IT-US-FR-terorizam-sudovi-supersila-Politika-Terorizam IT-XII.2001.-CHOMSKY O TERORIZMU ITALIJAIL MANIFESTO8. I. 2002.Terorizam, oružje moćnih"Moramo krenuti od dva postulata. Prvo, da događaji 11. rujna predstavljaju strašnu
okrutnost, vjerojatno najveći istodobni gubitak ljudskih života u povijesti, isključujući ratove.Drugi je postulat da si trebamo postaviti cilj smanjivanja rizika opetovanja takvih atentata, bili oni upereni protiv nas ili drugih. Ako ne prihvaćate te dvije polazne točke, sve ovo što slijedi vas se ne tiče: ako ih međutim prihvaćate postavljaju se mnogi drugi problemi. Počnimo od stanja u Afganistanu. U toj zemlji nalaze se milijuni osoba kojima prijeti oskudica. To je bilo tak još i prije atentata, a ona preživljava poglavito zahvaljujući međunarodnoj pomoći. No 16. rujna Sjedinjene Države nametnule su Pakistanu prestanak slanja konvoja vozila koja su nosila hranu i drugu robu za osnovne potrebe afganistanskog stanovništva. Ta odluka nije izazvala nikakvu reakciju na zapadu, a povlačenje humanitarnog osoblja još je problematičnijim učinilo pomaganje stanovništvu. Tjedan dana nakon početka bombardiranja, Ujedinjeni narodi smatrali su da će približavanjem zime postati nemoguće slanje
ITALIJA
IL MANIFESTO
8. I. 2002.
Terorizam, oružje moćnih
"Moramo krenuti od dva postulata. Prvo, da događaji 11. rujna
predstavljaju strašnu okrutnost, vjerojatno najveći istodobni
gubitak ljudskih života u povijesti, isključujući ratove.
Drugi je postulat da si trebamo postaviti cilj smanjivanja rizika
opetovanja takvih atentata, bili oni upereni protiv nas ili drugih.
Ako ne prihvaćate te dvije polazne točke, sve ovo što slijedi vas se
ne tiče: ako ih međutim prihvaćate postavljaju se mnogi drugi
problemi. Počnimo od stanja u Afganistanu. U toj zemlji nalaze se
milijuni osoba kojima prijeti oskudica. To je bilo tak još i prije
atentata, a ona preživljava poglavito zahvaljujući međunarodnoj
pomoći. No 16. rujna Sjedinjene Države nametnule su Pakistanu
prestanak slanja konvoja vozila koja su nosila hranu i drugu robu za
osnovne potrebe afganistanskog stanovništva. Ta odluka nije
izazvala nikakvu reakciju na zapadu, a povlačenje humanitarnog
osoblja još je problematičnijim učinilo pomaganje stanovništvu.
Tjedan dana nakon početka bombardiranja, Ujedinjeni narodi
smatrali su da će približavanjem zime postati nemoguće slanje
hrane, koja je već uslijed bombardiranja američkog zrakoplovstva
pri kraju.
Kada su neke civilne ili vjerske humanitarne organizacije, ili sam
glasnogovornik FAO-a zatražili prekid bombardiranja, tu vijest New
York Times nije ni prenio, Boston Globe se izvukao s jedva jednim
retkom, ali unutar članka posvećenom drugom pitanju, odnosno
stanju u Kašmiru. Prošlog listopada, zapadna civilizacija pomirila
se s rizikom da će umrijeti stotine tisuće Afganistanaca. Istodobno
je čelnik te civilizacije davao do znanja da se ne bi udostojio
pregovarati o pitanju predaje Bin Ladena, niti o zahtjevu za
dokazom na kojemu bi se temeljila možebitna odluka o izručenju.
Prihvatio bi samo bezuvjetnu predaju.
No vratimo se 11. rujnu. Niti jedan zločin, ništa nije izazvalo više
mrtvih u povijesti, ili barem u dužem razdoblju. Između ostaloga,
ovoga puta su oružja bila uperena na neuobičajeni cilj: Sjedinjene
Države. Često spominjana analogija s Pearl Harbourom nije
odgovarajuća. 1941. japansko je zrakoplovstvo bombardiralo neke
vojne baze u koloniji koju su Sjedinjene države zaposjele u ne baš
uzornim okolnostima: Japanci nisu izravno napali američki
teritorij.
U ova posljednja dva stoljeća, mi Amerikanci istjerali smo ili
istrijebili indijanske narode, milijune osoba, zaposjeli pola
Meksika, opljačkali karipsku regiju, napravili invaziju na Haiti i
Filipine, ubivši tom prigodom 100.000 Filipinaca. Potom smo nakon
Drugog svjetskog rata proširili svoj dominij nad svijetom na poznat
način. No gotovo uvijek smo mi bili ti koji su ubijali a borba se
odvijala izvan našeg nacionalnog teritorija.
No, kako se može zaključiti, kada se postavljaju pitanja,
primjerice o IRA-i i terorizmu, pitanja novinara su vrlo različita
ovisno o tome jesu li s ove ili one strane Irskog mora. Općenito,
planet izgleda pod drugim svijetlom ovisno o tome drži li se dugo
batina ili jeste li naviknuti trpjeti udarce tijekom stoljeća.
Možda stoga, u biti, ostatak svijeta, mada pokazuje užasavanje pred
sudbinom žrtava 11. rujna, nije reagirao kako smo reagirali mi na
atentate u New Yorku i Washingtonu.
Kako bi shvatili događaje 11. rujna potrebno je napraviti razliku
između izvršitelja zločina i širokog područja gdje je taj zločin
naišao na razumijevanje, pa i među svojim protivnicima.
Izvršitelji? Pretpostavljajući da se radi o mreži Bina Ladena,
nitko ne poznaje bolje genezu te fundamentalističke skupine od CIA-
e i njenih privrženika, koja je umnogome ohrabrivala njeno rađanje.
Zbigniew Brzezinski, državni tajnik za sigurnost Carterove
administracije, čak se veselio 'zamci' za Sovjete 1978.,
upravljajući napadima mudžahedina (organiziranih, naoružanih i
obučenih od strane CIA-e) protiv kabulskog režima: to je bio potez
koji je na kraju iduće godine potaknuo Sovjete da zaposjednu
afganistanski teritorij. Tek nakon 1990., i uspostavljanja trajnih
američkih baza u Saudijskoj Arabiji, svetoj zemlji Islama, ti su
borci postali neprijatelji Sjedinjenih Država.
Sada, ako se želi objasniti široko područje naklonosti koje uživaju
Bin Ladenove mreže, pa i među vladajućim klasama juga svijeta,
potrebno je prije svega objasniti gnjev koji izaziva potpora
Sjedinjenih Država autoritarnim ili diktatorskim režimima svake
vrste, potrebno je sjetiti se američke politike koja je uništila
iračko društvo istovremeno učvršćujući režim Saddama Husseina,
potrebno je ne zaboraviti stalnu potporu Washingtona izraelskoj
okupaciji palestinskih teritorija od 1967. do danas. U trenutku
kada uvodnici New York Timesa daju na znanje da nas 'oni' ne vole jer
mi branimo kapitalizam, demokraciju, ljudska prava, odjeljivanje
države i crkve, bolje informirani Wall Street Journal, nakon što je
razgovarao s bankarima i nezapadnim visokim dužnosnicima,
objašnjava nama da 'nas' ne vole jer smo sprječavali demokraciju i
gospodarski razvoj, i podupirali brutalne, čak i terorističke,
režima.
U visokim zapadnjačkim sferama rat protiv terorizma izjednačen je s
'borbom protiv raka kojega šire barbari'.
No te riječi i taj prioritet uopće nije nov: o tome su govorili još
prije 20 godina predsjednik Ronald Reagan i državni tajnik
Alexander Haig. A kako bi se borila protiv izopačenih neprijatelja
civilizacije američka je vlada organizirala međunarodnu
terorističku mrežu dimenzija bez presedana. I dok je ta mreža
počinila nebrojene zločine na svim stranama planeta, njen je
najveći angažman bio u Južnoj Americi.
Međunarodno pravo je slabo. No, jedan slučaj, onaj Nikaragve je
nesporan: riješio ga je međunarodni sud u Haagu i Ujedinjeni
narodi. Upitajte se samo koliko je puta taj nesporni presedan
terorističke akcije na koju je jedna pravna država htjela
odgovoriti pravnim sredstvima spomenut od najpoznatijih
komentatora. Radilo se o ekstremnijem slučaju od atentata 11.
rujna: rat Reaganove administracije protiv Nikaragve izazvao je
57.000 žrtava, od čega 29.000 mrtvih (drugi su ranjeni ili
osakaćeni), i uništenje cijele zemlje, možda nepopravljivo.
Tada je Nikaragva reagirala. Ne postavljajući bombe u Washingtonu,
već obraćajući se Međunarodnom sudu pravde.
I sud je 27. lipnja 1986. donio odluku dajući za pravo vlastima u
Managui. Osudio je 'nezakonitu uporabu sile' od strane Sjedinjenih
Država (koje su minirale nikaragvanske luke) i naložio je
Washingtonu da okonča zločin, ne zaboravljajući platiti štete i
kamate. Sjedinjene Države su odgovorile da se neće povinovati
takvoj presudi i da više neće priznavati nadležnost Suda.
Tada je Nikargva zatražila od Vijeća sigurnosti UN-a prihvaćanje
rezolucije po kojoj su sve države obvezne poštivati međunarodno
pravo. Nije se posebice navodila niti jedna država, ali je poruka
bila očita.
Sjedinjene Države uložile su svoj veto protiv rezolucije. I još
danas su, dakle, jedina država osuđena od međunarodnog suda pravde
koja se istodobno usprotivila rezoluciji koja je tražila
poštivanje međunarodnog prava. Nakon čega se Nikaragva obratila
Glavnoj skupštini UN-a. Predložena rezolucija dobila je samo tri i
glasa protiv: one Sjedinjenih Država, Izraela i Salvadora.
Slijedeće je godine Nikaragva zatražila opet glasovanje o toj
rezoluciji. Ovoga je puta samo Izrael podupro stajalište Reaganove
administracije. Nakon toga je Nikaragva potrošila sva pravna
sredstva na raspolaganju, i sva su propala u svijetu kojime je
vladala sila. Nema dvojbi oko tog presedana. Koliko se puta o tome
govorilo na sveučilištima, u novinama?.
Radi se u mnogim vidovima o događaju koji otkriva. Poglavito
otkriva da terorizam funkcionira. Na drugom mjestu da je pogrešno
smatrati terorizma oružjem slabih. Kao i veći dio smrtonosnih
oružja, terorizam je prije svega oružje moćnih; kada se ustvrdi
suprotno, to se događa samo stoga što moćni nadziru ideološke i
kulturološke aparate koji dopuštaju da terorizam prođe pod nešto
drugo. Jedno od najmoćnijih sredstava kojime raspolažu kako bi
ostvarili taj rezultat jest taj da iz sjećanja izbrišu neugodne
događaje, i tako se nitko toga ne sjeća.
Snaga američke propagande i doktrina toliko je velika da se nameće
samim žrtvama. Otiđite u Argentinu, i vidjet ćete da vi morate
podsjetiti na neke činjenice. Tada će vam kazati: 'A, da, no to smo
zaboravili!'.
Nikaragva, Haiti i Gvatemala tri su najsiromašnije zemlje Latinske
Amerike. Nalaze se i među zemljama gdje su Sjedinjen Države vojno
intervenirale, što nije nužna slučajna okolnost.
Sve se to dogodilo u ideološkom ozračju obilježenom zanesenim
objavama zapadnjačkih intelektualaca. Prije nekoliko godina
bjesnilo je samozadovoljstvo: kraj povijesti, novi svjetski
poredak, pravna država, humanitarna nadležnost i tako dalje. Bila
je to česta stvar, upravo dok smo puštali da se događaju nebrojene
okrutnosti. Štoviše. Još i gore, davali smo i svoj doprinos. Ali tko
je o tome govorio?.
Jedno od najvećih postignuća zapadne civilizacije možda je u tome
što je takav sklop učinila mogućim u slobodnom društvu. Totalitarna
država nema takav dar.
Što je terorizam? U američkim priručnicima se teror određuje kao
proračunata uporaba za nasilne političke ili vjerske ciljeve
nasilja, prijetnjom nasilja, zastrašivanjem, prinudom ili
strahom. Problem takvog određenja je u tome što se ono prilično
precizno podudara s onime što su Sjedinjen Države nazvale ratom
niskog intenziteta. Uostalom, u prosincu 1987, kada je Glavna
skupština UN-a prihvatila jednu rezoluciju protiv terorizma, bio
je samo jedan uzdržani glas, onaj Hondurasa, i dva glasa protiv, oni
Izraela i Sjedinjenih Država. Zašto su to učinili? Radi paragrafa
rezolucije koji je precizirao da se ne namjerava dovesti u pitanje
pravo naroda na borbu protiv kolonijalističkog režima ili protiv
vojne okupacije.
Dakle, tada je Južna Afrika bila saveznica Sjedinjenih Država. Osim
napada na susjedne zemlje (Namibija, Angola, itd.) koji su izazvali
stotine tisuća mrtvih i uzrokovali štete veličine 60 milijardi
dolara, režim apartheida u Pretoriji trebao se suočiti unutar svoje
zemlje sa snagom koja je nazvana 'terorističkom': Afričkim
nacionalnim kongresom (ANC). Što se tiče Izraela, on je nezakonito
držao pod okupacijom palestinske teritorije od 1967., druge u
Libanonu od 1978., povremeno ratujući na jugu Libanona protiv sile
koju su sam Izrael i Sjedinjene Države okrivljavali za 'terorizam':
Hezbollah.
U uobičajenim analizama terorizma, ova vrsta informacija ili ova
vrsta napomena nije česta; kako bi se analize i članci novina
smatrali ozbiljnim, u stvarnosti je prikladno svrstati se na pravu
stranu, odnosno na stranu koja raspolaže moćnijim oružjem.
Devedesetih godina najgori napadi na ljudska prava utvrđeni su u
Kolumbiji. Ta je zemlja bila glavni primatelj američke vojne
pomoći, uz izuzetak Izraela i Egipta, koji predstavljaju dva
slučaja za sebe. Sve do 1999. prvo je mjesto pripadalo Turskoj,
kojoj su Sjedinjene Države davale sve veću količinu oružja sve od
1984.. Zašto baš te godine? Ne stoga što se ta zemlja, članica NATO-
a, trebala suočiti sa Sovjetskim Savezom, koji je tada već bio u
raspadu, nego kako bi mogla provoditi svoj teroristički rat koji je
počela protiv Kurda. 1997. američka vojna pomoć Turskoj nadišla je
onu koju je zemlja dobila od 1950. do 1983., odnosno u razdoblju
hladnog rata. Rezultat vojnih operacija; od 2 do 3 milijuna
izbjeglih, deseci tisuća žrtava, 350 uništenih gradova i sela. Kako
se represija pojačavala, Sjedinjene Države su nastavljale davati
80 posto oružja koja su koristili turski vojnici, čak i ubrzavajući
ritam isporuka.
To se preokrenulo 1999., kada je vojni teror, naravno nazvan
'protuterorizmom' od strane vlasti u Ankari, ostvario svoje
ciljeve. Gotovo se uvijek tako dogodi kada terorom upravljaju
njegovi glavni korisnici, odnosno snage na vlasti.
U slučaju Turske, Sjedinjene Države našle su vrlo zahvalnu zemlju.
Washington joj je dao zrakoplove F-16 kako bi bombardirala svoje
stanovništvo i Turska ih je uporabila 1999. kako bi bombardirala
Srbiju. Potom, nekoliko dana nakon 11. rujna turski predsjednik
vlade Bulent Ecevit dao je do znanja da će njegova zemlja rado
sudjelovati u američkoj koaliciji protiv Bin Ladenove mreže.
Tom je prigodom predsjednik vlade objasnio da Turska ima dug
zahvalnosti spram Sjedinjenih Država, koji potiče od 'rata protiv
terorizma' i bezuvjetne potpore koju je dao Washington. Naravno, i
druge su zemlje poduprle Ankaru protiv Kurda, no niti jedna žarom
učinkovitošću usporedivim s onima Sjedinjenih Država. Potpora
Turcima uživala je prešućivanje, ili bolje servilnost, američkih
obrazovanih krugova, koji sigurno nisu mogli zanemarivati događaje
u tijeku. Sjedinjene Države su uostalom slobodna zemlja i izvješća
humanitarnih organizacija o stanju u Kurdistanu bila su na
raspolaganju javnosti.
Tada smo dakle odlučili dati naš doprinos okrutnostima. Naša
koalicija protiv terorizma uključuje i druge novake prvog reda.
Christian Science Monitor, vjerojatno najbolji list za međunarodne
aktulanosti, otkrio je da neki narodi koji uopće ne vole Sjedinjene
Države počinju ih više cijeniti, posebice radosni što ih vide na
čelu rata protiv terorizma. Novinar koji je između ostaloga bio
specijalist za Afriku, kao primjer simbol ovoga zaokreta naveo je
Alžir. No, trebao je znati da Alžir vodi rat protiv svog vlastitog
naroda. Druge dvije zemlje koje su prigrlile američku stvar su
Rusija, koja provodi teroristički rat u Čečeniji, i Kina, autor
niza okrutnosti protiv onih koje naziva muslimanskim
secesionistima.
Neka je tako, no što napraviti sa sadašnjom situacijom? Radikalni
ekstremist poput Pape sugerira da se krivci za zločin 11. rujna
potraže kako bi ih se izvelo pred sud. No Sjedinjene Države ne žele
pribjeći uobičajenim pravosudnim formama, radije ne bi dali
nikakav dokaz, i protive se postojanju međunarodnog pravosuđa.
Štoviše, kada Haiti traži izručenje Emmanuela Constanta, osuđenog
kao odgovornog za smrt tisuća osoba nakon državnog udara koji je
zbacio Jean-Bernarda Aristidea 30. rujna 1991., i iznosi dokaze
njegove krivnje, zahtjev ne izaziva nikakav učinka u Washingtonu,
niti ne otvara nikakvu raspravu. Kako bi se borilo protiv terorizma
nužno je smanjiti razinu terora, ne povećavati je. Kada irska
republikanska armija počini atentat u Londonu, Englezi ne
uništavaju Boston, grad u kojemu IRA broji mnoge pristaše, ni
Belfast.
Traže krivce i potom im sude. Jedno od sredstava da se smanji teror
je u tome da mu mi sami prestanemo pridonositi. Kako bi potom
razmislili o političkim orijentacijama koje su stvorile široki
prostor podrške, a kojime su se potom okoristili nalogodavci
atentata. Ovih posljednjih tjedana, stvaranje svijesti američkog
javnog mišljenja glede svakovrsnih međunarodnih stvarnosti, u čije
su postojanje do sada sumnjale samo elite, možda predstavlja korak
naprijed u tom pravcu", piše Noam Chomsky u Le Monde Diplomatique, a
prenosi Il Manifesto.