US-KRIZA- PB, PD, PN, PL, PP, PT, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Ratovi IHT 30. IV. O RAKETNOM ŠTITU SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE30. IV. 2001.Jednostrano povlačenje iz sporazuma ABM loša je
zamisao"Ovoga utorka očekuje se da će George W. Bush otkriti svoje planove oko budućnosti nuklearnog oružja i uloge raketne obrane. Ključno pitanje bit će kako će predložiti rješavanje pitanja koje je duboko podijelilo Washington i njegove europske saveznike: hoće li zatražiti od Rusije da se složi glede modificiranja 'Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava' (ABM) iz 1972. godine ili će ga jednostavno odbaciti. Dužnosnici administracije mjesecima sporazum ABM pogrdno nazivaju 'hladnoratovskom relikvijom'. Tvrde kako, s obzirom na to da Sovjetski Savez više ne postoji, zabrana nacionalnih raketnih štitova više nema smisla. Braneći razvoj novih tehnologija, sporazum sprječava Ameriku da se suprotstavi novim raketnim prijetnjama nepredvidivih režima. Administracija ima dobrih razloga da pokuša modificirati, čak i zamijeniti sporazum ABM. Ograničena nacionalna raketna obrana koja bi za cilj imala obranu od razbojničkih zemalja ima smisla ako se može realizirati tako da bude učinkovita. No jednostrano povlačenje, koje je najavljeno
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. IV. 2001.
Jednostrano povlačenje iz sporazuma ABM loša je zamisao
"Ovoga utorka očekuje se da će George W. Bush otkriti svoje planove
oko budućnosti nuklearnog oružja i uloge raketne obrane. Ključno
pitanje bit će kako će predložiti rješavanje pitanja koje je duboko
podijelilo Washington i njegove europske saveznike: hoće li
zatražiti od Rusije da se složi glede modificiranja 'Sporazuma o
zabrani proturaketnih sustava' (ABM) iz 1972. godine ili će ga
jednostavno odbaciti.
Dužnosnici administracije mjesecima sporazum ABM pogrdno nazivaju
'hladnoratovskom relikvijom'. Tvrde kako, s obzirom na to da
Sovjetski Savez više ne postoji, zabrana nacionalnih raketnih
štitova više nema smisla. Braneći razvoj novih tehnologija,
sporazum sprječava Ameriku da se suprotstavi novim raketnim
prijetnjama nepredvidivih režima. Administracija ima dobrih
razloga da pokuša modificirati, čak i zamijeniti sporazum ABM.
Ograničena nacionalna raketna obrana koja bi za cilj imala obranu
od razbojničkih zemalja ima smisla ako se može realizirati tako da
bude učinkovita. No jednostrano povlačenje, koje je najavljeno
prije no što je Washington dokazao kako može izgraditi učinkovitu
obranu i bez ikakvog pokušaja da se Moskva potakne na ozbiljne
pregovore, ozbiljno bi naštetilo američkim interesima u
inozemstvu. Ugrozilo bi i nastojanja da se zadrži politička podrška
raketnoj obrani u SAD-u.
Jednostrano povlačenje bilo bi vanjskopolitička katastrofa.
Rusija bi reagirala odbacivanjem svojih obveza prema 'Sporazumu
START-2', odnosno ne bi smanjila svoje nuklearno oružje i odložila
bi bilateralne programe s ciljem osiguravanja i uništavanja svog
zastarjelog nuklearnog arsenala.
Više od 5.000 strateških nuklearnih bojevih glava još uvijek
predstavlja najveću prijetnju zapadnoj sigurnosti, a mogućnost da
bi teroristi mogli ukrasti rusko nuklearno oružje još uvijek
predstavlja ozbiljan problem.
Prijatelji i saveznici Amerike na povlačenje iz sporazuma
reagirali bi s užasom.
Nakon odbitka Sporazuma o zabrani opsežnih ispitivanja
(Comprehensive Test Ban Treaty) od strane Senata (...) i Bushovog
odbacivanja Protokola iz Kyota, unilateralno povlačenje iz
sporazuma AMB smatralo bi se definitivnim dokazom da je SAD postao
razbojnička supersila koja smatra da se nalazi iznad zakona.
Udaljavanje od saveznika na ovaj način dodatno bi zakompliciralo
bilo kakva nastojanja izgradnje raketne obrane. Britanija i Danska
mogle bi odbiti omogućiti Pentagonu da usavrši radare koji se
nalaze na njihovom teritoriju, a koji su ključni za proturaketnu
obranu.
Šteta bi mogla biti daleko veća. Saveznici bi mogli postati mnogo
manje skloni popuštanju Washingtonu glede pitanja od ključne
važnosti jer bi vjerovali kako on više ne namjerava uzvratiti
uslugu.
Unilateralno povlačenje potaklo bi političku raspru kod kuće koja
bi rezultirala nastankom jaza među podijeljenim stranama. Članovi
Kongresa koji bi se protivili planovima administracije za raketnu
obranu unilateralnim povlačenjem na svojoj bi strani imali podršku
javnosti.
Ankete su pokazale kako je podrška raketnoj obrani usko povezana s
troškovima njene realizacije. Kada Amerikance pitaju da li
podržavaju raketnu obranu općenito, samo jedan od troje odgovara
negativno. No kada ih se pita podržavaju li ju ako ona ugrožava
smanjenje oružja na ruskoj strani, samo jedan od troje odgovara
potvrdno.
Zbog čega bi Bushova administracija bila spremna izložiti se tim
rizicima? Riječju, zbog ideologije. Skoro svi viši dužnosnici
svoje su karijere posvetili napadanju sporazuma ABM. Ovoga puta, za
razliku od vremena Reaganove i administracije prvog Busha, možda
neće propustiti priliku kako bi ju zaboravili jednom zauvijek.
Problem dodatno komplicira kriva diplomatska procjena. Ključni
saveznici odbacili su svoju oštru javnu kritiku glede raketne
obrane nakon što je Bush izabran za predsjednika smatrajući kako će
im manje agresivan pristup omogućiti da utječu na politiku koju
smatraju nepotrebnom i ne baš mudrom. Administracija je, izgleda,
njihovu tišinu glede ovog pitanja shvatila kao odobravanje.
Nije prekasno da Bush izmijeni smjer svoje politike u ovom pitanju.
Umjesto da odbaci sporazum ABM, trebao bi pojasniti kako će se SAD
pridržavati njegovih ograničenja ako Moskva pristane na ozbiljne
pregovore glede potrebnih modifikacija, ili čak i obostrano
prihvatljive zamjene koja bi omogućila realizaciju ograničene
raketne obrane", pišu Ivo H. Daalder i James M. Lindsay.