US-IZGRADNJA NACIJE-Organizacije/savezi +US IHT 19. XI. BALKAN ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+19. XI. 1998.+Popravak Balkana je posao Europljana+William Pfaff piše: "Sjedinjene su Države sad uključene u stvaranje
+države na području Balkana. One pokušavaju ispuniti ambiciju +Woodrowa Wilsona i stati na kraj 'kivnosti i nadmetanju u zamršenoj +europskoj politici' te naučiti zaostale države 'izboru dobrih +ljudi'.+Godine 1919. Wilson je ponudio načela reforme Balkana, no praksu je +prepustio drugima. Sjedinjene Države danas na Kosovu, kao i prije u +Bosni, nameću ustrojstvo koje pretpostavlja da etnički +nacionalizam s vremenom može biti prevladan, da se ljude može +naučiti da budu razumni, kao i da time budu zadovoljni - što je +golema ambicija.+Američki nacrt plana za Kosovo, kao što izvješćuje The Washington +Post, želi obnoviti autonomiju pokrajine i dopustiti joj izbor +vlastitoga predsjednika, kao i nadzor nad vlastitom policijom i +sudstvom. Plan odgađa pregovore o najtežim problemima, uključujući +i o onom tko će nadzirati važne izvore minerala na Kosovu.+Tako bi petina mjesta u jugoslavenskom parlamentu otišla kosovskim
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. XI. 1998.
Popravak Balkana je posao Europljana
William Pfaff piše: "Sjedinjene su Države sad uključene u stvaranje
države na području Balkana. One pokušavaju ispuniti ambiciju
Woodrowa Wilsona i stati na kraj 'kivnosti i nadmetanju u zamršenoj
europskoj politici' te naučiti zaostale države 'izboru dobrih
ljudi'.
Godine 1919. Wilson je ponudio načela reforme Balkana, no praksu je
prepustio drugima. Sjedinjene Države danas na Kosovu, kao i prije u
Bosni, nameću ustrojstvo koje pretpostavlja da etnički
nacionalizam s vremenom može biti prevladan, da se ljude može
naučiti da budu razumni, kao i da time budu zadovoljni - što je
golema ambicija.
Američki nacrt plana za Kosovo, kao što izvješćuje The Washington
Post, želi obnoviti autonomiju pokrajine i dopustiti joj izbor
vlastitoga predsjednika, kao i nadzor nad vlastitom policijom i
sudstvom. Plan odgađa pregovore o najtežim problemima, uključujući
i o onom tko će nadzirati važne izvore minerala na Kosovu.
Tako bi petina mjesta u jugoslavenskom parlamentu otišla kosovskim
Albancima, albanski bi predstavnici bili dio jugoslavenskog
Vrhovnog suda i Vrhovnog obrambenog vijeća, a ljudska prava bila bi
zajamčena. Sljedećeg ljeta došlo bi do izbora na Kosovu.
Christopher Hill, američki veleposlanik u Makedoniji i vođa
provedbe američke balkanske politike, kaže da je izgradnja nove
kosovske vlade s novim odnosima s Beogradom 'zaista težak posao',
ali da najnoviji američki plan ide 'prilično daleko u izvlačenju
Srbije iz kosovskih ustanova'.
Niti Albanci niti vlada Slobodana Miloševića nisu time zadovoljni,
no Sjedinjene Države raspolažu prijetnjom savezničkim
bombardiranjem i postavljaju međunarodnu momčad OESS-ovih
promatrača na Kosovo. Njih bi naizmjence trebali štititi
specijalna postrojba NATO-a i helikopterske snage s bazom u
Makedoniji.
Europske se saveznice žale da ih se nije mnogo pitalo, iako EU
obilnije od Sjedinjenih Država financira pokušaje na Kosovu (i u
Bosni) i daje više ljudi.
No Europljani su sami sebe izbacili iz vodstva u balkanskoj krizi
1994. i 1995. Oni od tada potvrđuju taj svoj izbor, ne poduzimajući
ništa u vezi s kosovskom krizom, za koju je svatko znao da mora
izbiti.
Francuski komentator Philippe Grasset istaknuo je činjenicu da je u
ljeto 1995., kad je Francuska pokrenula stvaranje francusko-
-britansko-nizozemskih snaga za Bosnu (nakon što su Srbi uzeli UN-
ove vojnike kao taoce), upravo Francuska ustrajala na tome da
Sjedinjene Države i NATO preuzmu vodstvo, usprkos teškom oružju i
ratnoj opremi s kojima je Europa, uz zračnu potporu, mogla
nametnuti svoju volju bosanskim Srbima. Sad ne može biti pritužba.
Kosovski plan otprilike nalikuje na ono što je napravljeno u Bosni,
gdje je NATO zauzeo zemlju. Outsideri nameću ono što smatraju
najboljim za Bosance i Hrvate. Oni vjeruju da su njihova rješenja
(koja su prema međunarodnim liberalnim standardima razumna)
najbolja i za Srbe te da će to Srbi na posljetku shvatiti.
Izgradnja države ambiciozan je, da ne kažemo nerazborit pothvat u
području gdje su postojeće nacije mlade, slabe i iznutra
podijeljene. Čak su i njihovi nacionalni pokreti podijeljeni. U tim
zemljama postoji stvarni rizik nacionalnog raspada.
Izgradnja države zahtijeva dugoročna ljudska, institucijska i
monetarna ulaganja, koje Sjedinjene Države vjerojatno neće
osiguravati toliko udaljenom području. Tu su u prvom redu uključeni
europski interesi.
Logičan smjer te neowilsonijanske politike bio bi stvaranje velike
Albanije, s velikom Srbijom i velikom Hrvatskom, također, i
neovisna Bosna koja uživa međunarodne jamce. To ruši pretpostavke o
međunarodnom zakonu i nepovredivosti postojećih suvereniteta. No,
kao što je napisao balkanski stručnjak Xavier Bougarel: 'Gdje je
dosljednost međunarodnog zakona kad se unutar Jugoslavije drži
jedan teritorijalni entitet koji... tamo ne spada?'
Daytonska federacija Bošnjaka i Hrvata, i novo poluautonomno
Kosovo, umjetni su politički entiteti koji su gotovo sigurno
neodrživi, jednom kad strani vojnici i promatrači odu. Prvi je
služio da se zaustavi rat, a drugi bi mogao postići isto, no
postavlja se ozbiljno pitanje što nakon njih."