IT-diplomati, afera, sloboda tiska +LA REPUBBLICA 3. XII.-PLAĆENI OGLAS ++ITALIJA+LA REPUBBLICA+3. XII. 1998.+Sloboda tiska i riječi+Ne čudi što je D'Alema zamjerio nekim novinama što su tiskale +plaćeni oglas turske vlade u vezi sa
slučajem Ocalan: D'Alema je +nesklon tisku. No njihovo objavljivanje nije se svidjelo ni brojnim +čitateljima, a ostali su listovi to više ili manje spretno +kritizirali. Pozabavimo se tim pitanjem polazeći od početka: što je +ispravno objaviti u nekom dnevnom listu?+Prvo je pravilo da je prostor u novinama podijeljen na dva dijela. +Prvi dio, onaj urednički, očito, sadrži vijesti, raščlambe, +osvrte, članke i komentare po izboru novinara. Tu, na novinskim +stupcima, svaka je pomisao na plaćanje svetogrđe. Novine ili +novinar koji prima novac, iz bilo kojeg poznatog ili nepoznatog +izvora, da bi objavio neku vijest umjesto neke druge ili da bi +zauzeo određeno stajalište spram toga što komentira čini težak +grijeh: krši pravila slobodnoga tiska koja postoje u pravim +demokracijama. +U povijesti novinarstva to je, znamo, često bilo kršeno. A +vjerojatno se i dalje krši. No to nije opravdanje.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
3. XII. 1998.
Sloboda tiska i riječi
Ne čudi što je D'Alema zamjerio nekim novinama što su tiskale
plaćeni oglas turske vlade u vezi sa slučajem Ocalan: D'Alema je
nesklon tisku. No njihovo objavljivanje nije se svidjelo ni brojnim
čitateljima, a ostali su listovi to više ili manje spretno
kritizirali. Pozabavimo se tim pitanjem polazeći od početka: što je
ispravno objaviti u nekom dnevnom listu?
Prvo je pravilo da je prostor u novinama podijeljen na dva dijela.
Prvi dio, onaj urednički, očito, sadrži vijesti, raščlambe,
osvrte, članke i komentare po izboru novinara. Tu, na novinskim
stupcima, svaka je pomisao na plaćanje svetogrđe. Novine ili
novinar koji prima novac, iz bilo kojeg poznatog ili nepoznatog
izvora, da bi objavio neku vijest umjesto neke druge ili da bi
zauzeo određeno stajalište spram toga što komentira čini težak
grijeh: krši pravila slobodnoga tiska koja postoje u pravim
demokracijama.
U povijesti novinarstva to je, znamo, često bilo kršeno. A
vjerojatno se i dalje krši. No to nije opravdanje.
Postoji i drugi dio lista, na raspolaganju onima koji žele platiti
za njegovu upotrebu, i tu postoje neka, vrlo jasna, pravila. Prvo je
da razlika između novinarskog prostora i onoga što se općenito
naziva promidžbenim mora biti jasna i uočljiva. Plaćeni prilozi
moraju biti predstavljeni kao takvi, a ne maskirani kao da su
uredničke vijesti. Čitatelj treba znati tko je odgovoran za ono što
čita: novinar ili naručitelj priloga.
Postoje li granice u tome što je ispravno objaviti u plaćenom
prostoru? Odmah kažimo da je urednik neovisan i neopoziv sudac i što
se tiče promičbenog prostora. No njegove odluke nisu samovoljne već
su vođene nekim načelima. On mora odbiti oglase koji krše neku
odredbu zakona, primjerice, one koji bi mogli značiti kazneno djelo
klevete. Osim toga, može odbiti oglas ako prosudi da je nepristojan
ili pornografski.
On se, međutim, prema općeprihvaćenim pravilima, ne bavi
istinitošću oglasa. Jedan je američki tjednik prošlih godina
odlučio provjeriti vjerodostojnost svakog priloga prije njegova
objavljivanja, no to je bio jedinstven slučaj. Utvrđivanje
istinitosti zahtijevalo je pomne laboratorijske analize, a to bi
sigurno bilo nezamislivo u nekom dnevnom listu. Prema općem sudu
odgovornost za promidžbene tvrdnje, u pogledu njihove
utemljenosti, pada jedino na naručitelja oglasa.
Ono što, prema pravilima demokracije, nije prihvatljivo jest
ideološka cenzura. Nije dopušteno odbiti plaćeni oglas jer
izražava mišljenja i sudove različite od onih lista u kojemu se
objavljuje. Ovdje se ne radi o ekonomskom interesu novina. Nije u
pitanju njegov financijski temelj. Radi se o slobodi tiska.
Zatiranjem bilo čijeg glasa, samo stoga što je različit od našega,
osim što bi bilo znak nesigurnosti i osjetljivosti, čini se
prekršaj.
Odluka da se objavi oglas turske vlade bila je ispravna ne zbog
oportunosti već zbog načela; poštivanja slobode riječi. Ne čudi,
zapravo, da su neke burne kritike (mimo D'Alemina čuđenja) došle iz
političkih sektora koji o slobodi tiska nisu uvijek imali jasne
predodžbe", piše Piero Ottone.