente mnogo
ljuti. Oni ne shvaćaju da je to više od individualne osobine;
nezaustavljiva prirodna sila, provala potiskivane biofilne
energije, veliki, permanentni vic protiv smrti. A turobni Beograd
je i dalje ophrvan spleenom, ugušen beznađem, zamoren neuspjesima,
i nikako da pronađe svoj nehajno bačeni ključ vedrine, puce na koje
se gasi Vođa. Zato će ovaj čemer još trajati, i više će nas svisnuti
od tuge nego od klasične represije. Jer, nema ničeg strašnijeg od
spoznaje da živiš u jedinoj preostaloj zemlji u kojoj je Beznađe
pouzdan znak zdrave pameti, drugo ime za normalnost."
NIN
27. I. 2000.
Posljednji ratnik jednog stripa
"(...)Prava dvojba (...) jest u tome kakvo vrijeme i kakva sredina
traži ovakve ikone. Ne - tko je (bio) Arkan; nego - tko smo mi. Zašto
je on zadobio privlačnost magije ekstrema koja nas kolektivno
opsjeda čak i onda kad se protiv nje tobože bunimo? Vrlo
jednostavno: u situaciji kada sve djeluje beznadno, kada se život
osipa i rasipa u krhotine bez smisla, kada se nigdje ne vidi izlaza,
a ni od kuda ni tračka svjetlosti, običan čovjek - i ne samo takav
čovek - počinje gojiti neku vrstu magijskog povjerenja u osobe koje
se ne pokoravaju neizbježnoj propasti, rješavajući sve dvojbe po
kratkom postupku. Snaga Arkana počivala je, čini se, u općoj
slabosti. (...)
Što je stanje teže - a ovdje će to biti slučaj, takav junak raste i
razvija se u nedogled, s onu stranu granice zdrave pameti.(...)
Piše se naveliko o njemu kao ubojici koji se oduzimanjem tuđih
života bavio u obliku zanata (kriminal), u obliku službe (Dolančev
egzekutor) i u obliku zločina protiv čovječnosti (paramilitarni
vođa), no nema dokaza - niti se pribavljanjem dokaza itko bavi - da
je osobno ubio bilo koga čije je ime i prezime znao. Time se,
zaklonjeno iza Arkana kao ekstrema, pravilo koje je on tobože
oličavao, zapravo prikriva.
(...) Jest - Arkan je bio i takav i ovakav, ali je bio patriot,
izrastavši u novog Obilića u nizu ratova koje smo izgubili, iako
nismo znali zašto smo ih započinjali. Javnost je postala
neosjetljiva na logičnu dubioznost ove dimenzije istine o Arkanu,
koja je, unutar istoga dosjea, nespojiva s njegovim mladalačkim
nestašlucima, pljačkama banaka i bjegovima iz zatvora, što se danas
teško može podvesti pod ozbiljan gangsteraj. Arkan nije bio
cvjetić, ali među njegove grijehe sigurno ne pada to što ga mi
doživljavamo kao hrast iznikao iz mahovine i paprati po kojima
gacamo kao one poslovične guske.
Arkan je svoje prebrinuo; mi smo u opasnosti. Možda će nas iz magle
naših dezorijentiranih života, u kojima su ovakvi mitovi jedini
oslonac, spasiti sasvim neočekivano brzo otkriće Ražnatovićevih
ubojica (ali ne još i nalogodavaca tog smaknuća), na koje je
policija naprosto bila prisiljena u kontekstu niza prethodnih
političkih događaja (afere Pauk i OSA, Lazarevački put,
ujedinjenje oporbe). To je dobro za nas, kao što je aspirin dobar
protiv gripe, ali ruku na srce - nepravda sudbine prema Arkanu. Da
je mogao znati kako će ga ubiti anonimni bivši policajac iz okolice
Loznice, i da će to biti jedini uhvaćeni ubojica u oba tisućljeća,
potrudio bi se da poživi još malo. Do bolje prilike.
Momo Kapor - intervju
"(...)- Često me neki novinari pitaju kako je moguće da ja koji sam u
Zagrebu imao uglednog izdavača (HIT - Znanje), koji me je, po
njihovu mišljenju, stvorio kao pisca, odem iz čista mira da se
lomatam po krajiškim i hercegovačkim brdima s divljim Kurdima i
ostavim svu tu blagodat i slavu, ugledne prijatelje i još ljupkije
prijateljice.(...) Mnoge je razočaralo što sam izabrao stranu
svojih hercegovačkih predaka. Nisam se ni u jednom trenutku pokajao
zbog toga izbora koji i danas plaćam visokom cijenom u svijetu
takozvanih urbanih Srba.
- Koja je to cijena?
- Ne primaju me više u bolje beogradske kuće i police s knjigama. Od
početka rata u krajini i Bosni, zbog svog drugovanja s pokojnim
doktorom Jovanom Raškovićm i Radovanom Karadžićem, nisam pozvan ni
na jedan diplomatski prijam, što sam shvatio kao veliko olakšanje i
nagradu. U tu cijenu ulazi i to što mi strani veleposlanici više ne
šalju po kuririma viziranu putovnicu, kao nekad, a mene, opet, mrzi
i ponižava da čekam po redovima da bih bilo gdje išao da potrošim
svoje pare, koje uostalom i nemam.
Svijet je tako postao zatvoren za mene, ali, srećom, dugo sam se
smucao po njemu i vidio sve kontinente - ništa naročito,
vjerujte..."