US-KRIZA- PB, PD, PS, PN, PL, T, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Špijunaža-Ratovi WASHINGTON TIMES 26. IV. SPORAZUM ABM POD NAPADOM SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES26. IV. 2001.Napadi na ABM sporazum "Još od kada je počeo
svoju predsjedničku kampanju, George Bush s pravom je tvrdio kako je 'Sporazum o zabrani proturaketnih sustava' (ABM) iz 1972., koji brani upotrebu svih nacionalnih raketnih obrana, zastario. Njegova je svrha bila ograničavanje nuklearnog natjecanja supersila tijekom hladnog rata, i neprikladan je za svijet u kojem bi Sjeverna Koreja, Iran, Irak i njima slične zemlje uskoro mogle raspolagati raketama dugog dometa koje oružje masovnog uništenja mogu dopremati i do teritorija SAD-a. Međutim, Bushova administracija uskoro bi mogla prihvatiti lijek koji je gori od bolesti. Mogla bi se povući iz tog sporazuma kao potpisnica, tvrdeći kako neće prihvaćati bilo kakva ograničenja raketne obrane. Takav potez ne bi ubrzao ostvarivanje situacije u kojoj bi SAD i njeni saveznici bili zaštićeni od predstojeće raketne prijetnje. Ipak, ovo bi značilo velike strateške troškove (...). Bush je u pravu kada tvrdi da je Sporazum ABM postao glavna prepreka poboljšanju sigurnosti SAD-a. Ne samo da brani realizaciju
SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
26. IV. 2001.
Napadi na ABM sporazum
"Još od kada je počeo svoju predsjedničku kampanju, George Bush s
pravom je tvrdio kako je 'Sporazum o zabrani proturaketnih sustava'
(ABM) iz 1972., koji brani upotrebu svih nacionalnih raketnih
obrana, zastario. Njegova je svrha bila ograničavanje nuklearnog
natjecanja supersila tijekom hladnog rata, i neprikladan je za
svijet u kojem bi Sjeverna Koreja, Iran, Irak i njima slične zemlje
uskoro mogle raspolagati raketama dugog dometa koje oružje
masovnog uništenja mogu dopremati i do teritorija SAD-a.
Međutim, Bushova administracija uskoro bi mogla prihvatiti lijek
koji je gori od bolesti. Mogla bi se povući iz tog sporazuma kao
potpisnica, tvrdeći kako neće prihvaćati bilo kakva ograničenja
raketne obrane. Takav potez ne bi ubrzao ostvarivanje situacije u
kojoj bi SAD i njeni saveznici bili zaštićeni od predstojeće
raketne prijetnje. Ipak, ovo bi značilo velike strateške troškove
(...).
Bush je u pravu kada tvrdi da je Sporazum ABM postao glavna prepreka
poboljšanju sigurnosti SAD-a. Ne samo da brani realizaciju
nacionalne raketne obrane. Brani i realizaciju i ispitivanje
mnogih mogućih tehnologija nacionalne raketne obrane. Prijedlog
Clintonove administracije za fiksni obrambeni sistem s bazom na
zemlji mogao bi biti istražen, razvijen i ispitan bez kršenja
sporazuma. Međutim, druge tehnologije koje više obećavaju,
posebice raketna obrana koja ruši neprijateljske rakete nedugo
nakon lansiranja ne mogu se legalno ni razvijati ni ispitivati. Kao
rezultat ovoga, Bushova administracija ima dobrog razloga tražiti
ublažavanje sadašnjih odredbi sporazuma i to prilično hitno.
Moji kolege demokrati koji bi prigovorili takovoj odluci nove
administracije trebali bi zapamtiti da je Bill Clinton bio blizu
odluci da se povuče iz (ili bar selektivno prekrši) sporazuma ABM
prošle godine. Osim toga, nekoliko dužnosnika Clintonove
administracije bilo je među najistaknutijim glasovima koji su
pozivali na realiziranje obrane s bazom na zemlji, u zraku ili na
brodovima. Logika i tog stava zahtjeva ublažavanje određenih
dijelova sporazuma ABM prilično skoro.
Međutim, odbacivanje sporazuma u potpunosti bila bi velika greška.
Rusi koji shvaćaju da SAD nije neprijateljski raspoložen prema
njihovoj zemlji pitanja strateške nuklearne ravnoteže danas mogu
smatrati ništa više relevantnima od nauke Marksa i Lenjina.
Međutim, ti Rusi su malobrojni(...). Većina ih ima složenije
stavove glede SAD-a i ne vjeruje mu u potpunosti. Da Bush obznani
umjerena dodatna smanjenja svog raketnog arsenala u sklopu svoje
odluke za povlačenje iz ABM-a, ruski nacionalisti, oni s
tvrdokornim stavovima i vojni stratezi brinuli bi da je njegov novi
plan, zapravo, obnovljeni američki zahtjev za unilateralnom
nuklearnom koristi na njihovu štetu.
No mogli bismo se zapitati, pa što onda? Čak da se Rusija želi i
osvetiti odbacujući sporazume o kontroli oružja, više si ne može
priuštiti nuklearno natjecanje sa SAD-om. Nakon protesta iz
Moskve, tvrdi se, Rusija bi prihvatila ovaj potez Washingtona
jednako kao što je prihvatila ponovno ujedinjenje Njemačke,
širenje NATO-a i rat na Kosovu 1999. godine.
Možda. No pitanje nuklearnog oružja utječe na ključne sigurnosne
interese Rusije mnogo više od događaja na Kosovu ili čak u
Njemačkoj. Osim toga, Moskva bi mogla učiniti mnogo više od
odlaganja procesa START. Mogla bi odbaciti Nunn- Lugarov program
suradnje (...), koji za cilj ima sakupljanje i eliminiranje ruskog
nuklearnog materijala koji je zastrašujuće raštrkan. Mnogi Rusi
već vjeruju kako su takvi programi zapravo pametan oblik američke
špijunaže i pozdravili bi njihovo ukidanje. U slučaju da Nunn-
Lugarov program bude odbačen, rizik da bi ruski nuklearni
materijali mogli biti ukradeni ili prodani u inozemstvu zasigurno
bi porasli. (...)
Stoga, ako se SAD uskoro povuče iz sporazuma ABM, usporedo s time bi
Moskvi trebao pojasniti još nekoliko stvari:
- Slijedećih barem jednu do dvije godine, nastavit ćemo se
pokoravati ograničenjima sporazuma ABM osim onih koji priječe
istraživanja, razvoj i ispitivanja obrambenih raketnih
tehnologija.
- Da naša nastojanja glede raketne obrane nisu usredotočena na
Rusiju nego na Iran, Sjevernu Koreju, Irak i njima slične.
- Da će realizacija američke raketne obrane biti ograničena, možda
čak i prema najvišem dopuštenom broju prema sporazumu ABM- 200
presretača, i da smo voljni potpisati novi sporazum koji
formalizira takva ograničenja kada se o njima bude moglo
pregovarati.
- Da ćemo raditi na tehnologijama koje neprijateljske rakete
presreću u fazi lansiranja, i to s bazom na tlu, na moru i u zraku. Ti
sistemi ne mogu prijetiti ruskim ili kineskim raketama jer ne mogu
presretati rakete koje su lansirane iz središta tih velikih
zemalja.
(...)
Uz ovakav pristup, Bush može ostvariti Reaganov san američke obrane
i to izbjegavajući naštetiti (...) američkoj sigurnosti na bilo
koji način", piše Michael O'Hanlon.