DE-E-EU-NJEMAČKA-POLITIKA-Organizacije/savezi-Vlada-Politika NJ 18. III. WELT: SCHROEDER U BORBI ZA ZAŠTITU NJEMAČKIH NACIONALNIH INTERESA NJEMAČKADIE WELT18. III. 2002.Od summita do summita"Europa i njezini građani nikada nisu bili
tako udaljeni jedni od drugih. Grad-domaćin - bilo da je riječ o Nizzi, Goeteborgu ili najnovijem primjeru, španjolskoj Barceloni - u pravilu nalikuje tvrđavi. Ušančene iza višestrukih sigurnosnih prstenova i zaključanih vrata, vlade pregovaraju o projektima i temama koje gotovo više i nije moguće prenijeti široj javnosti.Odavno je kod kancelara Gerharda Schroedera i njegovih kolega prevladala spoznaja da je takav oblik sastanaka na vrhu zapravo zastario. Na stolu su se - uz ostale - našli i reformski prijedlozi njemačkog kancelara i njegova britanskog kolege Tonyja Blaira. Razmišljanja o reformi ubrzale su, između ostalog, i već obvezne masovne demonstracije protivnika globalizacije i njima očitovano nezadovoljstvo tim oblikom nadnacionalnog vladanja.No, temeljni je problem bitno dublji. I nakon reforme kandidacijskih struktura za pregovaračkim stolom sjede u prvom redu nacionalne vlade, koje svaki zajednički europski napredak razmatraju prvo u nacionalnom ogledalu. Gotovo se bez ikakvih
NJEMAČKA
DIE WELT
18. III. 2002.
Od summita do summita
"Europa i njezini građani nikada nisu bili tako udaljeni jedni od
drugih. Grad-domaćin - bilo da je riječ o Nizzi, Goeteborgu ili
najnovijem primjeru, španjolskoj Barceloni - u pravilu nalikuje
tvrđavi. Ušančene iza višestrukih sigurnosnih prstenova i
zaključanih vrata, vlade pregovaraju o projektima i temama koje
gotovo više i nije moguće prenijeti široj javnosti.
Odavno je kod kancelara Gerharda Schroedera i njegovih kolega
prevladala spoznaja da je takav oblik sastanaka na vrhu zapravo
zastario. Na stolu su se - uz ostale - našli i reformski prijedlozi
njemačkog kancelara i njegova britanskog kolege Tonyja Blaira.
Razmišljanja o reformi ubrzale su, između ostalog, i već obvezne
masovne demonstracije protivnika globalizacije i njima očitovano
nezadovoljstvo tim oblikom nadnacionalnog vladanja.
No, temeljni je problem bitno dublji. I nakon reforme
kandidacijskih struktura za pregovaračkim stolom sjede u prvom
redu nacionalne vlade, koje svaki zajednički europski napredak
razmatraju prvo u nacionalnom ogledalu. Gotovo se bez ikakvih
pitanja tolerira što Francuska ulaže prigovor kad god strahuje da
bi u korist EU mogla biti smanjena sredstava za poljoprivredu ili za
'javne službe' uključujući željeznicu i energetska poduzeća. (Sada
se čak otvoreno govori o imperativima u predizbornom periodu.) Isto
vrijedi i za Španjolsku čiji premijeri - bez obzira na stranačku
pripadnost - brižno paze da stalni dotok novca iz Bruxellesa nikada
ne presuši. I svakoj se britanskoj vladi tolerira otpor
koordinaciji porezne politike u okviru EU.
Što je s Njemačkom? Mnoge vlade članica EU iritirano registriraju
Schroederovo postuliranje 'zaštite njemačkih interesa'. To su novi
tonovi iz Berlina - primjerice, kada Schroeder u kontekstu
proširenja EU na istok i odgovarajućih troškove u visini nekoliko
milijardi zaključuje da je dosegnuta 'granica maksimalnog
opterećenja' njemačkog poreznog obveznika. Neki već strahuju da
Njemačka time dokončava svoju desetljećima iskušanu i uspješnu
proeuropsku politiku. Takvo je tumačenje pretjerano a djeluje čak i
groteskno. Naime, Schroeder ali i njegov ministar vanjskih poslova
Joschka Fischer formuliraju samo ono što je samo po sebi razumljivo
za ostale vlade članica EU: da je ujedinjena Europa u interesu
Njemačke ali i da Njemačka i u ujedinjenoj Europi ima i vlastite
interese. Tako nešto nema previše dodirnih točaka s Kohlovim
odnosom prema Europi, obilježenim simbolima i taktičnim obzirima.
Vjerojatno upravo ta neuobičajena nova njemačka jezgrovitost
dijelom objašnjava prestrašeno čuđenje njemačkom kancelaru.
Neosporno je da će proširenje EU na srednju i istočnu Europu
utjecati na promjenu rasporeda snaga u EU. Njemačka će kao najveća i
gospodarski najjača članica tek sada stupiti u središte EU. Po
Schroederovoj viziji Njemačka tada više neće igrati ulogu teglećeg
magarca. I to je jedan od uzroka štekanja njemačko-francuskog
motora. Najkasnije nakon prijema novih članica razdoblje u osnovi
romanski obilježene Europe - posebno u sferi vanjske politike -
približit će se svome završetku.
Usprkos tome, nelagoda nekih partnera u EU nije sasvim
neutemeljena. Napokon, upravo ton određuje glazbu. Pri
formuliranju 'njemačkih interesa' Schroeder pak dobrano promašuje
cilj. Sasvim je legitimno ukazati na granice prihvatljivog
opterećenja. No, istodobno zatražiti od EU da se ne upliće u
njemačku industrijsku politiku i zabraniti Povjerenstvu EU bilo
kakvu mogućnost intervencije ili kontrole u njemačka poduzeća nema
baš puno veze s Europom ali i tek kako ima veze s nacionalnom
politikom. Naime, jedno je sigurno: snažan poticaj Bruxellesa u
smjeru slobodnog natjecanja koristi svim europskim zemljama. Ako
je, dakle, zaštita njemačkih interesa poistovjećena s izolacijom
od EU, bojazni partnera više su nego opravdane. Time bi Schroeder
doveo u pitanje temelje europskog ujedinjenja", zaključuje Andreas
Middel.