ES-MANJINE-NACIONALIZAM +29. XI. - ES - EL PAIS - BASKIJSKI NACIONALIZAM - ++ŠPANJOLSKA+EL PAIS+29. XI. 1998.+Biskajski sluga+"Baskijski je nacionalizam vrlo star. Njegove početke treba +tražiti daleko u povijesti, mnogo dalje od
plejade književnika iz +XIX. stoljeća koji su gomilali materijal na kojemu će kasnije svoju +sintezu načiniti Sabino Arana (baskijski nacionalistički +političar iz XIX. stoljeća, op. prev). +Ali svi dijelovi toga 'puzzlea', osobito kad je riječ o političkoj +razini, bili su na okupu već i prije 1800., a cilj je bio promicanje +obrane i učvršćivanja sustava teritorijalnih i regionalnih +povlastica. Nije trebalo dugo čekati, na karlističke ratove i kasni +romantizam, pa da se te regionalne povlastice počnu iskazivati kao +sporazum uz pomoć kojega su se baskijske pokrajine, kao što je +slučaj s pokrajinom Guipuzcoa, dragovoljno pripojile +kasteljanskoj kruni, na temelju prvotne nepisane neovisnosti i +plemenitog roda koji se čuvao uz pomoć čistih krvnih veza i +isključivanjem svih koji nisu te rase, uz pomoć sociološke potpore +u obliku povlastica koje namjerno nisu bile tumačene kao +povlastice.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
29. XI. 1998.
Biskajski sluga
"Baskijski je nacionalizam vrlo star. Njegove početke treba
tražiti daleko u povijesti, mnogo dalje od plejade književnika iz
XIX. stoljeća koji su gomilali materijal na kojemu će kasnije svoju
sintezu načiniti Sabino Arana (baskijski nacionalistički
političar iz XIX. stoljeća, op. prev).
Ali svi dijelovi toga 'puzzlea', osobito kad je riječ o političkoj
razini, bili su na okupu već i prije 1800., a cilj je bio promicanje
obrane i učvršćivanja sustava teritorijalnih i regionalnih
povlastica. Nije trebalo dugo čekati, na karlističke ratove i kasni
romantizam, pa da se te regionalne povlastice počnu iskazivati kao
sporazum uz pomoć kojega su se baskijske pokrajine, kao što je
slučaj s pokrajinom Guipuzcoa, dragovoljno pripojile
kasteljanskoj kruni, na temelju prvotne nepisane neovisnosti i
plemenitog roda koji se čuvao uz pomoć čistih krvnih veza i
isključivanjem svih koji nisu te rase, uz pomoć sociološke potpore
u obliku povlastica koje namjerno nisu bile tumačene kao
povlastice.
Glavne karakteristike takvog ideološkog stanja, s jakom unutarnjom
kohezijom, mogu se vidjeti u književnim djelima pisaca iz tog
razdoblja koji su, kao što je to rekao Julio Caro Baroja, oblikovali
baskijsku povijest 'ad probandum', kao potporu za svoje navode. Ali
tih karakteristika ima i drugdje. Jer, to se događa, ni manje ni
više, već 1604. godine, s pričom o biskajskome slugi koji se nalazi
u drugom dijelu knjige 'Guzman de Alfarache'. Gotovo svi kasniji
sastavni dijelovi mita već su i tamo prisutni. Jezgra je bujno
argumentiranje sluge Jaureguia, dostojno nekog intelektualca,
koji strasno voli svoju zemlju, kao i svi ljudi 'biskajskog
naroda', a objašnjava i plemenito podrijetlo stanovnika te
pokrajine. A oko svega toga, zakonodavstvo, autonomnu vladu u gradu
Guernika, i važnost jezika koji je 'najbolji grb i pokazatelj
plemenitosti', zatim nezavisnost ('Slobodni Biskaj, suveren i bez
gazdi'), i sve to tako dugo dok se pravno ne odluče odustati od
nezavisnosti, ali čuvajući i dalje svoje 'vlastite, stare' zakone.
Tu čak i ne treba nikakva slavna bitka kod Padure ili Arrigorriage,
koje nekoliko stoljeća kasnije spominje Sabino Arana, u kojoj su
Biskajci pobijedili sina kralja državice Leon koji ih je pokušao
pokoriti. Stoga čovjek iz svega toga može izvući samo jedan
zaključak: 'Taj naš sluga je zaista strasno volio Biskaj, budući da
je, kako bi ga stvorio, želio razbiti Španjolsku'.
Sve do XIX. stoljeća ne gleda se iz te perspektive. Pokret koji se
zalagao za davanje regionalnih povlastica želi na poseban način
uklopiti pokrajinu Guipuzcoa ili Biskajsko vlastelinstvo u sustav
vlasti tadašnje monarhije. A ni argumenti nas ne bi trebali čuditi,
budući da su sličnje težnje postojale i u drugim krajevima Europe.
Tako se u Provansi tvrdilo, prije revolucije, da će francuskog
kralja priznati samo kao grofa Provanse i da će samo 'provansalski
narod' glasovati o veličini davanja kralju, u skladu s 'našim
sporazumima s Krunom'. Uvijek je prisutna ista ideološka
konstrukcija: Provansa, ali to može biti i Bretanja i Guipuzcoa i
Biskaj, kao pokrajine koje izjavljuju da se, budući da su
nezavisne, slobodnom voljom priključuju Kruni uz pomoć sporazuma,
a u njima se jamči njihova pravna i politička posebnost koja
omogućuje održavanje povlaštenog statusa. To je izvor onoga što se
danas naziva 'povijesnim pravima', koja priznaje naš Ustav kako bi
se zadovoljile tvrdnje baskijskih nacionalista, dok ih je u
Francuskoj vlast, koja je tada ojačala, jednostavno krvnički
pomela kao zapreke koje bi iz razdoblja carstva (Ancien Regime)
mogla bacati sjenu na novu francusku naciju.
To su izuzeci koji potvrđuju pravilo o našem ustavnom poretku, koji
je na taj način riješio tu situaciju, jednako tako iznimnu, a
stvorile su je posebne povlastice do 1876., ali i preživljavanje
posebnih upravnih i gospodarskih oblika u tim pokrajinama i u
Navarri od 1878. do 1841. (...)
No, sadašnje pozivanje na 'povijesna prava', kako bi se opravdala
promjena ustavnog poretka, nešto je sasvim drugo, budući da bi se
time pomoglo perifernim nacionalizmima, a tu je u prvom planu PNV
(Partido Nacional Vasco - Baskijska narodna stranka). Jer, jedno je
činjenica da ti nacionalizmi, kao što smo vidjeli, svoje korijene
imaju u prošlosti, kad je riječ o ideologiji, a nešto sasvim drugo
njihove pretenzije, koje opet naprijed tjeraju intelektualci, a
trebale bi odgovarati barem nekom minimalnom poštovanju povijesti.
Dovoljno je primijetiti da se kriterijima tih 'povijesnih prava'
savršeno lako može manipulirati. Jer s tim 'povijesnim pravima' u
ruci, napadajući legitimnost postojećih demokratskih država, u
Europi nam ne bi ostala nedirnuta nijedna jedina granica.
A kad već govorimo o Španjolskoj, zašto prihvatiti 'povijesna
prava' koja proizlaze iz vremena davanja regionalnih povlastica, i
to tumačenih uz pomoć Sabinova ključa za razumijevanje, a ne ona
koja proizlaze iz spajanja baskijskih pokrajina i Kastilje, a to se
dogodilo 1200. godine? U nedavno objavljenoj knjizi, učeni Herrero
de Minon brani prvu mogućnost, a zastupa je i brani uz pomoć velikog
znanja iz područja zakonodavstva. Ali iz jedne ekstrapolacije ide
se u drugu. Sustav regionalnih povlastica stvara povijesno pravo, a
iz njega izranja nacionalna osobitost na političkoj razini. Tako je
sustav regionalnih povlastica mnogo više od uporišne točke za
ideologe nacionalističkih pokreta. Taj sustav, jednako kao kod
Sabina Arane, izražava istodobno i tu posebnost. Drugim riječima,
potvrđuje postojanje nacije.
Na taj način nacionalizmi dobivaju iznenađujuće pojačanje. Nije
više važno ni kako su se pojavili krajem XIX. stoljeća, ni prethodni
pravni propisi, ni za što se zalažu, ni koliko su ukorijenjeni u
društvu. Sve se to prenosi na prividno objektivnu, pravnu razinu,
kao da norme i pravosuđe ne odražavaju ideologiju i odnose na
vlasti.
Stoga je logično da Xabier Arzalluz u Herreru de Minonu vidi jedinog
pravog tumača Ustava s ove strane rijeke Ebro. I jedan i drugi
svojim analizama (ali ne i svojim javnim stavovima) okreću leđa i
povijesti i političkoj realnosti, a sve to u ime jednog subjekta,
'baskijskog naroda', nositelja, na temelju etničkog determinizma
(kod prvoga), ili zastarjelih pravnih oblika (kod drugoga), tih
'povijesnih prava' koja mu omogućuju da se, paradoksalno, afirmira
iznad te iste povijesti i realnosti. (...)
A sada i posljednje pitanje. Na isti način na koji su 'povijesna
prava' pretvorena u platformu s koje se upućuju nacionalistički
zahtjevi za promjenu poretka određenog Ustavom i Statuom iz
Guernike (1978-1979.), tko nam jamči da za dvadesetak godina taj
sklop, rascjepkana 'velika Španjolska', neće opet biti
'prevladan', budući da je nacionalizam dinamičan, a uvodi
'povijesna prava'? Stoga se čovjek opravdano može spustiti na
zemlju, kao što je učinio i gazda biskajskog sluge koji je umislio
da je učen, i postaviti pitanje: 'Zašto, zaboga, za stvaranje
Euskadia (Baskije) na Sabinov način, treba razbiti Španjolsku?",
pita se Antonio Elorza, profesor političkog mišljenja na
Universidad Complutense iz Madrida.