Iako zakon ima samo devet članaka i principijelnu potporu svih zastupničkih skupina i parlamentarnih odbora, najavljuje se da će rasprava o njemu trajati oko šest sati, javila je u ponedjeljak slovenska tiskovna agencija STA.
Zakon je na dnevnom redu u popodnevnom dijelu parlamentarnog zasjedanja, pa se može očekivati da će biti usvojen u večernjim satima. Premijer Janez Janša izjavio je prošlog tjedna da zakon uživa gotovo konsenzualnu potporu i da će sasvim sigurno biti prihvaćen.
Prema zakonskom prijedlogu što ga je 25. kolovoza donijela slovenska vlada, "Slovenija ima svoj epikontinentalni pojas" u kojemu "provodi svoja suverena prava u skladu s međunarodnim pravom". Slovenski "epikontinentalni pojas", prema tom prijedlogu, predstavljaju "morsko dno i podzemlje izvan teritorijalnog mora Slovenije do granica u skladu s međunarodnim pravom". Zaštitna ekološka zona pak "zauzima područje izvan teritorijalnog mora Slovenije". Njena je "privremena vanjska granica prema Italiji", kako se navodi u zakonskom prijedlogu, "jednaka crti razgraničenja epikontinentalnih pojasa" bivše Jugoslavije i Italije prema sporazumu iz 1968., dok se "privremena vanjska granica na južnoj strani" nalazi "na paraleli 45 stupnjeva i 10 minuta sjeverne zemljopisne širine". U određivanju te pozicije slovenska se vlada poziva na odredbe sporazuma s Hrvatskom o malograničnom prometu i suradnji (SOPS) koje se odnose na područje tzv. gospodarskog ribolova u graničnom području.
U petom članku zakona navodi se da će "granica epikontinentalnog pojasa s Hrvatskom biti određena međunarodnim sporazumom" između Hrvatske i Slovenije.
Donošenje zakona u uvodnim odredbama tumači se potrebom ekološke zaštite sjevernog Jadrana zbog velikog povećanja brodskog prometa i mogućim ekološkim nesrećama.
"U zaštitnoj ekološkoj zoni provodi se pravni poredak Slovenije i Europske unije na području zaštite i očuvanja morskog okoliša, uključujući arheološku baštinu u skladu s odredbama XII. dijela konvencije UN-a o pomorskom međunarodnom pravu. U zaštitnoj ekološkoj zoni za brodove koji plove pod stranom zastavom i strance primjenjuje se pravni poredak Slovenije, Europske unije i međunarodni ugovori s područja ekologije", navodi se među ostalim u zakonskom prijedlogu o kojemu će odlučivati zastupnici slovenskog parlamenta u utorak.
Zakon bi trebao stupiti na snagu nakon objave u službenom listu, a predviđa i inicijalna sredstva za plovilo i službu koja bi u zoni izvršavala ekološku zaštitu. Precizniji način provođenja pojedinih suverenih prava i jurisdikcije iz spomenutog zakona regulirat će se podzakonskim propisima, navodi prijedlog zakona.
Kako se navodi u prijedlogu zakona, u ovoj godini njegova primjena ne bi zahtijevala dodatna državna sredstva, ali u idućoj godini bilo bi potrebno oko 10 milijuna kuna za kupnju ekološkog broda i službe u više ministarstava koje će zakonom dobiti ingerencije na tom području.
(Hina) xfl ybr