US-KRIZA- PB, PD, PN, PL, PR, PG-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Organizacije/savezi IHT 30. IV. NEPREMOSTIVI JAZ IZMEĐU EUROPE I AMERIKE? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE30. IV. 2001.Predani Europi"Prvi mjeseci
Bushove administracije pokazali su da je, jednako kao i u bilo kojem drugom razdoblju od Drugog svjetskog rata, odnos između SAD-a i Europe otvoren za pitanja. Amerika ima suprotna stajališta od onih Europljana glede niza pitanja, od raketne obrane do globalnog zatopljenja i hormona u mesu, a neslaganja su tako opsežna i duboka da se neki na obje strane pitaju otvara li se to nepremostivi jaz. U međuvremenu, na polovici kontinenta koji je oslobođen sovjetske dominacije prije deset godina, dvanaest zemalja bori se s najosnovnijim pitanjima glede oblika njihovih gospodarskih i političkih sustava i glede vrste odnosa koji bi trebali imati sa SAD-om, pitanja koja su za mnoge zemlje neodjeljivo povezana. Zajednički denominator nesigurnosti jest: koliko je snažna predanost SAD-a u Europi? Odgovor može djelovati očito, no nije. Bez prijetnje od Sovjetskog Saveza, potreba da SAD pomogne braniti Zapadnu Europu, što je bila prva zadaća NATO-a, više nije tako očita. Neki se u Washingtonu pitaju postoji li ikakav interes za SAD
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. IV. 2001.
Predani Europi
"Prvi mjeseci Bushove administracije pokazali su da je, jednako kao
i u bilo kojem drugom razdoblju od Drugog svjetskog rata, odnos
između SAD-a i Europe otvoren za pitanja. Amerika ima suprotna
stajališta od onih Europljana glede niza pitanja, od raketne obrane
do globalnog zatopljenja i hormona u mesu, a neslaganja su tako
opsežna i duboka da se neki na obje strane pitaju otvara li se to
nepremostivi jaz.
U međuvremenu, na polovici kontinenta koji je oslobođen sovjetske
dominacije prije deset godina, dvanaest zemalja bori se s
najosnovnijim pitanjima glede oblika njihovih gospodarskih i
političkih sustava i glede vrste odnosa koji bi trebali imati sa
SAD-om, pitanja koja su za mnoge zemlje neodjeljivo povezana.
Zajednički denominator nesigurnosti jest: koliko je snažna
predanost SAD-a u Europi? Odgovor može djelovati očito, no nije.
Bez prijetnje od Sovjetskog Saveza, potreba da SAD pomogne braniti
Zapadnu Europu, što je bila prva zadaća NATO-a, više nije tako
očita. Neki se u Washingtonu pitaju postoji li ikakav interes za SAD
u sigurnosti zemalja u Srednjoj i Istočnoj Europi. Privlačnost
unilateralizma raste za mnoge u republikanskoj stranci, gdje se
neki, izgleda, protive skoro svakom sporazumu ili savezu koji
ograničava djelovanje ili suverenitet SAD-a. Manifestacije ovoga,
od kojih je najnovija odbacivanje sporazuma iz Kyota glede
globalnog zatopljenja od strane Bushove administracije, jedan su
od glavnih faktora koji potiču slabljenje europskog mišljenja o
SAD-u.
Pa ipak, uključenost SAD-a u Europi i dalje je od temeljne važnosti,
i za interese SAD-a i za globalnu stabilnost. Jačanjem vojnih veza
sa Zapadnom Europom, SAD ima priliku očuvati mir ne samo u Europi
nego i u drugim područjima, zadržavajući vodeću ulogu a istodobno
dijeleći troškove, kao što je to bilo učinjeno u Zaljevu i na
Balkanu. A bliskom suradnjom sa zemljama Srednje i Istočne Europe
ima priliku osigurati da će se one razviti u stabilne demokratske
zemlje, saveznice Zapada, što bi bio rezultat koji, bez vodstva
SAD-a, nije zajamčen.
Način na koji Bushova administracija može ostvariti oba ova cilja
jest jačanje i širenje NATO-a smatrati apsolutnim prioritetom
tijekom slijedeće dvije godine. NATO je već odlučio raspraviti o
pitanju širenja na summitu koji bi se u Pragu trebao održati
slijedeće godine, a pozivu se nada devet zemalja: Litva, Letonija,
Estonija na Baltičkoj obali; Slovačka i Slovenija u Srednjoj
Europi; Bugarska, Rumunjska, Makedonija i Albanija na jugu.
Rasprava o širenju trebala bi na neki način biti pojednostavljena
uspješnom integracijom Poljske, Češke i Madžarske u NATO, od 1997.
godine. Iako su sve tri zemlje, kao i njihovi zapadnoeuropski
susjedi, sporo povećavale ulaganja s ciljem usavršavanja svojih
vojska, se su tri doprinijele na dragocjen način operacijama NATO-a
na Balkanu. Razvile su se u uspješne demokracije a SAD-u daju više
diplomatske potpore od Njemačke ili Francuske. Sve te tri zemlje,
bivše članice Varšavskog pakta, zadržale su dobre odnošaje s
Rusijom unatoč svome članstvu u NATO-u.
Slijedeća skupina zemalja potiče mnoge od istih sumnji koje su se
vezivale za Poljsku i Madžarsku početkom 1990-tih. Neki brinu da bi
primitak tih baltičkih zemalja previše isprovocirao Rusiju. Drugi
tvrde da Rumunjska i Albanija nisu još u dovoljnoj mjeri dokazale
kako su stabilne demokracije. No takve tvrdnje riskiraju postati
samodovoljnim proročanstvima. Baltičke države Rusija za sada
ostavlja na miru, no ako se NATO odluči izostaviti ih iz straha od
toga da će uvrijediti Moskvu, predsjednik Vladimir Putin sigurno će
zaključiti kako mu je dano dopuštenje da obnovi vrhovnu vlast
Rusije u tim zemljama. A u slučaju da Rumunjsku Zapad odbije, bit će
vjerojatnije da će ta zemlja slijediti primjer svoje susjedne
zemlje, Moldavske, koja je na vlast ponovno postavila komunističku
partiju.
Jasno je da bi za NATO bilo i politički i vojno složeno integrirati
svih devet kandidata odjednom. No u Pragu bi se moglo utvrditi kako
su sve, u principu, prihvaćene kao partneri NATO-a, i odrediti
posebne političke i vojne standarde koje treba ispuniti za punu
integraciju. Ti standardi bi trebali uključivati demokratske
ispite kao što je sloboda tiska, civilna kontrola vojske i
poštivanje prava manjina kao i čisto vojne kriterije. Zemlje bi
trebale postati punopravne članice čim ispune te standarde.
Neke bi bile primljene gotovo odmah, dok bi drugima trebalo više
vremena. No sve bi dobile snažan poticaj da ispune norme koje im je
nametnuo Zapad, a dobile bi i osjećaj sigurnosti da je njihova
budućnost u savezu demokracija koji predvodi SAD. Nesigurnost
Europe glede budućnosti njenog odnošaja sa SAD-om znači da do
širenja NATO-a neće nikada doći ako se inicijativa prepusti Europi.
No ako predsjednik George W. Bush širenje NATO-a učini svojim
prioritetom, širenje će zasigurno postati središnjim pitanjem
transatlantskog odnošaja, što bi ponudilo sredstva za
revitaliziranje saveza i osiguravanje toga da demokracija i
američko vodstvo definiraju budućnost Srednje i Istočne Europe.
Bush u Europu prvi puta putuje u predsjedničkoj ulozi za šest
mjeseci. Širenje NATO-a trebalo bi biti ključno pitanje o kojem
planira raspravljati", stoji u uvodniku "The Washington Post"-a, a
prenosi list.