IT-manifesto 20. XI.-o razlozima sukoba u bivšoj Jugoslaviji +IL MANIFESTO 20. XI.RAZLOZI SUKOBA EXJU ++ITALIJA+IL MANIFESTO+20. XI. 1998.+Napadnuti i napadači su krive kategorije+"Koliko god bi se to moglo činiti izazovnim, ja držim
da se pitanje +sigurnosti ne može više shvaćati, isključivo ili u prvom redu kao +pitanje vojno-političke prirode. Iako je to u prošlosti u mnogim +aspektima bilo točno, danas je to puno manje tako, jer sigurnost sve +više ovisi o jednoj prilično širokoj lepezi čimbenika. Sjetimo se, +primjerice, utjecaja koji vrši demografija, stupanj gospodarskog i +društvenog razvoja određene zemlje, uloge sredstava masovne +komunikacije, na proturječnu vezu povijesti i sjećanja.(...)+Budući da se sigurnost čini sve više neodvojivom od različitih +političkih kultura na koje se uvelike oslanjaju koliko političke +elite, toliko i sveukupno stanovništvo. Da bi bilo jasno: ovdje se +ne želi ustvrditi da diplomatsko-vojni aspekti nemaju utjecaja ili +da nisu važni. Nitko ne može zanijekati da oni nisu imali snažan +utjecaj na određivanje razvoja krize u bivšoj Jugoslaviji, a, +posebice, na onu bosansku, a to se odnosi i na unutarnja kretanja u +područjima sukoba, kao i na ona u širem međunarodnom kontekstu. Pa +ipak, ako bi se moralo ostati pri čistom vojno-diplomatskom
ITALIJA
IL MANIFESTO
20. XI. 1998.
Napadnuti i napadači su krive kategorije
"Koliko god bi se to moglo činiti izazovnim, ja držim da se pitanje
sigurnosti ne može više shvaćati, isključivo ili u prvom redu kao
pitanje vojno-političke prirode. Iako je to u prošlosti u mnogim
aspektima bilo točno, danas je to puno manje tako, jer sigurnost sve
više ovisi o jednoj prilično širokoj lepezi čimbenika. Sjetimo se,
primjerice, utjecaja koji vrši demografija, stupanj gospodarskog i
društvenog razvoja određene zemlje, uloge sredstava masovne
komunikacije, na proturječnu vezu povijesti i sjećanja.(...)
Budući da se sigurnost čini sve više neodvojivom od različitih
političkih kultura na koje se uvelike oslanjaju koliko političke
elite, toliko i sveukupno stanovništvo. Da bi bilo jasno: ovdje se
ne želi ustvrditi da diplomatsko-vojni aspekti nemaju utjecaja ili
da nisu važni. Nitko ne može zanijekati da oni nisu imali snažan
utjecaj na određivanje razvoja krize u bivšoj Jugoslaviji, a,
posebice, na onu bosansku, a to se odnosi i na unutarnja kretanja u
područjima sukoba, kao i na ona u širem međunarodnom kontekstu. Pa
ipak, ako bi se moralo ostati pri čistom vojno-diplomatskom
gledanju na sigurnost, na kraju bi se uvidjelo koliko su
neprikladni i nedostatni ti instrumenti u mijenjanju tijeka
događaja, posebice na Balkanu, u pravcu pacifikacije regije.
Zapravo, unatoč uspješnosti NATO-ove intervencije u Bosni 1995.,
daleko smo od toga da možemo zamisliti stvarno stabiliziranje te
zemlje u kratkoročnom ili srednjoročnom razdoblju. Uzrok tolikih
teškoća leži u podcjenjivanju kulturalne dimenzije koju, između
ostaloga, jugoslavenska i balkanska kriza nadmoćno iskazuju.
Bilo bi uistinu krivo razlog koji je pokrenuo nedavne sukobe i
napetosti preko Jadrana odrediti kao pokušaj, neke države (ili
skupine država, ili čelništva, ili, pak, određene političke elite)
da uspostavi svoju političku i vojnu prevlast na određenom području
ili regiji. (...)
Naravno, to je teza koju podupiru i sama čelništva raznih
balkanskih država, prije svega ona koje se žele predstaviti kao
'žrtve' agresije prikazane prema tradicionalnim shemama
međunarodnih sukoba. U stvarnosti, na taj se način nudi
'jednostavno' objašnjenje za jedan problem koji je u zbilji mnogo
složeniji. Kako uostalom objasniti to da su u jugoslavenskom ratu
za odcjepljenje sve umiješane strane neprekidno kršile primirja
koja su bila dogovorena, ili koja je nametnula međunarodna
zajednica? Kako objasniti da su sve uključene strane
marginalizirale i/ili kažnjavale, u lakšim ili težim oblicima,
kako bilo, ali putem dobro promišljenih unutarnjih politika, sve
one koji su, na ovaj ili onaj način, pokušavali držati otvorenim
vrata za dijalog? I kako objasniti to da su, u srpsko-hrvatskom
kulturalnom prostoru, sve strane pribjegle etničkom čišćenju,
nasilju nad civilima i silovanjima, unatoč očito različitim
odgovornostima koje različitim čelništvima treba pripisati za
izazivanje rata?
Drugim riječima, tumačenje u kategorijama 'napadač' i 'žrtva' koje
su državne politike jednoznačno primjenjivale, ne omogućuje da se
shvati niti što se dogodilo, niti da se odrede pravci djelovanja
koji bi bili u stanju riješiti krizu u kojoj je zaglavio cijeli
europski jugoistok.
S druge strane, nema dvojbe da su postojali 'napadači' i 'žrtve' te
da i dalje postoje u tim područjima (dovoljno je sjetiti se događaja
na Kosovu). No stvar je u tome da djelotvornost primjene tih
interpretativnih kategorija sa svrhom da se događaji bolje
razumiju, ovisi o sposobnosti uviđanja osobitosti sukoba koji je
nastao raspadom titovske federacije. U tom se slučaju može reći da
su samo u marginalnoj mjeri imale utjecaj težnje za postajanjem
male ili srednje regionalne sile. Naprotiv, balkanska nestabilnost
ovoga desetljeća proizvod je specifične političke kulture koja se
zove 'nacionalizam'. Istina je da je u prošlosti nacionalizam imao
i, progresističku, emancipirajuću, i modernizirajuću funkciju
(dovoljno je sjetiti se Mazzinija), no također je i istina da se
svijet promijenio, a s njime i političke ideologije. Tko bi danas na
isti kup stavio Mazzinija i Radovana Karadžića? Pa opet se obojica
pozivaju na nacionalizam. Stoga treba biti realističan i priznati
da su danas ideologija i politička kultura koje se pozivaju na
nacionalizam, posebice na Balkanu, postali uspješnim instrumentom
koji je u stanju određenim političkim elitama dopustiti da ponovno
ustanove teritorij jedne države i kriterije pripadnosti njoj,
procesom koji više ne dopušta pribjegavanje izrazu 'građani' kada
se imenuju članovi jedne takve političke zajednice.(...)
Nacionalistička politička kultura pokazala je da ima veliku
sposobnost utjecaja na proces legitimizacije onih koji upravljaju,
na vjernost onih kojima se upravlja, i na mehanizme oblikovanja i
preustrojavanje države.
Dosljedno tomu, nacionalizam je obavio agresivnu ulogu u namjeri
određivanja teritorija i određivanja kriterija pripadnosti nekoj
državi u post-komunističkoj tranziciji. To objašnjava zašto svi
nacionalizmi koji djeluju nakon propasti komunizma nastoje, makar
i u različitim oblicima, etničkoj homogenosti. Koliko god to
izgledalo cinično, različitost oblika, kada bi se pojavila,
ovisila je ponajviše o bojaznima, više ili manje iskazanim, da se ne
nađe pregažen mehanizmima poput onih tragičnih jugoslavenskog
rata, od straha od pribjegavanja nuklearnim sredstvima u bivšem
sovjetskom području, i, posebno u jugoslavenskom primjeru, od
različite količine oružja koja je stajala na raspolaganju raznim
stranama. U jugoslavenskoj federaciji je Milošević bio prvi vođa
koji je izričito pribjegao nacionalizmu kao instrumentu djelovanja
neke republike, u ovom slučaju Srbije, i nema dvojbe da je on zadao
najjači udar koji je izazvao raspad Jugoslavije. Okrutnost i
nasilje koje se obrušilo na stanovništvo, sustavni masakri, i
humanitarne katastrofe koje su uslijedile, od Slovenije do Kosova,
od početka devedesetih godina, predstavljaju najočitiji rezultat
politike koju je on inaugurirao i čvrsto slijedio.
Unatoč tome Milošević nije jedini krivac za ovu tragediju. Osim
nesumnjivih, prečesto zaboravljanih, političkih i moralnih
odgovornosti slovenske upravljačke klase, upravo je
nacionalistička politička kultura pokrenula rat HVO-a (oružanog
krila hrvatsko-hercegovačkih nacionalista) protiv Bosne, koja je
izazvala etničko čišćenje u hrvatskoj krajini, pokolj u Kazanju,
kojega su skovale muslimanske snage protiv srpskog stanovništva
koje je ostalo u Sarajevu da bi opsadu dijelilo sa svima ostalima,
stalna pojedinačna ubojstva koja su nad svojim albanskim
sunarodnjacima, koji su smatrani previše spremnim za dijalog sa
Srbima, provodili vojnici OVK-a. U svim spomenutim primjerima
nacionalizam kao politička kultura tvorio je glavni izvor rata i
nesigurnosti za sve.
Za potvrdu toga uputno je podsjetiti da se rat u vezi s
odcjepljenjem od Jugoslavije vodio kvalitativno drugačijim
načinima u odnosu na prijašnja europska iskustva; umjesto bitaka
među vojskama, prevladali su napadi na civile, na etnički miješana
područja (sjetimo se Vukovara), na nenacionaliste i 'Jugoslavene'
(koji su izgubili domovinu pa čak i ime kojim su se služili jer ga je
uzurpirao Milošević: a za njih nitko nije tražio pravo na
samoodređenje...). Napadač i žrtva se, stoga, redefiniraju prema
političkoj kulturi koja ih je pokrenula i/ili koja je utjecala na
njih. Klasične bitke među vojnicima zapravo su imale sasvim
sekundarnu ulogu jer problem granica, koliko god bio važan, ipak je
bio manje važan od strateške svrhe usmjerene postizanju etničke
homogenosti ili prisilne asimilacije manjina, ili, barem, potpunog
potčinjavanja 'drugog' unutar određene države.
Za zaključak, nedavni izazovi koji su se glede izgradnje države i
sigurnosti pojavili na Balkanu, i nakon potpisivanja Daytonskog
sporazuma 1995., pokazuju kako su nacionalizam i destabilizacija
usko povezani", piše Stefano Bianchini (prvi dio referata
iznesenog na međunarodnom skupu 'Mediterranean Security Into the
Coming Millenium', sazvanog na inicijativu United States Army War
College-a iz Carlislea, SAD, i Pepperdine UNiversitiy-ija u
Firenci, 26. i 27. listopada 1998.)