US-RU-IT-DE-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.204 25. listopada 2002. BRITANSKI RADIO - BBC24. X. 2002.Hrvatska vlada odahnula nakon posjeta Carle del
PontePredstavnici hrvatske vlade i vladajuće koalicije izrazili su zadovoljstvo rezultatima posjeta glavne tužiteljice Međunarodnog suda za ratne zločine u Haagu, Carle del Ponte, u srijedu Zagrebu.Zadovoljstvo je u prvom redu zato što ona nije došla s novim optužnicama ni prijetnjama sankcijama, čega su se u vladi bojali. No situacija vlade u slučaju generala Janka Bobetka nije se popravila. U vladi su bili u strahu da će Carla del Ponte svojim novim zahtjevima ili pritiskom dramatično pogoršati vladinu poziciju pa su odahnuli kad se to nije dogodilo. Carla del Ponte je, doduše, konstatirala da hrvatska vlada ne surađuje u slučaju Bobetko, ali nije zaprijetila da će Hrvatsku prijaviti Vijeću sigurnosti UN pa je tako izbjegnuta neposredna reakcija svjetske organizacije.Ona je, međutim, zatražila od vlade da povuče svoje žalbe sudu na optužnicu, ali je ipak rekla da će pričekati odluku suda, i to zato što je premijer Ivica Račan, sada već svjestan da vladina žalba da se promijeni optužnica neće uspjeti, obećao da će hrvatska vlada
BRITANSKI RADIO - BBC
24. X. 2002.
Hrvatska vlada odahnula nakon posjeta Carle del Ponte
Predstavnici hrvatske vlade i vladajuće koalicije izrazili su
zadovoljstvo rezultatima posjeta glavne tužiteljice Međunarodnog
suda za ratne zločine u Haagu, Carle del Ponte, u srijedu Zagrebu.
Zadovoljstvo je u prvom redu zato što ona nije došla s novim
optužnicama ni prijetnjama sankcijama, čega su se u vladi bojali.
No situacija vlade u slučaju generala Janka Bobetka nije se
popravila.
U vladi su bili u strahu da će Carla del Ponte svojim novim
zahtjevima ili pritiskom dramatično pogoršati vladinu poziciju pa
su odahnuli kad se to nije dogodilo.
Carla del Ponte je, doduše, konstatirala da hrvatska vlada ne
surađuje u slučaju Bobetko, ali nije zaprijetila da će Hrvatsku
prijaviti Vijeću sigurnosti UN pa je tako izbjegnuta neposredna
reakcija svjetske organizacije.
Ona je, međutim, zatražila od vlade da povuče svoje žalbe sudu na
optužnicu, ali je ipak rekla da će pričekati odluku suda, i to zato
što je premijer Ivica Račan, sada već svjestan da vladina žalba da
se promijeni optužnica neće uspjeti, obećao da će hrvatska vlada
postupiti u skladu s odlukom suda.
To govori da je Carla del Ponte ? očito - odlučila dati Račanu još
nešto vremena. Ona je s razumijevanjem govorila i o zdravstvenom
stanju Janka Bobetka.
No ipak je jasno dala do znanja kako od vlade traži da na kraju
ispuni ono što se od nje očekuje, a to je predaja Janku Bobetku
optužnice, koju on ne želi primiti.
Ona je također izrazila čuđenje što se u sve umiješala vlada, kad je
to slučaj kojim bi se trebali baviti jedino Bobetkovi odvjetnici.
Ako se posjetom Carle del Ponte vladina pozicija nije pogoršala,
ona se nije niti popravila. Obveza vlade da preda optužnicu Bobetku
i osigura da se Bobetko odredi prema njoj ostaje.
No to je zadatak koji će gospodin Račan teško ispuniti pošto su
Bobetkovi savjetnici odlučili da njegovu kuću i fizički zaštite uz
pomoć pripadnika dragovoljačkih udruga iz raznih dijelova zemlje.
Nemoć Račana da i na međunarodnom planu isposluje promjene u
optužnici kakve vlada traži, ali i da na unutrašnjopolitičkom planu
pokaže kako kontrolira situaciju, za vjerodostojnost i vlade i
samoga Račana dugoročno je pogubna jer cijela hrvatska javnost vidi
da je riječ o premijeru i vladi bez autoriteta, ističe Maroje
Mihovilović.
Tisak
Izvješćujući o različitim aspektima snajpersikih napada u
predgrađima Washingtona, dva lista pokušavaju staviti paniku koja
je obuzela američku javnost u širi kontekst.
Pišući o opširnom i često, kako tvrdi, "histeričnom" izvješćivanju
američkih medija, u kojem su snimci "osamljenih" mikrofona ispred
zgrade iz koje se vodi istraga važniji od pokolja na ulicama
Izraela, Independent se nada skorom hvatanju snajperiste, ako ni
zbog čega drugog, onda da bi se prekinula sadašnja, kako smatra,
"medijska tortura".
Ovdašnji novinari sa pesimizmom izvješćuju o summitu Eeropske
unije u Bruxsellesu na kojem će vođe razmotriti pitanje
financiranja proširenja Unije sa sadašnjih 15 na 25 članica 2004.
godine.
Financial Times piše da će skup, koji počinje večeras u
Bruxsellesu, biti jedan od najsvadljivijih summita u povijesti
Unije i da malo tko očekuje da će biti završen dogovorom na kojem,
pak, Danska inzistira kao trenutno predsjedavajuća članica Unije.
Uspjeh summita u tom kontekstu, zavisit će, po ocjeni ovog lista, od
rješenja francusko-njemačkog spora o reformi sustava
poljoprivrednih subvencija od kojeg Francuska ima najveću korist.
Guardian, u sličnom tonu, piše da bi tako "nedostojne svađe" mogle
pokvariti povijesno proširenje Unije.
"Kao i obično, Unija je ostavila najteže odluke za posljednji
trenutak. Glavni razlog sadašnjih napetosti jest to da proširenje
Unije nije moguće bez korjenite reforme ne samo njenih institucija
već i načina na koji se ona financira u cjelini".
"Nove članice zaslužuju bolje", piše Guardian i zaključuje da one
ne treba da budu kažnjene zbog neorganiziranosti i sebičnosti
"svojih domaćina".
(BBC)
DEUTSCHE WELLE - DW
24. X. 2002.
Tisak
U vezi s jučerašnjom odlukom Bundestaga o produžetku mirovne misije
u Makedoniji Saechsische Zeitung iz Dresdena piše: "S pravom je
misija u Makedoniji ogledni primjer za to kako se etnički sukobi
mogu u zametku spriječiti djelotvornim upravljanjem krizom. Brzo i
odlučno djelovati, prije nego što se oružani sukob pretvori u
krvavi građanski rat - tu tešku lekciju je međunarodna zajednica
naučila iz barbarskog pokolja na Balkanu. Zbog toga bi bilo krivo
prijevremeno završiti angažman u Makedoniji."
Fuldaer Zeitung dodaje: "Upitno je, bi li Europska unija nakon
prosinca trebala preuzeti vodeću ulogu te mirovne misije, kako je
dao naslutiti ministar vanjskih poslova Fischer. Misija pod
vodstvom NATO-a bila je bez sumnje učinkovita - a to je pojam koji je
stran mnogim gremijima EU-a. K tomu dolazi činjenica da NATO nakon
događaja na Kosovu upravo kod albanskog stanovništva uživa veći
ugled nego bruesselske ustanove i njihovi predstavnici."
Frankfurter Rundschau osvrće se na upravo otkrivenu jugoslavensku
prodaju oružja Iraku: "Jugoslavenska vlada je brzo reagirala.
Smjena zamjenika ministra obrane Ivana Đokića i sljedeća istraga
ispravne su reakcije na optužbe ilegalne prodaje oružja Iraku.
Beogradski političari predobro znaju da odnose sa Sjedinjenim
Državama ne bi trebali kvariti prljavim poslovima. Ali, to nije
dovoljno. Sad moraju biti rasvijetljeni prljavi poslovi državnih
poduzeća čija struktura se malo promijenila nakon završetka
Miloševićeve ere."
(DW)
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
24. X. 2002.
Američko proročanstvo
"Amerika na polici ima tri knjige. Upravo ih čita ali će na kraju
slijediti učenje samo jedne. Izabrana knjiga će umnogome odrediti
sudbinu planeta, rat ili mir s Irakom, savez ili napetost s Europom,
zatvaranje pred svijetom ili dobronamjerna hegemonija. Veliki dio
naše budućnosti i budućnosti naše djece. Hoćemo i baciti pogled na
te tako ključne stranice?
Prva je naslovljena 'The tragedy of great power politics"
znanstvenika Johna Mearsheimera. Dobro došli natrag
Machiavelliju; kao i firentinski tajnik, Mearsheimer je uvjeren da
povijesnom tragedijom vlada onaj tko koristi 'fizičku snagu',
odnosno, gospodarsku nadmoć, zemljopisnu masu, milijune građana.
Ne očekujte ništa nježno: 'Ciklus nasilja će se dugo nastaviti.
Nade u mir bit će iznevjerene jer se sile koje upravljaju svijetom
međusobno plaše jedne drugih i u trvenju su. Nastoje ostvariti
položaj potpune dominacije, uvjerene da je to jedini put za
preživljavanje. Jedna bi alternativa bila jedna svjetska vlada,
što je, na žalost, utopija'. Tko će biti slijedeći neprijatelj
Washingtona? Mearsheimer nema dvojbi: Kina. U Pekingu se njegova
knjiga već prevodi, i ocjenjuju je, ljutito, političari i
generali.
Suprotno misli Joseph Nye, bivši Clintonov podtajnik, koji
okrutnom Mearsheimerovom scenariju suprotstavlja 'mekanu vlast'
Amerike sposobne uvjeriti kao i pobijediti (knjiga je u Italiji
prevedena pod naslovom 'Paradoks američke snage'). U poslijeratnom
razdoblju Sjedinjene Države, jedina nuklearna zemlja, proizvodile
su više od ostatka planeta. Pa ipak je njihovo čelništvo, od
Roosevelta do Trumana, zacrtalo Maršalov plan i Ujedinjene narode,
oružani suživot sa Staljinovim SSSR-om, obnovu demokracije u
Italiji, Njemačkoj i Japanu, Svjetsku banku i Međunarodni
monetarni fond. (...) Za Nyea 'svjetska vlada', sporazum SAD-
Europa oko Ujedinjenih naroda nije utopija: to je mukotrpna
alternativa suzama i krvi koju demokracije imaju.
Koju će knjigu izabrati predsjednik George W. Bush? Koju će Amerika
poželjeti prolistati nakon parlamentarnih izbora u studenom?
Odgovor nije siguran. I prije no što ga pokušamo dati, pogledajmo
treće proročanstvo. Jednu još neobjavljenu knjigu, koju je napisao
mladi znanstvenik Kupchan 'The End of American Era', kraj američke
ere. Doći će do sukoba civilizacija, upozorava Kupchan, ali ne
između zapada i islama već između Europe i Sjedinjenih Država.
Jeste li dobro razumjeli? Da, borba za hegemoniju nad planetom
odvit će se između Bushovih ljudi, na čelu jednog gospodarstva od
10.000 milijardi dolara i europskih građana Romana Prodija, koji
imaju štednu kasicu od 8.500 milijardi eura. Kako su i britanske
kolonije u Americi stvorile konfederaciju i potom postale vojna
supersila na račun Engleza, i tako će Europska Unija na kraju
izazvati bivše saveznike SAD-a. Zapadnjački građanski rat nije
daleko.
Dakle, nemojte se dati hipnotizirati teškom napetošću s Irakom. Pao
Saddam Hussein ili ne, ulog u igri je mnogo tragičniji. Ili će
Sjedinjene Države i Europa znati prevladati bratski raskol, s jedne
strane odričući se sterilnog unilateralizma, a s druge
neutralističkog licemjerja, ili će se obistiniti mračno
Mearsheimerovo proročanstvo. Tada više nije ni previše važno tko će
dobiti zapadnjački građanski rat. U borbi da nadvladaju nad samima
sobom, demokracije izgubiti ono što ih čini dragocjenim;
toleranciju, transparentnost, sloboda znanja i komunikacije,
pravdu kao sredstvo, zajednička pravila i mir kao cilj. Rodit će se
mračan svijet, siromašniji i žalit ćemo za našom živopisnim
svakodnevnim životom na koji toliko prigovaramo", piše Gianni
Riotta.
LA STAMPA
24. X. 2002.
"Raskol između SAD-a i Europe ide u prilog Saddamu"
"'Podijeljeni, s Europom na strani golubova, a Sjedinjenim
Državama već u rovovima, igramo Saddamovu igru'. Bivši načelnik
National Intelligence Councila i bivši američki podtajnik za
obranu, Joseph Nye, autor knjige 'Paradoks američke sile',
komentira suprotstavljanje između novog i starog kontinenta u vezi
vojne intervencije u Iraku. (...)
- Profesore u Vašoj knjizi tvrdite da u doba globalne informacije
jedina supersila ne može djelovati sama, ili će doći do
dekadencije. Predsjednik Bush nakon dugog odmjeravanja snage s
Francuskom, Rusijom, Kinom, je izgleda napravio korak natrag,
izjavljujući da 'razoružanje Iraka može biti postignuto na miran
način'. Što mislite?
= Irak na tešku kušnju stavlja odnose između zapadnjačkih
diplomacija. Smatram, međutim, dobrim znakom izjave predsjednika
Busha; ako će u Bijeloj kući prevladati strpljenje nad iskušenjem
unilateralizma, štete neće biti trajne. Sa svoje strane, čini mi se
da Europa daje veći naglasak na legitimizaciju Ujedinjenih
naroda.(...)
- Smatrate li vjerojatnom pretpostavku o napadu do kraja studenog?
= Ne vjerujem. Za rat protiv Iraka potrebna je duža diplomatska i
vojna priprema.
- Među često ponavljanim kritikama jastrebova Bushove
administracije, stoji i optužba za 'novi kolonijalizam'. '2020. će
Sjedinjene Države trebati uvoziti 17 milijuna barela nafte dnevno,
šest milijuna više nego danas', piše, navodeći podatke
ministarstva energetike, znanstvenik Michael Klare u američkom on
line magazinu 'Salon'. I zaključuje: 'kako bi imale sigurnost
iračke nafte, Sjedinjen Države moraju organizirati promjenu režima
u Bagdadu'. Što mislite o tome?
= Malo je Amerikanaca koji podržavaju kolonijalnu pustolovinu u
Iraku. Ispitivanja javnog mišljenja pokazuju slabo zanimanje ljudi
za imperijalističku ulogu njihove zemlje. Osim toga, iračka nafta
neće riješiti niti jedan od dubokih problema vezanih uz nacionalnu
energetsku budućnost.
- Od Lime do Pekinga, kultura Made in USA dobiva pristaše. Pa ipak
nikada kao danas antiamerikanizam nije objedinjavao zemlje koje
čak i vole pjesme Bruce Springsteena i filmove Woodyija Allena.
Zašto?
= Mnoge osobe imaju podvojene osjećaje spram Sjedinjenih Država.
Vole kulturu i političku slobodu, no ne odobravaju neke posebne
vidove politike Washingtona. U svojoj knjizi govorim o
privlačnosti 'soft powera', blage sile koja uvjerava, koja
izražava kultura jednog naroda, vrijednosti, politiku. Širenje
američke kulture s naglaskom na osobne slobode, uključujući i onu
žena, snažno dolazi i u fundamentalistička društva, no izaziva
nagonsko odbijanje. Za Bushovu administraciju rizik je u ovom
trenutku rasipati tu baštinu 'soft powera'; tamo gdje se javno
mišljenje njiše između privlačenja i odbijanja, Interneta i
islamskog vela kao identiteta, percepcija arogantne i neosjetljive
američke politike spram drugih može potaknuti srdžbu. (...)"
ŠVICARSKA
LE TEMPS
24.X.2002.
Pascal Couchepin: 'Neće biti Sjedinjenih Europskih Država'
Švicarski ministar gospodarstva Pascal Couchepin objavio je ovih
dana knjigu razgovora s piscem Jeanom Romainom u kojoj, među
ostalim, govori o svom osobnom i političkom životnom putu, o
globalizaciji, o Europi. List je objavio ulomak iz knjige u kojemu
govori o potrebi Švicarske da uđe u Europu, ali i tvrdi da Unija nema
budućnosti na dulji rok. Iz napisa izdvajamo: "Švicarska je
vjerojatno jedini primjer kolektivne vlasti koja ispunjava svoju
zadaću na zadovoljstvo naroda. Nikada ova ili ona frakcija ne želi
prigrabiti vlast i nikada je ne obnaša samo jedan čovjek. Sovjetski
Savez svojedobno je na svoj način uspostavio kolektivnu vlast, ali
ju je zapravo obnašao glavni sekretar partije. Ne poznajem sustav
kolektivne vlasti koji je tako dugo odolijevao vremenu kao što je
naš. (...)
Uđe li Švicarska u Europsku uniju i ta se Unija raspadne, a razne
zemlje ponovno steknu svoju samostalnost, nisam siguran da bi
Švicarska opet bila onakva kakvu smo je poznavali. Švicarska je
proizvod povijesti, slučaja, okolnosti i ljudske volje, s četirima
kulturnim i jezičnim zajednicama i dvjema glavnim vjerama.
Uđemo li u Uniju i ta se Unija raspadne, malo je izgleda da ćemo opet
doći na status quo ante. Mislim da ljudi to naslućuju i to je jedan
od razloga njihova nepovjerenja. Siguran sam da će Unija nestati u
dalekoj budućnosti. Kada to kažem, mislim na razdoblje od nekoliko
desetljeća. No o budućnosti zemlje mora se razmišljati u
stoljećima.
SAD je stvoren kao nov entitet, bez povijesti. Ljudi koji su
doseljavali u Ameriku prihvaćali su novi sustav točno utvrđenih
vrijednosti. Bježali su iz zemalja u kojima su često bili
progonjeni, bili oni protestanti, irski katolici ili židovi iz
istočne Europe. (...)
Razumijem strah naših građana. Gledamo kako se Europa gradi kao što
gledamo u akrobata na trapezu: divimo se njegovoj spretnosti i
bojimo se pada koji je uvijek moguć.
Tako smo u vrijeme kada se održavao susret na vrhu u Nici, u prosincu
2000., imali osjećaj da gubimo ravnotežu. Stvari su opet pošle
svojim tijekom, ali nismo bili daleko od pada. Prijelaz na euro
također je iznimno teška vježba ravnoteže.
Mislim da od pojma suvereniteta ne treba načiniti apsolutnu
vrijednost. Državni suverenitet treba biti načelo koje će državi
omogućiti da djeluje u interesu svojih građana. Zato je država i
suverena. Švicarski su kantoni bili suvereni u XVIII. stoljeću, a
1848., u interesu građana, dio suvereniteta prenijeli su na
središnju državu. Za Švicarsku je proces ulaska u EU još jedan korak
u pravcu pridruživanja višoj zajednici kako bi se izvukla
zajednička korist, pri čemu treba napomenuti da država Unije ima
veće ovlasti od kantona u Švicarskoj Konfederaciji.
Mislim da trebamo sudjelovati u izgradnji novog društva koje je
zanimljivo iz više razloga i nečuveno je u povijesti. Bude li se
kretala u izvornom pravcu, a ne prema stvaranju neke vrste
superdržave, siguran sam da trebamo sudjelovati u pothvatu.
Trebat će nam desetljeće da to ostvarimo i ne bude li se Unija
agresivno ponašala i ne odluči li nas 'kazniti' što nismo brži, to
mi se čini jedini ispravan put. No odluči li Unija 'kazniti' naše
otezanje i bude li odveć bahato očitovala svoju nestrpljivost,
rekao bih da smo dobro učinili što nismo ušli jer bi to značilo da se
ponaša kao imperijalistička sila. Htio bih da uđemo samo u
snošljivu zajednicu."
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
24. X. 2002.
Savez zemalja-kandidata za pristup EU
"Izgledi za prijem u članstvo u EU ne izazivaju samo likovanje. U
praktično svim od ukupno 10 zemalja uglavnom iz srednjeg dijela
istočne Europe, koje 2004. g. namjeravaju pristupiti EU, javlja se
i osjetan otpor, utemeljen, između ostalog, na strahu da će se
Bruxelles prema relativno siromašnim nekadašnjim komunističkim
zemljama odnositi kao prema 'članicama drugog reda' i dodijeliti im
čak i status neto-platiša. Anketa, koju je nedavno u Češkoj provelo
privatno društvo STEM, ukazuje na to da nepovjerenje prema
Bruxellesu raste te da znatan dio biračkog tijela ne isključuje
mogućnost da članstvo u EU sa sobom donese niži životni standard.
U nekadašnjim komunističkim zemljama, koje nisu ništa manje
navikle na pomoć države i subvencije od, primjerice, Njemačke, ne
pretjerano susretljivo formulirani zahtjevi predstavnika
Bruxellesa katkad izazivaju strah a nerijetko i ljutnju. Doduše, u
praktično svim zemljama takozvane Laekenske skupine većina građana
još uvijek podupire pristup EU. Ipak, entuzijazam koji je još prije
deset godina obilježavao raspravu o tom pitanju dobrim je dijelom
jenjao.
Zemlje-kandidati za pristup EU žele se koordiniranom politikom
suprotstaviti takvom trendu. U Pragu su se u utorak sastali
ministri vanjskih poslova Laekenske skupine (koju čine Estonija,
Letonija, Litva, Malta, Poljska, Slovačka, Slovenija, Češka,
Mađarska, Cipar), kako bi skovali savez čiji će cilj biti zaštita
njihovih interesa. Glavna tema razgovora bila je poljoprivreda,
koja je u praktično svim državama još uvijek snažno obilježena
nesretnim socijalističkim nasljeđem iako su najveći ožiljci
kolektivizacije u pravilu već uklonjeni. Diskretna naznaka
Bruxellesa da bi novopridošlice u EU u početku mogle dobivati
daleko manje subvencije za poljoprivredu od etabliranih članica
izazvala je u članicama Laekenske skupine popriličnu ljutnju. 'Naš
se položaj nakon pristupa u EU ni u kom slučaju ne smije pogoršati',
izjavio je u srijedu slovenski ministar vanjskih poslova Rupel.
Postignut je dogovor o usmjeravanju zajedničkog i u prvom redu
odlučnog pritiska na EU radi izbjegavanja 'nepoštenih uvjeta',
napomenuo je Rupel. Nove članice ni u kom slučaju ne žele postati
privjeskom EU za koji će vrijediti drugačija, možda čak i
diskriminirajuća načela upravljanja, dodao je slovenski ministar
vanjskih poslova.
Češki ministar vanjskih poslova Svoboda objavio je da je Laekenska
skupina odlučila nakon pristupa zatražiti više opće subvencije iz
Bruxellesa i ustrajati na zadržavanju aktualnih limita za
poljoprivrednu proizvodnju. Nadalje, zemlje-kandidati ustrajat
će po Svobodi na skraćivanju prijelazne faze koja će biti dokončana
izjednačavanjem subvencija za poljoprivredu s onima namijenjenima
ostalim članicama EU. U zajedničkom priopćenju istaknuto je da je
važno očuvati 'konkurentnost' vlastite poljoprivrede. Time se,
doduše, ne aludira na smanjivanje subvencija ni na odustajanje od
izravne financijske potpore rad ubrzavanja nužne strukturne
preobrazbe već se izražava nada u brze i opsežne subvencije iz
Bruxellesa, koje će omogućiti opstanak pri suočavanju sa snažnom
konkurencijom iz zapadne Europe - posrijedi je lijep primjer
'brkanja lončića', prisutnog, naravno, i u zapadnim dijelovima EU.
Naime, valja napomenuti da će subvencije iz Bruxellesa, naravno, i
u poljoprivredi istočnog dijela srednje Europe suzbiti a ne
pojačati težnju bolnim strukturnim reformama. Načelo solidarnosti
temeljni je potporanj EU i treba ga poštivati, istaknuto je u
nastavku spomenutog priopćenja. Nadalje, ministri vanjskih
poslova članica Laekenske skupine izjasnili su se za to da velika
konferencija na razini vlada, posvećena budućnosti povećane EU,
bude održana tek 2004. g. kako bi se novim članicama pružila prilika
za sudjelovanje. Sljedeći sastanak Laekenske skupne trebao bi biti
održan u studenom ove godine na razini šefova vlada", napominje na
kraju izvješća Ulrich Schmid.
FRANCUSKA
AGENCE FRANCE PRESSE - AFP *
23.X.2002.
Međunarodno je posredovanje nužno kako bi se sačuvale reforme u
Bosni
"Odlučno međunarodno posredovanje nužno je kako bi se sačuvale
reforme koje su provedene u Bosni i Hercegovini, izjavio je u
srijedu u Vijeću sigurnosti visoki dužnosnik Ujedinjenih naroda.
Jacques Klein, posebni izaslanik glavnog tajnika u Bosni i
Hercegovini, rekao je da dobar rezultat koji su nacionalisti
ostvarili na izborima u Bosni 5.X. 'ne znači da će se mirovni proces
obustaviti'.
'No on otežava političke prilike koje, da bi Bosna ostala na putu
reforma, zahtijevaju odlučno posredovanje i stalno zalaganje',
istaknuo je na javnoj sjednici Vijeća.
Apolitične i višeetničke redarstvene snage koje UN u ovom času
ustrojava, 'već su izložene pritisku', rekao je Jacques Klein koji
je izvijestio o prijetnjama pripadnicima tih snaga i njihovim
obiteljima.
To izvješće u Vijeću sigurnosti zadnje je do konca ove godine, kada
će se ukinuti UN-ova misija u BiH utemeljena 1995.
Od 1.I., MINUBH koji ima devetstotinjak civilnih redarstvenika
trebaju zamijeniti policijske snage Europske unije koje će imati
petsto ljudi.
MINUBH je osnovan na temelju sporazuma iz Daytona (SAD) kojim je
zaustavljen trogodišnji rat, a Bosna podijeljena na dva autonomn
područja, na federaciju između bosanskih Hrvata i muslimana i na
srpski entitet Republiku srpsku (RS).
'Sada se javljaju pragmatisti i reformatori', kazao je g. Klein,
ali dodao je da se 'ne treba zadovoljiti obećanjima i da već ima
zabrinjavajućih znakova pritiska na redarstvene snage'.
Posebni izaslanik Kofija Annana dodao je da je jedna od pouka koju
treba izvući iz MINUBH-a da je 'uspostava pravne države nakon
sukoba temelj demokratskog i gospodarskog napretka'.
'Druga je pouka da je pomirba nemoguća ako se ne sudi najvećim
ratnim zločincima', rekao je.
Činjenica da su Radovan Karadžić, bivši čelnik bosanskih Srba i
Ratko Mladić, njegov vojni zapovjednik, još na slobodi, 'baca sjenu
na sve što pokušavamo poduzeti', rekao je također Jacques Klein."
LE FIGARO
24.X.2002.
Slaba točka Europe
"Krize između partnera dio su povijesti izgradnje Europe. Neke su
krize u prošlosti bile prigoda, pa i uvjet za obnovu veza. No broj,
raznolikost i težina problema koji su se našli na stolu susreta na
vrhu koji večeras počinje u Bruxellesu, obvezuju da se to pitanje
promotri iz drugog kuta. U času kada priprema svoju budućnost s
dvadeset i pet članova, Europa petnaestorice djeluje lošije no
ikad. Neki misle da više uopće ne funkcionira.
Nisu posrijedi samo postupak, utjecaj različitih zemalja i sustav
odlučivanja. Gospodarsko usklađivanje, poljodjelska politika,
financijski prinos, diplomacija, obrambeni sustav i konkurencija
jesu važne teme koje danas potkopavaju jedinstvo cjeline. Nameće se
i pravo pitanje projekta: kakva Europa? Nekoliko godina odgovor je
bio slogan 'Više Europe'. Ta je čarobna formula omogućila da se
izbjegnu pogibli, da se prešute teme i ograniče ulozi. No takvom je
razmišljanju kraj.
Iz dvaju razloga. Nema očekivanih rezultata. Najbogatije
gospodarsko područje u svijetu koje ima zajedničku valutu i na svom
području ostvaruje više od dvije trećine svoje djelatnosti, još
uvijek nije kadro da potakne vlastiti rast. Europsko tržište ne
daje najbolje rezultate. Dakako, neki ističu da će oni biti bolji
bude li više Europe. Više proračunskog, poreznog i socijalnog
usklađivanja. No znaju da, preko gospodarstva, zapravo diraju u
osjetljive političke teme. Budući da je i područje unutarnje
konkurencije, europsko je tržište po sebi čimbenik sukoba koji se
mogu spriječiti samo pomoću jasnog političkog projekta.
No on danas nije utvrđen. Londonu nije stalo do njega. Osovina Pariz
- Berlin više ne igra svoju ulogu. Naravno, i nakana budućih članova
je političke naravi. Neki među njima daju poticaj predodžbi o
'snažnoj Europi' koju su neki osnivači projekta šestorice, čini se,
zaboravili. No proširenje, u bitnim pitanjima, kao i u postupku, i
dalje daje prednost gospodarskoj definiciji pred političkim
projektom. Uz mogućnost da ulazak zemalja s puno nižim životnim
standardom, premda je politički opravdan, izazove velike
prilagodbe. Premda bi se istočni Europljani trebali time
okoristiti, ništa ne govori da će građani i radnici u petnaesterim
zemljama u prvo vrijeme izvući neku korist. Pritiješnjen između
financiranja proširenja i migracijskih pritisaka, sustav ulazi u
fazu velike nesigurnosti.
Povrh toga, politička će Europa imati utjecaj samo ako se
organizira u duhu monarhije: diplomacija, obrana, unutarnja
sigurnost. O tim će se pitanjima teže raspravljati s dvadeset pet
nego s petnaest članova. 'Više Europljana' ne znači nužno i više
Europe", piše u uvodniku lista.
LE MONDE
24.X.2002.
Europa: uspješno provesti proširenje
"Dosad je svako proširenje pratilo jačanje zajedničkih politika, a
Europska je unija napredovala na putu političke integracije. Hoće
li tako biti i ovaj put?
Da bi proširenje uspjelo, treba prevladati sadašnje slabosti EU-a:
nemoć na međunarodnoj pozornici koja ostavlja slobodan prostor
unilateralizmu Sjedinjenih Država i u sramotni zaborav gura zemlje
na jugu; nesposobnost da izvuče najveću moguću korist iz eura,
budući da nema gospodarske vlade; preispitivanje javnih služba u
ime konkurencije; nedostatak prave europske politike
zapošljavanja; nemoć Unije da osmisli politiku useljavanja i
azila; nepravilnosti u radu ustanova. Kada EU za dvije godine s
petnaest prijeđe na dvadeset pet članova, njegove bi ga slabosti
mogle paralizirati ne uspije li se reformirati.
Zbog velikih teškoća neki odbacuju novo proširenje: Liga Umberta
Bossija, stranke Joerga Haidera i Pima Fortuyna. Ne čudi što
populisti koji uvijek nastoje iskoristiti strah, zauzimaju takvo
stajalište. Oni mogu naići na velik odaziv u europskoj javnosti.
Zato je prijeko potrebno što prije pokrenuti raspru kako oni čija je
politička zadaća iskoristiti zajednički strah i ograničiti se na
odbacivanje i prosvjed, ne bi imali monopol na riječ.
Nemamo pravo odbaciti to povijesno postignuće bez premca u svijetu:
u miru i u demokraciji ujediniti kontinent s petsto tisuća
stanovnika. Moramo prihvatiti tu težnju k jedinstvu, želimo li da
Europa ponajprije bude uljudbeni obrazac utemeljen na zajedničkim
vrijednostima, kulturi i povijesti. Nijedan drugi kontinent nema
takvu snagu. Ona od Europe može načiniti protutežu prevlasti
Sjedinjenih Država. Odbaciti proširenje znači prepustiti Europu
američkoj supersili.
No da bismo uspjeli, moramo reformirati zajedničke politike. Žurna
je reforma poljodjelske politike: sa i bez proširenja, EU treba
dati prednost poljodjelstvu koje neće u tolikoj mjeri biti
produktivističko i više će poštovati okoliš, čija će pomoć biti
više usmjerena k razvoju sela, a manje k izvoznim subvencijama koje
napose koriste najbogatijim poljodjelicima, a zemlje u razvoju
istiskuju sa svjetskih tržišta.
Francuska se ljevica mora boriti za tu reformu koju je g. Chirac
odbacio, a Njemačka ju žarko priželjkuje. (...)
No da bi se politička integracija prihvatila, mora se primijeniti
na točno određena područja, a pitanje podjele ovlasti između Unije
i država članica mora se pojednostavniti i rasvijetliti. Prijeko
nam je potrebna integrirana politička Europa tamo gdje državni
suverenitet samo prikriva nemoć države. Tako je bilo s novcem. Tako
mora biti s međunarodnim kriminalom, očuvanjem mira u Europi i u
Sredozemlju, s globalizacijom koja poštiva ljudsko biće, njegov
okoliš i temeljna dobra koja uvjetuju opstanak čovječanstva. Taj
program u početku može biti program prethodnice kojemu se može
pridružiti svaka zemlja koja to želi.
Socijalnu i političku Europu nećemo izgraditi odbacujući
proširenje EU-a, već sučeljavajući se s problemima i sa slabostima
Europe, sa željom da ih prevladamo iskoristivši proširenje kao
poticaj za novi projekt koji se oslanja na nove ustanove.
Nakon mira, nakon eura, eto nove utopije Europi: poticati zamisao o
novoj svjetskoj uljudbi. To je moguće bude li opet političke volje i
napusti li europska ljevica kratkoročnu politiku i utvrdi bolji
program", piše Elisabeth Guigou, bivša ministrica pravosuđa i
zastupnica Socijalističke stranke iz okruga Seine-Saint-Denis.
RUSIJA
RIA NOVOSTI
21. X. 2002.
Pax Americana
O opasnosti od namjere Amerike da čini "što ona želi" više nego
uvjerljivo svjedoče događaji na Balkanu. Težeći, da svim
sredstvima uklone s jugoslavenske političke scene Slobodana
Miloševića - zakonitog šefa suverene države, SAD su bez
sankcioniranja UN, pod izgovorom takozvane "humanitarne
intervencije" inicirale vojnu akciju NATO-a protiv Beograda.
Washington je postigao svoje - Milošević se našao u zatvoru u Haagu,
a Amerikanci sada grade na Kosovu već treću vojnu bazu, zaključuje
komentator Ria Novosti.
U sljedećim danima na razmatranje VS UN-a trebala bi biti
prezentirana konačna verzija nacrta rezolucije o Iraku, koju su
usuglasile članice Vijeća sigurnosti. Nakon višednevnih debata iza
zatvorenih vrata, koju je vodilo pet stalnih članica Vijeća
sigurnosti s pravom veta (Rusija, SAD, Kina, Francuska i Velika
Britanija), Amerikanci su pristali da iz svog nacrta rezolucije o
Iraku, predloženog Vijeću sigurnosti, isključe odrednicu "o
automatskoj primjeni sile" protiv Bagdada. Sjedinjene Države bile
su prisiljene pristati na taj korak nakon što su protiv prvobitnog
nacrta rezolucije, koji su one predložile, žestoko istupile
delegacije 70 država iz Azije, Latinske Amerike, Afrike i
bliskoistočne regije.
Po mišljenju mnogih međunarodnih promatrača, za osnovu rezolucije
najvjerojatnije će se uzeti prijedlog Francuske, koji isključuje
bezuvjetnu primjenu sile protiv Iraka i dovodi u zavisnost početak
operacije od rezultata rada međunarodnih inspektora u Iraku.
Međutim, da li sadašnje povlačenje Sjedinjenih Država u UN znaci da
će one odustati i od nanošenja udara po Bagdadu? Najvjerojatnije,
ne. U svakom slučaju, državni tajnik SAD Colin Powell već je
izjavio, da Sjedinjenim Državama nisu potrebne nikakve dodatne
dozvole i one su spremne djelovati u okvirima ovlaštenja koje je
predsjednik Bush dobio od oba doma Kongresa. A zasada Amerikanci
planski povećavaju svoje snage u regiji Perzijskog zaljeva,
pripremaju locirane ovdje svoje baze za razmještanje dodatnih
desetina tisuća vojnika. Osim toga, do početka naredne godine
Washington namjerava dislocirati u regiji Zaljeva šest grupa
nosača zrakoplova svojih vojno-pomorskih snaga, koji će
raspolagati s 250 zrakoplova i 2 tisuće krstarećih raketa
"Tomahawk".
Sadašnja žestoka konfrontacija u UN između SAD i velike većine
država koje ulaze u sastav ove organizacije teško se može
kvalificirati kao slučajna. I nije stvar samo u Iraku. Razlozi za
takvu konfrontaciju su kudikamo širi i imaju globalni i
principijelni karakter. Radi se o odsustvu želje svjetske
zajednice da se i dalje miri s rastućim pretenzijama Amerike na
uspostavljanje svoje svjetske dominacije, na pravo da samostalno
određuje pravila igre na međunarodnoj sceni, odnosno, da gradi
svjetski poredak po modelu "Pax Americana". (...)
O opasnosti od namjere Amerike da čini "što ona želi" više nego
uvjerljivo svjedoče događaji na Balkanu. Težeći, da svim
sredstvima uklone s jugoslavenske političke scene Slobodana
Miloševića - zakonitog šefa suverene države, SAD su bez
sankcioniranja UN, pod izgovorom takozvane "humanitarne
intervencije" inicirale vojnu akciju NATO protiv Beograda.
Washington je postigao svoje - Milošević se našao u zatvoru u Haagu,
a Amerikanci sada grade na Kosovu već treću vojnu bazu. Nasamarena
je ostala Europa, koja je na "poklon" od SAD dobila žarište
albanskog nacionalizma i mostobran za albansku narkomafiju na
Kosovu. Sada "spašeni" od Sjedinjenih Država "bijedni i
ugnjetavani" Kosovari otvoreno izjavljuju o planovima za istupanje
Kosova iz sastava Jugoslavije i stvaranju takozvane "Velike
Albanije". Očigledno da će se u slučaju realizacije sličnih namjera
Europa suočiti s potpunom destabilizacijom ne samo na Balkanu, nego
i u čitavoj jugoistočnoj regiji kontinenta.
Još katastrofalnije posljedice može imati realizacija američkih
planova napada na Irak. Zato i ne čudi , što se protiv tih planova
zalažu ne samo cjelokupni arapski svijet, nesvrstane zemlje Azije,
Afrike i Latinske Amerike, Rusija, Kina i Indija, nego čak i
najbliži zapadnoevropski partneri SAD, u prvom redu Njemačka i
Francuska. Odlučno odbijanje Berlina i Pariza da podrže antiiračku
avanturu Washingtona - to je nedvosmisleni signal rastućeg umora
Europe od hegemonističkih težnji Sjedinjenih Država. Više nego
jasno to je rekao predsjednik Francuske Jacques Chirac tijekom svog
najnovijeg putovanja po zemljama Bliskog Istoka. Na konferenciji
za tisak u Egiptu francuski predsjednik je otvoreno rekao, da
Bliskom Istoku nije potreban još jedan rat, a njegovo izbjegavanje
"u interesu je i regije, i morala, i onih predstava o svjetskom
poretku po kojima je svako dostojan poštovanja svojih prava".
Događaji posljednjih mjeseci prilično su očigledno pokazali, da
Washington na svoj način interpretira neophodnost osiguranja
međunarodne sigurnosti i borbe protiv terorizma. Izgleda da je
George Bush već zaboravio svoje izjave nakon tragičnih događaja 11.
rujna prošle godine o tome, da SAD namjeravaju djelovati u tim
pravcima zajednički sa svim članicama svjetske zajednice, u
koordinaciji sa VS UN i isključivo u okvirima međunarodnog prava.
Sada, ako stvari nazovemo svojim imenom, SAD praktično pokušavaju
iskoristiti borbu protiv međunarodnog terorizma kao argument za
postizanje svojih geopolitičkih ciljeva. Upravo se to događa u
slučaju s Irakom. Pri tom, izgleda, Washington ne zbunjuje
očigledna činjenica, da će neizbježna posljedica napada SAD na
Bagdad biti i rušenje antiterorističke koalicije. Očigledno je i
to, da Amerika nije u stanju samostalno efikasno suprotstaviti se
međunarodnom terorizmu. Isto kao ni drugim izazovima međunarodne
sigurnosti - nadnacionalnom organiziranom kriminalu, širenju
narkotika, švercu oružja, separatizmu i religioznom ekstremizmu.
To praktično nije moguće bez sudjelovanja ne samo vodećih
zapadnoevropskih država, već i Rusije, Kine, Indije i čitavog niza
najrazvijenijih zemalja. Međutim, efikasna suradnja s njima moguća
je samo u slučaju, ako Sjedinjene Države odustanu od svojih
pretenzija na svjetsku hegemoniju i odustanu od vođenja iluzorne
politike a la "Pax Americana".
NEZAVISIMAJA GAZETA
24. 10. 2002.
Kijev s Gruzijom protiv Rusije
Vanjska politika Ukrajine dospjela na razinu boljih zapadnih
razrada, piše Tatjana Ivženko
Uskoro bi Ukrajina mogla isporučiti Gruziji novije raketna
postrojenja za pojačavanje gruzijskoga sustava protuzračne obrane
(PZO), što omogućava Gruziji da skida ruske zrakoplove kad se
pojavi mogućnost optužbe za ugrožavanje zračnoga prostora. To se
doznalo nakon posjeta Kijevu zamjenika načelnika državne
sigurnosti Gruzije Tedoa Džaparidzea, ali informacija nije
službeno potvrđena. Predstavnici ukrajinskog Ministarstva obrane
kažu kako vlada nije potpisala dokumente o 'pratnji postrojenja',
ali nisu isključili da se takav dokument priprema. 'Naš je udjel
malen: kažu li - prodat ćemo', izjasnio se jedan predstavnik
ministarstva. 'Ali uporno interesiranje ruske strane za ta pitanja
može jamčiti da će vlada pozorno i dugo proučavati svaki zarez u
narudžbi. Moguće je da se dokument pripremi s dana na dan'.
A veleposlanik Gruzije u Ukrajini i Moldaviji Grigol Katamadze
potvrđuje: 'Gruzija i Ukrajina kane razvijati suradnju u sferi PZO-
a'. 'Gruziju su posjećivali ukrajinski stručnjaci, radeći na
dugoročnom programu uspostave protuzračne obrane za gruzijski
glavni grad, a zatim i na razini čitave zemlje. U svibnju je
predsjednik Ševardnadze izdao posebnu uredbu o početku realizacije
tog programa', izjavio je Katamadze.
Ukrajinski stručnjaci podsjećaju da je prošle godine također
potpisan dokument o kijevskoj pomoći Tbilisiju u pojačanju
protuzračne obrane, ali je narušavanje rusko-gruzijskih odnosa
zakočilo taj dokument. Sergej Zgurec iz kijevskog Centra za vojna
pitanja kaže da se 'Gruzija 2001. zadužila kod Ukrajine za 2,5
milijuna dolara po programu vojne suradnje, ali cijena raketnih
kompleksa o kojima je riječ veća je za red veličine. Tajnost je
dakle logična u tim pitanjima budući da će kompleksi silno pojačati
obrambenu spremnost Gruzije. Oni će se rabiti protiv zrakoplova bez
prepoznatljivih oznaka. A Rusiju ta činjenica mora ljutiti. Iako je
ipak riječ o posve legalnom poslu...'
Crtači novog neočekivanog zaokreta u ukrajinskoj vanjskoj politici
očito se služe okolnošću da se službeni Kijev opet priklanja
Zapadu. Radi se o tome da je za Leonida Kučmu, sumnjivca pred
Amerikancima za navodnu nezakonitu prodaju oružja Iranu i Iraku,
veoma važno zateći se na predstojećem summitu NATO-a u Pragu. Za
njega bi pojavak na summitu značio javno opravdanje. A da je i SAD
spreman pružiti ruku Kijevu svjedoči i rezultat posjeta
ukrajinskog državnog odvjetnika Piskuna Washingtonu. Po navodima
tiska, Amerikanci su obećali zaustaviti optuživanje ukrajinskog
predsjednika pod uvjetom da Ukrajina postane poslušnija i
govorljivija kad su u pitanju 'obrambene tajne'. Očito se Kijev
odlučio pokoriti čim je Leonid Kučma požurio oglasiti
zainteresiranom dijelu svjetskog mnijenja da je 'Ukrajina uporna
na kursu integracija s NATO-om i europskim strukturama'. A Rusija
više ne kotira kod tog ljubimca zapadne publike, koji joj gleda u
oči kako je donedavno gledao Rusiji. Kako se kaže, u politici uvijek
ima mjesta trgovini".
KOMMERSANT
24. 10. 2002.
Državna Duma zabranila terorizam u medijima
"Državna Duma je sinoć prihvatila izmjene u drugom čitanju zakona
'O sredstvima javnog informiranja' i 'O borbi s terorizmom'.
Novosti u zakonima zabranjuju medijima da šire ikakve informacije o
tijeku protuterorističkih operacija i objavljuju izjave
terorista, piše Sjuzana Farizova.
Zagovornici zakona drže da nove postavke 'naprosto discipliniraju
medije', a protivnici su nazvali dokumente 'još jednim dokazom
pritiska vlasti'. Iako se pri prvome čitanju tražilo razrađivanje
pojma terorizam, toga nema ni u drugome prijedlogu. Ako
Ministarstvo tiska tri puta u godini opomene neke novine u slučaju
kršenja zakona, poslije toga ima pravo tražiti sudsku zabranu toga
medija.
Sinoć je u posebnim okolnostima i uz nazočnost ministra pravosuđa
Jurija Čajke i državnog odvjetnika Vladimira Ustinova zakon
prihvaćen u rekordnom roku od sedam minuta i bez i jednog amandmana.
PO zakonu se zabranjuje svim medijima, pa i internetskim,
'otkrivanje tehničkih načina i taktike ponašanja u
protuterorističkim operacijama'. Također mediji ne smiju
objavljivati informacije koje bi služile 'promidžbi i opravdanju
ekstremističke djelatnosti, kao i izjave osoba koje se
suprotstavljaju provedbi protuterorističkih operacija'. Također
se zabranjuje i objavljivanje podataka o nositeljima i pomagačima
protuterorističkih akcija, bez njihove suglasnosti'. Ali se ni u
jednom stavku ne objašnjava što bi to bila promidžba ili opravdanje
ekstremističke djelatnosti niti što bi bile 'izjave usmjerene na
sprečavanje provedbe proturorističkih operacija'.
Vođa parlamentarne skupine 'Narodni zastupnik' Gennadij Rajkov
objašnjava da 'protuteroristička operacija ne potpada pod zakon u
kojemu se problematiziraju samo tajne operacije'. Ali se zato ne
smije na primjer objaviti interview s Aslanom Mashadovom ili
Šamilom Basajevom, vođama čečenske pobune. Ali se smije objaviti
njihova fotografije s potpisom: Traži ih državno odvjetništvo, jer
se tako pomaže državnim tijelima. Zastupnik Vjačeslav Volodin
jednostavno kaže: 'Zakon disciplinira medije'. A predstavnik
predsjednika u Dumi Aleksandar Kotenkov kaže: 'Objektivno
izvještavanje je jedno, a ustupanje etera teroristu - nešto posve
drugo. Zakon to jasno razdvaja pa smo njime zadovoljni'.
A tko će to baviti razdvajanjem toga dvoga, predstavnik Kotenkov
nije objasnio. Zato su protivnici zakona u našoj redakciji iznijeli
svoju zabrinutost perspektivom primjene zakona u praksi. Komunisti
ističu da je državni odvjetnik kazao kako će se tek osnovati odbor
koji će tumačiti gdje svršava promidžba, a gdje počinje terorizam
ili ekstremizam. Zapravo, tvrdi komunist Sergej Rešuljski, državno
odvjetništvo ili predsjednik mogu odlučivati o sudbini našeg
lista. Predstavnikom bloka 'Jabloko' Sergej Ivanenko kaže. 'U
zakonu je pojam terorizma vrlo zamućen. Osim toga je apsurdna
zabrana citiranja izjava terorista. Takva je situacija bila i sa
Zakonom o sprečavanju političkoga ekstremizma. koji se može
primijeniti i za borbu s ekstremizmom ali i kao pritisak na
medije".
VELIKA BRITANIJA
THE TIMES
24. X. 2002.
Romano je bio u pravu, ali glavni problem je valuta
"Hrabar. Iskren. Realan. Romano 'mortadela' Prodi iznenada je
postao glavni junak velikih rasipnika eurozone. Zgužvani
predsjednik Europskog povjerenstva smatran je slabim, impulsivnim
i nesposobnim od prvog dana kada je zakoračio u Bruxelles. A sada mu
je glava na panju, i to sve zbog jedne rečenice: 'Pakt o stabilnosti
je glup, kao i sve druge odluke koje su rigidne.'
Nije teško shvatiti zbog čega. Pogodio je u najosjetljivije mjesto.
Na zaprepaštenje 'najuzornijih' članica eurozone, Prodi je oduzeo
vjerodostojnost Paktu. Sada su kazne za zemlje koje prekoračuju
ograničenja iznesena u Paktu mrtvo slovo na papiru.
Pravila treba korigirati. Osmislila ih je Njemačka kako bi se
spriječilo neke zemlje da potiču inflaciju i kamate koje bi trpjele
sve uzemlje EU-a. No destruktivno rigidna deficitarna i
proračunska pravila, koja tjeraju vlade koje su prekomjerno
trošile da stežu pojas čak i usred recesije, intenzivirala su krizu
najvećih gospodarstava eurozone a prijete gurnuti Njemačku u
deflacijsku krizu sličnu onoj u Japanu, uz katastrofalne
posljedice.
Ovo je pakt koji je morao početi 'pucati po šavovima' u trenutku
krize- čak i u povoljnim razdobljima, njegova vjerodostojnost je
bila ugrožena zbog herojskih proračunskih vratolomija kojima su
vlade počele pribjegavati kako bi se tehnički pridržavale Pakta.
Portugal je probio limit prošle godine, Njemačka to čini sada a
Francuska se upravo odrekla pravila. Tako je Prodijeva 'hrabra'
izjava razgalila i srca u Italiji, koja nosi teret brojnih dugova, i
u kojoj sada vlada prava panika zbog proračuna za 2003. godinu. Isto
je i u Njemačkoj, korpulentnom i sporom gospodarstvu eurozone, čiji
se političari to ne usuđuju otvoreno kazati u javnosti.
Ipak, nije svugdje tako. Finski ministar financija kazao je kako je
'jedino što je glupo- Prodijeva opaska.' Slažem se. Ne stoga što je
napao Pakt o stabilnosti- na što je mislio Finac. Niti zbog onoga
što je nakon svega Prodi kazao u Europskom Parlamentu- kako je on
'predani branitelj duha' pakta. Niti zbog toga što je njegov pravi
cilj širiti Bruxelleski imperij putem 'jedinstvene gospodarske
vlade' eurozone. Nego stoga što je glupo, čak i opasno, implicirati
kako je sve što je euru potrebno tek packa jednoj od grešaka te
valute.
Pretpostavimo da se pakt može preoblikovati po željama Gordona
Browna i preimenovati u 'Zlatno pravilo Europe'. Nestali bi
godišnji ciljevi, u korist ocjenjivanja učinkovitosti u čitavom
gospodarskom ciklusu. Prihvaćena bi bila i izuzeća koja bi vladama
omogućila da tvrde kako se prekoračenja limita u deficitu ne
računaju jer se radi o 'ulaganjima', tom prikladno elastičnom
konceptu.
Pretpostavimo, što nije vjerojatno, da se ovo može ostvariti
istovremeno sprječavajući 'švercanje' zemalja koje bi
iskorištavale ovu novu 'fleksibilnost'. Pretpostavimo, konačno,
da se ispuni san Ministarstva financija Velike Britanije i da
Europska središnja banka prihvati njen model srednjoročnih
inflacijskih ciljeva.
Simptomi bi bili ublaženi, ali bi glavni problem opstao. Njegov je
korijenski razlog taj da je jedinstvena valuta EU-a okrenula
povijest naglavačke. Novac koji ljudi koriste uvijek je, do sada,
odražavao realnu političku moć; rubalj je nestao zajedno sa
Sovjetskim savezom. No, monetarna unija u EU je stigla prije
političke unije, u sklopu proračunatih napora da se ubrza njeno
stvaranje.
Stanovnici 12 odvojenih zemalja koje imaju odvojena gospodarstva
moraju se snalaziti kako znaju i umiju s jedinstvenom stopom kamata
koje nikako ne mogu odgovarati svima. Uz sve to, nametnuta su im i
rigidna fiskalna ograničenja. U SAD-u postoje mehanizmi
ublažavanja šoka federalne potrošnje. U eurozoni toga nema.
Francuski ministar financija za Pakt je kazao kako 'je premalen za
neke, prevelik za druge a pravo mučenje za sve', no besmisleno je
kriviti sam Pakt kada je problem širi.
Nelagoda ove prisilne kohabitacije ne ujedinjuje Europu,
razjedinjuje ju. Stvar koja je zaista 'glupa' sam je euro", piše
Rosemary Righter.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
24. X. 2002.
'Opasno za cijelu Europu'
"Na sastanku na vrhu u Bruxellesu po srijedi su milijarde i milijuni
- milijarde eura i milijuni ljudi. Ako se stare zemlje EU-a ne
dogovore u sporu oko novca za europske seljake, možda će 75 milijuna
građana u deset zemalja morati na pristup uniji čekati dulje nego
što je planirano. Zapravo bi novi trebali dobiti ulaznicu u
prosincu na vrhu u Kopenhagenu. Mogli bi je iskoristiti 2004.
godine - poslije nacionalnih referenduma o pristupu u zemljama
kandidatima i glasovanja u parlamentima starih zemalja. No bez
dogovora o novcu neće se pisati povijest. 'Bilo bi paradoksalno da
su zemlje kandidati koje je Bruxelles toliko tjerao, pravodobno
spremne za pristup, ali ne i EU za njihov prijam', upozorava poljski
ministar vanjskih poslova Wlodzimierz Cimoszevicz.
Još je jasniji češki predsjednik Vaclav Havel: 'Ako se veliko
proširenje odgodi za više godina, tada bi to bilo vrlo opasno za
cijelu Europu.' Da se u tom slučaju boji jačanja nacionalista i
populista. I Povjerenstvo EU-a bori se protiv odugovlačenja: 'Da bi
integracija u punom opsegu koristila budućim kao i sadašnjim
zemljama članicama, moramo se pridržavati predviđenog razdoblja
proširenja - bez odbitaka u kakvoći procesa prijama', zatražilo je
prije dva tjedna u strategijskom dokumentu. To je bio i apel Ircima
da blagoslove ugovor iz Nice.
Od uspjeha na irskom referendumu, sudbina proširenja više nije u
rukama malog otočnog naroda nego u rukama šefova država i vlada EU-
a. Oni bi sada u Bruxellesu trebali odlučiti o 'financijskom paketu
koji će stvoriti pošteno izjednačenje između prava i obveza
članova', zatražilo je deset ministara vanjskih poslova zemalja
kandidata u utorak na susretu u Pragu. No ponajprije: novi članovi
bi poslije pristupa morali financijski bolje stajati nego ranije -
zbog predstojećih referenduma u zemljama kandidatima, razumljiv
zahtjev", drži komentator lista Daniel Broessler.
DPA *
24. X. 2002.
Čečeni su vratili rat u Moskvu
"Otmica u jednoj moskovskoj koncertnoj dvorani brutalno je
podsjetila ljude u Rusiji na gotovo zaboravljeni rat u njihovoj
zemlji. U otpadničkoj kavkaskoj republici Čečeniji ruska se vojska
već više od tri godine bez vidljivog uspjeha bori s raspršenim
pobunjeničkim postrojbama. Teško naoružani pobunjenici vratili su
sada rat u Moskvu.
Građani Moskve smućeno reagiraju na zbivanja u vlastitom gradu.
'Kako deseci čečenskih pobunjenika mogu jednostavno prošetati
Moskvom i nesmetano zauzeti jednu koncertnu dvoranu', pitaju se
obični ljudi. Već godinama moskovska policija provodi ozloglašene
racije, usmjerene protiv ljudi 'kavkaskog izgleda'. No, u
aktualnom je slučaju država zakazala.
Sjećanja na bombaške napade u jesen 1999. g. nisu osvježena samo u
glavnom gradu Moskvi. Naime, u okviru tih napada nepoznate su osobe
digle u zrak nekoliko stambenih zgrada u nekoliko ruskih gradova,
pri čemu je stradalo nekoliko stotina njihovih stanovnika. Vlasti
su tada najavle da će brzo otkriti počinitelje u krugovima
čečenskih pobunjenika. No, navodni krivci još nisu uhvaćeni.
Takozvani drugi rat u Čečeniji, 1500 kilometara južno od Moskve,
ostavlja svoj krvavi trag od 1999. g. Bilanca proteklih godina
upravo je porazna. U kavkaskim su brdima stradali deseci tisuća
ljudi. Umiranje se nastavlja nesmanjenim intenzitetom. Po
izvješćima organizacija za ljudska prava u Čečeniji svakog mjeseca
život izgubi između 50 i 80 civila.
Zapadni stručnjaci drže da rat u Čečeniji nije moguće dobiti.
Pobunjenici su se već odavno povukli u brda te sada vode partizanski
rat u vidu napada i prepada iz zasjede. U kolovozu ove godine
pripadnici neregularnih postrojbi oborili su u neposrednoj blizini
uporišta Čankala jedan ruski transportni helikopter. Tom prilikom
stradalo je 118 vojnika.
Kada je riječ o čečenskom pitanju, predsjednik Vladimir Putin je
neumoljiv. Pobunjenike smatra teroristima s kojima se ne smije
pregovarati. Jedino je rješenje po njemu kapitulacija pobunjenika.
Pritom valja napomenuti da kritičari već dugo predbacuju Kremlju da
zatvara oči pred nasilnim režimom ruske vojske na Kavkazu. Čečenski
civili neprekidno pričaju o 'akcijama čišćenja' u okviru kojih
vojnici pročešljavaju sela, odvode ljude i kasnije ih puštaju na
slobodu samo u zamjenu za otkupninu.
Neke skupine pobunjenika, povezane s međunarodnim islamističkim
terorističkim skupinama, izazivaju podjednak strah u vlastitoj
bazi u tom planinskom području. Pripadnici neregularnih postrojbi
ubijaju svoju braću po vjeri koju sumnjiče za kolaboraciju s
Rusima.
Kremlj torpedira napore pojedinih ruskih političara, usmjerene na
obnovu mirovnih pregovora. Putim smatra čečenske pobunjenike
sastavnim dijelom globalne mreže međunarodnih terorista kakav je
Osama bin Laden i organizacije Al Qa'ida.
Liberali političari smatraju pak da sama Rusija snosi odgovornost
ZA krvavi sukob u Čečeniji. Od ulaska ruske vojske na Kavkaz u 19.
stoljeću generacije Rusa i Čečenaca bile su prožete međusobnom
mržnjom. Moskovska otmica zatire nadu u mir na osjetljivom južnom
boku Rusije", zaključuje Stefan Voss.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
24. X. 2002.
Prljavi poslovi
"Jugoslavenska vlada brzo je reagirala - otpuštanje zamjenika
ministra obrane Ivana Đokića i odredba o istrazi ispravne su
reakcije na optužbe o ilegalnom izvozu oružja u Irak. Političari u
Beogradu jako dobro znaju da ne smiju prljavim poslovima
upropastiti dobre odnose sa Sjedinjenim Državama. No, to nije
dovoljno samo po sebi. Treba rasvijetliti makinacije nekadašnjih
državnih poduzeća čije se strukture nisu puno promijenile nakon
završetka Miloševićeve ere. Stari kontakti nisu prekinuti baš kao
ni neprozirne veze koje vode do politike i vojske ali i preko
granice do republike bosanskih Srba - kao da velikog političkog
preokreta nije ni bilo.
Primjerice, srpski ministar unutrašnjih poslova Dušan Mihajlović
predstavlja se u lošem svjetlu kada tvrdi da je razdijelio
priopćenje - otisnuto na papiru sa zaglavljem ministarstva - da kao
predsjedatelj nadzornog odbora Jugoimporta nije znao za ilegalnu
prodaju oružja. Već ta dvostruka funkcija sama po sebi pokazuje da u
postmiloševićevskoj Srbiji nije istinski prevladala ideja da
političke dužnosti valja odvojiti od onih u privredi. Sve dok
Srbija bude tako brljala, trgovina s Irakom ostat će tek jedan u
nizu skandala. Već se dugo postavlja pitanje zašto su dobri odnosi
ultranacionalista Vojislava Šešelja s Irakom tako slabo
rasvijetljeni. U pozadini zbivanja u Srbiji još uvijek operira
previše sumnjivih likova koji znaju da im državna kontrola ništa ne
može ili su još i danas pod zaštitom moćnika", zaključuje Gemma
Poerzgen.
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
18. X. 2002.
Vojska nastala u ratu
"Zbog tvrdoglavosti sijedog generala i popuštanja
socijaldemokratske vlade pritisku iz nacionalističkih redova,
Hrvatskoj na putu u NATO prijeti osjetan nazadak. Ako će vlada
predsjednika Račana i dalje odbijati izručenje bivšeg hrvatskog
šefa glavnoga stožera Janka Bobetka Međunarodnom sudu za ratne
zločine u Haagu, to bi po mišljenju zapadnih diplomata moglo imati
vrlo neugodnih posljedica po ambicije Zagreba. No među vodećim se
hrvatskim političarima do sada samo predsjednik Mesić bez ako i ali
očitovao za pridržavanje obveza prema sudu.
Hrvatska se, zaklinjao se nekoć predsjednik Tuđman, isključivo
usmjerava na NATO i EU i ni u kojim okolnostima neće sudjelovati u
nekim novim gospodarskim ili političkim udruživanjima sa zemljama
Balkana. Ali na kraju je baš u Tuđmanovoj eri promicana hrvatska
ekskluzivnost odvela u izolaciju. U Bruxellesu su se vrata otvorila
tek nakon Tuđmanove smrti i izbora u siječnju 2000. Novo političko
vodstvo uvidjelo je da Hrvatska Europi nije korisna kao 'bedem'
protiv pravoslavlja i islama, nego kao partner koji može
pridonijeti stabilizaciji jugoistočne Europe.
Predsjednik Mesić i Račanova vlada željeli su da se Hrvatsku sa
zapadnog stajališta više ne gleda kao na dio problema nego kao na
dio rješenja. Prevladavanje 'neproduktivnog i štetnog
egocentrizma', kojeg je Mesić obilježio kao karakteristiku
Tuđmanove ere, pretpostavljao je novo razumijevanje odnosa prema
susjedima, osobito s Bosnom i Hercegovinom s kojom je trebalo
postupati kao s ravnopravnim i suverenim partnerom. Osim toga je
morala prestati potpora hrvatskim nacionalistima u Bosni i
Hercegovini. Nova se vlada osim toga očitovala za povratak
izbjeglica, Srba iz Hrvatske također, kao i Hrvata iz Bosne i
Hercegovine. I napokon je Zagreb počeo i s izručivanjem vjerojatnih
ratnih zločinaca u Haag. Sve te mjere dovele su nacionalnu oporbu u
bijes a veteranske udruge na ulicu, no ponajprije su otvorile put u
transatlantsku zajednicu.
I to vrlo brzo. Još za svojeg prvog posjeta NATO-ovom glavnom
tajniku Robertsonu u Bruxellesu, mjesec dana nakon izbora,
predsjednik vlade Račan dao je zahtjev za pristup svoje zemlje
'Partnerstvu za mir' u koji je primljena u svibnju 2000. U svibnju
prošle godine Hrvatska se u Bratislavi priključila kandidatima za
NATO tako zvane 'Vilniuske skupine' koja se sastoji od Slovačke,
Slovenije, Bugarske, Rumunjske, Makedonije, Albanije, Estonije,
Letonije i Litve. Osim Albanije, Makedonije i Hrvatske, sve bi
zemlje trebale biti primljene u NATO na praškom vrhu u studenom.
Hrvatska je u svibnju ove godine na NATO-ovom vrhu u Reykjaviku
integrirana u akcijski plan za članstvo (MAP) koji bi trebao
omogućiti brzo približavanje NATO-ovim standardima u politici,
gospodarstvu i obrani. Budući da ostvarenje tog akcijskog plana
zahtijeva najmanje tri godine, Hrvatska bi mogla pristupiti savezu
najranije 2005. Ispitivanja mišljenja ukazuju da se strah Hrvata od
ugroze od strane susjeda znatno umanjio. S novim jugoslavenskim
vodstvom održavaju uglavnom trijezno i sadržajno ophođenje. Zbog
dubokog raskola unutar hrvatskoga društva koji je nasljeđe
Tuđmanove ere, isprepletenost nacionalne oporbe i veteranskih
udruga rata za neovisnost s hrvatskim nacionalistima u Bosni i
Hercegovini, najopasnija je prijetnja zemlji. Destabilizacija u
Bosni i Hercegovini mogla bi prijeći na Hrvatsku.
Hrvatska je jedina među zemljama kandidatima koja je devedesetih
godina vodila dva rata i s tim u skladu raspolaže s iskusnim
oružanim snagama. Proces prilagodbe vojske nastale u ratu uvjetima
mira ipak još nipošto nije svršen. Tomu pripadaju parlamentarni
nadzor nad oružanim snagama, drastično smanjenje osoblja i
ukidanje povlastica. Ministrica obrane Željka Antunović mora
otpustiti tisuće pripadnika vojske i službenika ministarstva, među
njima i mnoge časnike koji su zemlju branili od srpske agresije. Pod
Tuđmanom je vojska bila beskrupulozno ispolitizirana. Jedna od
najtežih zadaća sastoji se u tomu da se depolitizira umjesto da se
politički iznova polarizira.
Na reformi vojske i daljnjoj suradnji s haaškim sudom pokazat će se
koliko je zapravo jaka Račanova vlada koju u hrvatskim medijima
zbog dominantne uloge socijaldemokratske vladine stranke ponekad
već nazivaju 'poluatoritarnom'. Jer kao i u drugim
postkomunstičkim zemljama, i u Hrvatskoj vrijedi da prihvaćanje
programa reforme od strane parlamenta još ni izdaleka ne znači da će
se odgovarajuće mjere i ostvariti. Državni se aparat do sada
pokazao vrlo otpornim na reforme. Birokratizam, nedjelotvornost,
korupcija i samovolja, ponajprije u pravosuđu, zajedno s
političkom kulturom klijentelizma, najveći su kameni spoticanja
koji Hrvatima ometaju put u Europu", zaključuje Karl-Peter
Schwarz.
AUSTRIJA
APA *
24. X. 2002.
Madrid blokira proširenje EU zbog proizvodnje automobila tipa Seat
u Bratislavi
"Nakon pristanka Iraca na sporazum iz Nizze na redu je ispitivanje
čvrstoće samih temelja europske zajednice: financijski i
gospodarsko-politički rizici proširenja EU. Spor oko poreza i
prednosti vezanih za lociranje proizvodnih pogona u određene
zemlje već se rasplamsao punom snagom. Odredbe o iznimkama u
poreznim obvezama u nekoliko istočnih kandidata za pristup EU ne
sviđaju se nekim članicama EU. Austrija nije spremna tolerirati
potporu češke države bankama koje su se našle u krizi a Nizozemska
zahtijeva brzo smanjenje subvencije za češku industriju čelika.
Za riječ se u međuvremenu javila i Španjolska. Početkom ovog tjedna
ta je sredozemna zemlja u Vijeću ministara EU zaprijetila da će
torpedirati zaključivanje poglavlja o tržišnom natjecanju bude li
slovačka vlada i dalje odobravala porezne povlastice tvornici
Volkswagena u Bratislavi. Čini se da Španjolska gubi živce,
suočavajući se s mogućim premještajem nekih velikih poduzeća s
Iberijskog poluotoka u buduće članice EU.
Kada je Volkswagenovo kćerinsko poduzeće Seat prije dva tjedna
najavilo da namjerava premjestiti oko 10 posto proizvodnje modela
Ibiza iz Barcelone u Bratislavu, u Madridu su zazvonila zvona na
uzbunu. Čini se da je španjolski premijer Jose Maria Aznar prvi puta
na vlastitoj koži iskusio mogućnost da se njegova zemlja nađe među
gubitnicima u procesu proširenja. U Madridu strahuju da bi Seat u
Slovačkoj još do kraja 2008. g. mogao od države dobiti povrat oko 30
posto troškova ulaganja.
Zato Španjolska sada zahtijeva od Povjerenstva EU da potakne
Slovačku na ukidanje subvencija za Seatovu tvornicu u Bratislavi
prije 2008. g. i na poštivanje zakonskog limita od četiri do osam
posto mogućeg povrata ulaganja za VW. Ta bi granica trebala po
mišljenju Španjolaca vrijediti i za buduće druge ulagače u
Slovačkoj kako se stare članice EU ne bi morale nositi i s dodatnim
nedostacima kada su u pitanju državni poticaji za ulaganja. Dok ti
zahtjevi ne budu prihvaćeni, Španjolska će blokirati aktualne
pregovore sa zemljama-kandidatima o uvjetima tržišnog
natjecanja.
Španjolskom koja je nekada uživala status zemlje jeftine
proizvodnje danas kruži bauk egzodusa poduzeća na istok. Uz
ukidanje blagotvornih financijskih injekcija iz Bruxellesa, koje
će sada biti preusmjerene na zemlje-kandidate za pristup,
Španjolsku bi mogle napustiti i mnoge inozemne tvrtke i ubuduće
nastaviti s radom u istočnoeuropskim zemljama s povoljnijim
uvjetima za proizvodnju. Nekadašnje zemlje Istočnog bloka
odobravaju krupnim inozemnim ulagačima opsežne porezne povlastice
već od početka devedesetih godina. Jedna od njih jest i 100-
postotno oslobađanje od poreza na prihode pravnih službi u
razdoblju od deset godina, kojim se najviše koristi automobilska i
industrija čelika.
Povjerenstvo EU već je najavilo da će u navedenom sporu Španjolske i
Slovačke tragati za prihvatljivijim rješenjem za Španjolsku ali je
istodobno upozorilo španjolske diplomate u EU da vlada u Madridu
mora razgovarati i s Volkswagenom, budući da je taj koncern iznudio
od Slovačke navedene uvjete prije no što je smjestio svoj pogon u
toj zemlji. Zato će se španjolski ministar za tehnologiju i znanost
Josep Pique 12. studenog u Wolfsburgu sastati s predsjedateljem
upravnog odbora VW Berndom Pischetsriederom", napominje novinar na
kraju priloga.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. X. 2002.
Europljani bi trebali kazati 'da' Rumsfeldu
"NATO bi trebao prihvatiti Reakcijske snage, koje Washington
predlaže kao sredstvo za zatvaranje jaza u vojnoj spremnosti između
SAD-a i Europe. Reakcijske snage bi pomogle i u prilagodbi vojska
novim misijama i stvaranju jedinstvenijeg europskog glasa za
donošenje odluka unutar saveza.
Neki Europljani se opiru ovom konceptu, strahujući da će potkopati
europske Snage za brzo djelovanje, koje su u osnivanju. Ipak, ako se
Europljani ne slože u pogledu ovih novih snaga NATO-a, praški
summit u studenom mogao bi biti neuspješan, a Amerikanci bi bili još
skloniji unilateralnim umjesto koalicijskim operacijama. Državni
tajnik, Donald Rumsfeld, predložio je osnivanje Reakcijskih snaga
NATO-a na rujanskom sastanku ministara u Varšavi, u nastojanju da
savez razvije sposobnost provođenja hitnih operacija rješavanja
kriza u udaljenim zemljama.
Prema prijedlogu SAD-a snage, relativno malog opsega ali veoma
učinkovite, brojile bi ukupno 21.000 vojnika za kopnene, pomorske i
zračne operacije, i bile bi spremne za odlazak na bojište u roku od
tjedan dana. Bile bi sposobne za neprekidno provođenje operacija do
mjesec dana. Sjedinjene Države predviđaju da će snage biti spremne
za djelovanje do 2006. godine.
Nove snage nadovezale bi se na postojeće programe i inicijative
NATO-a u organiziranju ovog rotacijskog sistema novačenja
vojnika(...). U novim snagama sudjelovali bi i vojnici koji su već
određeni za NATO-ove operacije. Inicijative za jačanje obrambenih
sposobnosti koje su u tijeku bile bi usmjerene i na ustroj ovih
snaga. Što je najvažnije, europski i vojnici SAD-a bili bi obučeni
zajedno(...).
Ukupni napori za ustroj Reakcijskih snaga ne bi trebali stajati
više od oko 2 posto ukupnog europskog ulaganja u obranu.
Ovim prijedlogom, Rumsfeld je zapravo predložio podijeliti sa
saveznicima rezultate procesa vojne transformacije koji je
trenutno u tijeku u Sjedinjenim Državama. Cilj transformacije
vojske SAD-a jest iskoristiti informacijske i druge nove
tehnologije kako bi se bitke dobivale brže i uz manje žrtava. Prvi
dokazi o moći novih vojnih operacijskih koncepata koji se razvijaju
u SAD-u mogu se vidjeti u Afganistanu.
Za sada, europski saveznici nisu sudjelovali u ovom
transformacijskom procesu, a kao rezultat toga, većina je
sudjelovala u afganistanskom ratu tek u njegovim posljednjim
fazama. Bez vojne učinkovitosti, NATO ne može opstati još dugo kao
savez koji funkcionira.
Stvaranje Reakcijskih snaga NATO-a sa sposobnosti za zajedničke
ekspedicijske operacije SAD-a i Europe može suziti postojeći jaz.
Nove snage mogle bi služiti kao model za buduće transformacije
europskih vojnih snaga.
Osim toga, europski utjecaj u transatlantskim diplomatskim
odnošajima na ovaj bi način ponovno ojačao. Onima u SAD-u koji
prednost daju unilateralnoj akciji bio bi uskraćen njihov glavni
argument- da saveznici nemaju čime pridonijeti u vojnom smislu.
Dok razmatraju Rumsfeldov prijedlog, saveznici su izrazili svoju
zabrinutost u pogledu tri stvari. Prvo, vjeruju kako bi Reakcijske
snage NATO-a trebale nadopunjavati a ne natjecati se sa Snagama za
brzo djelovanje EU-a. Dvije sile imaju različite ali i
komplementarne misije. Snage NATO-a činile bi jednu petinu
europskih Snaga za brzo djelovanje. Namijenjene su sukobima
visokog intenziteta, dok su europske snage namijenjene prvenstveno
za manje zahtjevne vojne zadatke. Vojnici NATO-ovih Reakcijskih
snaga bili ujedno i vojnici već određeni za službu u NATO-u. Te
snage bile bi, u krajnjoj liniji, nacionalne snage koje bi vremenom
rotirale u različitim misijama. Kako se njihova vojna spremnost
bude poboljšavala za misiju NATO-a, poboljšat će se i za europske
Snage za brzo djelovanje. Drugo, saveznici žele jamstvo da će
Reakcijske snage biti korištene samo po nalogu Sjevernoatlantskog
vijeća, u kojem svi sudjeluju. Kako bi Reakcijske snage bile pod
združenim stožerom NATO-ovog zapovjedništva, korištenje
Reakcijskih snaga automatski zahtjeva i odobrenje Vijeća.
Treće, neki saveznici žele i jamstvo da, ako to žele, mogu odlučiti
da neće sudjelovati u nekim misijama. Sudjelovanje u reakcijskim
snagama je dobrovoljno, a broj vojnika u rotacijskim snagama koji
bi bili novačeni za misije dovoljno velik da se nadomjeste vojnici
zemlje koja želi povući svoje vojnike iz određene operacije.
Europski saveznici žele da NATO ostane relevantan. Žele ojačati
svoj utjecaj. Žele poboljšati spremnost svoje vojske i držati korak
s američkim oružanim snagama koje se transformiraju. Stvaranje
Reakcijskih snaga NATO-a način je da se počnu ostvarivati ti
ciljevi bez prevelikih troškova", pišu Hans Binnendijk, direktor
Centra za tehnologiju i Nacionalnu sigurnosnu politiku pri
Sveučilištu za nacionalnu obranu; i Richard Kugler, istaknuti član
Centra. Njihov komentar ne odražava nužno i stajališta Sveučilišta
ili američke vlade.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.