SI-NACIONALIZAM-ŽIŽEK-SOCIOLOGIJA-Društvene znanosti +njemačka 4. XI. SZ žižek: nacionalizam nije balkanski endem ++NJEMAČKA+S?DDEUTSCHE ZEITUNG+4. XI. 1998.+Divlja zemlja puna gudura+"Kad gladni srednjoeuropki posjetitelj kantina i
menza pročita na +jelovniku naziv 'pileći batak na balkanski način', možda će u prvi +tren uzmaknuti: debelo meso u ljutom umaku nije baš ono što +preporučuje njegov savjetnik za fitnes. Pogleda li taj građanin +srednje Europe uvečer vijesti s područja bivše Jugoslavije, jeza će +se proširiti u kategoriju politike: ratovi na Balkanu čine se kao +utjelovljenje povratka fanatičnog nacionalizma, negativ i krajnja +opasnost za konačno mirnu ujedinjenu Europu.+No gdje se, zapravo, nalazi taj Balkan? Slavoj Žižek, slovenski +psihoanalitičar i filozof, postavio je to pitanje na početku +predavanja u nizu izlaganja o 'nacionalizmima, koje u m?nchenskom +književnom domu organizira Bertelsmann. Naime, Slovenac će se +prije smatrati građaninom srednje Europe nego dijelom posljednjeg +bedema 'istinske zapadnoeuropske civilizacije prema ludilu +Balkana' - naime, Slovenci drže da Balkan počinje u Hrvatskoj. +Hrvati pak smatraju da Balkan počinje u despotskoj, pravoslavnoj +Srbiji, Srbi ga pak vide na Kosovu ili u Bosni, dok pokoji Talijan
NJEMAČKA
S?DDEUTSCHE ZEITUNG
4. XI. 1998.
Divlja zemlja puna gudura
"Kad gladni srednjoeuropki posjetitelj kantina i menza pročita na
jelovniku naziv 'pileći batak na balkanski način', možda će u prvi
tren uzmaknuti: debelo meso u ljutom umaku nije baš ono što
preporučuje njegov savjetnik za fitnes. Pogleda li taj građanin
srednje Europe uvečer vijesti s područja bivše Jugoslavije, jeza će
se proširiti u kategoriju politike: ratovi na Balkanu čine se kao
utjelovljenje povratka fanatičnog nacionalizma, negativ i krajnja
opasnost za konačno mirnu ujedinjenu Europu.
No gdje se, zapravo, nalazi taj Balkan? Slavoj Žižek, slovenski
psihoanalitičar i filozof, postavio je to pitanje na početku
predavanja u nizu izlaganja o 'nacionalizmima, koje u m?nchenskom
književnom domu organizira Bertelsmann. Naime, Slovenac će se
prije smatrati građaninom srednje Europe nego dijelom posljednjeg
bedema 'istinske zapadnoeuropske civilizacije prema ludilu
Balkana' - naime, Slovenci drže da Balkan počinje u Hrvatskoj.
Hrvati pak smatraju da Balkan počinje u despotskoj, pravoslavnoj
Srbiji, Srbi ga pak vide na Kosovu ili u Bosni, dok pokoji Talijan
ili Austrijanac nesumnjivo vjeruje da počinje upravo u Sloveniji.
To pomicanje može se nastaviti u nedogled.
Konzervativni Englez mogao bi na kraju zaključiti da čitava
kontinentalna Europa funkcionira 'kao neka vrsta balkansko-
turskog carstva' - s Bruxellesom kao 'novim Konstantinopolom'.
Balkan je dio stvarnog zemljopisa, ali i dio imaginarne
topografije. Balkan je 'druga' Europa, divlje područje prepuno
gudura. No, Žižekova fascinantna, polemička raščlamba te
topografije nije stoga bila usredotočena samo na nacionalizme na
području bivše Jugoslavije već još više na njihov odnos prema po
vlastitom mišljenju progresivnom, multikulturnom zdravom razumu
Zapada, koji Balkan smatra svojom sretno prevladanom suprotnošću.
Naime, od iskrenog užasavanja nad zločinima tek je jedan korak do
obrnutog rasizma, koji - budući da je Balkan dio Europe te da na
njemu žive bijelci - ima prednost političke korektnosti i sadrži u
prvom redu primjeru nepriznate fascinacije egzotičnom, divljom
izvornošću.
Žižekova vrlo oštro skicirana perspektiva nije se baš sastojala u
tumačenju nacionalizma Zapada - primjerice nasilja neonacista i
skinheada - kao 'povratka potisnutog' u beskrvnu, liberalnu
kulturu (sukladno pojedinim konzervativnim kritičarima) već u
praćenju njegove bitne povezanosti s liberalnim multikulturalnim
diskursima koji se nad njim užasavaju baš kao i nad ratom na
Balkanu.
Pritom je, po Žižeku, odlučujući korak nesumnjivo raščlamba
moderne ili točnije post ili post-postmoderne i njihovih
samotumačenja. U tom pogledu Žižek djelomice slijedi poznate
teoretičare 'druge' moderne (poput Ulricha Becka ili Anthonyja
Giddensa), koji pojačanu refleksivnost modernog iskustva drže
njegovim glavnim obilježjem (pritom valja napomenuti da se taj
problem javlja i u psihoanalizi: pacijenti danas više ne dolaze
svom psihoanalitičaru jednostavno s određenim simptomom već navode
i freudovsko, jungijansko, lacanijansko... tumačenje). No, ta
refleksivnost više nema normativan oslonac u uvjetima
globalizirane kapitalističke ekonomije - više ne sprječava nasilje
prizivanjem u sjećanje kulturnih zakona.
Neonacist ili huligan nije tupi nasilnik (kakvim je prikazan u
multikulturalnom klišeju) - zna što čini i može u određenim
okolnostima bolje objasniti svoje čine od svog sociološkog tumača.
Zato, po Žižeku, ni 'postmoderni nacionalizam' nije bijeg iz zbrke
svjetovnog i globalnog društva u stabilnu etničku identifikaciju;
'nacionalistički fundamentalizam funkcionira zapravo kao
operator tajnog, slabo prikrivenog načela 'SMIJEŠ TO UČINITI!'.
Smiješ učiniti sve što se čini zabranjenim - piti i jesti što želiš;
mrziti, boriti se, čak i ubijati.
Ta imaginarna dozvola podjednako je rezultat obećanja
hedonističkog, postmodernog društva, kao i prekoračivanja
njihovih pravila i propisa za miroljubivu koegzistenciju, njihovih
multikulturalnih kodova za korektnost. Žižekova polemična analiza
vjerojatno će se svidjeti tek malobrojnima, ali: 'Bez potpunog
priznavanja tog izopačenog, lažno oslobađajućeg učinka današnjeg
nacionalizma, osuđujemo sami sebe na pogrešno procjenjivanje
njegove stvarne dinamike'", prenosi Michael Ott.