IT-US-IQ-AF-supersila-Politika-Nemiri/sukobi/ratovi IT-13.I. LA STAMPA- KISSINGER ITALIJALA STAMPA13. I. 2002.Druga bitka Amerike: Irak"Zašto je nužno svrgnuti Saddama""Dok vojne operacije u Afganistanu idu kraju, dobro je imati na
umu ono što je kazao predsjednik George Bush: Afganistan je samo prva bitka dugog rata.To je bio važan korak u ostvarivanju cilja razbijanja veze između vlada i terorističkih skupina koje ove podupiru ili toleriraju, stavljajući borbu protiv terorizma u kontekst geopolitičke prijetnje kakvu Irak Saddama Husseina predstavlja za stabilnost regije i za američke interese i prijateljstva na tom području.No, ima još mnogo toga za učiniti. Ako bi se povukli, uspjeh u Afganistanu bit će tumačen kao izazov najslabijem i najudaljenijem središtu terorizma, dok smo netaknutim ostavili terorizam u zemljama gdje je problem mnogo teži. Postoje tri moguća puta djelovanja, međusobno povezana.1. Osloniti se poglavito na diplomaciju i koaliciju, povjeravajući im zadaću da sudbina talibana pruži odgovarajuće pouke.2. Ustrajavati na određenom broju specifičnih korektivnih koraka u
ITALIJA
LA STAMPA
13. I. 2002.
Druga bitka Amerike: Irak
"Zašto je nužno svrgnuti Saddama"
"Dok vojne operacije u Afganistanu idu kraju, dobro je imati na umu
ono što je kazao predsjednik George Bush: Afganistan je samo prva
bitka dugog rata.
To je bio važan korak u ostvarivanju cilja razbijanja veze između
vlada i terorističkih skupina koje ove podupiru ili toleriraju,
stavljajući borbu protiv terorizma u kontekst geopolitičke
prijetnje kakvu Irak Saddama Husseina predstavlja za stabilnost
regije i za američke interese i prijateljstva na tom području.
No, ima još mnogo toga za učiniti. Ako bi se povukli, uspjeh u
Afganistanu bit će tumačen kao izazov najslabijem i najudaljenijem
središtu terorizma, dok smo netaknutim ostavili terorizam u
zemljama gdje je problem mnogo teži. Postoje tri moguća puta
djelovanja, međusobno povezana.
1. Osloniti se poglavito na diplomaciju i koaliciju, povjeravajući
im zadaću da sudbina talibana pruži odgovarajuće pouke.
2. Ustrajavati na određenom broju specifičnih korektivnih koraka u
zemljama za koje je poznato da skrivaju logore za obuku ili
terorističke centre, poput Somalije ili Jemena, ili onima koje su
angažirane na opasnim programima razvoja oružja za masovno
uništavanje, poput Iraka. Ako se ti koraci odbiju, treba nastaviti
prema vojnoj akciji.
3. Usredotočiti se na svrgavanje režima Saddama Husseina u Iraku,
kako bi promijenili regionalne dinamike pokazujući odlučnost
Amerike da obrani regionalnu stabilnost, svoje interese i svoje
prijatelje. (To bi poslužilo i za slanje snažne poruke drugim
otpadničkim državama).
Oslanjati se jedino na diplomaciju put je kojem su neke članice
koalicije najsklonije, a prema kojima ono što ostaje za učiniti
može biti dovršeno savjetovanjima i suradnjom između obavještajnih
i sigurnosnih službi cijeloga svijeta.
Osloniti se jedino na diplomaciju bilo bi, međutim, ponavljanje
greške kojom su se Sjedinjene Države učinile hromima u svim
ratovima posljednjih pedeset godina. Odnoseći se prema vojnim
operacijama i diplomaciji kao prema odvojenim stvarima, Sjedinjene
Države zaustavile su vojne operacije u Koreji čim su naši
protivnici sjeli za pregovarački stol, prestale su bombardirati
sjeverni Vijetnam radi razgovora u Parizu, zaustavile su vojne
operacije u Zaljevu nakon povlačenja Iraka iz Kuvajta.
U svakom od tih slučajeva, kraj vojnog pritiska proizveo je
diplomatski zastoj i negativni ishod. (...)
Druga faza protuterorističke kampanje stoga treba uključivati niz
koherentnih zahtjeva s planom nastupanja, poduprtih
vjerodostojnom snagom prisile. I treba početi dok je sjećanje na
napad na Sjedinjene Države još uvijek svježe, a američke snage
razmještene. Drugu fazu ne treba miješati s pacificiranjem
Afganistana.
Američki strateški cilj je bio uništenje terorističke mreže i
uvelike je postignut. Niti jedan stranac nije uspio pacificirati
Afganistan, i to sigurno ne može biti cilj američkih vojnih
nastojanja. Sjedinjene Države trebale bi biti velikodušne u
gospodarskoj pomoći, no strateški cilj druge faze trebao bi biti
uništenje globalne terorističke mreže, kako bi se spriječilo
njezino ponovno pojavljivanje u Afganistanu, ali ne i upletanje
unutarnje borbe te zemlje.
Često se govori o Somaliji i Jemenu kao mogućim ciljevima slijedeće
kampanje: tu odluku treba donijeti jedino ako smo sposobni utvrditi
specifične ciljeve i ako je američka snaga takva da može sama ići do
kraja ako mjesne vlade ne bi to mogle, ili htjele, to činiti.
Obzirom na ta ograničenja Sjedinjene Države trebaju odlučiti je li
ta akcija strateški produktivna. I dolazimo do Iraka. Nije stvar u
tome je li Bagdad uključen, ili nije, u teroristički napad na
Sjedinjene Države. Izazov je izrazito geopolitički. Irak je
nepopustljivo neprijateljski prema Sjedinjenim Državama i nekim
susjednim zemljama. Ima sve veće zalihe kemijskog i biološkog
oružja, radi na atomskoj bombi, ne ostavlja prostor za pregovore s
Washingtonom, niti razloga da se vjeruje u obećanja dana
međunarodnoj zajednici.
Ako njegove unutarnje snage ostanu nedirnute, jednog bi dana mogle
biti iskorištene za terorističke ciljeve ili regionalno-
međunarodne pobune. Dugoročno gledano, druga faza trebala bi Iraku
vratiti odgovornu ulogu u regiji. Niti jedan drugi cilj ne bi imao
takav značaj. Kada bi Irakom vladala neka skupina koja ne
predstavlja prijetnju za susjede, i spremna je ostaviti se oružja
za masovno uništavanje, stabilnost regije doživjela bi izvanredno
poboljšanje.
Drugi režimi koji koketiraju s terorističkim fundamentalizmom, ili
koji pristaju na njegove ucjene, prestali bi ga podupirati. U
najmanju ruku, trebat ćemo ustrajavati na vrlo nametljivim
inspekcijama UN-a iračkih arsenala.
A ako se želi ozbiljno razmotriti svrgavanje Saddama, postoje tri
preduvjeta: razrada vojnog plana koji treba biti brz i odlučan,
sporazum o tome tko će doći na Saddamovo mjesto, potpora ili
prešutno pristajanje ključnih zemalja na vojni plan. Vojna
operacija protiv Saddama ne može biti duga, jer bi se bitka mogla
pretvoriti u borbu Islama protiv Zapada, sa Saddamom koji nastoji
uplesti Izrael napadima, vjerojatno kemijskim i biološkim
oružjima, kako bi sijao zbunjenost unutar muslimanskog svijeta.
S ratom do šest mjeseci ili više, bilo bi teško izbjeći da neka
zemlja, poput Rusije ili Kine, formalno odstupi od onoga čemu bi se
teško pridružila, ali još teže usprotivila. Prije no što se nastavi
ići prema sukobu s Irakom, Bushova administracija najvećom
pozornošću treba razmotriti vojnu strategiju.
Nije vjerojatno da su potrebne onolike snage kakve su bile
uporabljene prije jednog desetljeća u Zaljevskom ratu. Bilo bi,
međutim, opasno uzdati se samo u kombinaciju američke zračne sile i
mjesne oporbene snage, koje još uvijek ne postoje i čija sposobnost
borbe još nije iskušana.
Drugi preduvjet za vojnu kampanju protiv Iraka je jasnoća
političkog rezultata. Mjesnu oporbu vrlo bi vjerojatno podržala
kurdska manjina na sjeveru i šiitska na jugu. No ako u svrgavanju
Saddama želimo unovačiti sunitsku većinu koja sada vlada Irakom,
moramo razjasniti da dezintegracija Iraka nije cilj američke
politike.
To razjašnjenje utoliko je važnije pošto bi vojna operacija u Iraku
zahtijevala potporu Turske i prešutno slaganje Saudijske Arabije,
koje teško da bi surađivale ako bi na obzoru vidjele neovisnu
kurdsku državu na sjeveru i šiitsku republiku na jugu. Kurdska
država zapalila bi kurdsku manjinu u Turskoj a šiitska država
ugrozila bi regiju Dhahran u Saudijskoj Arabiji, ili bi Iranu mogla
dati novu bazu od kuda bi nastojao zavladati Zaljevom. Neka
federalna struktura za Irak mogao bi biti način da se suoči s
problemom.
Stvoriti koaliciju koja bi bila na visini takvog nastojanja i naći
baze za razmještanje američkih postrojbi bit će teško. Vjerojatno
je da će druga faza podijeliti članice koalicije na one koje
namjeravaju postaviti veto na američke akcije i one koje su
odlučile nastaviti s nepopustljivom strategijom, no vješta
diplomacija koja je uobličila prvu fazu protuterorističke kampanje
još uvijek ima mnoge karte u rukama. Saddam nema prijatelja u regiji
Zaljeva.
Velika Britanija neće lako ostaviti ključnu ulogu koju je zaradila
u razvoju krize i koja se temelji na njenom posebnom odnosu sa
Sjedinjenim Državama. Njemačka neće biti aktivna oporba
Sjedinjenim Državama, poglavito u izbornoj godini, mada će njena
potpora biti još dvojbenija nego prije.
Isto vrijedi za Rusiju, Kinu i Japan. Kao što se vidi, američke
političke odluke imaju u velikoj mjeri odraza i dalje od onoga što
se općenito misli. Druga faza bit će mnogo složenija od prve faze.
Mjesni otpor, poglavito u Iraku, bit će odlučniji i neumoljiviji.
Unutarnja oporba porast će u mnogim zemljama. Američko javno
mišljenje bit će ključno za potporu takvoj odluci. Voditi ga u
njegovim raspoloženjima treba ona ista čvrsta i vješta ruka kojom
je predsjednik Bush jedinstvenom držao zemlju u prvoj fazi", piše
Henry Kissinger (preneseno iz Los Angeles Timesa).