IT-analiza, sigurnost, Balkan, nacionalizam +IL MANIFESTO 29. XI.-SIGURNOST NA BALKANU ++ITALIJA+IL MANIFESTO+29. XI. 1998.+Opasno proživljeno balkansko desetljeće+"Kratka usporedba stanja na kraju desetljeća na Balkanu daje nam
+sliku koja pokazuje ulogu određene političke kulture u odnosu +sigurnosti i nesigurnosti.+Kosovo i mini-Jugoslavija+Na Kosovu se čini da ni jedna strana nije zainteresirana za +postizanje kompromisa; albanski čelnici odbili su autonomiju +unutar Srbije, a čini se da je ni srpsko vodstvo nije spremno +uistinu dati, neovisnost su srpski vođe odlučno odbili; podjela +Kosova predmet je rasprava, no ono može dovesti do sukoba zbog +krajnje različitih stajališta strana o tome kako bi se eventualno +podijelio teritorij; široj autonomiji Kosova u trojnoj federaciji, +više nego Srbija protivi se Crna Gora.+Drugim riječima tri umiješane strane (albanska, srpska i +crnogorska) ne doimlju se spremne za pronalažanje političkog +rješenja, barem ne u kratkoročnom i srednjoročnom razdoblju. One ne +iskazuju nikakvo uzajamno povjerenje, ponajprije zbog napetosti i +srpske represije nad albanskim stanovništvom, a koja se razvila
ITALIJA
IL MANIFESTO
29. XI. 1998.
Opasno proživljeno balkansko desetljeće
"Kratka usporedba stanja na kraju desetljeća na Balkanu daje nam
sliku koja pokazuje ulogu određene političke kulture u odnosu
sigurnosti i nesigurnosti.
Kosovo i mini-Jugoslavija
Na Kosovu se čini da ni jedna strana nije zainteresirana za
postizanje kompromisa; albanski čelnici odbili su autonomiju
unutar Srbije, a čini se da je ni srpsko vodstvo nije spremno
uistinu dati, neovisnost su srpski vođe odlučno odbili; podjela
Kosova predmet je rasprava, no ono može dovesti do sukoba zbog
krajnje različitih stajališta strana o tome kako bi se eventualno
podijelio teritorij; široj autonomiji Kosova u trojnoj federaciji,
više nego Srbija protivi se Crna Gora.
Drugim riječima tri umiješane strane (albanska, srpska i
crnogorska) ne doimlju se spremne za pronalažanje političkog
rješenja, barem ne u kratkoročnom i srednjoročnom razdoblju. One ne
iskazuju nikakvo uzajamno povjerenje, ponajprije zbog napetosti i
srpske represije nad albanskim stanovništvom, a koja se razvila
tijekom posljednjih deset godina. Koliko srpska, toliko i albanska
strana sklone su kršenju sporazuma koja je nametnula međunarodna
zajednica, pa je čak i teško postignut kompromis između Miloševića
i Holbrookea odlučno odbio Agani (zamjenik vođe kosovskih Albanaca
Ibrahima Rugove), odnosno, njega nisu odbili samo radikalni
dijelovi, politički, kao što je Adem Demaqi, i vojni, kao što su
OVK, i Fark Bujara Bukoshija. U međuvremenu je u Srbiji ukinuta
neovisnost sveučilišta i ugušena sloboda tiska. U tim okolnostima
čini se da bi jedna međunarodna vojna intervencija bila
predodređena da radikalizira stanje, i da, ponajprije, kako god se
to opravdavalo, učini nemogućim nalaženje bilo kakvog rješenja po
kojemu bi Kosovo na bilo koji način ostalo unutar granica Srbije. U
tom bi slučaju razorne posljedice mogle pogoditi 'izložena'
područja kao što su Bosna, Makedonija, Albanija (i Cipar).
Dakle, pokazuje se očitim kako je kosovsko pitanje već postiglo
nezaobilazne geopolitičke razmjere, i da pokazuje
destabilizirajući naboj prema procesu uređenja i obnove države.
Bosna i Hercegovina
U srpskom entitetu slika je manje mračna no što se čini, poglavito
zahvaljujući činjenici da su posljednji politički izbori potvrdili
postojanje već dubokih podjela. Unatoč pobjedi radikalnog
nacionalista Poplašena na izborima za predsjedništvo entiteta, i
skupština, i srpski predstavnik se u zajedničkom predsjedništvu
nalaze na umjerenim stajalištima. Osim toga, mnogi su srpski
čelnici privučeni idejom da bi mogli postati prvi Srbi uključeni u
proces europske integracije kada će se potpora EU-a Bosni u
cijelosti učvrstiti.
Protivno tome, čini se da se prijetnje bosanskom integritetu
pojavljuju posebice s hrvatske strane. Istina je da se i ovdje
potvrđuje politička diferencijacija, pa je kandidat HDZ-a za
mjesto u zajedničkom predsjedništvu, Ante Jelavić, izabran s tek 52
posto glasova (prije dvije godine njegov je prethodnik Zubak dobio
više od 88,7 posto). Bez obzira na to, Jelavić je nacionalist i
predstavlja najradikalnijeg predstavnika među članovima
predsjedništva. Osim toga se stalno pojavljuju i hrvatsko-
muslimanske napetosti, dok sukob koji traje na vrhu u Zagrebu po
bosanski integritete djeluje sve manje ohrabrujuće. Kao zaključak,
u bosanskom slučaju, budućnost države još je uvjetovana sukobom
između integracije i dezintegracije. Sukobom koji se još nije
konačno razriješio.
Hrvatska
U Zagrebu je počelo nasljeđivanje Tuđmana. Dok zemlji zbog
previsoke vrijednosti mjesne valute i izostanka produktivnosti
prijeti teška gospodarska kriza, skandal oko Dubrovačke banke i,
potom, smrt ministra obrane Šuška, potaknuli su nemilosrdni
obračun među različitim strujama HDZ-a, stranke na vlasti. Novine
su nedavno izvijestile o ostavkama umjerenijih predstavnika,
premda to nije potpuno točno. Primjerice, novi ministar obrane
Hebrang, dogmatik koji pripada 'tvrdom' krilu HDZ-a, primoran je na
ostavku jer je preozbiljno bio shvatio Tuđmanov poziv da, nakon
Šuškove smrti, uvede malo reda u ministarstvu. Čineći to, on se,
zapravo, sukobio s izrazito moćnim hercegovačkim lobijem, kojemu
je sada na čelu mladi, ambiciozni, i beskrupulozni Ivić Pašalić.
U toj se borbi nazire splet gospodarsko-financijskih interesa,
sumnja u njihovu povezanost s kriminalom, no, kako bilo, povezanih
s jednom moćnom skupinom koja hrvatske nacionalne interese želi
odrediti prema etno-ekspanzionističkom ključu, na štetu hrvatsko-
muslimanske federacije i, dakle, bosanskog državnog integriteta.
Za zaključak: još postoji moćno hrvatsko vodstvo koje radi na
postizanju etno-nacionalističkih ciljeva na teritoriju bivše
Jugoslavije.(...)
Slovenija i Moldavija
Na rubu područja glavnog sukoba, i Slovenija i Moldavija nalaze se
na izloženom položaju na planu sigurnosti. Dvije trećine slovenske
kopnene i morske granice s Hrvatskom još su predmetom rasprave.
Unatoč pokušajima posredovanja, stanje se često zaoštrava i vodi
prema jakim napetostima iz kojih se još ne vidi izlaz, no koje bi
Ljubljanu mogle uvući u vrtlog nacionalističkih sukoba, također, i
radi ekstremizma nekih snaga koje su za sada u oporbi.(...)
Sigurnost je i na rubu Balkanu daleko je od toga da bude postignuta,
što može uzajamno djelovati s drugim destabilizirajućim
čimbenicima", piše Stefano Bianchini.