IT-sukobi, diplomati, europa +IT CORRIERE 21. XII. IRAČKA KRIZA I E POLITIKA ++ITALIJA+CORRIERE DELLA SERA+21. XII. 1998.+Pravi dug Europe+"Još ne postoji nikakva europska politika, niti u embrionalnom +obliku, i to bi bila, možda,
glavna pouka anglo-američkog napada na +Irak. Sama Europa, u smislu stvarnog političkog entiteta, dakle, ne +postoji ili, u najboljem slučaju, postoji tek kao ličinka. Unatoč +njezina, makar i izrazito uznapredovaloga, gospodarsko-+monetarnog ujedinjavanja, što dokazuje činjenicu da je valuta, na +kraju, samo valuta.(...)+Nakon što je utvrđeno da je Sadam ludi diktator, da ga uopće nije +briga za obveze koje su mu zadali Ujedinjeni narodi (a koje je on i +potpisao), da se sudrži od pravljenja kemijskih i nuklearnih +oružja; nakon što je utvrđeno da su svi pregovori s ciljem da ga se +navede da prihvati inspekcije svojih proizvodnih pogona, stalno +propadali, što Europa misli da je trebalo učiniti?+Europa to ne zna, zna samo ponavljati: 'Pregovori, pregovori', +poput pokvarene ploče, kao automat, i tim mucanjem ona potvrđuje +svoje nepostojanje. +Upravo se u toj nesposobnosti da u svim prigodama ima i promišlja
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
21. XII. 1998.
Pravi dug Europe
"Još ne postoji nikakva europska politika, niti u embrionalnom
obliku, i to bi bila, možda, glavna pouka anglo-američkog napada na
Irak. Sama Europa, u smislu stvarnog političkog entiteta, dakle, ne
postoji ili, u najboljem slučaju, postoji tek kao ličinka. Unatoč
njezina, makar i izrazito uznapredovaloga, gospodarsko-
monetarnog ujedinjavanja, što dokazuje činjenicu da je valuta, na
kraju, samo valuta.(...)
Nakon što je utvrđeno da je Sadam ludi diktator, da ga uopće nije
briga za obveze koje su mu zadali Ujedinjeni narodi (a koje je on i
potpisao), da se sudrži od pravljenja kemijskih i nuklearnih
oružja; nakon što je utvrđeno da su svi pregovori s ciljem da ga se
navede da prihvati inspekcije svojih proizvodnih pogona, stalno
propadali, što Europa misli da je trebalo učiniti?
Europa to ne zna, zna samo ponavljati: 'Pregovori, pregovori',
poput pokvarene ploče, kao automat, i tim mucanjem ona potvrđuje
svoje nepostojanje.
Upravo se u toj nesposobnosti da u svim prigodama ima i promišlja
vlastitu vanjsku politiku, u potpunosti očituje stvarno
nepostojanje politike Europske unije. No iza tog nepostojanja
nalazi se i jedno drugo, šire i teže, nepostojanje političkih
vrijednosti. To je pravo objašnjenje europskog skrivanja.
Kontinent politički ne postoji jer njegova javna mnijenja, njegove
upravljačke klase, njegova duga kultura, nemaju nikakvog čvrstog
etičko-političkog temelja, a, ponajprije, nemaju nikakvo čvrsto
sidrište u demokraciji.
Ako želi postojati, Europa mora biti demokratska Europa, njezine
vrijednosti moraju biti samo demokratske, no ona istovremeno
pokazuje da upravo s tim vrijednostima ima težak i neriješen
odnos.
U kontinentalnoj Europi, Europi bez Velike Britanije, povijest
demokracije, u današnjem smislu, odnosno, liberalne demokracije,
bila je samo povijest poraza. Ne treba se dati prevariti javnim
retorikama, koje su procvale u ovom poslijeratnom razdoblju, često
uzdizane historiografskim vulgatama u posluhu spram
prevladavajućih političkih odnosa. U stvarnosti su tijekom
dvadesetog stoljeća europska društva, prije no što su se pomirila s
demokracijom, uistinu izmislila sve i sva, fašizam, komunizam,
rasizam, a prije toga jakobinizam, sve izme socijalizma, potom
bonapartizam, boulangerizam i tako dalje. Ta su društva, puna
aristokratsko-feudalnih naslijeđa, klerikalizma, svakojakih
staleških ustroja i korporativizama, koja su bila i plijen stalnih
nacionalnih suparništava, upoznala političku modernizaciju koja
je stalno išla od reakcionarnih ideja, elitističkih utopizama i
neliberalnih mobilizacija masa.(...)
Samo zahvaljujući vanjskom čimbeniku, otporu Velike Britanije i
intervenciji Sjedinjenih Država, vraćena je sloboda
kontinentalnoj Europi, kad su prvo uklonjeni nacizam i fašizam, a
onda i ruski boljševizam.
Ta neosvojena sloboda, koja nije dozrela iz sukladnih premisa, već
je u suštini primljena na dar, ostala je kao nešto strano europskom
političkom identitetu. Ona je još uvijek nešto što njezine
upravljačke klase i njezina javna mišljenja ne poznaju i ne
prakticiraju, što ih nikada ne uspijeva potaknuti, a još manje
zapaliti. Naša je demokratska kultura gluha za, kažimo to tako,
pravne aspekte, za obvezujuću prirodu dužnosti, za stvarnu
uspješnost sankcija, za visoku ćudorednost suštinskog poštivanja
zakona, odredaba i sporazuma, svugdje i uvijek, i za nedodirljivost
svega toga. Demokracija kontinentalne Europe je demokracija koja
je uvijek sklona zaboraviti pravo u korist politike (bilo da je ona
državni ili društveni interes), no koja je, upravo stoga što
zaboravlja na pravo, sklona u drugi plan gurnuti izbor između
pravednog i nepravednog, u čemu je po definiciji suština prava i
koja je sklona odbaciti jasnu objektivnost toga izbora.
Upravo stoga što zaboravlja na pravo, u kontinentalnoj Europi
demokracija iskazuje sklonost da samu politiku pretvori u verbalnu
vježbu, u sklop formula, moralizatorske hirove, i sklona je, dakle,
u svakome treunutku otvoriti vrata svim mogućim ciničkim
manipulacijama, samo ako se trude preobući u svoju suprotnost.
Protupravni moralizam Europljana je taj koji ih neizbježno
priprema na oportunizam.
Jedno europsko političko tijelo na temelju takvog političkog
shvaćanja, odsutnosti izvornih demokratskih vrijednosti, ne može
se roditi i nikada se neće roditi. Niti je zapravo rođeno. Prvo
slučaj Ocalan, s burnim njemačkim uzmakom, onda napad na Irak, s
ograđivanjem cijele Europe, stavili su nas pred tu ružnu stvarnost.
No, sve će se vlade kontinenta, prirodno, nastaviti praviti da to
nije ništa, i vjerovati da jedna nacija može, tko zna kako,
svjetlost ugledati kroz jednu monetu", piše Ernesto Galli della
Loggia.