US-E-unilateralizam-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Financijsko-poslovne usluge-Proračun WT 7. XI. Europski kult multilateralizma SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES7. XI. 2002.Europski kult multilateralizma"Između Europe i
Sjedinjenih Država postoji jaz u pogledu pitanja kao što su Irak, Ujedinjeni Narodi, Međunarodni kazneni sud, Kyoto i usklađivanje poreza. Djelomice, ovo je uzrokovano različitim interesima. Europska gospodarstva, preopterećena porezima i regulacijama, uvelike zaostaju za američkim, i ne treba čuditi to da bi europski političari voljeli koristiti međunarodnu politiku kako bi onemogućili američko dinamično gospodarstvo. Ipak, ovo nije tek pitanje vlastitih interesa. Nakon što sam nedavno proveo dva tjedna u Europi, vjerujem da su Europljani usvojili štovanje multikulturalizma koje graniči s kultom. Za europsku birokratsku elitu, politika je automatski ispravna ako je rezultat međunarodnih rasprava, posebice ako se pregovori održavaju pod pokroviteljstvom neke međunarodne organizacije. Zbog ovog multilateralističkog stajališta, gotovo nitko se ne trudi braniti ili opravdavati politike koje su nastale kao rezultat međunarodnih rasprava. Zaista, prema onima koji pokušavaju raspraviti o tome jesu li te
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
7. XI. 2002.
Europski kult multilateralizma
"Između Europe i Sjedinjenih Država postoji jaz u pogledu pitanja
kao što su Irak, Ujedinjeni Narodi, Međunarodni kazneni sud, Kyoto
i usklađivanje poreza. Djelomice, ovo je uzrokovano različitim
interesima. Europska gospodarstva, preopterećena porezima i
regulacijama, uvelike zaostaju za američkim, i ne treba čuditi to
da bi europski političari voljeli koristiti međunarodnu politiku
kako bi onemogućili američko dinamično gospodarstvo.
Ipak, ovo nije tek pitanje vlastitih interesa. Nakon što sam
nedavno proveo dva tjedna u Europi, vjerujem da su Europljani
usvojili štovanje multikulturalizma koje graniči s kultom. Za
europsku birokratsku elitu, politika je automatski ispravna ako je
rezultat međunarodnih rasprava, posebice ako se pregovori
održavaju pod pokroviteljstvom neke međunarodne organizacije.
Zbog ovog multilateralističkog stajališta, gotovo nitko se ne
trudi braniti ili opravdavati politike koje su nastale kao rezultat
međunarodnih rasprava.
Zaista, prema onima koji pokušavaju raspraviti o tome jesu li te
politike poželjne postupa se kao prema hereticima jer europska
elita otvorenu raspravu smatra napadom na sveti proces
multilateralizma.
Odnošaji između Europe i Sjedinjenih Država zahladnjeli su jer se
europski političari i birokrati instinktivno i refleksivno protive
konceptu državne suverenosti. Za te samoimenovane elite,
Sjedinjene Države ponašaju se kao međunarodni odmetnik jer Amerika
ima obraza donositi unilateralne odluke.
Iračko pitanje dobar je primjer. Europljani su uznemireni jer su
Sjedinjene Države, kako im se čini, odlučne provesti vojnu akciju
protiv iračkog diktatora.
Ipak, ne brane Sadama Huseina i ne tvrde kako je vojna akcija
potpuno pogrješno rješenje. Tvrde, međutim, to da je provedba vojne
akcije ispravna jedino uz odobrenje Ujedinjenih naroda - iako ovaj
proces neizbježno štiti interese tirana i razbojnika.
Međunarodni kazneni sud (MKS) još je jedan dobar primjer.
Europljani su bijesni jer je predsjednik Bush povukao američku
potporu ovom navodno svjetskom tribunalu, uglavnom zbog toga jer se
ovaj potez predsjednika tumači kao odbijanje multilateralizma. No
Europljani istovremeno nisu voljni, čini se, riješiti ono što
Amerikanci smatraju problematičnim. Dio problema tiče se procedure
tribunala, uključujući i potpunu izočnost odgovornosti i
nedemokratičnu prirodu MKS-a. Drugi su problemi politički, kao što
je opravdana bojazan da će MKS biti korišten kako bi se progonio
Izrael i Sjedinjene Države, ignorirajući, u međuvremenu zločine
protiv čovječnosti koje počinjaju diktatori zemalja Trećeg
svijeta. No bez obzira na ove probleme, Europljani su MKS postavili
na pijedestal i odbacuju sve kritike.
Ovo davanje prednosti procesu ispred politike veoma je očito i u
raspravi u pogledu Sporazuma iz Kyota.
Takozvani modeli promjene klime ne mogu predviđati današnje
vrijeme koristeći podatke iz prošlosti, tako da je razumljivo to da
mnogi Amerikanci odbijaju otpuštanja i smanjenje svog životnog
standarda samo zbog toga što ti modeli predviđaju da bi se
temperature u budućnosti mogle povisiti za stupanj ili dva. Naši
prijatelji preko bare uznemireniji su, međutim, zbog toga što
djelujemo unilateralno. Sjedinjene Države stoje uz bok
razbojničkom režimu jer odbijamo dopustiti međunarodnim
birokratima da kroje našu gospodarsku politiku.
Kada je posrijedi pitanje usklađivanja poreza, europske socijalne
države smatraju da je 'štetno' kada poslovi i kapital prelaze iz
zemalja s visokim porezima u zemlje s niskim porezom. Koristeći
međunarodne birokracije kao što je Europska Unija (EU) i
Organizacija za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD), žele
okončati fiskalno suparništvo između država, dajući prednost
usklađivanju poreznih stopa. Ako je to preambiciozno, žele
neizravni oblik usklađivanja poreza poznat kao 'razmjena
informacija', što je razlog zbog kojeg traže privatne financijske
podatke o kapitalu koji je uložen u SAD. Ovaj napad na fiskalnu
suverenost Amerike - zajedno sa sličnim napadima na suverenost
drugih zemalja s niskim porezom, kao što su Švicarska, Irska i
Caymanski otoci - prikazuje se kao napor da se nametnu 'najbolje
međunarodne prakse'.
Ipak, tko je odabrao EU i OECD da upravo oni definiraju dobru
poreznu politiku? Ovo je veoma važno pitanje jer birokrati EU-a i
OECD-a žele kriminalizirati prijedloge o reformi poreza.
Neki u Europi smatraju, čini se, da međunarodne birokracije i
globalni sporazumi automatski stvaraju dobru politiku. Zaista, oni
definiraju dobru politiku kao bilo što što nastane ovim procesom -
što je prilično praktična tautologija. Za one koji vjeruju kako
nacionalna suverenost i gospodarski interes pojedinih zemalja i
dalje imaju važnu ulogu u svjetskoj zajednici, ovo tajanstveno
obožavanje multilateralizma moglo bi biti najveći problem.
Na sreću, predsjednik Bush brani SAD. Uložio je mnogo energije da bi
dobio međunarodnu pomoć u borbi protiv Iraka, ali nikada se nije
odrekao našeg prava na unilateralnu obranu američkih interesa.
Odbio je MKZ i prisilio EU da pristane na naše zahtjeve ako žele da
Amerika financira mirotvorne operacije.
Predsjednik Bush bio je čvrst i u pogledu Sporazuma iz Kyota, a
vlada je nedavno objavila kako Sjedinjene Države neće sudjelovati u
najnovijem planu Europske Unije za usklađivanje poreza.
Konzervativci su gunđali - često i s dobrim razlogom - da je Bushova
vlada bila prepopustljiva u pogledu mnogih pitanja. No
predsjednikova beskompromisna obrana naših globalnih interesa
zasjenjuje povremene pogrješke u unutrašnjoj politici. Dovoljno je
samo to da zamislimo kako bi Al Gore riješio ova pitanja da se shvati
što je George Bush napravio za Ameriku", piše Daniel J. Mitchell,
član "Heritage Foundation".