US-supersila, vlada, interevencija, krize-Politika us 19. VIII. wash.post - vanjska politika SAD-a SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST *19. VIII. 2002.Posljedice borbe oko vanjske politike"(...) Aparat SAD-a za vanjsku politiku
uvijek ima previše toga na rasporedu, jer su američki interesi i utjecaji posvuda. Čak i oni koji dižu viku na američki 'unilateralizam' obično kao prvu preporuku pri rješavanju bilo kojeg značajnog međunarodnog problema kažu: 'SAD mora ...'No opterećenje je eksponencijalno poraslo. Rat protiv terorizma iscrpljuje u svemu i uključuje naše djelovanje na područjima koja sigurno nisu naša jača strana, kao i uređivanje raznih složenih saveza. Naše se snage bore ne jednom teškom mjestu, Afganistanu, i američki nadzor nad tom zemljom je riješen.Što je još važnije, još je veći rat na rasporedu: administracija priprema planove, traži saveznike i nastoji uvjeriti američku javnost i svijet u potrebu uništenja iračkog režima Saddama Huseina.Pomažemo obuzdavati stalno nasilje u brojnim zemljama od Kolumbije do Filipina. A na Bliskom i Srednjem istoku i južnoj Aziji angažirani smo na žurnim i složenim diplomatskim naporima kako bi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST *
19. VIII. 2002.
Posljedice borbe oko vanjske politike
"(...) Aparat SAD-a za vanjsku politiku uvijek ima previše toga na
rasporedu, jer su američki interesi i utjecaji posvuda. Čak i oni
koji dižu viku na američki 'unilateralizam' obično kao prvu
preporuku pri rješavanju bilo kojeg značajnog međunarodnog
problema kažu: 'SAD mora ...'
No opterećenje je eksponencijalno poraslo. Rat protiv terorizma
iscrpljuje u svemu i uključuje naše djelovanje na područjima koja
sigurno nisu naša jača strana, kao i uređivanje raznih složenih
saveza. Naše se snage bore ne jednom teškom mjestu, Afganistanu, i
američki nadzor nad tom zemljom je riješen.
Što je još važnije, još je veći rat na rasporedu: administracija
priprema planove, traži saveznike i nastoji uvjeriti američku
javnost i svijet u potrebu uništenja iračkog režima Saddama
Huseina.
Pomažemo obuzdavati stalno nasilje u brojnim zemljama od Kolumbije
do Filipina. A na Bliskom i Srednjem istoku i južnoj Aziji
angažirani smo na žurnim i složenim diplomatskim naporima kako bi
spriječili države i prijatelje da se međusobno ne pokolju.(...)
Glavni koordinator ne samo vanjske politike, predsjednik, isto je
tako do koljena u velikim gospodarskim problemima, inozemnim i
domaćim. Suočava se s opasnošću međunarodne financijske zaraze, a u
Sjedinjenim Državama, stagnacijom i obnovljenom recesijom, te,
naravno, veliki poslovnim skandalima i padom burzovnog tržišta. On
se sa svim time mora suočiti uz pomoć gospodarskog i političkog tima
koji, s pravom ili ne, ne uživa veliko domaće i međunarodno
poštovanje. (...)
Vođenje vanjske politike SAD-a izazov je u bilo kojem vremenu.
Voditi je uz dodatne probleme koje je proizveo 11. rujan je
umjetničko djelo. Voditi je dok imaš ozbiljnih unutarnjih
problema, kao i vanjski rat, problem uvećava do golemih razmjera.
Iako je sukob mišljenja zdrav i često proizvodi bolju politiku,
ovaj je vanjskopolitički tim mučen unutarnjim ratovima.(...)
Koliko se može kazati, ovi ratovi administracije oko vanjske
politike više se bave ideologijom, time kako svijet funkcionira,
kako se s time suočiti i što se točno mora učiniti, nego
osobnostima. A razlike u glavnom timu izgleda da se protežu preko
glavnih pitanja, od Iraka do Afganistana i do Kine, od arapsko-
izraelskog pitanja do Sjeverne Koreje, od upravljanja savezom do
javne diplomacije. Naša politika na Bliskom i Srednjem istoku
izgleda da je posljednja istaknuta žrtva unutarnjih ratova.(...)
Prije 11. rujna upravljanje Georgea W. Busha vanjskom politikom ne
bi zaslužilo visoku ocjenu. On je značajno poboljšao svoju poziciju
jasnim i odlučnim stajalištem u ratu protiv terorizma i uklanjanjem
talibana i Al Qaide u Afganistanu. Godinu dana kasnije nalazi se
pred mnogo složenijim unutarnjim stanjem", piše Morton
Abramowitz.