US-DE-FR-AR-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 3 3. SIJEČNJA 2002. GLAS AMERIKE - VOA2. I. 2001.Osvrt na 2001. - Američka politika. Prilog Jima Malonea iz Washingona Osvrnimo se
sada na američku politiku u protekloj godini: Rujanski teroristički napadi na New York i Washington preobrazili su u zadnjih nekoliko mjeseci političku scenu Sjedinjenih Država, a pred kraj godine su se počeli pojavljivati i znakovi oživljavanja medju-stranačkih borbi. Teroristička akcija koja je užasnula Amerikance, da bi ih zatim još više povezala i ujedinila, transformirala je i predsjedničku aktivnost Georgea Walkera Busha. U prvoj godini svoga mandata, američki je predsjednik dobio u zadatak osloboditi svijet od terorizma. Njegov govor u Kongresu i obraćanje američkom narodu nakon rujanskih terorističkih napada, potvrdili su staru istinu prema kojoj dogadjaji, ponekad, primoraju čelnika da nadidje samog sebe. ?Vlastitim ćemo primjerom i hrabrošću okupiti i mobilizirati svijet u ostvarenju zajedničkog cilja. Nećemo se umoriti, nećemo posustati i nećemo doživjeti neuspjeh.? Teroristički napadi, te američke vojne operacije koje su zatim pokrenute protiv terorista u Afganistanu, doveli su do nastanka
GLAS AMERIKE - VOA
2. I. 2001.
Osvrt na 2001. - Američka politika. Prilog Jima Malonea iz
Washingona
Osvrnimo se sada na američku politiku u protekloj godini: Rujanski
teroristički napadi na New York i Washington preobrazili su u
zadnjih nekoliko mjeseci političku scenu Sjedinjenih Država, a
pred kraj godine su se počeli pojavljivati i znakovi oživljavanja
medju-stranačkih borbi.
Teroristička akcija koja je užasnula Amerikance, da bi ih zatim još
više povezala i ujedinila, transformirala je i predsjedničku
aktivnost Georgea Walkera Busha. U prvoj godini svoga mandata,
američki je predsjednik dobio u zadatak osloboditi svijet od
terorizma. Njegov govor u Kongresu i obraćanje američkom narodu
nakon rujanskih terorističkih napada, potvrdili su staru istinu
prema kojoj dogadjaji, ponekad, primoraju čelnika da nadidje samog
sebe. ?Vlastitim ćemo primjerom i hrabrošću okupiti i mobilizirati
svijet u ostvarenju zajedničkog cilja. Nećemo se umoriti, nećemo
posustati i nećemo doživjeti neuspjeh.?
Teroristički napadi, te američke vojne operacije koje su zatim
pokrenute protiv terorista u Afganistanu, doveli su do nastanka
vrlo rijetkog primjera političkog jedinstva. Čelni senator iz
redova Demokratske stranke ? Tom Daschle ? koji je početkom godine
predvodio neuspjeli pokušaj onemogućavanja predsjednikovih
aktivnosti usmjerenih ka smanjenju poreza, nakon terorističkih
napada je pružio punu podršku predsjedniku Bushu. ?Želimo da
predsjednik Bush zna, te da zna i cijeli svijet, da može računati na
nas.?
Kriza izazvana terorističkim napadima i govor kojim se predsjednik
obratio naciji i Kongresu, označila je oštar zaokret u načinu na
koji su Amerikanci doživljavali gospodina Busha. Politički
analitičar Stuart Rothenberg kaže da su Amerikanci ? koji su ranije
bili oduševljeni govorničkim sposobnostima i komunikativnošću
Billa Clintona ? sada impresionirani uvjerljivim i izravnim
porukama Georgea Busha. ?Nitko mu nikada neće pripisati da je
rodjeni govornik poput Billa Clintona, ali mi se čini da su ljudi
osjetili iskrenost i odlučnost u njegovim riječima.?
Na Capitol Hillu, članovi Kongresa su ostavili po strani medjusobne
razlike kako bi izrazili punu podršku ratnim naporima. U jednom su
se trenutku svi okupili na stepenicama Capitola i zajedno otpjevali
patriotsku pjesmu ?God Bless Amerika? ? ?Bože blagoslovi Ameriku.?
U ratnim i kriznim vremenima Amerikanci se, medjutim, okreću
predsjedniku, očekujući njegovo čelništvo. A predsjednik Bush je
ispunio ta očekivanja ? ocjenjuje profesor političkih znanosti na
sveučilištu Virginia ? Larry Sabato.?On se usredotočio na
dogadjaje i dobro je obavio posao. Gotovo svima je to jasno.
Njegova predsjednička aktivnost posvećena je ostvarenju misije.
Sumnjam da je ikada u američkoj povijesti ? izuzev, možda, u slučaju
Abrahama Lincolna ? neki predsjednik tako brzo srastao s
predsjedničkom misijom kao gospodin Bush.
Obično to potraje neko vrijeme, nekoliko godina, a neki
predsjednici nikada ni ne dorastu svojoj ulozi.?
Nadstranačka podrška koju je predsjednik Bush dobio u vodjenju rata
nije se, medjutim, prenijela i na njegovu unutarnju politiku.
Demokrati na Capitol Hillu oštro su se sukobili s gospodinom Bushom
i njegovim republikancima u Kongresu oko predsjedničkog prijedloga
stimulativnih mjera ekonomske politike, te oko predloženog
smanjenja poreza, kao i pitanja osiguranja zdravstvene skrbi za
nezaposlene.
Obje stranke se, u medjuvremenu, pripremaju za izbore tijekom kojih
će u 2002. godini mnoga mjesta u Zastupničkom domu i Senatu biti
popunjena. Demokrati će u kampanji isticati probleme sve slabijeg
gospodarstva. Stoga će ? kako predvidjaju politički analitičari ?
oporbeni demokrati nastaviti podržavati predsjednikov rat protiv
terorizma, ali će se medjustranačke razlike glede domaćih pitanja,
vjerojatno, sve više povećavati tijekom 2002. godine.
Pregled tiska je pripremila Andrea Walsh
Sa stranica Los Angeles Timesa dolazi informacija da će od ovog
mjeseca američko Državno tajništvo slati digitalne slike stranih
posjetitelja imigracijskim tijelima u mjestima ulaska u zemlju.
Tako će, po prvi puta, imigracijski djelatnici moći biti sigurni da
pred sobom imaju istu osobu s kojom su razgovarali konzularni
djelatnici koji su joj izdali vizu. Uz to, razmatraju se i planovi
da se putne isprave šifriraju zajedno s osobnim podatcima, koji
mogu biti očitani elektronički.
New York Times posvećuje velik članak stavovima nekoliko uglednih
gospodarskih stručnjaka u raspravi o oporavku američke gospodarske
recesije. Kako piše Times, mišljenja stručnjaka sukladna su samo u
jednoj, dobroj vijesti - recesija će svršiti ove godine! Doduše,
stručnjaci se ne slažu oko načina izlaska iz recesije - hoće li on
biti brz, grafički nalik slovu V! - ili usporen, s dužim razdobljem
stagnacije, - poput, grafički gledano razvučenog slova U.
Vrijedi se prisjetiti zlatnog vrhunca američke gospodarske
ekspanzije iz devedesetih, piše Times. U posljednjem tromjesečju
1999. godine, brutto nacionalni proizvod Sjedinjenih Država rastao
je po stopi od 8.3 posto. Što se profita tiče, u tom je tromjesečju
relativno vrlo tradicionalan i umjeren pokazatelj Standard and
poor five hundred ostvario rast profita od 22 posto!
A, kad već slušamo preporuke gospodarskih gurua, što savjetuju
ulagačima? Kratko i jasno - izbjegavati ulaganja u tehnološki i
financijski sektor!
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
2. I. 2002.
Pregled tiska
"Promjene koje je uvođenje zajedničke valute donijelo u
svakodnevnom životu stanovnika dvanaest zemalja Europske unije
koje su prihvatile euro zauzimaju daleko najveći prostor na
stranicama jutrošnjeg tiska.
Svi listovi na naslovnim stranicama pišu o novoj mirovnoj misiji
britanskog premijera Tonyja Blaira koji će u idućih nekoliko dana
posjetiti Indiju i Pakistan.
'The Guardian' ističe da je turneja premijera Blaira, po svemu
sudeći, sastavni dio šire akcije međunarodne zajednice čiji je cilj
da se dvije zemlje uvjere da ublaže napetosti koje prijete
izazivanjem njihovog četvrtog međusobnog rata. Kao što je to bio
slučaj u nedavnim misijama na Bliskom istoku i u južnoj Aziji,
premijer Blair blisko surađuje s američkim predsjednikom Bushom
koji održava redovne kontakte s Delhijem i Islamabadom, čitamo u
'The Guardianu'.
'The Daily Telegraph' piše da će Tony Blair osobno pozvati dvije
strane da pokažu suzdržanost, te da će u pokušaju da smanji tenzije
iskoristiti iskustvo stečeno u rješavanju problema u Sjevernoj
Irskoj. Izvori iz vlade u Londonu naglašavaju da britanski premijer
ne nosi, kako navode, instant rješenje za krizu između Indije i
Pakistana, ali njegov posjet, primjećuje 'The Daily Telegraph',
predstavljat će najznačajniju intervenciju nekog Zapadnog lidera
od samoubilačkog napada na indijski parlament, prije gotovo tri
tjedna.
Dopisnik 'The Daily Telegrapha' iz Kabula izvještava da u taj grad
danas stižu vojni dužnosnici iz dvanaest zemalja koji će pripremiti
teren za raspoređivanje višenacionalnih snaga sigurnosti.
Istovremeno, kombinirane afganistansko-američke snage jučer su
stegnule obruč oko talibanskog lidera mule Omara iako je Pentagon,
napominje list, na svaki mogući način pokušavao tu operaciju
zadržati u tajnosti.
'The Timesov' vojni komentator osvrće se na takozvano precizno
oružje koje Sjedinjene Države koriste u bombardiranju Afganistana
i primjećuje da je u američkim zračnim udarima u proteklih 87 dana,
prema nekim procjenama, život izgubilo dvostruko više civila nego u
78 dana NATO-ovog bombardiranja Jugoslavije. Unatoč poboljšanjima
izvršenima na projektilima s preciznim navođenjem, kako bi se
izbjegla takozvana kolateralna šteta, broj ubijenih civila stalno
raste. Prema konzervativnim procjenama u Afganistanu je ubijeno
1000 civila, iako bi, naglašava 'The Timesov' novinar, ta brojka u
stvarnosti mogla biti mnogo veća i u prilog toj tezi navodi rezultat
neslužbenog izvještaja jednog američkog akademika prema kojem je u
bombardiranju Afganistana život izgubilo gotovo 4000 civila.
'The Independent' u uredničkom komentaru upozorava da bi Amerika
vrlo lako mogla uništiti sve što je do sada postigla u Afganistanu.
Unatoč lijepim riječima predsjednika Busha da se Sjedinjene Države
pripremaju za dugi ostanak, afganistanska drama pada na političkom
dnevnom redu, kako kaže autor uvodnika, brzinom koja izaziva
depresiju. Iako je politička obnova manje uzbudljiva od bacanja
bombi, pokušaji da se tijekom idućih godinu dana osigura okvir za
veću stabilnost važniji su nego ikada. A do toga će doći samo ako
vlade stalno budu imale na pameti veliku viziju koja je potaknula
formiranje koalicije i pokretanje rata protiv terorizma nakon
zastrašujućih događaja od 11. rujna, smatra autor redakcijskog
komentara u 'The Independentu'".
(BBC)
FRANCUSKA
LES ECHOS
2.I.2002.
Stigla je jedinstvena europska valuta!
"Trideset godina nakon Wernerova izvješća, dvadeset dvije godine
nakon stvaranja europskog monetarnog sustava, deset godina nakon
ugovora iz Maastrichta, euro je napokon ugledao svjetlo dana. Euro
više nije san kojim se zanosio Viktor Hugo nakon 1855., niti je
utopija koju je stoljeće kasnije objavio Jean Monnet, već zvonka i
šušketava stvarnost. Opipljiva stvar, drag predmet i - zašto ne? -
utjelovljenje stanovite zamisli o Europi.
Euro je kruna gospodarske integracije koja je počela s Ceca-om i
Zajedničkim tržištem. On je ponajprije sjajna pobjeda nad
sumnjičavcima koji su predviđali neuspjeh. Naprotiv, donio je
Europi stabilnost, udaljavajući monetarne vihore, dokidajući
'konkurentne devalvacije' i oslobađajući je skrbništva njemačke
marke. Uostalom, nikada nećemo dovoljno pohvaliti napor koji su
uložili Nijemci dragovoljno se odrekavši simbola oporavka njihove
zemlje nakon rata. (...)
Pošto su nestale fizičke i monetarne granice, Europa je
jedinstvenija, solidarnija i pristupačnija. Ali i jača. Premda još
nema gospodarsku vladu koja bi bila kadra podupirati rast i
zapošljavanje, usklađivati porezne politike, promicati velike
programe, napose u infrastrukturi, preusmjeravati zajedničke
troškove prema istraživanju, školstvu i kulturi. Euro djeluje kao
federalni katalizator, jer monetarna unija pridonosi političkoj.
Uostalom, nova Konvencija koja je zadužena za pripremu europskog
Ustava, osnovat će se nekoliko dana nakon konačnog uvođenja
jedinstvenog novca. Ali, ne treba čekati rezultate te Konvencije -
kolikogod bili važni - da bi se nastavila izgradnja Europe.
Euro nije cilj. Naprotiv. On najavljuje moćnu Europu. On je
čimbenik preustroja međunarodnog monetarnog sustava. On je drugi
monetarni pol u svijetu koji snažno privlači Balkan, kao i srednju i
zapadnu Afriku. A proširenje Unije dodatno će povećati područje
njegove primjene. Eurozona već prednjači pred SAD-om na
gospodarskom polju. Europska će valuta u budućnosti biti pričuvna
valuta koja će biti ravnopravna s dolarom. Pošto je postala
čimbenik na međunarodnoj pozornici, Europska unija treba odlučno
pokazati svoje ambicije, zastupati svoje vrijednosti i preuzeti
odgovornost, kao što je učinila jučer na Kosovu, a danas u
Makedoniji. (...)
No treba ipak priznati da je, u nedostatku vlastite dinamike, Unija
zadnjih godina više napredovala pod utjecajem vanjskih događaja.
Tako je kriza kravljeg ludila ubrzala uvođenje nadzora nad
namirnicama na europskoj razini, a atentati od 11.IX. ojačali su
pravosudnu i policijsku suradnju. Nakon opetovanih sukoba na
Balkanu Europljani su - sramežljivo - počeli graditi jedinstvenu
vanjsku i sigurnosnu politiku. Razvijajući zamisao o europskom
korpusu koju su prvi iznijeli Francois Mitterrand i Helmut Kohl,
Francuzi i Britanci su u prosincu 1998. u Saint-Malou pokrenuli
program zajedničke obrane. Treba ići dalje, brže.
Kao što je učinila na monetarnom polju, Europa mora brzo pronaći
način da djeluje vojno, to više što su Sjedinjene Države, provodeći
sve veći unilateralizam, gurnule NATO u drugi plan, kao što je
pokazao rat u Afganistanu. Ne čekajmo da nam Amerikanci velikodušno
daju stanovitu stratešku neovisnost. Unija treba ubrzano razvijati
programe obrane koji će joj omogućiti da provodi operacije u
inozemstvu, kao što je sustav Galileo za satelitsku navigaciju i
lociranje, ili transportni zrakoplovi A-400M koji će biti kadri da
prevezu 60 tisuća pripadnika snaga za brzo djelovanje koje će biti
aktivne od 2003.
Europska unija je s eurom dobila instrument federalnog
suvereniteta. Neka nastavi tim putem. Euro je stigao. Na Europi je
da ponovno krene!", piše Francois Loncle, predsjednik Odbora
Narodne skupštine za vanjsku politiku.
LE MONDE
2.I.2002.
Novi američki unilateralizam
"U Tampi, raju za 'snowbirdse', planinske ptice koje svake godine
bježe iz sjevernoameričke zime na sunčanu Floridu, od listopada
2001. održava se drukčija predstava koja puno govori o tome kako su
Sjedinjene Države same vodile rat od 11.IX. Tu je ratno operativno
središte, u glavnom stožeru Središnjeg zapovjedništva - za
povjerljive prijatelje CentCom - pod palicom generala Tommyja
Franksa, zapovjednika za američke vojne pothvate od Afrike do
srednje Azije.
Ispred zgrade CentComa je 'tabor koalicije', gdje rade vojne
momčadi za vezu svih zemalja članica koalicije. Tim stranim
izaslanstvima zabranjen je pristup u područje Central Command
Centera; jedini koji mogu ući u svetinju nad svetinjama jesu
britanski vojnici.
Lako možemo zamisliti kako se osjećaju saveznički vojnici koji
imaju drugorazrednu ulogu, koji su 12.IX., kada se NATO pozvao na
članak 5 Sjevernoatlantskog pakta, mislili da moraju priteći u
pomoć velikom bratu preko Atlantika koji je sramno napadnut nepuna
dvadeset četiri sata ranije. Kao što možemo zamisliti razočaranje
diplomata i političkih promatrača koji su u ponašanju američke
uprave nakon atentata 11.IX. vidjeli neizbježiv i spasonosni
povratak Washingtona multilateralizmu koji su njegovi partneri
tako žarko željeli.
Taj američki povratak multilateralizmu jedan je od mitova 11.IX.,
kao što to u ovom času, kada se poluga vage vraća unatrag, postaje
zamisao o osvetničkom i isključivom unilateralizmu Bushove uprave
koja je prirodno sklona zanemarivanju ostatka svijeta i u toj
nastranosti snažno potaknuta nedavnim vojnim uspjesima na
afganistanskoj bojišnici. SAD se zapravo okreće novom obliku
unilateralizma, pragmatičnom, praktičnom unilateralizmu a la
carte.
U ime tog unilateralizma djeluje sam kada misli da će tako biti
uspješniji - to vrijedi za vojne pothvate u Afganistanu - ali ni ne
oklijeva da pozove partnere, već prema njihovoj sposobnosti i
utjecaju: tako je s diplomatskim mjerama, zadaćama za očuvanje mira
i redarstvenom suradnjom, koja je glavni čimbenik borbe protiv
terorizma.
Multilateralizam koji se tada provodio više sliči na skup
bilateralnih inicijativa, čija snaga ovisi o kakvoći odnosa s
dotičnim zemljama. Ruski politolog Vjačeslav Nikonov nazvao je taj
pristup 'multilateralnim unilateralizmom', dok je David Malone,
predsjednik Međunarodne akademije za mir iz New Yorka, prošlog
mjeseca u 'International Herald Tribuneu' govorio o 'pametnom
unilateralizmu, kao što je i istoimeno oružje'.
Istina, neke su pojave nakon 11.IX. pružile nadu u novi
multilateralizam, bez posredovanja NATO-a i UN-ova Vijeća
sigurnosti, gdje su američki dugovi odjednom riješeni. I sam je
bivši predsjednik George Bush rekao da bi razmjeri napada na SAD
'trebali u nekim sredinama dokinuti mišljenje prema kojemu se
Amerika može sama boriti protiv terorizma, ili bilo čega drugog'. U
istom su pravcu išli i napori državnog tajnika Colina Powella na
stvaranju međunarodne koalicije koja će biti kadra podupirati SAD,
u času kada su se mnogi plašili brzoplete i nepromišljene osvete.
(...)
Francusko Središte za Sjedinjene Države (CFE) pri Francuskom
institutu za međunarodna istraživanja (IFRI) nedavno je pozvalo u
Pariz brojne američke i francuske stručnjake na dvodnevnu raspru o
Americi prije i poslije 11.IX; primijećeno je da su američki
sudionici u raspri, neovisno o njihovoj političkoj pripadnosti,
odbacili manihejski pristup raspri o
multilateralizmu/unilateralizmu. Tako se Kim Holmes iz
konzervativnog Heritage Foundationa protivi starom klišeju prema
kojemu je 'multilateralizam dobar, a unilateralizam loš: kada
Europska unija jednostrano brani svoja gospodarska stajališta,
ističe, nitko nema nikakvih prigovora. A SAD, kao svjetska
supersila, ima odgovornost kakvu nemaju druge zemlje, što znači da
ima i veći manevarski prostor.
Strobe Talbott, drugi čovjek u Clintonovu State Departmentu,
također se poziva na višeslojnost problema i ističe da sve američke
vlade, demokratske i republikanske, istodobno primjenjuju oba
pristupa: drži da se 'pitanje ne postavlja u smislu samo jedno ili
samo drugo'. A rat na Kosovu bio je 'odveć multilateralan'. (...)
Pitanje je to važnije, što se Bushova vlada nakon Afganistana
okreće k sljedećim možebitnim ciljevima, uz jaku potporu američke
javnosti; prema istraživanju ABC-a/Washington Posta provedenom
prošlog tjedna, među Amerikancima više nego svaki treći ispitanik
odobrava otvaranje drugih bojišnica u ratu protiv terorizma.
Rijetki optimisti, među kojima i Philip Gordon, direktor Središta
za SAD i Francusku u Brookings Institutionu, odbacuju mišljenje da
bi NATO ubuduće mogao biti 'nekoristan' i, naprotiv, u sadašnjem
obratu događaja vide prigodu za preobrazbu i oživljavanje saveza
'čija je budućnost bila nesigurna do 11.IX'. Drugi, poput Francoisa
Heisbourga iz Zaklade za strateška istraživanja, žale se na podjelu
rada, po kojoj Amerikancima pripada zadaća da ratuju u Tora Bori, a
Europljanima da 'pomažu staricama u Prištini da prijeđu cestu'.
Amerikanci imaju spreman odgovor na takve kritike: nakon velikog
smanjenja vojnog proračuna 1980-ih, Europa je sama stvorila jaz
koji ju dijeli od SAD-a kada je riječ o obrambenim snagama, napose
tehnološkim", piše Sylvie Kauffmann.
Argentinski gospodarski užas
"Zadnjih se tjedana u Buenos Airesu prepričava slikovita šala:
bivšeg predsjednika Fernanda de la Ruu nazivaju Louis XXXII, jer je
dvostruko gluplji od Louisa XVI. Revolucionarno ozračje vlada u
najeuropskijem gradu Latinske Amerike. Umorni Argentinci pokazuju
svoj gnjev i nakon bratoubilačkog rata počinju napadati najvećeg
neprijatelja: nečasnu političku klasu i nemoralan međunarodni
financijski sustav.
Argentinu su još nedavno nazivali najposlušnijom učenicom MMF-a.
Izrazito neoliberalne gospodarske politike provodili su svi
politički čelnici...
Svaki su argentinski državni udar politički i financijski snažno
podupirale američke vlasti (kako republikanci, tako i demokrati).
Sam se bivši ministar, kao i svi gospodarstvenici u njegovoj
momčadi, školovao na najuglednijim sveučilištima na obali i u
Sjedinjenim Državama. Njihova taština i potpuna uvjerenost da
pripadaju eliti koja posjeduje objektivno dobra gospodarska i
politička rješenja, do kraja ih je zaslijepila. Dva dana prije
ostavke njihova svemoćnog šefa, 'Cavallo boys' su govorili o pobuni
kao o manjim pojedinačnim izgredima koje su instrumentalizirali
'zurditosi' (pogrdni naziv za ljevičare u Argentini).
Nekoliko godina ranije, isti ideolozi divljeg liberalizma
pripremili su privatizaciju državnih poduzeća i služba (od naftnih
do željeznice, preko zdravstva i školstva). Uz populista Carlosa
Menema, isti su nam ideolozi prikazivali Argentinu kao uzor
globalizacije i prethodnicu dalekog Zapada.
Argentinom se, dakako, desetljećima loše vladalo, ali je smjena
fašista i konzervativaca (populista i monetarista) uvijek uživala
potporu najmoćnijih sektora na Zapadu. Argentinci su očito krivi
što nemaju upravu i što se nisu kadri politički organizirati. Ipak,
time se samo djelomično može opravdati sadašnje rasulo. Kriza bi u
Argentini izbila i uz sposobniju vlast i uz produktivniji narod.
Uništenje zemlje koje je puno obećavala, agonija jednog od
najdinamičnijih naroda rezultat je međunarodne politike koja možda
nije bila planirana, ali je barem bila dovoljno bezočna da joj
čovjek bude najmanja briga.
Čudna je to sloboda prepustiti najsiromašnije narode njihovoj
sudbini, a štititi najbogatije: Argentina ne može izvoziti, ne zbog
loše kvalitete svojih proizvoda (za kojima su nekoć žudjeli u
čitavom svijetu), već zbog protekcionizma SAD-a i zajedničke
agrarne politike Europske unije. Sve što nam je MMF branio da činimo
u našem gospodarstvu, zdušno je dopuštao SAD-u nakon 11.IX.2001:
zaštita vlastite industrije, subvencioniranje gospodarstva,
nazdor nad financijskim tokovima, monetarna fluktuacija, itd.
Kakva je naša sloboda? Sloboda kokoši u (argentinskom) kokošinjcu u
koji je upao vuk!
Kako da odlučno ne osudimo komentare Georgea W. Busha kada kaže da
je Argentina prijateljska susjedna zemlja i procjene Kennetha
Rogoffa, gospodarskog savjetnika MMF-a koji odgovornost za krizu
prebacuje na Argentince. U tom kontekstu, burzovne su vrijednosti
porasle, unatoč mrtvima na ulicama Buenos Airesa i bolnicama koje
su prepune onih što traže savjet psihijatra.
Gospodarski užas poprima u Argentini razmjere kakve su i najveći
pesimisti među analitičarima teško mogli predvidjeti. Čak su i
najmiroljubiviji ljudi danas gurnuti u nasilje u zemlji u kojoj je
raspad društva tek počeo", piše Daniel Borrillo, predavač prava na
sveučilištu Pariz X i istraživač u Skupini za raščlambu državnih
politika (GAP) u Državnom središtu za znanstvena istraživanja.
Argentinac je, živi u Francuskoj od 1987.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. 1. 2002.
Dame i gospodo- euro!
"Od utorka, iste kovanice i papirnate novčanice mogu se koristiti
za kupnju šalice kave i novina u Amsterdamu, Lisabonu, Helsinkiju,
Napulju, Dublinu i Dresdenu. Franak, marka, lira i druge valute
nestaju, pobijeđene eurom. Do sada se nije dogodilo ništa slično
ovoj promjeni. Novi euri u vrijednosti od oko 600 milijardi dolara
ulaze u opticaj od jugozapadnog kutka Portugala, gdje se Atlantik
spaja s Mediteranom, do najsjevernije finske tundre. U slijedeća
dva mjeseca euro će zamijeniti tradicionalne valute koje je
koristilo 300 milijuna ljudi u 12 zemalja. E- dan, kako su ga
nazivali planeri, predstavljao je više od logističkog izazova koji
oduzima dah i financijskog kamena temeljca za Europu. Radi se i o
danu od velikog političkog značaja. Kako su euri u opticaju, proces
europske integracije, za kojeg se prvi zalagao još prije pola
stoljeća francuski vizionar i državnik, Jean Monnet, dobiva svoj
najmoćniji i najopipljiviji simbol.
Euro je virtualna valuta još od 1999. godine. Tada je, naime, 12
zemalja članica EU-a kontrolu nad njihovom monetarnom politikom
prepustilo Europskoj središnjoj banci (...) i euro učinilo
službenom valutom za sve međubankovne transakcije. Euro se pokazao
uspješnim, iako nije ispunio prenapuhana očekivanja koja su
predviđala kako će odmah početi konkurirati dolaru kao globalna
valuta. (Njegova vrijednost u odnosu na dolar od 1999. godine pala
je za 24 posto.) U Velikoj Britaniji, Danskoj i Švedskoj, tri zemlje
članice EU-a koje se još nisu složile uvesti euro, prevladavajuće
mišljenje među stručnjacima je to da se jednog dana ipak neizbježno
moraju priključiti monetarnoj uniji. Cijena poslovanja diljem
EU-a, teoretski jedinstvenom tržištu i prije no što je uvedena
jedinstvena valuta, uvelike je pala. Euro je olakšao spajanje
europskih tvrtki i povećavanje kapitala(...). Fiskalna disciplina
od mnogih je zemalja- članica zahtijevala da, prije no što im se
dopusti da se pridruže europskoj monetarnoj uniji, provedu bolne no
nužne reforme. Rezultat je niska inflacija i izjednačavanje
gospodarskih uvjeta, iako Europska središnja banka još uvijek ima
problema s opravdavanjem regionalnih razlika kada određuje jednake
kamate za sve zemlje.
Zemlje do kraja veljače moraju ukinuti svoje marke, franke, lire i
druge valute(...). Troškovi prelaska na novu valutu su veliki.
Trgovine robom na malo, koje djeluju na prvim linijama promjene,
bile su prisiljene pohraniti pet puta više gotovine nego što je
uobičajeno, i unajmiti dodatne blagajnice zbog zbrke koja će
vjerojatno vladati na blagajnama u nadolazećim danima.
Službenici se moraju pobrinuti da promjena protekne bez većih
problema. Nestašica gotovine ili raširena izvješća o napuhavanju
cijena mogli bi potkopati novu valutu. Za razliku od zajedničkih
valuta koje su u ranijim povijesnim razdobljima nudili osvajači kao
Charlemagne ili trgovačke države kao Firenca u 13. stoljeću, euro
će se uvelike oslanjati na samopouzdanje javnosti kada je posrijedi
njegova snaga i trajnost. Svi razlozi govore u prilog tome da će
euro ostati u prometu", stoji u uvodniku "The New York Times" a
prenosi list.
Činjenica jest da je Europska Unija ujedinjena
"'EU je podijeljena' bio je naslov jednog članka objavljenog u
vašem listu, 17. prosinca, nad tekstom o vanjskoj politici EU-a. Ne
dijelim to mišljenje.
Ono, naime, krivo procjenjuje potencijal zajedničke vanjske i
sigurnosne politike (ZVSP) Europske Unije. Ne priznaje ono što je
EU već do sada postigla. Objasnit ću svoje stajalište.
Da, EU čine neovisne zemlje. I ta činjenica je posljedično povezana
s ZVSP-om. Napokon, vanjska politika je u središtu značenja pojma
'nacija'.
Ipak, ovo ne znači da ne možemo težiti tome da postanemo 'jedan
glas'. Ne glasamo se zajednički, ali usklađeno. Ne težimo
jedinstvenoj politici, ali imamo zajedničku politiku.
Ponekad se ponašamo kao Europljani, nekad kao Europa. Politika
svake zemlje članice pridonosi zajedničkim nastojanjima, i
obrnuto. Naša ujedinjena snaga znači da djela svake pojedine zemlje
imaju veću težinu.
Uzmimo npr. ono što se dogodilo nakon 11. rujna. Samo nekoliko dana
nakon napada:
- Europska središnja banka poduzela je mjere, uključujući i
smanjenje kamata, s ciljem poticanja tržišta.
- EU se složio oko opsežnog i neovisnog protuterorističkog plana,
uključujući i zajednički zakonodavni okvir koji se tiče definicija
terorizma i europskih naloga za uhićenje koji zamjenjuju
nacionalne procedure izručenja. Složili smo se i oko novog
zakonodavstva kako bi se iskorijenili izvori financiranja
terorizma.
-Zajedno s Javierom Solanom, visokim predstavnikom ZVSP-a, i s
belgijskim predsjedništvom, otputovao sam prvo u Washington a
zatim u Pakistan, Iran, Saudijsku Arabiju, Egipat i Siriju.
Predložili smo niz mjera koje su i primijenjene u roku od par dana,
uključujući i trgovinski sporazum s važnim posljedicama za
pakistansku industriju tekstila i nove programe pomoći iz
inozemstva.
-EU je udvostručio svoja već znatna nastojanja u i oko
Afganistana.
- Odlučili smo poslati svoje mirotvorce u Afganistan kako bismo
nadgledali provođenje rekonstrukcije u kojoj će EU biti jedan od
ključnih faktora u godinama koje su pred nama. Samo nekoliko dana
nakon prestanka borbi, poslali smo svoje ljude na teren u Kabul.
- Predložili smo provođenje važnih mjera na srodnim područjima kao
što su sigurnost u zračnim lukama i zrakoplovima. Koordinirana
reakcija EU-a, ukratko, bila je svjedočanstvo napretka ZVSP-a od
Zaljevskog rata.
Pa ipak su komentatori obično usredotočeni na područja u kojima su
zemlje članice EU-a djelovale pojedinačno, umjesto da je EU
djelovao kao Unija. Ovo se posebice odnosi na vojni sukob. Tu,
istina, naše zemlje članice djeluju velikim dijelom individualno,
pružajući tako podršku američkim nastojanjima.
EU je počeo graditi svoju vojnu silu: gradimo snage za brzo
djelovanje i nadamo se uskoro biti spremni obavljati određene
mirotvorne i operacije kontroliranja kriznih situacija, kao i
humanitarne misije koje uključuju vojnike. No još uvijek smo na
početku, i dok će zemlje članice EU-a doprinositi sili koju će
predvoditi Velika Britanija u Afganistanu pod pokroviteljstvom
UN-a, ovo ipak ne bi trebalo smatrati operacijom EU-a. Vanjska i
sigurnosna politika EU-a opisuje se kao politika 'bez praktičnog
sadržaja'. No pogledajte što činimo na Balkanu, gdje EU pruža ne
samo politički kontekst za povratak u normalu nego je preuzeo i
lavlji udio u nastojanjima rekonstrukcije. Europa je osigurala i
desetke tisuća vojnika koji tamo borave. Ili, uzmimo npr. širenje
EU-a i doprinos tog širenja miru i stabilnosti u Srednjoj Europi.
Ne poričem da neki nestrpljivi Europljani koji žele da EU postane
jedina 'svjetska sila' smatraju kako se sve odvija presporo. Mnogi
možda misle, kao što to mislim i ja, da se radi o zastarjelom
konceptu, (...) no EU je sve značajniji akter. A naše iskustvo
multilateralne suradnje među neovisnim zemljama veoma je
relevantno u svijetu koji nastoji zauzdati strasti pojedinih
država i usmjeriti ih prema zajedničkom cilju", piše Chris Patten,
europski povjerenik za vanjsku politiku.
Represivni saveznici
"U Narodnoj Republici Kini, jednoj od novih saveznika Amerike u
ratu protiv terorizma, sudac je nedavno osudio Wanga Jinba na
četiri godine zatvora. Wang, koji ima 29 godina, osuđen je krivim za
'subverziju' nakon što je navodno e- mailom svojim poznanicima
poslao članke koji su kritizirali kinesku komunističku vladu. Wang
je, izgleda, bio zainteresiran za promicanje stava kako kineski
studenti koje je njihova vlada pobila na trgu Tiananmen, 1989.
godine, nisu bili izdajice nego časni borci za demokraciju. Kažemo
'izgleda' jer do Wanga ne možemo doći a njegovo je suđenje, kao i
većina kineskih suđenja borcima za demokraciju, provedeno iza
zatvorenih vrata.
Kakve veze sve ovo ima s borbom protiv terorizma? Indirektno,
velike. Od 11. rujna, SAD je zasnovao nova partnerstva s brojnim
sumnjivim režimima koji tvrde kako dijele američki interes u borbi
protiv islamskog terorizma. Neki od tih režima, posebice u Kini i
Uzbekistanu, žele da se njihovi ratovi protiv muslimanskih
fundamentalista prihvate kao ravnopravni onome koji vodi Amerika.
Ruska demokratski izabrana vlada slično želi da njena bitka protiv
čečenskih separatista bude blagoslovljena kao još jedna fronta u
američkoj kampanji protiv Osame bin Ladena. Teško je procijeniti te
tvrdnje. Postoje vjerodostojna izvješća o tome da su čečenskim
borcima pomagali Arapi i drugi stranci koje je obučavao ili koji su
bili u vezi s Osamom bin Ladenom; da su neki separatisti u zapadnoj
Kini koristili terorističke taktike kao što su ubojstva ili
podmetanje bombi pod automobile; da neki borci u Uzbekistanu
nastoje zamijeniti postojeću svjetovnu autokraciju jednako
okrutnom islamskom diktaturom. Pa ipak znamo i to da se mnogi
muslimani u Kini hapse zbog toga što mirno izražavaju želju za više
vjerskih sloboda; da Uzbeke običavaju mučiti zbog toga što se mole u
krivoj džamiji; i da se većina Čečena bori ne za šerijat ili
islamski zakon nego za nacionalnu autonomiju i iz bijesa zbog toga
što su ruski vojnici i bombe poharali njihov teritorij.
Da bilo koja od ovih zemalja ima slobodan i aktivan tisak koji
ispituje i procjenjuje službenu verziju realnosti, stranci bi se
možda osjećali ugodnije kada prihvaćaju tu verziju. No- a tu se
vraćamo Wangu- istina je suprotna. U Uzbekistanu i Kini ljudi
rutinski odlaze u zatvor zbog toga što pišu ili govore istinu. Wang
je jedan od mnogih. Rusija ima veću slobodu izražavanja, no
kampanja predsjednika Vladimira Putina protiv neovisnih medija
ograničila je pouzdana izvješća iz Čečenije. Vlade svih triju
zemalja tvrde kako su svi slobodni da sumnjaju u njihovu verziju
realnosti dok istovremeno vode svoje represivne kampanje. No
njihova nevoljkost da otvore te kampanje neovisnim medijima
automatski ide na štetu njihovim tvrdnjama", stoji u uvodniku "The
Washington Post"-a a prenosi list.
NJEMAČKA
BERLINER ZEITUNG
2. I. 2002.
Poslije rata - u krizu
"Treba naučiti nadati se: uopće nije jednostavno početkom 2002.
uzeti k srcu tu rečenicu filozofa Ernsta Blocha. Čemu se trebamo
nadati? Miru u svijetu općenito, osobito u Afganistanu? Nadati se
da nije pobijeđeno tek nekoliko fanatičnih mula u Kabulu nego i
međunarodni terorizam? Nadati se da 11. rujan neće naposljetku
ostaviti više doli strašnu uspomenu? Da rat neće izazvati krizu
svjetskog gospodarstva koja će ionako već sve skromne prognoze
rasta i radnih mjesta učiniti bezvrijednim papirom? Graniči s
naivnošću imati takve nade na početku ove godine. Svjetsko
političko i svjetsko gospodarsko stanje govore protiv toga.
Najprije političko stanje: uzroci terorizma i fanatizma imaju
korijene na Bliskom istoku. Tamo Izrael i arapski svijet žive u
otvorenom neprijateljstvu, u najboljem slučaju mogu se privremeno
sporazumjeti o krhkom primirju. Sharon i Arafat nisu sposobni za
mir. Spirala nasilja, niz samoubilačkih napada u Izraelu i akcije
odmazde u palestinskim autonomnim područjima vrti se i dalje. A
islamski fundamentalizam svoju će borbu i u buduće pronositi po
cijelom svijetu, ponajprije po središtima zapadne civilizacije.
Kako bi 2002. u tim okolnostima mogla postati godina mira?
Uz to i gospodarsko stanje: Amerika poslije desetljeća buma pada u
recesiju. Teroristički napad na World Trade Center u New Yorku nije
doduše izazvao tu krizu, ali ju je znatno zaoštrio. Azija, drugi od
tri velika gospodarska bloka, već odavno traži put povratka u rast i
uzlet - do sada bez velikog uspjeha. A Europa, Njemačka na prvom
mjestu, nezadrživo ulazi u vrtlog svjetske recesije. Proroci
konjunkture predviđaju za 2002. godinu manje od jedan posto rasta.
To znači: više nazaposlenih umjesto veće zaposlenosti.
Dakle, nema nade - nigdje? Ipak, pod pretpostavkom da smo spremni
učiti nadati se malim koracima. Ipak je vojna operacija Amerikanaca
u Afganistanu gotovo svršila. Njemački vojnici idućih će dana stići
u Kabul - ali ne kao borbena postrojba kako se najavljivalo još
prije nekoliko tjedana, nego kao pomagač u izgradnji zemlje, kao
jamac sigurnosti i reda.
I ta je misija puna opasnosti, ali ako dobro prođe - a tomu se možemo
nadati - u Afganistanu se može dogoditi sličan razvitak kao na
Balkanu: u Bosni, na Kosovu, u Makedoniji ljudi različitog
porijekla, pripadnosti i vjere još ni danas ne žive mirno i u dobrim
susjedskim odnosima. Ali vojna intervencija međunarodne zajednice
dokončala je ubijanja i progone. Politika i diplomacija opet imaju
priliku. To je puno više nego ništa.
Ako se uspije barem zadržati kontrolu nad akutnim kriznim žarištima
svjetske politike, ako se osim toga uspije spriječiti eskalaciju
sukoba između zavađenih atomskih sila Indije i Pakistana, tada na
međunarodnim financijskim tržištima i u globalnom gospodarstvu
opet može nastati povjerenje. A povjerenje u budućnost
pretpostavka je za novi uzlet. Uzlet koji ipak može proizići samo iz
Amerike.
Samo Amerika ima snage stvoriti obrat - Europa je za to jednako malo
kadra kao i Azija. Upravo za Europljane ta spoznaja nije baš
laskava, ali nalaže ju poštenje: Amerika nije samo politički i
vojno jedina preostala supersila, nego i gospodarski bez Amerike
ništa ne ide. Gotovo se čini da su Amerikanci već prevladali šok
terora dok Europa još uvijek djeluje kao da je paralizirana. Euro,
zapravo zamišljen kao simbol nove europske samouvjerenosti, za
sada ništa to ne mijenja.
Puno skepse, malo pouzdanja: nema povoda za euforične poglede u
2002. Treba se bojati da će to opet biti ratna i krizna godina. Ipak
ostaje nada da će to biti poslijeratna godina", drži novinar lista
Uwe Vorkoetter.
AUSTRIJA
KLEINE ZEITUNG
3. I. 2002.
Novac bez države
"Među prava careva, kraljeva i drugih knezova pripadala je i
povlastica vlastitog novca. Samo su oni smjeli kovati novac i
puštati ga u optjecaj. Lik vladara na kovanicama nije bio samo znak
njihove moći nego istodobno i zalog da vladar jamči da će njegov
novac donijeti i protuvrijednost.
Euro prekida tu tradiciju staru tisuće godina. Još nikada u
povijesti nije postojala valuta iza koje nije stajao autoritet
teritorijalne sile ili nacionalne države. Euro je prvi novac bez
države.
Po tomu se može mjeriti odvažnost eksperimenta. I istodobno izvesti
zaključak da sa zajedničkom valutom još ni izdaleka nije postignuta
zajednička Europa.
Kad prođu znatiželja i oduševljenje za sjajne kovanice i šarene
novčanice, ponovno će nas ponijeti svakodnevica. Tada će se
pokazati da Europska središnja banka ne može sama osiguravati
stabilnost nove valute. I ministri financija moraju ići naprijed
istim korakom. Proračunska disciplina dobila je zapovijed za
pokret. Euro je prijevremeno rješenje za buduću Europu",
zaključuje komentator lista Erwin Zankel.
APA
2. I. 2002.
Petritsch vidi Bosnu i Hercegovinu na 'putu u Europu'
"'Bosna i Hercegovina na putu je da postane normalna zemlja',
izjavio je međunarodni dužnosnik za Bosnu Wolfgang Petritsch u
svojoj novogodišnjoj poruci. U protekloj je godini zemlja
ostvarenjem važnih reforma 'poravnala put prema Europi'.
Austrijski diplomat očekuje početkom nove godine i prijam Bosne i
Hercegovine u Vijeće Europe kao 'prvi korak integracije u europsku
obitelj'. Za jesen planirani izbori trebali bi pridonijeti
konsolidaciji demokratskih snaga, navodi Petritscheve riječi list
'Dnevni avaz' od srijede.
Za daljnje korake u smjeru Europe trebalo bi ipak provesti još neke
reforme. Bosna će biti kadra potpisati s EU-om Stabilizacijski i
pridružbeni sporazum tek kad žurno usvoji potrebne zakone. Taj bi
sporazum osigurao bolje trgovačke odnose, financijske potpore i
gospodarske suradnje. Pojačana ulaganja u Bosnu i Hercegovinu
'šire bi otvorila vrata u Europu', drži Petritsch.
Austrijski diplomat pokazao je zadovoljstvo zbog napretka protekle
godine. Tako je došlo do uže suradnje između Bosne i Hercegovine i
njezinih susjeda Jugoslavije i Hrvatske. No ponajprije je 'UN-ovom
sudu u Haagu izručen onaj čovjek (bivši jugoslavenski predsjednik
Slobodan Milošević) koji je pokrenuo divlju zvijer nacionalizma',
naglasio je Petritsch.
Petritsch je ocijenio da osobito raduje povratak tisuća izbjeglica
njihovim domovima iz kojih su protjerani tijekom rata (1992.-
1995.). Pozitivne su i političke promjene. Bosna i Hercegovina sada
ima političko vodstvo koje je spremno snositi odgovornost za
budućnost države umjesto da obnavlja nacionalističke slogane.
Kao 'najveći ispit' u novoj godini Petritsch je ocijenio potpuno
ostvarenje ravnopravnosti triju naroda Bosne (Bošnjake, Srbe ,
Hrvate). Za svaku promjenu ustava u oba entiteta (bošnjačko-
hrvatska federacija i bosanska srpska republika) bit će potreban
konsenzus, jednako kao i 'iskreni i demokratski kompromis među
bosanskim političarima'. To je od presudnog značenja za
multietničku zemlju 'koja će se uvijek oslanjati na načelo diobe
vlasti i demokratskog kompromisa'."