US-KONSENZUS- GD, PA, PL, PAN, PP, PG, RN +US IHT 10. XII. LJUDSKA ODGOVORNOST ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+10. XII. 1998.+Uzeti u obzir i ljudsku odgovornost+"Kako je Opća deklaracija o ljudskim pravima bila
uobličena u +svjetlu neizrecivih užasa koje su Europljani, osobito Židovi, +pretrpjeli za Drugoga svjetskog rata, pokretna snaga koja stoji iza +nje jest zaštita pojedinaca od velike države. U posljednjih 50 +godina, od deklaracije je potekla velika obitelj zakona za +međunarodna prava, institucije, procedure i norme.+U povodu obilježavanja 50. godišnjice deklaracije, azijsko- +europska zaklada i njemačke novine 'Die Zeit' nedavno su zajednički +organizirali kolokvij u Hamburgu. Okupljeno je 40 azijskih i +europskih državnika, znanstvenika i aktivista na području ljudskih +prava.+Svi smo se složili da je deklaracija pomogla da svijet učinimo +humanijim. Bilo je ipak nekih neslaganja između pojedinih Azijata i +Europljana o dva pitanja.+Ljudska prava su univerzalna po karakteru, no ako uzmemo u obzir +velike postojeće razlike u stvarnom svijetu, da li bismo se trebali +složiti da 'bi različitim područjima trebalo dopustiti da se
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
10. XII. 1998.
Uzeti u obzir i ljudsku odgovornost
"Kako je Opća deklaracija o ljudskim pravima bila uobličena u
svjetlu neizrecivih užasa koje su Europljani, osobito Židovi,
pretrpjeli za Drugoga svjetskog rata, pokretna snaga koja stoji iza
nje jest zaštita pojedinaca od velike države. U posljednjih 50
godina, od deklaracije je potekla velika obitelj zakona za
međunarodna prava, institucije, procedure i norme.
U povodu obilježavanja 50. godišnjice deklaracije, azijsko-
europska zaklada i njemačke novine 'Die Zeit' nedavno su zajednički
organizirali kolokvij u Hamburgu. Okupljeno je 40 azijskih i
europskih državnika, znanstvenika i aktivista na području ljudskih
prava.
Svi smo se složili da je deklaracija pomogla da svijet učinimo
humanijim. Bilo je ipak nekih neslaganja između pojedinih Azijata i
Europljana o dva pitanja.
Ljudska prava su univerzalna po karakteru, no ako uzmemo u obzir
velike postojeće razlike u stvarnom svijetu, da li bismo se trebali
složiti da 'bi različitim područjima trebalo dopustiti da se
razvijaju različitim ritmom' prema postignuću univerzalnih
standarda?
Neslaganja je bilo i o tome bi li pri procjenjivanju stanja ljudskih
prava u Kini, npr., u obzir trebali uzeti njezinu povijest i
kontekst. Jednostavno rečeno, da li bi Kinu trebalo procjenjivati
standardima suvremenoga Zapada ili dramatičnoga napretka koji je
postigla od početka ere Denga?
Mnogi azijski i europski sudionici složili su se da povijest
posljednjih 50 godina sadrži barem tri pogrješke.
Prvo, svi smo krivi zbog dvostrukih standarda. Skloni smo od država
u kojima imamo malo ili uopće nemamo nacionalnog interesa i koje
nisu u položaju da nam se mogu osvetiti učiniti žrtve. Sve vlade
koje nastoje pomiriti odanost načelu s interesima države suočene su
s neizbježnom napetosti.
Drugo, razvoj zakona za međunarodna ljudska prava potiče
dominantni Zapad. Primjer je sadašnje nastojanje Europe da ostatku
svijeta nametne svoje protivljenje smrtnoj kazni kao novu opću
normu.
Treće, zbog neznanja o uvjetima u Trećem Svijetu, dobre namjere
Zapada katkad više štete nego što koriste.
U listopadu sam dijelio predsjedajući položaj na sastanku o radnim
odnošajima u Haagu. Europska nevladina organizacija priznala je da
je uspjela zatvoriti tvornicu u Bangladešu koja je zapošljavala
djecu. Kasnije su na svoj užas otkrili da su, zbog siromaštva
obitelji, neke od djevojčica bile natjerane na prostituciju.
Da bi iskorijenili dječju radnu snagu trebamo, dakle, program
rješavanja siromaštva kao i plan rješavanja problema onih koji
iskorištavaju djecu.
Na hamburškom sastanku, bivši kancelar Helmut Schmidt i bivši
premijeri Luksemburga, Gaston Thorn, i Nizozemske, Andreas van
Agt, dobili su priliku izložiti plan deklaracije o ljudskim
odgovornostima. Schmidt je počasni predsjednik kluba umirovljenih
državnika kojega je 1983. osnovao bivši japanski premijer Takeo
Fakuda.
Nazvan Vijeće InterAction, klub među svojim članovima ima bivše
čelnike vlada kao što su Jimmy Carter iz SAD-a, James Callaghan iz
Velike Britanije, Valery Giscard d'Estang iz Francuske, Pierre
Trudeau iz Kanade(...).
Vijeće je 10 godina, do 1997., radilo na svojoj deklaraciji, koja bi
trebala (...) nadopuniti Opću deklaraciju o ljudskim pravima. Kako
bilo, izazvala je mnogo sumnje i antagonizma u zajednici za zapadna
ljudska prava.
Što je nadahuće za deklaraciju o ljudskoj odgovornosti? Schmidt je
objasnio kako je nacrt za deklaraciju nadahnut dvjema idejama.
Prva je da je u posljednjih 50 godina Zapad previše naglašavao prava
pojedinaca i premalo vlastitu odgovorajuću odgovornost. Tvrdi kako
bi da bi ijedno društvo funkcioniralo dobro, morala postojati
ravnoteža između prava i odgovornosti.
Na primjer, pravo na slobodu govora mora biti u suodnosu s
odgovornosti da se ne ocrnjuju drugi (...); sloboda tiska mora biti
u ravnoteži s odgovornosti da se izvješćuje pravedno i točno;
sloboda vjere mora biti u ravnoteži s odgovornosti da se ne ocrnjuje
vjera drugih.(...)
Schmidt je veoma ponosan na činjenicu da nacrt Deklaracije daje
potporu čelnicima svih vjera i civilizacija.
Kako bilo, na kolokviju nije bilo konsenzusa o vrijednosti nacrta.
Svi su se složili da bi o njemu vlade i društva trebala raspravljati
na široko, a možda bi ga trebalo na razmatranje dostaviti i UN-u.
Hamburški je sastanak zaključen pogledom u budućnost. U sljedećih
će 50 godina svijet biti veoma različit od svijeta u posljednjih 50
godina. Zbog globalizacije, informacijske tehnologije i ljudske
pokretnosti, istinski smo građani svijeta. Zbog toga moramo doći do
globalnog konsenzusa o tome što je dobro a što loše.
Moramo se ponašati u skladu s konsenzusom i u skladu s drevnom
azijskom mudrosti: pod nebeskim svodom, svi muškarci su braća, a
sve žene sestre", piše Tommy Koh.