ES-INTEGRACIJE-OBRANA-UNIJA +6. XII.-ES-ABC-ZAJEDNIČKA EU OBRANA ++ŠPANJOLSKA+ABC+6. XII. 1998.+Europa razmatra izgradnju zajedničkog obrambenog stupa, na pola +puta između EU-a i NATO-a+"Nakon sporazuma između Francuske i Velike
Britanije, sklopljenog +kako bi Europa dobila veću odgovornost na vojnom planu, ministri +vanjskih poslova pozabavit će se mogućnošću stvaranja europskog +obrambenog stupa koji bi se nalazio između Europske unije i NATO-a, +kao materijalni oblik cijeloga projekta. Sve je to i dalje samo +nacrt, ali se u njemu već sada mogu nazrijeti velike posljedice za +budućnost europskih ustanova, na način donošenja odluka i na +vanjsku politiku Europe.+Cilj je da Europa preuzme odgovornost u sukobima kao što je onaj na +Balkanu, a da se pri tome ne odrekne američke vojne potpore. No, +glavni je problem pretvaranje te zamisli u stvarnost. To se tek +treba do podrobnosti raspraviti, ali se već sada nazire stvaranje +obrambenog stupa Europske unije, a i europskog dijela u NATO-u, +kako bi Europa imala na raspolaganju vlastita vojna sredstva za +suočavanje s krizama po njezinoj mjeri.+Vjeruje se da će taj plan razvodniti Zapadnoeuropsku uniju, iako se
ŠPANJOLSKA
ABC
6. XII. 1998.
Europa razmatra izgradnju zajedničkog obrambenog stupa, na pola
puta između EU-a i NATO-a
"Nakon sporazuma između Francuske i Velike Britanije, sklopljenog
kako bi Europa dobila veću odgovornost na vojnom planu, ministri
vanjskih poslova pozabavit će se mogućnošću stvaranja europskog
obrambenog stupa koji bi se nalazio između Europske unije i NATO-a,
kao materijalni oblik cijeloga projekta. Sve je to i dalje samo
nacrt, ali se u njemu već sada mogu nazrijeti velike posljedice za
budućnost europskih ustanova, na način donošenja odluka i na
vanjsku politiku Europe.
Cilj je da Europa preuzme odgovornost u sukobima kao što je onaj na
Balkanu, a da se pri tome ne odrekne američke vojne potpore. No,
glavni je problem pretvaranje te zamisli u stvarnost. To se tek
treba do podrobnosti raspraviti, ali se već sada nazire stvaranje
obrambenog stupa Europske unije, a i europskog dijela u NATO-u,
kako bi Europa imala na raspolaganju vlastita vojna sredstva za
suočavanje s krizama po njezinoj mjeri.
Vjeruje se da će taj plan razvodniti Zapadnoeuropsku uniju, iako se
čini da bi njime ta ustanova trebala biti integrirana u Europsku
uniju. Čini se da je taj plan neizbježan, osobito ako se uzme u obzir
slijepa ulica u kojoj se nalazi Zapadnoeuropska unija, koja nije
poslužila čak ni za vojno posredovanje u uličnim svađama poput one u
Albaniji 1997. Sljedeći bi korak bio stvaranje neke vrste 'eura' na
polju obrane, a njemu bi se priključili ne samo oni koji to budu
htjeli, nego i samo oni koji to budu mogli. Drugim riječima,
obrambeni stup Europske unije obuhvaćao bi države Europske unije
koje se nalaze i u NATO-u, a ostale bi isključene neutralne države
(Švedska, Austrija, Finska i Irska), ali i NATO-ove članice koje
nisu u Europskoj uniji (Norveška, Island i Turska).
Uspoređivanje tog obrambenog stupa s eurom dobro je kad je riječ o
sličnostima: selektivnost i kohezija. Ali to ne bi bila zajednička
organizacija, nego bi se organizirala na razini vlada, a Europsko
povjerenstvo u njoj ne bi imalo nikakav utjecaj. To je zamisao koja
bi imala velike posljedice na rad ustanova, budući da se u
zajedničkoj kući, Europskoj uniji, na taj način pojavljuju tri
kluba, svaki sa svojim vlastitim identitetom. Klub država koje
uvode euro (njih jedanaest), klub zajedničke obrane (devet
država), a možda i Schengenski klub (suradnja na polju pravosuđa i
između ministarstava unutarnjih poslova).
Bila bi to tri jaka i utjecajna kluba, a predviđa se da bi bili i
djelotvorni, ali bi ih kritizirale države koje ostaju izvan njih, a
one bi radije zadržale sadašnji kalup Europske unije, kao
zajedničkog pašnjaka, bez boljih i lošijih parcela. To bi bio i
korak prema naprijed pri ostvarivanju francuske zamisli stvaranja
Europe s koncentričnim krugovima, s 'čvrstom jezgrom' u državama
koje su jako povezane, a oko njih bi se širili krugovi manje čvrstih
veza i suradnje koji bi mogli ići sve do Vladivostoka, Magreba i
Turske. Naravno, kao tipična zamisao Voltaireove 'Patrie', Pariz
bi bio političko središte svih tih krugova.
Ako Europa i bude imala autonomiju na polju obrane, ona će biti dio
NATO-a. Jer, dobro je poznato da autonomija ne znači i
samostalnost. I, čak i da europske države organiziraju neku vojnu
intervenciju za vlastiti račun, morale bi zamoliti SAD da im posudi
svoje vojne satelite. O toj se zamisli već davno raspravljalo. I
tada se Washington tomu nije protivio, ali je dao na znanje i da bi
želio imati nadzor nad europskim vojnim operacijama ako se u njima
bude rabila američka vojna oprema. A taj je nadzor neizbježan,
budući da bi NATO bio baza za europsku obranu.
Stvaranje europskog obrambenog identiteta bilo bi najbolja potpora
za zajedničku europsku obranu, a utjelovljavalo bi i vanjsku
politiku Europske unije. Ali način na koji je do sada vođen taj
projekt ipak ostavlja mogućnost da europska vanjska politika padne
u ruke nekog 'direktorija' u kojemu će Francuska i Velika Britanija
kuhati, stavljati jelo na kušanje Njemačkoj, a ostali će ga moći
samo prihvatiti ili odbiti. Čvrsto je ukorijenjena i zamisao o
stvaranju Corneilleve 'patrie', prema kojoj je, kad je riječ o
diplomaciji Staroga Kontinenta, sve izvan Pariza i Londona obična
diplomatska pustoš", piše dopisnik lista iz Bruxellesa Alberto
Sotillo.